happen en ander hengstengedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 10:20

MissesDon schreef:
Dit kan je het beste oplossen door een paar grondwerk lessen te volgen. Dit is een kwestie van grenzen aangeven en dit moet je leren. Dit kan op een paardvriendelijke manier zonder dat je het paard een tik verkoopt! Dit kom ik vaker tegen en is echt snel op te lossen, het is belangrijk dat jezelf ook meer bewust gaat worden en vandaar uit kan je beter reageren en het vriendelijk houden. De key is om altijd heel consequent maar ook heel zacht te blijven. Ik kom op locatie als je hulp wilt.


mag ik je even een pb sturen voor verdere informatie?

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 10:22

Koper schreef:
IncelloAndMe schreef:
Maar 'hengstengedrag' is nu eenmaal een verzamelnaam voor de dingen die mijn paard doet. Vandaar dat ik het ook zo noem. Ik wil hier verder toch helemaal niet mee zeggen dat geen enkele hengst manieren heeft? {:}

Het heeft alleen écht niets te maken met hengst zijn. Maar met paard zijn. Je paard reageert zoals voor een paard normaal is onder de frustrerende omstandigheden waaronder hij moet leven. Het is aan jou om de oorzaak daarvan aan te pakken. Niet alleen consequent zijn in de opvoeding. Maar ook zo eerlijk zijn dat je bij jezelf begint te kijken. Je management deugt gewoon niet. En je paard geeft dat aan maar jij lijkt niet te willen zien wat hij bedoelt.

bedankt om me even een top gevoel te geven over mezelf! ;)
Zoals ik al 100 keer gezegd heb, heb ik niets te zeggen over waar hij gestald staat. Denk je nu echt dat ik hem niet liever in kudde zou zetten moest dit mogelijk zijn?

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: happen en ander hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:42

Dat dit paard niet met soortgenoten buiten komt zegt echt niet gelijk dat dat de reden is. M.a.w. mijn tuin komt wel buiten met soortgenoten en vertoont exact hetzelfde gedrag. Hier helpt heel streng zijn. Wij zijn nu zover dat ik maar op een bepaalde manier z'n naam hoef te noemen en dan reageert hij gelijk door te stoppen met het ongevraagde. Hij bijt in Halstertouwen, kleding, zadelkarretjes, dekens, eigenlijk alles wat op zijn pad komt. Wel merk ik dat het versterkt word door lang binnenstaan/zonder vriendjes. Dus het zou een oplossing kunnen zijn maar ik zou ten eerste proberen het dier gewoon op te voeden.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 10:45

liekec schreef:
Dat dit paard niet met soortgenoten buiten komt zegt echt niet gelijk dat dat de reden is. M.a.w. mijn tuin komt wel buiten met soortgenoten en vertoont exact hetzelfde gedrag. Hier helpt heel streng zijn. Wij zijn nu zover dat ik maar op een bepaalde manier z'n naam hoef te noemen en dan reageert hij gelijk door te stoppen met het ongevraagde. Hij bijt in Halstertouwen, kleding, zadelkarretjes, dekens, eigenlijk alles wat op zijn pad komt. Wel merk ik dat het versterkt word door lang binnenstaan/zonder vriendjes. Dus het zou een oplossing kunnen zijn maar ik zou ten eerste proberen het dier gewoon op te voeden.


hier is de vraag dan ook "hoe?". Tikken, roepen, corrigeren, negeren, ... Alles dat ik probeer haalt gewoon niets uit. Voor de rest is mijn paard perfect opgevoed, je kan een kind van 10 hem in de stal laten zetten. Ik heb al letterlijk dagen aan een stuk met een dressuurzweepje rondgelopen en elke keer dat hij iets verkeerd deed hem een tikje gegeven op zijn voorbeen of borst ofzo, ook dat hielp niets. Ik zit hier gewoon met de handen in het haar. Het is alsof mijn paard zich gewoon niets aantrekt van straffen, hoe consequent ook...

