Vriendin zonder ervaring een eigen paard

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Vriendin zonder ervaring een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 22:23

Hallo!

Ik heb dit onderwerp aangemaakt omdat ik een nogal dringende vraag heb. Mijn 13 jarige vriendin heeft een half jaar geleden een paard gekocht en hem bij haar in de tuin gezet met 2 geiten (wat ik overigens zielig vind).., maarja. Dat paard was 5 jaar en ze wilde hem zo groot mogelijk, dus het werd een merrie, Welsh Cob, 1.55 groot. Al met al, de grootste miskoop van de eeuw. Het was een enorm lief beest maar je kon er helemaal niets mee en m'n vriendin is ook nog eens hartstikke onzeker en met dit paard was het gewoon zielig voor die pony. Ze heeft er in een half jaar nooit op gereden en longeren was nog een grotere ramp. Ik vond het zo zielig want dat paard was natuurlijk helemaal niet opgevoed. Het was gewoon zielig voor die pony. Ze denkt ook wel een beetje dat ze er heel veel vanaf weet maar dat valt nogal tegen.. Bij dit paard hebben ze ook spullen gekregen zoals een zadel en deken enzo maar dit paste allemaal voor geen meter..

Maar goed, dit paard was niets dus na een half jaar (ook nooit naar de hoefsmid ofzo geweest, laat staan een wormkuur) weer terug gebracht naar de HANDELAAR, (ja ze heeft een paard gekocht van een handelaar). Hij wilde een 2e kans en heeft nu dus een nieuw paard mee gegeven. Hartstikke leuk beest maar ze heeft hem pas 2 dagen en het gaat nu al mis. Hij begint raar te doen enzo en hij kan er niet tegen als je bij de benen zit ofzo volgens haar (terwijl het mij wel lukt...?), ze hebben bij het kijken naar het paard dus niet eens aan de benen gezeten, dus ook niet de hoeven bekeken of de benen gevoeld, ook niet gepoetst op de benen en de hoeven niet uitgekrabd. Maar het gaat dus nu al een beetje fout en ik wil haar zo graag helpen maar het dringt gewoon niet tot haar door dat het zo echt niet moet.

Die pony heeft ook een tijdje in de trailer gestaan en z'n hele staart wortel is open geschuurd... het is echt heel ernstig en er zaten allemaal vliegen in enzo. Dus ik zei dat ze echt naar de dierenarts moet want dit is echt niet goed. Nou haar vader gaat er morgen heen dus dat is goed. Maar die vliegen zitten er nogsteeds in maar ze mag van dr vader geen vliegenspray kopen...? Het is allemaal zo vaag en daar komt ook nog eens bij dat dit paard nu op een hoefijzer loopt want die ander is er al een paar dagen af, en nu zei ze tegen me:"Ja ik wacht tot m'n vader de hoefsmid belt want hij moet het doen want hij is m'n vader." Ligt het aan mij of is dat echt heel raar?

Ze is met alles zo kalm ook met zo'n wond (het is echt ernstig die wond ik overdrijf niet) dan is het zo van 'ja ik ben morgen wel'. Zo kan het echt niet langer doorgaan.. ze rijd nu op een weiland en soms in de bak op de manege en ik adviseerde kaar om kalkoenen te gebruiken op het gras. Maar ze had geen idee waar ik het over had. Dit soort momenten heb ik heel vaak van 'dit zou je toch moeten weten als je een eigen paard heb??' :\

Ik kan zo nog wel uren doorpraten maar daar schiet ik ook niet zoveel mee op. Maar ik weet dus echt niet wat ik hiermee moet doen want het is nogal iets.. ik heb haar al zo vaak gezegd dat ze echt verantwoordelijker mort worden enzo maar het dringt niet tot haar door.. Het spijt me als ik arrogant over kom ofzo maar dit is gewoon hoe het zit en ik dacht ik vertel het jullie maar gewoon want dit is de beste manier om een oplossing te vinden denk ik..

Hebben jullie misschien tips want zo kan het echt niet langer door.. :(


PS. Sorry dat alles zo door elkaar zit maar het is lastig om het zo allemaal op een rijtje te krijgen...

