Genoeg is genoeg! dringend advies gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dollerd
Berichten: 15
Geregistreerd: 31-03-16

Genoeg is genoeg! dringend advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 16:15

Dag Bokkers,

Ik heb het gehad met onze merrie... Ze is ondertussen 11 jaar, schofthoogte van 1.78, 700kg droog aan de haak. Ze heeft vorig jaar haar eerste veulen gekregen en staat nu op pre-pensioen wegens momenteel geen tijd om te rijden. (mijn vrouw is de ruiter, ik neem enkel de verzorging op mij, endat doe ik bijzonder graag).

Om het probleem kort te schetsen: Het is altijd al een dominant en éénkennig paard geweest, maar heeft in 7 jaar tijd buiten haar oren leggen nooit fysiek gemeen gedaan naar me. Het probleem is begonnen toen ik het veulentje uit de hand leerde kennismaken met haar eerste brokjes. Moeder wou natuurlijk ook, maar mocht niet. 5 minuten later haar even niet goed in de gaten en kreeg zowaar een achterbeen op m'n achterwerk! Eens goed gebruld van de zeer en ongeloof endan maar de wei uitgehuppeld om te bekomen van de oplawaai en beseffen van "dit had echt fout kunnen aflopen".
Tegenwoordig kan ik er plat op gaan dat als ik de weide in kom om haar poep te ruimen ze naar me toe komt met haar oren plat, kont keert en uithalen maar!

Je hoort me al van mijlen en verre komen... Hoe los ik dit ingodsnaam op? Met een halster aan en aan de hand is ze 'zo mak als een lammetje'. Ik weet er me geen weg meer mee, het is echt een kasteel van een paard en haar achterna schreeuwen haalt geen moer uit. uit veiligheidsoverweging doe ik het deurtje achter haar toe als ze haar korrels krijgt zodat ik veilig door de weide kan lopen zonder elke seconde op m'n hoede te moeten zijn of rondjes rond m'n kruiwagen moet lopen.
Heb al vanalles geprobeerd, rustig zijn, haar negeren, haar ondanks de gemene blik vrolijk benaderen (met een ei in mijn broek),waar ze wel even verbaasd stond van te kijken omdan gewoon terug lekker gemeen te doen. Heb haar uit pure frustratie ook wel al eens met de bezemsteel achterna gezeten doorheen de weide. Je verzorgt ze zo goed als mogelijk, hebt er zo goed als alles voor over endan krijg je letterlijk stank voor dank. héél frustrerende situatie. Jammer genoeg voor enkelen onder jullie waarschijnlijk wel een herkenbare situatie.

Probleem is gewoon dat de schrik er goed in zit omdat ik me niet kan verdedigen, een stalkoord en bezemsteel zijn niet lang genoeg om haar ook maar iets duidelijk te maken. zij voelt haar machtig (is ze ook), profiteert hiervan en de neerwaartse spiraal is ingezet. Tips hoe ik dit rechtgezet krijg? Ik hoef echt geen BFF te worden met haar, maar van dit gedrag komt miserie en ik wil het niet meer. Genoeg is genoeg! Ik verdien respect, meer dan dat vraag ik dan ook niet van haar.

Enige dat me nu nog rest is met een longeerzweep bij de hand mevrouw van repliek dienen de volgende keer dat ze me met die "i'm going to kill you attitude" benaderd... Nuja, toch eerst maar hier eens polsen hoe en wat vooralleer stommiteiten te begaan.

Advies is bij deze meer dan welkom,

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:21

Kan je hier begeleiding bij krijgen?

Overbluffen (bv met de zweep) werkt niet als je zelf nog bang bent.

De merrie is medisch verder in orde? (denk eierstokken, hormonen overhoop,...)

Mijn merrie kan ook een zure heks zijn. Heb ook al eens een trap gehad van haar, of een hap in mijn been als 'k opsteeg :P maar als 'k haar af en toe bij haar baard grijp en haar duidelijk maak dat het genoeg is, is het ook genoeg.

Ze is het type dat in rap tempo in een heks kan veranderen als ze ruikt dat je over je heen laat lopen. Ben je gewoon rustig en kordaat (ik sla normaal nooit.. noodsituatie uitgezonderd) dan legt ze zich er al snel bij neer. En in een goede bui kunnen soms zelfs die oortjes naar voren :+ :D

edit: verder is het een (h)eerlijk paard hoor. Maar wat jij beschrijft, herken ik wel een beetje in haar gedrag, moest het escaleren bij een minder consequente eigenaar.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 12-07-17 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:21

Het laatste is dus niet eens zo een slecht idee ! Dit is pure dominantie en je moet haar echt laten zien wie er de baas is.
Natuurlijk hoef je haar niet af te tuigen, maar een flinke oplawaai geven zodat ze weg loopt, jezelf breed maken en haar pas weer naar je toe laten lopen als ze haar hoofd laag houd en een mummel mondje heeft.
Anders gewoon blijven dreigen met de zweep en doet ze lelijk, ook echt een tik geven.
Dit zijn manieren bij paarden onderling, en zeker geen mishandeling.
Lukt het je niet , roep er iemand bij die er verstand van heeft, deze dominantie kan best gevaarlijk worden ! Sterkte en succes

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:22

Ik zou een goede gedragstherapeut laten komen in dit geval..