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: happen en ander hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:49

Ik ben dan heel makkelijk hoor, als hij bijt krijgt hij gewoon een tik/schop whatever waar hij wel op reageert. Klinkt misschien zielig maar ik had soms echt wel even last van mijn vingertopjes na een tik. Dat hoef je dan maar 1 keer te doen en dan weten ze het. Het is een dier van 600 kilo, die ga ik niet zachtzinnig behandelen als de situatie naar een andere behandeling vraagt.
Het kan haast niet dat je paard daar dan niet op reageert. Gewoon een tik die zo hard is dat hij wel reageert, is zelf uitvinden waar die grens ligt. Het is even zielig en moeilijk maar ik heb nu een perfect opgevoed paard waar iedereen zo mee weg kan lopen en die op hele lichte aanrakingen te manoeuvreren is in de stalgang. En bovenal, eentje die niet bijt.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 10:59

liekec schreef:
Ik ben dan heel makkelijk hoor, als hij bijt krijgt hij gewoon een tik/schop whatever waar hij wel op reageert. Klinkt misschien zielig maar ik had soms echt wel even last van mijn vingertopjes na een tik. Dat hoef je dan maar 1 keer te doen en dan weten ze het. Het is een dier van 600 kilo, die ga ik niet zachtzinnig behandelen als de situatie naar een andere behandeling vraagt.
Het kan haast niet dat je paard daar dan niet op reageert. Gewoon een tik die zo hard is dat hij wel reageert, is zelf uitvinden waar die grens ligt. Het is even zielig en moeilijk maar ik heb nu een perfect opgevoed paard waar iedereen zo mee weg kan lopen en die op hele lichte aanrakingen te manoeuvreren is in de stalgang. En bovenal, eentje die niet bijt.


Na meer dan vijf jaar heb ik ook echt wel al eens een ergere tik gegeven dan wat je gebruikt om een mug dood te doen hoor :')
Alleen lijkt hij zich hier helemaal niet van aan te trekken. Op zijn best reageert hij 10 seconden geschrokken en dan gaat hij gewoon weer door...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: happen en ander hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:11

Is er niet iemand die stiekem snoepjes geeft?

Ikzelf heb een jonkie die ineens in handen deed happen. En toen ook in jassen, touwen en andere dingen waarin die zijn tandjes kon zetten. Sociaal contact heeft hij genoeg dus daar lag het niet aan. Ikzelf corrigeerde hem consequent genoeg dat meneer vort wist dat hij het bij mij niet hoefte te proberen. Bleek uiteindelijk mijn zus hem uit de hand te voeren. Misschien dat het zoiets is? Dat iemand anders hem ongezien uit de hand voert? Hij heeft nu een speciale snoepjes bak waar hij zijn snoepjes uit krijgt.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 14:14

speedfiets_2 schreef:
Is er niet iemand die stiekem snoepjes geeft?

Ikzelf heb een jonkie die ineens in handen deed happen. En toen ook in jassen, touwen en andere dingen waarin die zijn tandjes kon zetten. Sociaal contact heeft hij genoeg dus daar lag het niet aan. Ikzelf corrigeerde hem consequent genoeg dat meneer vort wist dat hij het bij mij niet hoefte te proberen. Bleek uiteindelijk mijn zus hem uit de hand te voeren. Misschien dat het zoiets is? Dat iemand anders hem ongezien uit de hand voert? Hij heeft nu een speciale snoepjes bak waar hij zijn snoepjes uit krijgt.


Ja dat zou natuurlijk wel kunnen... Misschien is dat dan toch écht het probleem. Ik voer hem normaal nooit uit de hand maar ik sta op een stalling met best wel wat andere mensen. Ook vind mijn papa het echt zielig dat hij niets krijgt uit de hand en hij gaat vaak zonder mij naar mijn paard. Dus die stiekeme voerder zou wel eens heel goed mijn vader kunnen zijn :') Die heb ik al vaak genoeg uitgelegd dat uit de hand voeren niet goed is als ze zo'n gedrag stellen maar volgens hem is dat hocus pocus, want ja, in zijn tijd deed hij dat ook gewoon met zijn pony's en die hadden der noooooit last van. Je kent het wel :+

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: happen en ander hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:20

maar je moet ook volharden.

als hij schrikt en 10 sec 'braaf' blijft,is dat juist een teken dat je goed reageerde.
herbegint hij na 10 sec,moet je exact hetzelfde handelen.
en ook exact blijven doordoen.
maanden desnoods.