Ik wist terouwens ook niet waar ik dit topic moest plaatsen :)

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Vriendin zonder ervaring een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:27

Nou ja. Zo lang jij wil adviseren om vliegenspray op/in een wond te spuiten zodat de vliegen wegblijven denk ik persoonlijk dat je ook niet zo heel veel van paarden weet.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Vriendin zonder ervaring een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:29

144 bellen?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:31

Ik verplaats dit topic naar Young Rider Talk.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:34

Misschien een 'ervaren' persoon langs laten komen zoals een goede lesgeefster, vaak gaan mensen 'kritiek' wel serieus nemen van zulke personen. Bij bekende mensen, zoals jij in dit geval, kunnen ze zoiets hebben van 'ja zal best wel, komt goed'

Misschien kan je een les inplannen in samenspraak met haar natuurlijk en dat je dan misschien met die lesgever vantevoren kan afspreken van let hier of daar eens op?

Anders weet ik het ook niet zo direct...

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 22:38

Goof schreef:
Nou ja. Zo lang jij wil adviseren om vliegenspray op/in een wond te spuiten zodat de vliegen wegblijven denk ik persoonlijk dat je ook niet zo heel veel van paarden weet.


Nee doe normaal! Niet in de wond!

We hebben de wond goed bedekt en er omheen gespoten met wat vliegenspray zodat de vliegen weg zouden blijven van de wond. Maarja, die hebben we ff geleend van iemand, je kan die niet elke dag lenen natuurlijk

We hebben het absoluut niet in de wond gespoten. Sorry als het zo overkwam

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 22:40

maximuss schreef:
144 bellen?


Zo erg is het nou ook weer niet en het is wel gewoon een goede vriendin van me. De pony wordt niet verwaarloosd maar ze zouden er wel beter voor moeten zorgen maar de pony is echt niet in levensgevaar ;)

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 22:42

Melewel94 schreef:
Misschien een 'ervaren' persoon langs laten komen zoals een goede lesgeefster, vaak gaan mensen 'kritiek' wel serieus nemen van zulke personen. Bij bekende mensen, zoals jij in dit geval, kunnen ze zoiets hebben van 'ja zal best wel, komt goed'

Misschien kan je een les inplannen in samenspraak met haar natuurlijk en dat je dan misschien met die lesgever vantevoren kan afspreken van let hier of daar eens op?

Anders weet ik het ook niet zo direct...


Dit is een super goed idee maar dit is ook al eerder gebeurd bij dr andere pony (de oude) en toen was die pony de dagen erna vreselijk bang omdat ze haar best hard heeft aangepakt (wat wel nodig is omdat dat paard totaal niet was opgevoed) dus Mn vriendin was zo van 'je moet hem met liefde opvoeden'. Dit is wel waar maar ze vat het een beetje verkeerd op..

Rocamor

Berichten: 10865
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:42

Ze hebben het beest net twee dagen. En ja. Een meiske van 13 zal eea aan haar ouders moeten overlaten

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:44

Heb je al met de ouders gepraat? Misschien kun je hun uitleggen dat privéles erg handig is, niet alleen met rijden maar ook voor in de omgang.

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 22:46

Rocamor schreef:
Ze hebben het beest net twee dagen. En ja. Een meiske van 13 zal eea aan haar ouders moeten overlaten


Wat bedoel je precies?

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 22:48

vevina schreef:
Heb je al met de ouders gepraat? Misschien kun je hun uitleggen dat privéles erg handig is, niet alleen met rijden maar ook voor in de omgang.


Ja Ehm, ze heeft dit gedrag juist best wel van haar ouders gekopieerd. Ik ben bang dat als ik dat voorstel dat ik dan niet meer welkom ben. Het is wel een heel goed idee. We zitten met z'n 4en in een vriendinnen groep en ik zou zal het wel aan een van de andere voorstellen.