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:23

Dat is geen stommiteit ts. Een paard dat bewust naar je toe komt lopen om jou te trappen zou ik echt een paar flinke klappen verkopen. Is ze helemaal gek geworden?!
Ik zou wel uitzoeken wat dee aanleiding is en kijken hoe je dit kunt oplossen, eventueel met begeleiding. Maar nogmaals; veiligheid eerst, dier moet uit de buurt blijven als het zich zo gedraagt.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Genoeg is genoeg! dringend advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:26

Ben het eens met de andere reacties. Gedraagt de merrie zich ook zo naar jouw vrouw?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:27

Lange longeerzweep mee.
Hier staat/stond (ze is er nog wel maar doet het niet meer) ook een merrie die dat normaal gedrag vond.
En ik heb haar er nooit mee hoeven slaan.
Het idee dat ik haar aankom betreft reikwijdte was voldoende om haar in te laten dammen.
Slimmerik dat het is.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 12-07-17 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:29

Eennpaard dat bewust naar me probeert te trappen terwijl ik er ook nog eens niks van vraag, zou van mij absoluut een flinke oplawaai krijgen met een longeerzweep. Maak je groot en geef maar een flinke flik. Nu zal ik bokt wel over me heen krijgen, maar met 'koetsie koetsie aah' bereik je niks. Niet eerst grondwerk en weet ik veel whatever er bij halen. Gewoon een flinke flik uitdelen en dan kijken wat ze doet. Wél even bijnde uitgang blijven staan just in case. Maar kom op zeg..

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:29

Tja zo te lezen heb je echt weinig kaas gegeten van de omgang met paarden. Een veulen brokjes uit de hand voeren? Een paard met een bezem achterna zitten? Een trap krijgen en dan de wei uitlopen?

Ik begrijp dat je het gehad hebt met dit gedrag, maar je hebt het zelf gecreëerd door het op sommige momenten te tolereren en er zelfs voor weg te lopen, en het op andere momenten aan te pakken met schreeuwen, een bezem of een longeerzweep. Compleet inconsequent en voor het paard onbegrijpelijk.
Dit paard weet kortom echt niet waar ze aan toe is, ze respecteert èn vertrouwt je voor geen meter, en gaat om die reden in de aanval. Misschien speelt daarbij het veuklen ook een rol, ze zal het misschien tegen die rare onvoorspelbare knakker in haar wei willen beschermen.
Haar gedrag is absoluut niet te zien als 'stank voor dank' want zo zit een paard niet in elkaar. Een paard reageert slechts op de situatie, is in het hier en nu.

Mijn advies: blijf niet aanklooien op deze manier maar roep de hulp in van een goede, eerlijke paardentrainer die je kan leren hoe je duidelijker, eerlijker en consequenter met dit paard kunt omgaan. dan zullen de schellen je van de ogen vallen, en zou het maar zo kunnen dat na een aantal trainingssessies je merrie als een blad aan de boom is omgedraaid.

craiester

Berichten: 617
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: limburg

Re: Genoeg is genoeg! dringend advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:37

Ik zou ook eerst even hormonaal alles nakijken.
Als je dan zeker weet dat medisch is uitgesloten dan kun je verder kijken. Ik ben ook benieuwd naar hoe het paard reageert op je vrouw.
Als het paard je niet begrijpt kan ze natuurlijk gevaarlijk uit de hoek komen, zelf niet teveel blijven aanmodderen haal er iemand bij die met een schone lei en frisse blik naar het paard kijkt.

Verto
Berichten: 242
Geregistreerd: 16-04-11
Woonplaats: Ergens in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:41

:j

De beste tip tot nu toe! Succes met het oplossen van dit probleem!

Askja schreef:
Tja zo te lezen heb je echt weinig kaas gegeten van de omgang met paarden. Een veulen brokjes uit de hand voeren? Een paard met een bezem achterna zitten? Een trap krijgen en dan de wei uitlopen?

