Alleen of met meerdere paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_bonitoxx
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-08-17

Alleen of met meerdere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 10:24

Hoi, ik ben nieuw op bokt en ik weet niet of ik deze vraag op de goede plek plaats.

Mijn paard staat nu sinds 2/3 weken op een nieuwe stal, hij staat nu ook sinds een paar dagen in een klein groepje met 2 ruinen en 1 merrie. Normaal bijt hij wel van zich af maar dat durft hij niet bij de merrie. Hij durft niet te eten en loopt eigenlijk altijd een beetje alleen, hij ziet er wel blij uit en krijgt ook gewoon extra hooi op stal. Ik weet nu niet of het beter is om hem alleen te laten staan of met dit groepje omdat hij niet durft te eten, vroeger stond hij in een koppel van 12 ruinen. Verder als hij gaat rollen wacht 1 van de ruinen totdat hij klaar is en jaagt hem weg, dan gaat hij op precies dezelfde plek rollen. Is dit dominantie? Ik heb dit nog nooit gezien en was wel benieuwd.

Groetjes

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:43

Mijn eerste gedachte is om meer voerplaatsen te creeeren, zodat elk paard toegang heeft tot eten :)

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Alleen of met meerdere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:55

Zo lang ze hem niet lichamelijk toetakelen en echt wegpesten zou ik hem im de groep laten. Dominantie (en dus ook onderdanigheid) zijn heel natuurlijke verschijnselen en het kan ook even duren voor hij helemaal gewent en geaccepteerd is in een groep. Meerdere voerplaatsen creeren is inderdaad misschien wel een slim idee

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:15

Inderdaad meer voerplaatsen en geef het tijd. Paar weken is niks.
Nieuwe paarden bij mijn kudde is de merrie ook zo.
Die doet gelijk plaatsbepaling en voordat ze echt bij haar mogen komen gaat er tijd overheen.

Somboby
Berichten: 103
Geregistreerd: 30-03-16

Re: Alleen of met meerdere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:13

Je eigen niet te druk maken hij staat er pas een paar dagen. Wel zou ik het in de gaten houden en dan kun je altijd nog in overleg besluiten om je paard in een andere kudde te zetten. Wat andere ook al aangeven zou misschien meerdere voerplekken kunnen helpen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:47

Ik verplaats dit topic naar Omgang en paardengedrag.

_bonitoxx
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 21:34

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik me gewoon te snel heel druk maak.