Te gespannen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Te gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 16:45

Ik ben nog vaak gespannen en gestressed in omgang met m'n paarden, waardoor ik ze niet de baas kan zijn en met rijden heb ik ze niet onder controle.
Ik krijg begeleiding, maar helaas ben ik nog niet veel verder gekomen dan stappen aan de longe.
Ze voelen mijn spanning aan en daardoor worden zij het ook.
Ik ben nu aan het solliciteren voor een baan in de paardenwereld, maar ik ben wel onzeker over mijzelf. Ik wil graag verder met m'n paard en naar wedstrijden, alleen baal ik ervan dat ik niet meer durf dan stappen aan de longe... het paard is zelf ook best gevoelig, maar wel erg braaf, de meesten zeiden dat ze gespannen was en daardoor niet nageeflijk is, ik ben bang dat dat helemaal niet gaat lukken als ik zo gestrest blijf.
Het is allemaal begonnen toen m'n pony ervan door ging vorig jaar in galop en ik de controle verloor. Ik heb daarom besloten ze in te zetten als fokmerries en de twee oudere merries met pensioen. Wel durf ik ze gewoon te aaien, poetsen, in de wei/stal stappen enz, opzich geen probleem, maar ik wil weer kunnen longeren, meenemen aan halstertouw en zelfstandig rijden zonder dat ze er met mij vandoor gaan, wat al zo vaak gebeurd is, waardoor ik helemaal blokkeer.
Ik heb al valeriaan geprobeerd, dat hielp niet zoveel, ik weet ook niet echt andere middeltjes die helpen.
Op internet staan wel veel cursussen, wat zijn echt goede en helpt het echt?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Te gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:55

Ga eens naar een psycholoog die emdr doet, waarschijnlijk was de controle verliezen een traumatische ervaring voor je en uit dat zich nu in de angst/ spanning om weer de controle te verliezen. Een baan in de paardenwereld lijkt me momenteel niet zo geschikt voor je, dan moet je namelijk gewoon echt niet bang zijn anders ontstaan er ongelukken.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:57

Gucci_ schreef:
Ik ben nu aan het solliciteren voor een baan in de paardenwereld,
alleen baal ik ervan dat ik niet meer durf dan stappen aan de longe...


Naar wat voor baan heb je gesolliciteerd en hoe zie je dat voor je?
In een eventueel sollicitatiegesprek zal gevraagd worden waarom zij nou perse voor jou moeten kiezen, wat jij hen te bieden hebt, wat zou je daarop antwoorden als je eigenlijk weet dat je niet verder komt dan stappen aan een longe en je niet de baas kunt zijn over een paard?

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 17:08

Heb gesolliciteerd op een functie waar ik niet hoef te rijden, alleen stallen uitmesten, voeren, poetsen enz, naar de wei/stal brengen durf ik wel, zolang het maar rustige paarden zijn.

Ik had het gezegd tegen m'n psycholoog, maar zij zien de noodzaak er niet in... Het is wel erg vervelend, omdat paarden echt m'n passie zijn en zij dat niet inziet.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:25

Ik begeleid ruiters met angst en geef therapie en coaching met paarden.
Heb kortgeleden een bijscholing EMDR gevolgd en zit daar nu in een supervisietraject (begeleid EMDR sessie gedeeltelijk onder supervisie).

Inmiddels heb ik 2 EMDR trajecten afgerond en ik moet zeggen dat de resultaten erg positief waren.
Dus EMDR kan heel goed helpen als je een, voor jou, traumatische ervaring hebt meegemaakt bij het rijden.

Ook ademhaling is erg belangrijk in de omgang met paarden bij stress.
Als je beseft wat je met een goede ademhaling kunt bereiken en hoe dat werkt geeft dat ook een gevoel van controle. Om mijn website heb ik de invloed van ademhaling op stress beschreven.
Je kun er nog wel meer informatie over paarden en angst terug lezen en op mijn FB pagina evt recensies over EMDR bij angst bij paardrijden.
Scheelt hier typen :)

Mooi dat paarden je passie zijn. Je kan door de omgang met paarden ook veel leren over jezelf en zekerder worden van jezelf door intentie en lichaamstaal. Misschien eerst op persoonlijk vlak en als je daarin gegroeid bent kun je later een baan "in de paarden zoeken". Het is een mooie motivatie om aan je eigen onzekerheid te werken.