Ze zijn het wel heel erg met me eens dat dit zo niet echt de beste manier is dus ik zal het met hun overleggen

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:49

Pleunvdb schreef:
Melewel94 schreef:
Misschien een 'ervaren' persoon langs laten komen zoals een goede lesgeefster, vaak gaan mensen 'kritiek' wel serieus nemen van zulke personen. Bij bekende mensen, zoals jij in dit geval, kunnen ze zoiets hebben van 'ja zal best wel, komt goed'

Misschien kan je een les inplannen in samenspraak met haar natuurlijk en dat je dan misschien met die lesgever vantevoren kan afspreken van let hier of daar eens op?

Anders weet ik het ook niet zo direct...


Dit is een super goed idee maar dit is ook al eerder gebeurd bij dr andere pony (de oude) en toen was die pony de dagen erna vreselijk bang omdat ze haar best hard heeft aangepakt (wat wel nodig is omdat dat paard totaal niet was opgevoed) dus Mn vriendin was zo van 'je moet hem met liefde opvoeden'. Dit is wel waar maar ze vat het een beetje verkeerd op..



Je zou eventueel als andere optie (aangezien een lesgeefster geld kost) een 'volwassene' bijrijder/verzorger (met nodige ervaring/kennis) kunnen zoeken met ervaring die haar wat kan bijleren in de praktijk. Kijk dan vooral naar wat haar uitgangspunt is qua opvoeding, de ene doet dat met veel liefde en zachtheid, de andere met wat meer consequentheid (goed getypt?) Zorg dan eventueel dat die persoon ook eens aan tafel gaat zitten met de ouders hoe en wat. Want het lijkt mij dat de ouders ook aardig leek Zijn aan kennis qua paarden.

Probeer via die weg eens iets uit te dokteren en dat die persoon en jij haar de juiste steun bieden en zekerheid kunnen geven in wat goed en fout is.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:51

Dierenwelzijn gaat voor op vriendinnen en ik vind dit wel op het randje van verwaarlozing...

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:54

En als ze ook soms op de manege rijdt, is er daar niemand die haar aan kan spreken?

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 22:59

maximuss schreef:
Dierenwelzijn gaat voor op vriendinnen en ik vind dit wel op het randje van verwaarlozing...


De pony staat wel gewoon op een mooie stal en hij krijgt goed te eten, staat op een groot weiland. Het is waarschijnlijk heel moeilijk om er een beeld bij te krijgen maar misschien lijkt het iets erger dan het is..

Sorry als het zo overkomt maar zo erg is het nou ook weer niet. Mijn vriendin zorgt gewoon goed voor de pony maar haar verantwoordelijkheid is echt heel laag

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 23:00

darkadia schreef:
En als ze ook soms op de manege rijdt, is er daar niemand die haar aan kan spreken?


Ja dat gebeurt soms ook wel maar ze ziet het een beetje als een overdreven zaak

Rocamor

Berichten: 10865
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:02

Pleunvdb schreef:
Rocamor schreef:
Ze hebben het beest net twee dagen. En ja. Een meiske van 13 zal eea aan haar ouders moeten overlaten


Wat bedoel je precies?


Dat ze het dier pas sinds vrijdag hebben. Via een handelaar. Er is nog geen sprake van gewenning. Noch bij het paard. Noch bij je jonge vriendin.

Ondanks dat het dier pas twee dagen daar staat, gaat de vader toch morgen al ermee naar de veearts. En geen vliegenspray kopen: het Is vandaag zondag....

Zit jij 24/7 bij die vriendin ofzo?

Dan rijdt ze ineens wel al met dit paard. Soms (dus meerdere malen) bij de manege en ook op de wei. Maar ze heeft het paard 2 dagen.

Ik vind dat je verhaal rammelt. Of dat eea overdreven wordt.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:04

Die 1e pony zal bij de handelaar beter af zijn, daar wordt ze in elk geval correct verzorgd.

Nieuwe pony, staartwond + vliegen = infectie en dat is zo dicht bij het ruggemerg zeer riskant (staart deels of geheel er af moeten bv). 2x daags opnieuw in de groene leem zetten is zo nog je beste keuze, trekt troep er uit en de vliegen kunnen er niet bij (vliegenspray werkt niet zo lang).

De situatie is inderdaad geheel ongeschikt voor een pony (of de geiten trouwens), maar of/hoeveel 144 hier mee kan is twijfelachtig.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:05

Nu geef je er ineens wel een hele draai aan...
Waarover klaag je dan? Gebrek aan kalkoenen, die heeft ze echt niet nodig (zelfs ijzers zijn overbodig). Vliegenspray in een wonde, dat klopt ook niet. En ja, ik vind het logisch dat een kind niet zelf de hoefsmid belt.

Wat is dan eigenlijk het probleem,TS?

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 23:08

tamary schreef:
Die 1e pony zal bij de handelaar beter af zijn, daar wordt ze in elk geval correct verzorgd.

Nieuwe pony, staartwond + vliegen = infectie en dat is zo dicht bij het ruggemerg zeer riskant (staart deels of geheel er af moeten bv). 2x daags opnieuw in de groene leem zetten is zo nog je beste keuze, trekt troep er uit en de vliegen kunnen er niet bij (vliegenspray werkt niet zo lang).

De situatie is inderdaad geheel ongeschikt voor een pony (of de geiten trouwens), maar of/hoeveel 144 hier mee kan is twijfelachtig.


Precies! Maar dat snapt ze super goed maar ik denk dat ze haar vader niet wil 'lastig vallen' met de geldbedragen voor de dierenarts

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 23:11

maximuss schreef:
Nu geef je er ineens wel een hele draai aan...
Waarover klaag je dan? Gebrek aan kalkoenen, die heeft ze echt niet nodig (zelfs ijzers zijn overbodig). Vliegenspray in een wonde, dat klopt ook niet. En ja, ik vind het logisch dat een kind niet zelf de hoefsmid belt.

Wat is dan eigenlijk het probleem,TS?


Ten eerste, ik heb nooit gezegd dat ze kalkoenen nodig heeft, ik zei dat het handig was omdat ze altijd op gras moet rijden en haar pony nog wel eens rare bochten wil maken etc. Ten tweede, we hebben ABSOLUUT niet vliegenspray gespoten in een wond. En ten derde, ze is al 13. Ze is geen kind meer de de hoefsmid is de eigenaar van de stal en die kent ze gewoon en hij kent haar ook

Het hele probleem is dat ze echt geen verantwoordelijkheids gevoel heeft en dat dat niet zo door moet gaan..

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:13

Ze is al 13.....? Precies als je pas 13 bent zijn dingen als hoefsmeden en dierenartsen zaken voor de ouders. Ik zou mijn hart vasthouden als ik een kind van 13 op mijn rekening de smid/dierenarts etc. zou laten bellen. En ook als smid of arts zijnde, zou ik alsnog eerst de ouders bellen voordat ik iets zou doen waarvoor ik een rekening moet sturen..

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:16

Pleunvdb schreef:
Precies! Maar dat snapt ze super goed maar ik denk dat ze haar vader niet wil 'lastig vallen' met de geldbedragen voor de dierenarts


Dan hadden ze geen paard moeten aanschaffen...

Maar ik ga toch mee met Rocamor en maximuss
Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat jou bedoeling is met jou topic, zeker niet naar bedoeld. Maar als ik alles zo lees en de reacties van jou lees, kloppen er gewoon delen niet.

Je verhaal is als of je vriendin de pony al een paar week heeft, maar zoals in je verhaal staat heeft ze de pony maar 2 dagen.
Als het je echt dwars zit, ga dan even met de ouders om tafel om te praten. En zoals ook genoemd word in het topic, haal er iemand bij de er verstand van heeft.

Citaat:
En ten derde, ze is al 13. Ze is geen kind meer


Dan wil ik zeker niet banketstaaf doen :') maar dit klopt dus niet he. Ja ze mag misschien wel iets meer verantwoording tonen in joun ogen, maar ze is nog wel gewoon een kind. Je moet niet van haar verwachten om zelf afspraken te gaan maken met een hoefsmid terwijl haar ouders nog van niks weten bvb.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:17

Ben je zeker dat je niet jaloers bent en daardoor kleine dingen zoekt om haar te bekritiseren???
Als ze op een stal staat zal de stalbaas ook wel een oogje in het zeil houden: verwaarloosde, zieke of gewonde paarden zijn geen reclame voor zijn stal.