Mijn paard durft niet te plassen in haar wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:46

heb je het al kunnen uitproberen?

Ik heb met 1 van mijn paarden gehad dat ik m mee nam naar een manege voor school. Dan was hij echt stront vervelend en ook met terug laden weer. Zodra tie weer thuis was, en ik m in zn stal zette. Ja hor dan moest tie gewoon zo nodig en alleen in zijn eigen stal. Het gaat nu beter met hem, en hij plast inmiddels op meer plekken gelukkig. _/-\o_

Ook met 1 van mijn pony's heb ik het meegemaakt. Ik stond in hun wei schuin voor de ingang van de stal en ze waren aan het rennen, toen hij ineens in volle galop langs mijn zij schoot recht de stal in ging. Nou, plassen en in een volle ren galop weer verder spelen met de rest :+ :')
Mijn pony's hebben nu ook idd een stro/hooi plek in hun nieuwe wei zonder stal, zodat ze kunnen plassen

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 02:32

Vandaag voor het eerst met ons nieuwe paard op wedstrijd geweest, lange dag want heel vroeg springen en heel laat dressuur. Eten mee, en 2 emmers water leeg gedronken. Terug op stal moest ze zo erg plassen dat ze op haar benen stond te trillen. Wij hebben dus nu een pony en een paard die alleen op stal plassen!

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Mijn paard durft niet te plassen in haar wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 11:43

Ik heb het experiment iets langer dan een week geprobeerd. Ik ben er nog niet helemaal uit of dat de hooiplek echt werkt. Er zijn nog steeds dagen dat ze aan het einde van de middag echt last heeft, ze staan vanaf ongeveer 7.30u in die wei. Zodra ik haar op stal zet, direct plassen. Maar af en toe zit er ook weer een dag tussen waarbij ze wel op de wei lijkt te plassen. Ik snap er echt niks van en ik weet echt niet wat ik hiermee aan moet..

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Mijn paard durft niet te plassen in haar wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:51

Maar ben ik dan de enige die denkt: dat is haar eigen probleem? Als ze nodig moet dan moet ze, wil ze niet eigen probleem?

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:56

Wat gebeurt er als je je paard een aantal dagen op de kale weide houdt. Plassen moet gewoon, dus wat als je het op die manier afdwingt dat ze leert dat plassen daar oke is?

Natuurlijk wel even goed letten op voldoende voeding en natuurlijk op het feit of ze haar plas niet ophoudt.

FarrahWild
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 23:54

GDG schreef:
__elise__ schreef:
Beste bokkers,

Tsja, en dat is toch wel een lastig probleem.
Ik heb mijn paard en pony's overdag in een kleine, kale wei staan. Alle andere weides zijn helaas te vet om de hele dag in te kunnen staan. Ze staan daar op dit moment alleen 's nachts in, vanaf ongeveer 22 uur tot 6u30.
Zodra ik mijn paard en pony's (met ze vieren tegelijk) 's avonds de wei in breng, gaat ze gelijk plassen
(nog voordat ze goed en wel in de goede wei staat). De hoeveelheid plas is echt veel! En gaat ook met veel gekreun samen, zo een kreun van 'dat lucht op zeg'. Ze heeft er tot die tijd echt last van.

De kale wei is wel redelijk hard. Het lijkt wel of ze daarop niet durft te plassen ofzo. Bang voor het gespetter misschien? Ze is ook bang voor waterspetters, bijvoorbeeld als ik haar met de spons afdoe. Herkent iemand dit? Heeft iemand tips wat ik hiermee kan?
Op dit moment zie ik als enigst alternatief nog, overdag de stal in zodat ze kan plassen. Maar dat is ook verre van ideaal.. Op dit moment doet ze het juist zo goed 24/7 buiten, buiten het plassen om dan.

Gr Elise

Ik snap er niet veel van, ze gaat toch juist direct plassen als ze de wei ingaat :? ?


Hoe dan ook, hier ook paarden die graag zo min mogelijk gespetter hebben. Op harde stukken leg ik dan een dikke bodem van oud hooi/stro neer (zo'n 3x3m) en daar plassen ze graag op, dus dat raad ik je aan om in je wei (of waar dan ook waar het probleem speelt, want dat is me niet duidelijk) aan te brengen.


ik dacht inderdaad ook aan hooi/stro... ik hoop dat het snel opgelost is heel veel succes! /3

Sampson08

Berichten: 4
Geregistreerd: 26-07-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:04

we hebben sinds een kort een pensioen pony erbij.
toen we hem de eerste keer binnen binnenhaalde moest heel nodig plassen.
de dag erna weer!
maar na een tijdje ging het over. *\o/*

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:39

Jester_ schreef:
Maar ben ik dan de enige die denkt: dat is haar eigen probleem? Als ze nodig moet dan moet ze, wil ze niet eigen probleem?