Ik begrijp dat je het gehad hebt met dit gedrag, maar je hebt het zelf gecreëerd door het op sommige momenten te tolereren en er zelfs voor weg te lopen, en het op andere momenten aan te pakken met schreeuwen, een bezem of een longeerzweep. Compleet inconsequent en voor het paard onbegrijpelijk.
Dit paard weet kortom echt niet waar ze aan toe is, ze respecteert èn vertrouwt je voor geen meter, en gaat om die reden in de aanval. Misschien speelt daarbij het veuklen ook een rol, ze zal het misschien tegen die rare onvoorspelbare knakker in haar wei willen beschermen.
Haar gedrag is absoluut niet te zien als 'stank voor dank' want zo zit een paard niet in elkaar. Een paard reageert slechts op de situatie, is in het hier en nu.

Mijn advies: blijf niet aanklooien op deze manier maar roep de hulp in van een goede, eerlijke paardentrainer die je kan leren hoe je duidelijker, eerlijker en consequenter met dit paard kunt omgaan. dan zullen de schellen je van de ogen vallen, en zou het maar zo kunnen dat na een aantal trainingssessies je merrie als een blad aan de boom is omgedraaid.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:50

Waar woon je? Ik gok dat een beetje handige paardenkenner je vrij makkelijk de goede kant op kan helpen namelijk.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Genoeg is genoeg! dringend advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 14:30

Het klinkt idd niet vriendelijk hetgeen "Askja" hier neergeschreven heeft, maar geloof me dit bericht was helemaal juist, ik ga daar helemaal in mee.
Zoek zo snel als mogelijk is een trainer die ook bekend is met dit soort gedrag voor je echt in een zwaar ongeval beland.
Het paard is zeker niet in de fout, die reageert zoals de situatie hem overkomt, en dat heb jij dus idd zelf zo gemaakt.

Marlies_HDC
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-02-16

Re: Genoeg is genoeg! dringend advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:10

Heel goed dat je stommiteiten wilt voorkomen! :)
Zoek hulp van een gedragstherapeut en probeer ondertussen als een paard te denken. Wat is er gebeurd en wat gebeurt er waardoor dit gedrag ontstaat?

hwn
Berichten: 4693
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Genoeg is genoeg! dringend advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:22

Paard is er éénmaal in geslaagd je de wei uit te jagen en heeft zo de rollen omgekeerd, zij is nu je baas. Idd lange zweep meenemen, en niet aarzelen die te gebruiken. Het paard heeft je toch ook geslagen? Zeker nooit achteruitgaan of weglopen voor een paard, fout signaal.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Genoeg is genoeg! dringend advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:34

Jeetje, dat is schrikken he!!!

Ik herken het, ik neem dan gewoon longeerzweep mee als ik poep ga ruimen in de wei.
Werkt altijd uitstekend. Na een paar dagen was het niet meer nodig en doet de merrie weer normaal tegen mij. Daarna echt ook nooit meer nodig gehad. Ze kwam echt op je afgerend met de muil open...........echt niet leuk hoor. Maar ik laat mij niet wegjagen uit een wei, kom op zeg..... wat denkt dat beest wel? Was een dominante merrie die mijn ruin bij zich wilde hebben......ik mocht hem niet uit de wei halen en dus ook niet in de wei poep ruimen.

Gelukkig snapt mijn paard het wel en liet zich gewoon door mij pakken of hij komt gewoon naar mij toe maar die merrie pfffff. Na een paar dagen was dat over en heeft ze dat nooit meer gedaan en kan ik haar gewoon effe kroelen als ik weer eens poep ging ruimen of de wei in kwam.

faytjefay

Berichten: 186
Geregistreerd: 04-10-16
Woonplaats: Nederland

Re: Genoeg is genoeg! dringend advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:38

Ik kan de 2Lazy7Ranch aanraden! Zij kunnen u helpen om dit probleem op te lossen

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:51

Idd zweep meenemen. Maar geen losse flodders, dat schiet niet op en dan raakt de zweep zijn betekenis kwijt in dit geval en kan je hem nooit meer meenemen. Het moet maar één keer goed raakt zijn zodat ze weet dat zij niet de enige is die kan uithalen. Het moet weer even een beetje in evenwicht komen hoor. Heb je al eens geprobeerd om haar apart te nemen in een longeerbak of paddock? Om wat te longeren of te cirkelen bijvoorbeeld? Je kan haar dan met je lichaamstaal ook wel duidelijk maken wat je perimeter is. En als ze daar overheen gaat moet je dat afstraffen.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:57

Askja schreef:
Tja zo te lezen heb je echt weinig kaas gegeten van de omgang met paarden. Een veulen brokjes uit de hand voeren? Een paard met een bezem achterna zitten? Een trap krijgen en dan de wei uitlopen?