Bij angst met paarden zijn er verschillende oorzaken en verschillende oplossingen. Positief is wel dat het, met de juiste begeleiding, eigenlijk altijd wel op te lossen is.
Laatst bijgewerkt door jetm op 12-06-17 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:29

Balen, TS, dat je met dit gevoel bent blijven zitten. Ben je er toen ook afgevallen (dat is meestal best traumatisch, maar wel wat aan te doen) of heb je de rit alleen als heel naar ervaren, maar heb je de dollemansrit wel uitgezeten (omdenken, je bent sterker dan je denkt)? Misschien heb je baat bij een paar lessen 'paard spiegelen'. Ik weet niet zo goed hoe het genoemd wordt (paardencoaching????), maar wel dat je vanaf de grond en later op het paard leert bewust te worden van je eigen handelen/houding/reacties. Als je wilt, kan ik wel vragen of een oud-stalgenootje van mij dit nog doet. Zij woont tegenwoordig in Drenthe.

Wat betreft een baan met paarden: goed dat je er evengoed voor wilt gaan! En beetje bij beetje ga je merken dat je veel meer durft/kan dan je denkt. :j

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Te gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 18:08

Met alle respect, als je gaat werken in de paardenwereld verwachten ze ook van je dat je de hete etterbakjes naar de weide gaat brengen. Misschien is het verstandig eerst ander werk te zoeken en op termijn, als jij steviger in je schoenen staat, de paardenwereld nog eens te proberen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 18:10

troi schreef:
Met alle respect, als je gaat werken in de paardenwereld verwachten ze ook van je dat je de hete etterbakjes naar de weide gaat brengen. Misschien is het verstandig eerst ander werk te zoeken en op termijn, als jij steviger in je schoenen staat, de paardenwereld nog eens te proberen.


Daar ben ik het wel mee eens, misschien eerst goed aan je probleem werken want een baas heeft daar geen tijd voor ben ik bang :(:)

Misschien dat iemand uit de buurt je kan helpen?

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 20:16

Ik zou graag willen lesgeven aan kinderen later, maar wil eigenlijk graag zelf ook weer rijden met plezier.
Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een paard vervelend deed met naar stal/weide brengen. Met m'n c ponietjes heb ik daar geen moeite mee. Maar met een groot druk paard vind ik het wel eng.
Ik heb er ook bij gezet dat ik wil werken op een manege, ga dan ook niet solliciteren op een functie waar ze iemand zoeken die goed met jonge paarden om kan gaan.
Sommigen kennen mijn verhaal denk ik wel, maar ik wil binnenkort graag naar het buitenland en hoop daar werk te vinden op een manege. Ik weet alleen niet of ze daar wel maneges hebben zoals hier waar ze pony's gebruiken...

Mijn paard is evengroot als mij en schrikachtig, ik ben bang dat ze dan schrikt en per ongeluk op mij springt. :')
Op makke paarden waar veel op gereden wordt, heb ik er weinig last van, maar ik zou het jammer vinden om dan bij een manege te gaan rijden, terwijl ik er thuis vier heb staan... maar misschien komt dit ook omdat ik die van mij door en door ken en ik weet dat ze druk kunnen zijn. Niet stoppen in galop en de andere pony heeft wel eens gebokt en gesteigerd met opstappen.
En ooit is er iemand van het paard afgevallen toen ze er bokkend vandoor ging, achteraf bleek ze last te hebben van een wolfskies. Nu ben ik bang dat zodra ik wil aandraven ze keihard in galop gaat en het rodeo wordt. Gewoon stappen met iemand ernaast vind ik niet zo eng, maar zo kan ik natuurlijk nooit de wedstrijdring in :P
Bij veel andere mensen heeft ze nooit gek of raar gedaan, maar dat leken mij vrij rustige mensen, ik weet niet hoe zij zal reageren op mij zodra ik ga aandraven.

Ik ben niet gevallen de laatste keer toen ze zo snel in galop ging, was ik blij toen ik eraf was, inderdaad een dollemansrit. Vroeger viel ik er wel gauw af, maar het zijn puur mijn zenuwen waardoor ik de controle verlies.

Dankje, jetm, kom je ook aan huis? Ik woon in Friesland, zal even op de fb pagina kijken

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 21:05

Gucci_ schreef:
Dankje, jetm, kom je ook aan huis? Ik woon in Friesland, zal even op de fb pagina kijken


Hoi,

Ik kom wel aan huis maar zit op de Utrechtse Heuvelrug dus dat is een eindje uit de richting.
Jammer anders had ik je waarschijnlijk wel kunnen helpen.

Misschien dat je wel eens wat op de website kunt lezen om er een gevoel bij te krijgen waar je allemaal aan kan denken bij angst en relatie met je paard.
Als dat je aanspreekt weet je ook een beetje waar je naar op zoek kan gaan.

EMDR zou denk ik wel wat voor je kunnen zijn en die zitten ook wel in Friesland.

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 23:09

Jammer, dat is erg ver, heb al even op je website gekeken.
Weet niet of er hier wel zoiets zit in Friesland