Nieuw paard Hoe laten wennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Nieuw paard Hoe laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 08:36

Nieuw paard gekocht. 3 jaar MET zomereczeem manen

Wat zeggen jullie:
* eerst laten wennen nieuwe omgeving met gesloten Luik of
* gewoon Luik open dat ze het gangpad op kan kijken.
( luik is het open deurtje in de deur. Dan kunnen ze het hoofd Door het Luik naar buiten doen.

* meteen de wei op
* eest wennen op stal

Ibbel

Berichten: 49109
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nieuw paard Hoe laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 08:57

Uhm, hoe denk je dat een paard ergens aan kan wennen opgesloten in een stal met het luik dicht?

Maar meteen de wei op is het andere uiterste - ik neem tenminste aan dat je daarmee bedoeld meteen met andere paarden. Stuk wei afzetten, nieuwe paard apart, met een draadje tussen de andere paarden. Eerst maar eens 'veilig' contact laten hebben.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 09:00

Ibbel schreef:
Uhm, hoe denk je dat een paard ergens aan kan wennen opgesloten in een stal met het luik dicht?

Maar meteen de wei op is het andere uiterste - ik neem tenminste aan dat je daarmee bedoeld meteen met andere paarden. Stuk wei afzetten, nieuwe paard apart, met een draadje tussen de andere paarden. Eerst maar eens 'veilig' contact laten hebben.


Ivm eczeem manen jeuk etc..... Luik dicht. Maar Ivm wennen beter even los? Hopen dat ze niet schuurt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Nieuw paard Hoe laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:03

Eczeemdeken op en lekker naar buiten, de eczeem word niet minder erg als je haar eerst opsluit..

Ibbel

Berichten: 49109
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:03

Oh, je vraag was over wat te doen met het eczeem. Dat was me niet duidelijk. Het opsluiten van een paard met jeuk met het luik dicht om te voorkomen dat het dier gaat schuren is niet erg paardvriendelijk.
Je paard een eczeemdeken opdoen, jeukstillende creme en/of schuurgelegenheid bieden in de vorm van een borstelrek, waardoor je paard z'n jeuk wel kwijt kan maar z'n manen niet, lijken me in ieder geval ook een beter plan.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 09:20

Mag een eczeemdeken in stal op? Zo'n eczeempak zeg maar. Dan zonder buikvlap in stal. Mag dat of ivm al de riempjes niet echt handig?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:23

Hillebill schreef:
Mag een eczeemdeken in stal op? Zo'n eczeempak zeg maar. Dan zonder buikvlap in stal. Mag dat of ivm al de riempjes niet echt handig?


Ik vrees dat je haar altijd ingepakt zal moeten laten. Het is namelijk een allergie op de steken.

Kijk hier eens voor meer info, ZE is echt een ramp -O-
[MD] [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Ibbel

Berichten: 49109
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:23

Het heeft weinig zin een eczeemdeken alleen overdag aan te doen. Paarden met eczeem met een deken op dragen die 24/7, en meestal van maart tot en met oktober. Dus gewoon aantrekken dat pak (en ook op stal die buikflap er aan laten), en alleen uitdoen met rijden en verzorgen. En af en toe een schone deken opdoen en de gebruikte in de was gooien.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 23:06

Vind het wat eng ivm de bilsingels om de deken snachts om te laten.
Maar wel oplaten dus.......
Sterven de manen dan niet af?

Staart is rustig. T zit echt in de manen. In de opfok geconstateerd. Manen zijn afgeschuurd toen. Maar tot nu toe heb ik haar niet zien schuren.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Nieuw paard Hoe laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:16

Let er op dat je wel een echte eczeemdeken hebt. Gewone vliegendekens helpen niet.
Ik weet niet wat je bedoeld met bilsingels? Gewone eczeemdekens hebben vergelijkbare singels en bilkoorden als bijvoorbeeld winterdekens ( die je ook 24 uur pd op hebt)

Niets engs aan ALS je een echte eczeemdeken hebt. Een gewone vliegendeken gaat én niet helpen én niet blijven zitten..

Dus:
Goede exceemdeken, luik open...

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 23:24

Om de achterbenen zitten ook singels. Ik heb een echte eczeemdeken. Zie foto
Luik open geen optie. Ze beukt de deur eruit. Hoofd door het Luik. Boeg ertegen aan en met voorbeen tegen de deur beuken.
Aandacht?
Afbeelding

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Nieuw paard Hoe laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:25

Gelukkig inderdaad een echte eczeemdeken. Deze moet dan dus inderdaad van maart/april tot soms wel midden/eind oktober op. Gaat gewoon goed, met oude pony heeft er jaren probleemloos mee gestaan.