maar je kan niet vandaag 10 keer roepen,morgen 10 keer een tik geven,overmorgen proberen met een ruk aan het touw te geven,.....

zoiets werkt niet.

je zegt dat hij schrok van je straf.
ga dan daar mee verder,desnoods elke 10 seconden,maar blijf dit ook volhouden,dagen,weken en zelfs maanden.
nooit iets anders proberen,gewoon consequent hem blijven straffen.

dat het 'zielig' is omdat het paard niet juist gehuisvest wordt vind ik ernaast.

een paard mag gefrustreerd zijn tot en met,een hogere in rang gaat hij ook niet bijten en pitsen.
daar heeft hij gewoon respect voor,ongeacht hoe hij zich voelt.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 14:32

tengeltje11 schreef:
maar je moet ook volharden.

als hij schrikt en 10 sec 'braaf' blijft,is dat juist een teken dat je goed reageerde.
herbegint hij na 10 sec,moet je exact hetzelfde handelen.
en ook exact blijven doordoen.
maanden desnoods.

maar je kan niet vandaag 10 keer roepen,morgen 10 keer een tik geven,overmorgen proberen met een ruk aan het touw te geven,.....

zoiets werkt niet.

je zegt dat hij schrok van je straf.
ga dan daar mee verder,desnoods elke 10 seconden,maar blijf dit ook volhouden,dagen,weken en zelfs maanden.
nooit iets anders proberen,gewoon consequent hem blijven straffen.

dat het 'zielig' is omdat het paard niet juist gehuisvest wordt vind ik ernaast.

een paard mag gefrustreerd zijn tot en met,een hogere in rang gaat hij ook niet bijten en pitsen.
daar heeft hij gewoon respect voor,ongeacht hoe hij zich voelt.


Ik ga echt niet élke keer mijn paard een klap geven die zo hard is dat mijn eigen hand nog heel de dag pijn doet hoor... Dat is eens voorgevallen toen hij 1 keer echt gemeen beet, en dat heeft hij dan ook niet meer gedaan. Maar op gewoon een goeie tik ofzo reageert hij helemaal niet. Ik kan mijn paard moeilijk elke dag staan afslaan als een gestoord persoon, dat weiger ik ook gewoon te doen.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:37

Citaat:
door bruintje123 » Gisteren, 19:42
Maar het paard van ts kan zijn speel gedrag niet kwijt.
En dan ben je mijn inziens al niet helemaal eerlijk bezig om dan wel een super braaf paard te verwachten. (ook niet bij een merrie ook niet met grondwerk en weet ik veel wat)
Kan een paard zijn energie en speelgedrag wel kwijt, dan mag hij dat even dat hij met de mens aanwezig is zich ook gedragen en mag je dat ook van hem eisen.


Dit kan het ook heel goed zijn.
Die van mij is ook laat gecastreerd en vertoon nu en dan hetzelfde gedrag. Maar in de zomerperiode als hij 24/7 op de wei staat heeft hij dit gedrag absoluut niet. Pas in het winterseizoen op stal met uitloop, wanneer hij alleen neuscontact met andere paarden kan hebben begint hij dit na een paar weken steevast weer te vertonen.
Ik treedt dan meteen snel en streng op en dan is het voor die dag weer over, maar de volgende dag of 2 dagen later probeert hij het weer, gewoon omdat hij met mij wil spelen aangezien hij dat niet met een ander paard kan.
En nu alle merries sinds half februari weer hengstig worden is het weer op zijn piek met zijn hengstengedrag, maar gewoon streng en consequent blijven bij bijten (naar achteren zetten/een tik)en het kappen naar andere ruinen/merries negeren en door blijven lopen werkt het beste. We zijn er nu al weer bijna klaar mee en over een maandje weer op de wei (als het weer het dit jaar wel goed doet), dan is het hap-spelletje proberen te spelen met mij ook weer voorbij.

realmagic
Berichten: 1590
Geregistreerd: 21-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:11

hwn schreef:
Probleem met een tik: een hengst (of ex-hengst in dit geval) zal er snel een spelletje van maken: happen en snel hoofd wegtrekken voor de tik, ofwel krijg je een kopschuw paard. Hier heb ik een (nog steeds) hengst die ook lang happerig geweest is.

Bij hem is de knop omgegaan toen ik met Natural Horsemanship begon en meer bepaald met paard doen achteruitgaan zonder druk (ik mocht enkel wiebelen met het leidtouw). Het kwartje viel niet, heb toen toch maar es uitgehaald met het uiteinde van het touw (want mijn arm was inmiddels half lam van het wiebelen :) ), en sindsdien gaat ie makkelijk achteruit en... bijt ie niet meer. Is kwestie van leiderschap: een paard dat achteruitwijkt voor jou, is lager in rang, en die zal niet bijten.



nou die van mij gaat op wijzen van mijn vingers voor me achter uit. maar is ook soms nog happerig, gelukkig wordt het wel steeds minder. en gelukkig begint bijna het weide seizoen weer. iets meer afleiding met andere paarden voor de boeg, dit jaar lekker allemaal samen in een groep, ( nu maar hopen dat alle paarden zich een beetje weten te gedragen)

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:29

IncelloAndMe schreef:
tengeltje11 schreef:
maar je moet ook volharden.

als hij schrikt en 10 sec 'braaf' blijft,is dat juist een teken dat je goed reageerde.
herbegint hij na 10 sec,moet je exact hetzelfde handelen.
en ook exact blijven doordoen.
maanden desnoods.

maar je kan niet vandaag 10 keer roepen,morgen 10 keer een tik geven,overmorgen proberen met een ruk aan het touw te geven,.....

zoiets werkt niet.

je zegt dat hij schrok van je straf.
ga dan daar mee verder,desnoods elke 10 seconden,maar blijf dit ook volhouden,dagen,weken en zelfs maanden.
nooit iets anders proberen,gewoon consequent hem blijven straffen.

dat het 'zielig' is omdat het paard niet juist gehuisvest wordt vind ik ernaast.

een paard mag gefrustreerd zijn tot en met,een hogere in rang gaat hij ook niet bijten en pitsen.
daar heeft hij gewoon respect voor,ongeacht hoe hij zich voelt.


Ik ga echt niet élke keer mijn paard een klap geven die zo hard is dat mijn eigen hand nog heel de dag pijn doet hoor... Dat is eens voorgevallen toen hij 1 keer echt gemeen beet, en dat heeft hij dan ook niet meer gedaan. Maar op gewoon een goeie tik ofzo reageert hij helemaal niet. Ik kan mijn paard moeilijk elke dag staan afslaan als een gestoord persoon, dat weiger ik ook gewoon te doen.


je zegt nu zelf:
toen je hem een meer deftige tik gaf,heeft hij je daarna ook niet meer zo gemeen gebeten.

dus heel eenvoudig.
wat jij hem geeft als 'straf',ziet hij totaal niet als straf.

wat is een tik van een vinger voor een paard?
dat doet ze echt niet schrikken,dat is een lachertje.

als je niet harder wil optreden,gaat hij het ook nooit afleren.
je hoeft daarom je eigen hand geen pijn te doen,er bestaan genoeg andere manieren om te zorgen dat hij het echt wel voelt en eens schrikt ipv er mee te lachen.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 15:34

tengeltje11 schreef:
je zegt nu zelf:
toen je hem een meer deftige tik gaf,heeft hij je daarna ook niet meer zo gemeen gebeten.

dus heel eenvoudig.
wat jij hem geeft als 'straf',ziet hij totaal niet als straf.

wat is een tik van een vinger voor een paard?
dat doet ze echt niet schrikken,dat is een lachertje.

als je niet harder wil optreden,gaat hij het ook nooit afleren.
je hoeft daarom je eigen hand geen pijn te doen,er bestaan genoeg andere manieren om te zorgen dat hij het echt wel voelt en eens schrikt ipv er mee te lachen.


Sorry maar dat doe ik écht niet. Zo ga ik enkel een paard creëren dat geen zelfvertrouwen meer over heeft en angst krijgt van mensen. Het ging hier toen echt niet gewoon over een tik maar echt een serieus zware klap. Als ik dat moet gaan doen, en dan nog met een voorwerp om mijn eigen hand te ontzien, dan gaat dit echt al neigen naar dierenmishandeling. Ik weet niet of je helemaal inziet hoe hard die klap was. Dat heb ik er niet voor over.

Dit ging echt niet over een 'meer deftige tik'... Mijn eigen hand stond er helemaal van gezwollen... Echt slaan is in mijn ogen niet de oplossing voor dit gedrag.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:40

Ik weet niet welke bokker het was, maar er was volgens mij een keer een topic dat er een hap uit de arm was. Wel een andere situatie.. Maar bedenk wel dat een paard niet zal denken: laat ik maar zachtjes doen, straks lijkt het nog of ik mijn baasje mishandel. :+

En ik mag toch hopen dat je je paard niet in elkaar mept en doet zonder enige reden. Als bijten niet mag, mag het niet. En als ie doorgaat na een kleine zachte mep.. Tjah, wie niet luisteren wil moet maar voelen. Toch?

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:40

tja,het is maar hoe je het zelf ziet natuurlijk.

als je paard je bijt,doet hij ook aan mensenmishandeling,hij doet je pijn.

als jij dat verkiest boven je paard telkens goed op zijn plek zetten nadat hij bijt,dan gaat er ook nooit iets veranderen.

kijk eens goed naar paarden onderling.

als een ongewenst bijt,kan die evengoed 2 achterbenen tegen zijn borst krijgen.
daarna weet hij wel wat hij niet meer moet proberen.

dus wat gaan wij dan doen?ons paard zielig vinden omdat we hem een keer een goeie tik verkopen?

je mag met je hand nog zo hard slaan,je komt niet eens in de buurt van 2 achterbenen van een ander paard.

ik blijf niet snappen hoe mensen kunnen denken dat een paard onder de indruk is van een tik met een vinger bv.
je paard spreekt paardentaal,je moet hem aanspreken met paardentaal om het verstaanbaar te maken,dat is gewoon kordaat en direct.
dat snapt je paard wel.

het aanklooien met een tikje van een vinger of een rukje aan een touw,dat is gewoon zever,daar is zo'n paard dus niet van onder de indruk.

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:48

Jennyj01 schreef:
Tikken, brullen, nooit meer toestaan. Allemaal leuk en vast effectief. Alleen gaan we voorbij aan het paard. Het dier wil contact. Schreeuwt om contact. Het maakt hem niet meer uit in welke vorm, positief of negatief. Neem als je bij hem komt even een kwartiertje om hem eens lekker te knuffelen en kroelen. Beetje wandelen op het erf. Worteltjes voeren. Grazen aan de hand. Quality time voor je paard. En dan is tijd om de dagelijkse routine op te pakken. En dan is stil ook stil. Een rustig maar duidelijk nee en hem wegduwen. Als brullen en slaan zou helpen was je probleem nu al over.


Sorry, maar dit is wel een beetje een naïeve reactie... Een paard dat bijterig is, moet je zeker niet uit de hand gaan voeren. Daar maak je het probleem alleen maar erger mee!

Die van mij heeft precies één keer naar me gebeten. Toen heb ik heb zo'n lel verkocht dat'ie sterretjes zag! Daarna heeft hij het nooit meer gedaan (en nee - hij is niet bang van me). Een wijze les die ik van een verstandig iemand geleerd heb: als ze weten dat je niet bang bent om een goede tik uit te delen, zullen ze het niet meer proberen. Dat zorgt voor een veel betere en liefdevollere relatie met je paard, want je loopt er niet de hele dag op ze te foeteren en te mopperen :)

Dus om je "hoe" vraag te beantwoorden: zoek naar een manier waarop je hem consequent kan straffen en waar hij ook ECHT van onder de indruk is. Een tik op de neus hoeft niet zo hard dat je vingers opzwellen. Ik zie in de bovenstaande reacties dat je erg in de verdediging schiet en dat gaat je niet verder helpen? Zoals je het nu doet, werkt niet. Wacht aub niet tot hij (zoals eerder door een Bokker gezegd) een stuk uit je arm bijt. Dit is echt wel gevaarlijk gedrag!!
Laatst bijgewerkt door Mareintje op 20-03-17 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: happen en ander hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:50

blij dat nog iemand het zegt.

het ding van 'als ik hem een te harde tik geef,krijg ik een paard die bang van me wordt' is natuurlijk ook vet uit de lucht gegrepen.

kijk opnieuw naar paarden,die kunnen elkaar letterlijk kreupel slaan,toch zijn ze daarom nog niet bang van elkaar.

wij maken onszelf wij dat ons paarden zielig is omdat we hem eens een deftige tik geven en dat hij bang wordt omdat ik hem pijn doen en ......

je paard doet jou pijn!
telkens opnieuw.

dat mag wel?daar wordt niets concreet aan gedaan,en dan maar zielig doen over hem eens pijn doen en bang worden van me.....

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:53

@mareintje Grazen AAN de hand he niet UIT de hand.

Een Lel tot dat hij sterretjes zag? Vind ik niet normaal hoor.

Mijn hengst beet verschrikkelijk toen ik hem kocht maar hij heeft er nooit een tik voor gehad en binnen twee weken was het praktisch over.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 20-03-17 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:54

Heel herkenbaar gedrag. Die van ons is nu 11 en probeert het af en toe gewoon weer. Dan gaan we twee stappen terug: aan de hengstenketting en ik neem een kort spring zweepje mee, met zo'n dubbel flapje wat zo'n kletsend geluid maakt. Als ik dan met hem wandel en hij hapt klets ik terug met het zweepje. Je ziet m dan echt reageren "oh nee, dat mag niet" en dan is het weer voor lange tijd in orde.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:56

Oh ja en niemand, Niemand op stal mag hem iets te eten geven. Personeel voert en daarmee is het klaar. Meneer krijgt echt nooit iets uit de hand. "Mag hij een snoepje? Appel? Wortel?" Nee dus. Na 6 jaar weet iedereen dit en is het geen issue meer.

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:02

Jennyj01 schreef:
@mareintje Grazen AAN de hand he niet UIT de hand.

Een Lel tot dat hij sterretjes zag? Vind ik niet normaal hoor.

Mijn hengst beet verschrikkelijk toen ik hem kocht maar hij heeft er nooit een tik voor gehad en binnen twee weken was het praktisch over.


Ik had het natuurlijk over de wortels Jennyj01...

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:07

Die gooi je toch gewoon in de voerbak?

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:18

TS geeft zelf het antwoord al: Je bent dus 1x echt consequent geweest, dat hielp.... verder ben je dus toch te lief......


[/quote]

Ik ga echt niet élke keer mijn paard een klap geven die zo hard is dat mijn eigen hand nog heel de dag pijn doet hoor... Dat is eens voorgevallen toen hij 1 keer echt gemeen beet, en dat heeft hij dan ook niet meer gedaan. Maar op gewoon een goeie tik ofzo reageert hij helemaal niet. Ik kan mijn paard moeilijk elke dag staan afslaan als een gestoord persoon, dat weiger ik ook gewoon te doen.[/quote]

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:52

ElCamino schreef:
TS geeft zelf het antwoord al: Je bent dus 1x echt consequent geweest, dat hielp.... verder ben je dus toch te lief......

Ik ga echt niet élke keer mijn paard een klap geven die zo hard is dat mijn eigen hand nog heel de dag pijn doet hoor... Dat is eens voorgevallen toen hij 1 keer echt gemeen beet, en dat heeft hij dan ook niet meer gedaan. Maar op gewoon een goeie tik ofzo reageert hij helemaal niet. Ik kan mijn paard moeilijk elke dag staan afslaan als een gestoord persoon, dat weiger ik ook gewoon te doen.


ik geloof dat niemand je voor gestoord uit maakt wanneer jouw paard jou bijt en jij deze een tik verkoopt.
Dat doen paarden onder elkaar in het wild ook en die bijten/schoppen een stuk harder dan jij ooit zou kunnen slaan.
Als een paard iets fout doet wordt hij daar ook zeker niet kopschuw van ofzo.
(ja of je moet te maken hebben met een mishandeld paard, maar dan praten we over iets heel anders)