Ik begrijp dat je het gehad hebt met dit gedrag, maar je hebt het zelf gecreëerd door het op sommige momenten te tolereren en er zelfs voor weg te lopen, en het op andere momenten aan te pakken met schreeuwen, een bezem of een longeerzweep. Compleet inconsequent en voor het paard onbegrijpelijk.
Dit paard weet kortom echt niet waar ze aan toe is, ze respecteert èn vertrouwt je voor geen meter, en gaat om die reden in de aanval. Misschien speelt daarbij het veuklen ook een rol, ze zal het misschien tegen die rare onvoorspelbare knakker in haar wei willen beschermen.
Haar gedrag is absoluut niet te zien als 'stank voor dank' want zo zit een paard niet in elkaar. Een paard reageert slechts op de situatie, is in het hier en nu.

Mijn advies: blijf niet aanklooien op deze manier maar roep de hulp in van een goede, eerlijke paardentrainer die je kan leren hoe je duidelijker, eerlijker en consequenter met dit paard kunt omgaan. dan zullen de schellen je van de ogen vallen, en zou het maar zo kunnen dat na een aantal trainingssessies je merrie als een blad aan de boom is omgedraaid.



helemaal mee eens, zoek een goede trainer!

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:16

Happy16 schreef:
Ik zou een goede gedragstherapeut laten komen in dit geval..

Voor de ts dan wel te verstaan. Je lijkt wel een absolute beginner en je wilt respect. Nu ik kan je vertellen dat je dat vanaf de eerste kennismaking met een paard moet verdienen. Anders nemen ze een loopje met je en dan hoeft het geen tank van 700 kilo te zijn, ook een mini mept je de weide uit wanneer er geen respect voor je is. Wil je het niet zo moeilijk maken voor jezelf, longeerzweep mee en wanneer ze te dicht in je buurt komt eerst breed maken en van je af brullen. Zweep in de aanslag en davert ze door dan mep er maar over. Wel heel belangrijk actie= reactie. Een paard onthoud alleen de consequenties van zijn/haar gedrag wanneer er direct een reactie op volgt. En ga bij je vrouw in de leer en voor je veiligheid, zet in ieder geval een cap op in de weide.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:20

bigone schreef:
Happy16 schreef:
Ik zou een goede gedragstherapeut laten komen in dit geval..

Voor de ts dan wel te verstaan. Je lijkt wel een absolute beginner en je wilt respect. Nu ik kan je vertellen dat je dat vanaf de eerste kennismaking met een paard moet verdienen. Anders nemen ze een loopje met je en dan hoeft het geen tank van 700 kilo te zijn, ook een mini mept je de weide uit wanneer er geen respect voor je is. Wil je het niet zo moeilijk maken voor jezelf, longeerzweep mee en wanneer ze te dicht in je buurt komt eerst breed maken en van je af brullen. Zweep in de aanslag en davert ze door dan mep er maar over. Wel heel belangrijk actie= reactie. Een paard onthoud alleen de consequenties van zijn/haar gedrag wanneer er direct een reactie op volgt. En ga bij je vrouw in de leer en voor je veiligheid, zet in ieder geval een cap op in de weide.

Precies ja

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:28

Maar,is dit wangedrag begonnen toen ze haar veulen had? Is dat veulen er nu nog bij? Veel dieren worden agressief als ze jongen hebben.Een soort van doorgeslagen beschermingsdrang.Dat is dan hormonaal en zal wel minder worden.Maar desalniettemin vind ik dit zeer ongewenst en gevaarlijk gedrag.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Genoeg is genoeg! dringend advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:45

Mensen.... dit paard is prima in orde!! Het reageert gewoon op de situatie
Met de TS gaat het hier niet goed.....iemand die géén verstand van paarden heeft en die creeert dit dus zelf.

pateeke
Berichten: 2210
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:55

ElCamino schreef:
Mensen.... dit paard is prima in orde!! Het reageert gewoon op de situatie
Met de TS gaat het hier niet goed.....iemand die géén verstand van paarden heeft en die creeert dit dus zelf.

Allereerst kan je dit niet weten van achter een computer, maar goed, volg de redenering wel.
Bovendien, als dit zo is, dan nog kan een gedragstherapeutische wel helpen. Die kan TS leren hoe om te gaan met het paard. Ik zou niet zelf het risico gaan nemen met een zweep de weide in te gaan en maar meppen als je daar ook niet direct ervaring mee hebt, want ook dat kan gevaarlijke situaties opleveren.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Genoeg is genoeg! dringend advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:36

Nou....als ik lees hoe TS het opschrijft getuigt dat niet van erg veel kennis..... en hij heeft toch zijn vrouw ( die de ruiter is) neem aan dat zij wel kan uitleggen aan haar man hoe e.e.a. werkt met een paard...