Nee dat ben je niet :=
Hier ook een paard die alleen op stal plaste. Ze loopt nu 24 uur buiten. En plast inmiddels ook gewoon buiten.
Ik heb echt de tijd niet om mijn paard iedere 4 uur binnen te gaan zetten omdat ze weleens zou moeten plassen.
Ze plast maar buiten.

Marlies_HDC
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-02-16

Re: Mijn paard durft niet te plassen in haar wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:21

Als het paard het gespetter tegen haar benen onplezierig vindt, zijn er al veel ideeën aangedragen.
Wat ik me afvraag... is ze fysiek in orde? Ik ben geen dierenarts, dus ik heb geen idee wat het dan zou moeten zijn. Als wij blaasontsteking hebben kunnen we het niet ophouden maar doen dat wel zo lang mogelijk, omdat het plassen pijn doet. Ik vind het wel de vraag aan de dierenarts waard.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Mijn paard durft niet te plassen in haar wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 11:33

Ik ben er nog steeds niet achter wat het daadwerkelijk is. Ik heb de hooiplek geprobeerd, maar dit blijkt geen oplossing. Ook daar plast ze niet. Zodra ik haar op stal zet, wel direct in de meeste gevallen. Maar ik kan haar natuurlijk niet om de paar uur op stal zetten. Ik ben van huis vanaf 7.30 tot 17.30 en dat moet ze zich toch echt zelf zien te redden.

Marlies_HDC: Maar ze kan wél plassen in de grote wei en op stal. Dan zou ze fysiek toch ook in staat moeten zijn om het op een andere wei ook te kunnen? Of zie ik hierin iets over het hoofd?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Mijn paard durft niet te plassen in haar wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:12

Ik zou haar even onbeperkt buiten zetten. Zo lang ze weet dat ze naar binnen gaat en daar kan plassen, krijg je het er denk ik ook niet uit.
Ik zou buiten een hooi/stroplekje maken, dan kan je in de gaten houden of ze daar plast. En als dat goed gaat met plassen weer binnen zetten.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Mijn paard durft niet te plassen in haar wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:16

hier moeten de paarden ook altijd nodig plassen als ze op stal komen. Toch betekend dat niet dat ze in de wei niet plassen hoor. Ze willen het weleens expres ophouden omdat het op stal lekkerder plast, maar als ze meoten gaan ze gewoon. kan dit niet ook gewoon met jouw merrie zijn?

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Mijn paard durft niet te plassen in haar wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 12:41

@jotoma: ze staat al 24/7 buiten. Het op stal zetten doe ik nu puur voor het plassen. Een hooi/stroplek buiten is al gemaakt, daar doet ze niks mee. Ze poept er alleen in :+
Ze staan hier zeg maar ochtend, middag en begin van de avond op een relatief kleine en kale wei (ca. 800 m2 en krijgen daar hooi bijgevoerd. Ze gaan tussen 20 en 22 u de grote wei op. Ze groeien anders uit hun voegen. En ik vind dat ze ook wel de grote wei op moeten om de benen goed te kunnen strekken.

@emptywords: ik heb geen idee. Op de grote wei plast ze overigens wel gewoon.. Net als op stal, plast ze daar meestal ook direct.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mijn paard durft niet te plassen in haar wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:56

Maar vind ze het niet gewoon lekkerder? Mijn merrie plast altijd als ze op schoon stro komt te staan en altijd als ze een strookje vers gras heeft. Ze houd niet van spetteren, dus dit heeft gewoon haar voorkeur.

Ze houd het niet op, dat doet ze alleen als het regent en de plassen staan op de wei. Dan gaat ze ook op andere 'net niet meeste voorkeur' plekken plassen. Bv in de bak voor het rijden.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:09

Sorry TS, ik had niet goed gelezen :)
Maar je weet 100% zeker dat ze op die kleine weide helemaal niet plast? Ivm dat je er zelf nooit 24 uur naar kijkt denk ik :D
Als ik onderweg op een tankstation moet plassen doe ik dat omdat het moet, maar houd ik het liever op tot thuis (haar stal of grote weide), maar als ik moet ga ik wel op t tankstation.. u see my point? :)