dominant in paddock

Moderators: C_arola, SayaJones, Apple, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

loesjeislief

dominant in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 17:19

Mijn fjord is in de paddock naar andere paarden nogal dominant.

In het begin vind hij het leuk en spannend en wil dan spelen maar als hij dat zat is dan kan hij heel erg lelijk doen. Nu staan ze met twee en met een lijntje er tussen. Eerste kennismaking ging heel goed. Leuk en vrolijk maar nu paar dagen later als ik naar mijn paard gaat en hem aandacht geef dan mag dat andere paard niet eens kijken. Mijn fjord legt dan zijn oren in zijn nek en draait zich om en rent naar het touwtje en komt dan weer naar mij.

Dit gedrag is iets van de laatste jaren. Naarmate hij ouder is geworden. Toen ik hem net had deed hij dit helemaal niet. Hij doet het met alle paarden. In het begin is het leuk maar daarna moet hij er niets meer van hebben.

In het land heeft hij dat gedrag niet. Wil wel de baas zijn maar gaat niet jagen.

Mijn fjord heeft nooit in een kudde gestaan. Is als veulen bij vorige eigenaar gekomen met nog een paard erbij en altijd hengst geweest dus ook veel apart gestaan.

Ik ben hier niet blij mee maar vraag mij of ik er iets aan kan veranderen?

Joolien
Stormjager

Re: dominant in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:25

Hoe groot is de paddock? Misschien onzeker gedrag omdat ze niet heel veel ruimte hebben bijv? Het kan ook verveling zijn.
Blijft hij echt bezig, of is het maar even? Op zich is er niks mis met dominant zijn, als hij de anderen ook rust gunt en niet achter ze aan blijft gaan tot vervelends toe. En dan bedoel ik een paar uur achter elkaar bijv.

Dol op paasei a.k.a. onweer en wil je er meer van weten? Volg me dan op facebook, en maak al mijn stormchaseavonturen mee! Inclusief simpele uitleg van wolken en weerbeelden. Wil je iets weten over het weer of over wolken, vraag maar raak!

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 17:31

Joolien schreef:
Hoe groot is de paddock? Misschien onzeker gedrag omdat ze niet heel veel ruimte hebben bijv? Het kan ook verveling zijn.
Blijft hij echt bezig, of is het maar even? Op zich is er niks mis met dominant zijn, als hij de anderen ook rust gunt en niet achter ze aan blijft gaan tot vervelends toe. En dan bedoel ik een paar uur achter elkaar bijv.

paddock is denk ik wel groot zat. Op mijn vorige stal stond hij in een grotere paddock met 5 paarden en daar deed hij het ook maar daar hadden ze al snel door dat ze niet in zijn buurt moesten komen. Als ik hem eruit wilde halen dan gingen ze allemaal al opzij voor hem en met terug zetten ook maar toch gingen ze dan altijd hinniken naar hem.

Hij staat nog niet zo lang op deze stal. Nu 1.5 maand maar dit gedrag herken ik wel van hem. Hij heeft dat vaker gehad.

Het is ook als ik bij hem sta in de paddock dan houd hij het andere paard heel erg goed in de gaten. Constant er naar toe kijken en oren in de nek.

Hij kan inderdaad gaan jagen als hij er echt geen zin in heeft.

tengeltje11

Re: dominant in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:51

dat is toch gewoon normaal paardengedrag?
de rangorde is nog niet bevestigd,hij staat er nog maar net.

samen met het andere paard op een voldoende grote ruimte zetten en laat ze het uitmaken.
na enkele weken bekoeld dit gedrag(voldoende ruimte is niet een paddock,maar echt bv een weide van min 1 ha)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie