Onmogelijk om paard te vangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 11:40

Ik ben een ervaren paardenvrouw, met jarenlange ervaring, zowel beroepsmatig als prive. Ik heb al veel dingen gezien en meegemaakt, maar momenteel heb ik echt een groot probleem.
Lees onderstaand even goed door, voor je tips geeft :)

Situatie:

- 6 jarige Pinto kruising, opgegroeid op een "farm" in Namibie (lees; in de bush geleefd, met 3 jaar zadel opgegooid gehad, paar keer gereden, verder nooit in de hand geweest tot 2e eigenaar)
- Staat aan huis. Terrein van 30 hectare
- Terrein is niet van mij, ik kan het niet opdelen of delen afzetten etc.
- Terrein is heuvelachtig, bebost, bebusht, doorns, rivierbeddingen, bomen etc.
- Rijbaan is niet af te sluiten.
- Enige afgesloten "paddock" is mijn voortuin
- Totaal 9 paarden hier in de kudde
- Dag en nacht buiten, enkel op stal voor voer. Daarom zeker geen optie om halster om te houden (maar je komt toch niet dichtbij genoeg om het halster te grijpen, dus eigenlijk is dat toch al geen optie.

Mijn half Pinto is opgegroeid op een boerderij, is weinig in de hand geweest en bij de 2e eigenaar (eigenaar voor mij) had hij al het trucje dat hij weg rent als je hem wilt vangen. Zij liet dat altijd maar gaan.
Het is een extreem intelligent paard, heel erg onafhankelijk ook. Hij doet zijn best met rijden, maar is in de omgang niet aanhankelijk. Enige wat hij lekker vindt zijn wortels en zelfs als je die hebt loopt ie gerust bij je weg. Vertrouwen heeft hij wel, hij doet braaf nieuwe dingen, lessen op vreemd terrein, trailer in etc. Ook rijden vindt hij leuk, hij doet erg hard zijn best.

We hebben stallen, maar die worden enkel tijdens het voeren gebruikt, verder staan de paarden dag en nacht buiten. Hem in de stal laten na het voeren is dus de enige manier om hem te vangen. En in de stal probeert hij alsnog bij je weg te komen. Het is geen vervelende manier, geen oren in de nek. Nee, nek erop, oortjes erop en paraderen. Zo van, leuk spelletje!

Het is onmogelijk om dit paard te vangen; Zodra ik aan kom lopen en hij ziet me vanaf 50m afstand rent hij al weg. Ons terrein is te ongelijk en te ruw om hem in een hoekje te zetten. Als we hem proberen in te sluiten galoppeert hij gerust tussen 2 man met 1,5 meter afstand ertussen in door.

Paard is nu 4 maanden bij me en ik had gehoopt dat met wat tijd om te binden, een worteltje als ik hem heb gevangen en veel aandacht het beter zou worden. In plaats daarvan wordt het enkel slechter. Als ik hem eenmaal gevangen heb is alles prima, loopt ie braaf mee, gedraagt zich keurig. Paard is gezond, zadel past, wordt bijgehouden door de fysio etc.

Ik heb geprobeerd om hem iets meer zijn plek te tonen en hij weet dan ook wat zijn plaats is. Hij is in de kudde erg onderdanig en in de omgang met mij ook. Staat keurig netjes stil, geeft braaf zn voetjes, geen ongeduldig gedrag, geen ge-etter. Prima paard. Als ik hem nu maar eens kon vangen.

Ik heb geprobeerd hem te lokken met voer, hij trekt de wortel uit mn hand en smeert hem. Heb geprobeerd om hem niets te geven tot hij daadwerkelijk een halster om heeft, en dan dus te belonen. Dat heeft ie 2x gedaan en dan kan ik hem weer niet vangen. We hebben met 5 man geprobeerd hem te vangen. Geprobeerd hem dan maar weg te jagen bij de groep paarden vandaan tot hij zelf opgeeft. Hij geeft NIET op. 2 uur later werd het donker en moesten we wel opgeven.
Ik heb geprobeerd meerdere keren per dag hem op te zoeken voor een knuffel en een wortel, zonder dat ie daadwerkelijk werken moet. Maar ik kom niet eens meer dan 50m bij hem in de buurt.

Hij staat hier regelmatig in de achtertuin en dan krijgt ie aandacht en knuffels, maar ook in de achtertuin (formaatje flinke paddock in NL, ik gok 5x een normale rijbaan) rent ie weg en kan ik hem niet vangen. Hier geeft ie overigens wel vrij snel toe als ik hem weg blijf jagen maar ook onze tuin is er niet echt geschikt voor (met een huis in het midden, doornbosjes, garage, auto's etc kun je voorstellen dat het niet ideaal is.)

Ik ben echt aan het einde. Ik ben elke dag meer dan 2 uur kwijt om hem te vangen en het is ZO frustrerend. Ik ben alleen thuis overdag en hoewel het met 2 man nog steeds onmogelijk is, is er in je eentje helemaal geen beginnen aan.
Natuurlijk kan ik hem 's morgens na het voeren binnen houden, wat we dan ook vaak doen, maar na dat 3 weken te hebben gedaan en dan maar weer eens proberen te vangen is er geen verschil te merken. Wil eens proberen hem een week bij ons in de tuin te houden, zodat ie wel iets meer binden moet.

Wie heeft er een tip waar ik iets mee kan?
Hij doet me regelmatig aan Spirit denken, zo eigengereid, trots, onafhankelijk. En dat vind ik super aan hem, vooral ook omdat hij me wél op zijn rug wil hebben en we samen heerlijk kunnen rijden. Maar op deze manier word ik er moedeloos van!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 14-08-18 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel gehaald

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!


troi
Berichten: 16998
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:49

Tja waarom zou het dier zich laten vangen? hij heeft alles wat hij zich kan wensen zonder jou, en met jou moet hij werken. Wat hij blijkbaar best gezellig vindt maar blijkbaar toch minder gezellig dan het vrije leven met zijn kudde. Ook best logisch natuurlijk!

Ik vrees dat je dit nooit kan oplossen tenzij je hem gaat opsluiten in een kleinere ruimte en hij geen keus heeft dan met jou mee gaan. Minder aardige trucjes zijn dan in een zandbak zetten en geen water (of vreten) geven behalve door jou als jij er bent, zodat hij je wel op moet gaan zoeken voor zijn basis behoeften. Maar de vraag is of je zo ver wilt gaan natuurlijk.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:52

Citaat:
ONMOGELIJK om paard te vangen

Ik ben een ervaren paardenvrouw, met jarenlange ervaring, zowel beroepsmatig als prive. Ik heb al veel dingen gezien en meegemaakt, maar momenteel heb ik echt een groot probleem.

Ik denk dat je dan zelf ook wel weet dat je het dan niet gaat lukken op 30ha open gebied.

koeien op de weg...

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 11:54

Daar ben ik ook een beetje bang voor Troi, maar ik heb hem uiteindelijk wel voor mijn plezier, dus op de lange termijn gaat dit niet werken.
Overigens hebben geen van de andere paarden dit. Die staan ook dag en nacht buiten en vinden aandacht wel leuk en gezellig en komen gerust naar je toe voor een knuffel.
Zandbakken hebben we hier niet, alles is hier zand :P De paarden hebben 6 weken per jaar gras, na het regenseizoen, verder is het enkel hooi dat we bijvoeren, maar weinig te grazen.
Heel normaal hier in Afrika, dus niet "Sielug" ofzo ;)

Hem opsluiten en enkel voeren als ik er ben etc is wat extreem, maar ik woon en werk hier wel, ben bijna altijd thuis, dus heb er wel over gedacht om hem elke dag in de voortuin te voeren zodat hij onze tuin toch meer als positief gaat ervaren.

@GDG, uiteraard weet ik dat het een probleem is, maar bokt weet meer dan 1 persoon. Daarbij wil ik hem zover krijgen dat ik hem niet in HOEF te sluiten, maar dat hij gewoon zelf graag bij me is!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70487
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:55

Ik verplaats dit topic naar Omgang en paardengedrag.

daantjuhhh

Berichten: 26845
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:00

Moet het paard ook altijd iets doen als je hem vangt?
Anders zou ik heel vaak het paard vangen, wortel geven en direct weer loslaten.
Zo is er alleen een beloning voor het vangen en krijgt hij direct de vrijheid terug.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:00

Je krijgt hem toch in de stal voor het voeren? Dan zou ik zeggen dat je daar dan gewoon gebruik van moet maken.

Het hele spul naar de stal halen, daar iets van een paddock omheen maken waar de rest zich kan vermaken terwijl jullie rijden (of maak je echt hele lange ritten?) en na terugkomst alles voeren en weer het hek open zodat ze hun gang weer kunnen gaan?

Mer1980

Berichten: 18809
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:00

Tsja binnen houden of een eigen paddock met alleen eten als jij het hem geeft kluisters om is ook zo sneu. Dit paard is nu eenmaal zo en het is aan jou wat je wilt. Wil je een rijpaard dan moet je hem binnenhouden wil je een grasmaaier dan moet je hem maar laten gaan. Ik zou hem dan verkopen aan iemand die hem alleen in een paddock kan houden, want ik denk net als al eerder aangegeven: hij heeft buiten alles wat zijn paardenhartje nodig heeft, een paradijs.

Verder kun je er ook voor kiezen om hem gewoon iedere ochtend na het voeren te rijden. Ze staan dan op stal wat je zegt om te eten. Dan kun je hem dus pakken en rijden en daarna gaat hij met de rest naar buiten.

Kun je geen roundpen maken en hem daarin dagelijks grondwerken tot het respect er in ieder geval is? desnoods is het maar een tijdelijk iets met pallets gemaakt.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:01

Zoals troi zegt. Paard heeft er geen behoefte aan. Het zal kiezen worden. Of apart als werkpaard of in kudde.
Ik persoonlijk zou hem overdag op stal houden na de ochtendvoerbeurt als ze die krijgen en s nachts buiten na de laatste voerbeurt.

uva uvam vivendo varia fit

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:02

Phew, moeilijk probleem..hij is weinig in de hand geweest en heeft veel succes gehad met dit gedrag.

Ik denk ook dat je dit niet gaat oplossen zolang hij de vrijheid heeft op 50 hectare, maar dat je hem in moet sluiten op een andere locatie. Een kleinere locatie en dan grondwerk gaan doen, zodat hij je echt als leider gaat zien, accepteren en volgen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Abso_Beauty
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-08-18

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:05

Ik denk dat geduld je zal belonen. En dat ook met een halster op hem afstappen geen goed idee is, probeer gewoon een touw, dat je over zijn hals kan gooien en zien hoe hij daar op reageert.

Alik

Berichten: 839
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:05

misschien de boel omdraaien, stoeltje erbij met een goed boek of zo haha en gaan zitten waar hij je wel kan zien. Eventueel met lekkers erbij voor als hij bij je komt. Eventueel kun je hem ook wegsturen wanneer hij wel bij je komt en zo de "nieuwsgierigheid" triggeren. Wellicht werkt dit wel beter in de paddock dan in het grote stuk omdat het makkelijker is om zichtbaar te zijn. Zonder stoeltje zou je ook zelf steeds iets achteruit kunnen lopen zodra hij jou kant opkomt.


Hoe dan ook, succes ik heb een vermoeden hoe ontzettend gefrustreerd je hier van kan raken :)

Een dag niet geleefd is niet zo lachen

miezelke

Berichten: 1315
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:09

Heb je al eens geprobeerd om al rijdend op een ander paard dichter bij hem te komen? (à la het boek Shy Boy van Monty Roberts)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:11

Ik denk dat dit vooral een lang proces wordt als je echt wil dat het werkt zoals jij in je hoofd hebt. Dus sochtends voeren, dan pakken om te rijden,maar vooral ook grondwerk en andere dingen. Afwisseling dus. En vooral heel lang de tijd geven. 4 maanden is niks voor een pas verhuisd paard wat altijd zo geweest is en dus niet beter weet en ermee weg komt. De vraag is meer voor jezelf, heb je de tijd, zin en de moeite om hier heel veel in te steken?

Karaat_the_newforest op Instagram

Caily

Berichten: 12514
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:16

Ik schrik wel een beetje van de bekrompenheid van een gemiddelde Nederlandse paarden eigenaar. Absoluut dat dit gewoon kan hoor!

Ik ben in het bezit van een getraumatiseerd paard welke ook niet bij me komt/kwam. Loopt in NL in kudde van 5 op 2ha, Maarja, is ook groot genoeg om een heel eind bij me weg te blijven :+

Ook zij is erg intelligent en inmiddels is de angst allang weg, het is puur dat ze heeft geleerd succes te hebben icm wellicht nog een kleine drempel mbt het halsteren.

Wat ik heb gedaan is gebruik maken van haar slimheid. Ze moet zich willen laten pakken, net als dat je een paard niet de trailer op kan tillen, kan je een paard ook niet in de houdgreep nemen om snel een halster om te frummelen, ze moeten bij je willen komen. Dus moet je het leuk maken. En vanwege het vertrouwen geen halfslachtige pogingen meer doen hem dan toch even te grijpen, dit lukt je toch niet en brengt je verder van huis.

Ik ben begonnen met enkel een emmer voer. Zorgen dat ze daardoor bij me kwam. Dus gewoon emmer neerzetten, aan het begin op afstand blijven. Steeds dichterbij, je onderdanig opstellen, en indien mogelijk, uit de hand gaan voeren. Je wil dat je paard het leuk vindt en bij je wil komen, dus moet je vriendjes worden. Een goede leider is niet autoritair, die is je beste vriend, een vrachtwagen vol vertrouwen. Grijpt pas in op moment dat het nodig is. Op den duur ga je de afstand tussen de emmer en jezelf verkleinen, de stappen net groot genoeg dat het een vooruitgang is, maar je paard wel blijft komen. Twijfelen mag je paard doen, maar bij weglopen en “contact verbreken”, is je stap te groot geweest. Deze fase kan best lang duren, al is de angst bij jouw paard wellicht kleiner/niet aanwezig.

Uiteindelijk heb je het zo ver dat je paard uit je hand komt eten. Als dit ontspannen en zonder twijfel gaat, is het tijd om de emmer thuis te laten en over te gaan op enkel voer in jaszakken/heuptasje oid. Aan het begin gewoon als je paard komt, voer geven, verder niks. Mijn paard vond kroelen/aanraken geen probleem, maar zowel, ga opbouwen dat je hem overal aan kan raken. Wederom nadruk om ontspanning en dat hij wil, maar wel je stappen groot genoeg voor verbetering, twijfel mag, bij weglopen is je stap te groot geweest.

Als dit goed gaat, ga je het halster introduceren. Bij mijn paard was het feit dat ik halster om mn middel had hangen al een hele grote stap. Dus in eerste instantie was feit dat ik halster bij me droeg al een dingetje. Maar toen dit geaccepteerd was, ben ik het halster gaan bewegen, dit opbouwen, uiteindelijk over mn schouder ipv mn middel, daarna aan mn paard laten zien, daarna richting haar hoof bewegen, haar overal met t halster aaien, om haar neus schuiven, en uiteindelijk helemaal om kunnen doen. Hoe lang je tijd hiervoor is en hoe groot de tussenstappen moeten zijn kan je zelf bepalen door naar de reactie van je paard te kijken.

Los van dit vraag ik me af, als je je paard nu hebt, wat doe je er dan mee? Rijden buiten, of heb je ook ergens een rijbak oid? Want ook grondwerk kan dit proces erg helpen. Het zogenaamde cirkelen, maar ook het leren reageren op beloningen en nieuwsgierig zijn, zijn dingen die trainbaar zijn. Met mijn paard kon ik niks, alles wat ik afzette brak ze uit. Een stal had ik niet voor handen, maar zonder twijfel dat ze hier ook uit gesprongen zou zijn. Op haar negatieve ervaringen na was ze nog groen, wel ooit een veulentraining gehad, dus mensen kende ze gelukkig wel, maar na 4 jaar negatieve ervaringen er overheen had ze vooral goed geleerd hoe ze bij dwang toch weg kon komen, en daarbij viel ze je lelijk en doelgericht aan.

Ik ben nu een jaar verder en heb een compleet ander paard, helemaal beleerd, werkwillig en komt meestal naar het hek als ze me ziet. Ze blijft wel wat kleine dingetjes houden, halsteren en hoofdstel om gaat nog altijd met voerbeloning. Wie weet gaat dit over jaren nog wel eens eruit, 1 jaar is natuurlijk ook maar relatief kort. Tevens merk ik dat als er dingen zijn gebeurd die zij niet vertrouwd ik haar weer lastiger kan pakken. Dit gaat om dingen die in het verleden mis zijn gegaan, nieuwe dingen is altijd goed. Maar met een korte herhaling van de laatste stappen van de training (of soms haar gewoon even paar dagen laten gaan als ik veel onrust in t koppie zie/voel), is dit altijd piece of cake met hoe we begonnen zijn.

Inmiddels heb ik deze methode ook bij twee andere paarden toegepast, ook bij deze twee is het succesvol. Het kost tijd en geduld, en als je je paard wekelijks nodig hebt oid moet je dwang wel gebruiken en kan je dit niet zo doen. Maar ik zou het je echt aanraden, ik heb er zelf iig heel veel plezier van.
Laatst bijgewerkt door Caily op 14-08-18 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Berichten: 10876
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:18

Als ie het ziet als een spelletje... Heb je al eens geprobeerd om daar in 'mee' te gaan? Ik kan me voorstellen dat dit een paard is dat het enorm goed zou doen met clickeren. Waarbij 1 van de oefeningen gewoon is: hoofd in halster steken.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 12:19

Dank voor alle reactie's.
Ik vind het wat zwart wit om te zeggen dat het paard dan maar op stal moet om een werkpaard te worden. We hebben hier geweldige omstandigheden, waar de paarden zo natuurlijk mogelijk gehouden worden, niks hoeven te laten omdat we willen rijden met ze, zoals dat in Europa vaak wel het geval is en dan neem ik dat van hem weg omdat hij rijden moet? Daar zou ik me echt niet goed bij voelen.

Bij hem gaan zitten heb ik al geprobeerd, ik ga regelmatig daar lekker zitten breien of gewoon wat lezen etc, maar interesse heeft ie niet. In de weekenden hebben we onze paarden regelmatig in de voortuin, maar ook dan weinig interesse.
Een paddock bouwen zou leuk zijn, maar het is niet mijn terrein dus die optie heb ik niet.

Momenteel rij ik hem inderdaad 's morgens, maar het zou zo fijn zijn als we dit ook op een andere manier kunnen oplossen!

Onze groom voert de paarden doordeweeks, wij doen het in het weekend.
Ik ga de komende tijd zelf voeren, hij loopt dan zelf zn stal in, deur dicht, halster om, mee naar onze tuin (waar ie, als we rijden, ook opgezadeld wordt) daar krijgt ie dan zn voer. Ik denk dat ik hem daarna een paar uur in de tuin laat, zodat ik hem een paar keer op kan zoeken en een wortel kan geven zonder hem inderdaad aan het werk te zetten. Daarna mag ie naar buiten en dan komt ie er 's middags weer in om te voeren. Eens zien of we onze tuin zo aantrekkelijker kunnen maken, door zijn stal = voer te vervangen voor tuin/opzadelplek = voer.

Thanks voor het meedenken!

@ Caily, ik zie je reactie net, je wilde net voor mij posten. Ik ben het met je eens ;) Dit moet gewoon kunnen. Ik wil ernaar toe dat hij graag naar mij toe wil komen! Je hebt aardig wat meegemaakt met je paard, respect voor je oplossing en geduld!

Mijn paard is enkel lastig met vangen. Ik kan hem aanraken, doe schriktraining met hem, heb een grote rijbaan aan huis (zonder hekjes, helaas) waar ik rij. We laden hem op de trailer en doen safari ritten op de safari farm in de buurt. Kortom, geen problemen, geen angst, gewoon te slim om weg te komen.

@Veulen84. Daar kan ik wat mee! Geen slecht idee, wie weet krijgt hij er dan wat meer lol in. Voor onze band zou het zeker goed zijn!
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 14-08-18 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:21

Precies wat troi zegt. Daarom zou zo beginnen als Daantjuh zegt mijn oplossing zijn. En dat verder uitbouwen. Hij is blijkbaar te motiveren met voer, dus dan zou ik dat gaan gebruiken en verder trainen volgens de principes van clickertraining/leertheorie. Dat gaat in minuscule stapjes. Kan dus zijn dat je het komend jaar niet een zadel oplegt (maar kan ook verrassend snel gaan), maar ik denk dat je de jaren daarna de vruchten ervan plukt. Ik kan je aanraden eens contact op te nemen met hippologic, zij heeft ervaring hiermee. Edit: en coacht ook op afstand.

Edit, wat Caily ook zegt dus.
Laatst bijgewerkt door Visitor op 14-08-18 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:23

Ik snap niet goed waarom je steeds zegt dat een paddock bouwen geen optie is, terwijl je het ook hebt over het paard in jullie tuin houden. Je tuin is dan toch ook een soort paddock of in ieder geval met aanpassing zo te gebruiken? :)

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 12:27

Die reactie was bedoelt op de suggestie van eerder om de paddock om de stallen heen te bouwen. Dat gaat dus helaas niet.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:30

Ik zie 2 dingen hier die ik ook had bedacht:

Clickeren, ik vind clickertraining echt dé manier om een werkrelatie met een dier op te bouwen, helemaal gericht op belonen.
Een paard wat zo trots en onafhankelijk is, zul je dus een rede moeten geven om bij je te komen en te blijven.

En, ook regelmatig hem laten komen, alleen voor een wortel of een aai.

En het andere, maar dat kan uit clickeren voorkomen is freestyle.

Ik moet denken aan een man die ik eens zag werken met een pony, ik zal eens kijken dat ik de naam vind.
Maar dat hij het ziet als een spel, dat ga je daar dan helemaal in verwerken.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:32

Aha op die manier. Maar met je tuin moet je dan vast iets kunnen om daar een fijne plek van te maken waar paard graag komt. Zou je daar ook geen hooi oid mogen / willen voeren? Dan is het dier daar sowieso een poos lekker aanwezig en wordt dat een soort thuisbasis.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:34

Iriscope schreef:
Dank voor alle reactie's.


Onze groom voert de paarden doordeweeks, wij doen het in het weekend.

!


misschien muggeziften van mij hoor maar deze zin heb ik erven uitgehaald... Jij voert dus niet dagelijks? maw voor je paard ben jij niet degene die hiervoor 'belangrijk' is?
Is het mogelijk om ieder voerbeurt wel zelf te doen? Voeren kan ook je band verbeteren, jou 'leuker' maken in dit geval, daar zou je eventueel wat clicker bij kunnen gebruiken natuurlijk

wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel :)

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:36


Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 12:39

pmarena schreef:
Aha op die manier. Maar met je tuin moet je dan vast iets kunnen om daar een fijne plek van te maken waar paard graag komt. Zou je daar ook geen hooi oid mogen / willen voeren? Dan is het dier daar sowieso een poos lekker aanwezig en wordt dat een soort thuisbasis.


Ja dat is inderdaad wat we doen, we voeren ze hier regelmatig, na het rijden krijgt hij hier nog wat voer als beloning, we hebben hier een hooinet hangen en zeker in de weekenden brengen ze hier soms gezellig hele dagen door.

@inkepink, nee, wij voeren niet elke dag zelf. We hebben iemand in dienst die al het voeren en groomen doet. Dat is best nogal wat werk, want er worden elke voerbeurt 10 hooinetten gevuld etc. Overigens kan onze groom mijn paard net zo min vangen :n.

In mijn eerdere post hierboven zie je inderdaad dat ik heb besloten om het voeren de komende tijd zelf te doen, om te zien of dat onze band en de associatie met gevangen worden verbetert. Thanks voor het meedenken :)

@Visitor, bedankt! Ik heb vroeger wel clickertraining met honden gedaan, maar moet even zoeken of ik in dit gat een clicker kan krijgen!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Soepkipje en 58 bezoekers