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:27

Is ze wel gewend om op stal te staan?

Waarom staat je ze eigenlijk op stal? Lekker naar buiten met dat paard. Stukje afzetten met een draadje en wanneer ze over het draad kennis heeft gemaakt met de andere paarden (kan een paar dagen duren maar ook bij voorbeeld een week of twee) bij de groep zetten.
Laatst bijgewerkt door Koper op 21-05-17 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:28

Staat ze alleen em andere paarden in de wei?
Hoe oud is ze en wel gewend om in een afgesloten stal te staan?

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 23:31

Koper schreef:
Is ze wel gewend om op stal te staan?

Waarom staat je ze eigenlijk op stal? Lekker naar buiten met dat paard. Stukje afzetten met een draadje en wanneer ze over het draad kennis heeft gemaakt met de andere paarden (kan een paar dagen duren maar ook bij voorbeeld een week of twee) bij de groep zetten.


Stal is ze gewend.
Ze gaat overdag het land op in de koppel. Snachts staat iedereen bij mij op stal binnen.

Vandaag laten wennen eerst even apart in een landje. Geen paard gaf sjoechem dus gewoon de koppel in gedaan. Ze heeft meteen een maatje gevonden en alles staat super relax met elkaar.

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:33

Hoe lang heb je dit paard? En ze krijgt ongetwijfeld hooi op stal maar hoe lang staat ze ongeveer zonder ruwvoer?

Luik dichtdoen vind ik niet de meest paardvriendelijke optie. Blijkbaar is er iets mis. Zoek dan uit wat dat is ipv het luik maar dicht te doen. Het is nog een hartstikke jong paard.

Hoe veel uur per dag komt ze buiten?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:35

Wat fijn dat ze zo makkelijk in de groep aansluiting heeft gevonden!! Deken erom, goed voerbeleid, let op suikers en hopelijk geen jeuk

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 23:37

Gillbo schreef:
Wat fijn dat ze zo makkelijk in de groep aansluiting heeft gevonden!! Deken erom, goed voerbeleid, let op suikers en hopelijk geen jeuk

Ze is zelf als laagste in rang. Geen ruzie zoeker. Ze werd meteen geaccepteerd.
Voer alleen wat basisbrok en wat grof kuil.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Nieuw paard Hoe laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:39

Zit in kuil niet veel eiwitten en suikers?

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:40

Gillbo schreef:
Zit in kuil niet veel eiwitten en suikers?

Ja. Niet geschikt voor een eczemer.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:42

Dank u.
Gras zonder kunstmest schijn ook beter te zijn meen ik wel eens gelezen te hebben.
Schraal houden.
Er zijn hele interessante topics over de relatie tussen voer en ZE

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 23:44

Koper schreef:
Gillbo schreef:
Zit in kuil niet veel eiwitten en suikers?

Ja. Niet geschikt voor een eczemer.

Dus gewoon hooi voeren?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Nieuw paard Hoe laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:50

Het is niet standaard zo dat in kuil meer eiwit en suiker zit.
Het hangt in de eerste plaats af van de kwaliteit van het gras waar het kuil van gemaakt is. Eerste snede is uit den boze.
Kuil, maar eigenlijk ook hooi, van koeiengras/productiegras ( Engels raai) is uit den boze: veel te suiker/eiwitrijk.

Het liefste voer je grof schraal hooi. Maar dat kan dus rustig voordroog zijn ( als het maar van lang stengelig, grof/schraal gras is, en dan bij voorkeur 2de snede)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:53

Sorry dat ik het zeg ik wil je niet aanvallen maar waarom heb je in hemelsnaam een paard met zomereczeem gekocht zonder dat je iets van zomereczeem af weet? :x of ja zo komt het over sorry..

Ik zou persoonlijk niet te moeilijk doen, luik open en paard gewoon met de rest mee naar buiten is in mijn ogen de beste manier om hem te laten wennen. Succes ermee!

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:53

Klopt, het ligt natuurlijk ook aan welke grassen er in zitten, waar ze mee bemest zijn en hoe vaak en in welk groeistadium de planten gemaaid zijn.

Eerste/tweede/zestiende snede maakt helemaal niet uit. Gaat erom dat het gras gemaaid wordt als het volwassen is.

Wel is voordroog/kuil natuurlijk een gefermenteerd product, wat niet bevorderlijk is voor een paard met zomereczeem of andere systeemklachten.