2 dominante shetlanders..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

2 dominante shetlanders..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 22:44

Mijn shetlander staat in de wei met een andere shet. Ze kunnen elkaar echt niet uitstaan.
Wanneer er niemand in de buurt is gebeurt er meestal niets, maar wanneer ik in de wei met mijn pony gewerkt heb of als ze gevoerd worden is het oorlog.
De andere shet begint 90% van de tijd met aanvallen. Dan rent hij op mijn shet af, oren in de nek, omdraaien en non-stop bokken. Mijn shet ging na een korte tijd het ook terug doen door hem in zijn benen te bijten en terug te bokken, ik merk dat zij hem helemaal zat is.
Die van mij is altijd al dominant geweest naar andere pony's, maar ik heb haar nog nooit zo zien vechten. Dit doet ze nu echt uit zelfverdediging.

Die andere shet doet (meestal) wel normaal tegen mij. Ik denk dat hij jaloers is op de aandacht die mijn pony krijgt, want hij wil wel vaak aandacht en snoep van mij.. (Wat ik hem niet meer geef, dat ging namelijk niet goed). Ik probeer het te helpen door in de paddock met mijn pony te gaan werken, maar dat kan niet altijd omdat de paddock soms ook onder water staat.

Het is natuurlijk dat er even een strijd is om wie de baas wordt, maar deze 2 staan al maanden lang bij elkaar.. Ik wil niet weg bij deze plek en de eigenaresse van de andere shet weet ook dat ze elkaar niet mogen.

Degene waar ik op de wei sta wil nog 1 shetlander erbij in de wei. We dachten dat dit wel een goed idee zou zijn, misschien komt er dan meer evenwicht in de rangorde.

Heeft iemand hier (in een soortgelijke situatie) ervaring mee? En als er een extra shet bij komt, wat voor een zou het beste zijn? Nog een dominante lijkt mij geen goed idee, maar een hele onderdanige lijkt me ook zielig met 2 van die dominante pony's..


MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: 2 dominante shetlanders..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 22:54

Tsja mijn twee volwassen merries hebben er ook een handje van als ik in de buurt ben. Ik weet bijna zeker dat het jaloezie is. Ze kunnen dan echt met de konten tegen elkaar staan te bokken en gillen. Als ik een keer roep is het gelijk klaar en als ik niet in de wei ben maar bijv in de stallen bezig ben gebeurd het nooit. Dan staan ze soms zelfs te kriebelen aan elkaars schoft.

Ik heb nog nooit met kleintjes (misschien hengsten onderling uitgezonderd) dat ze non stop blijven ruzie maken.

tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 2 dominante shetlanders..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 00:32

Ruzie gaat zo te lezen over wie jouw mag "bezitten" als bron van eten, etc. Ze moeten leren dat jij daar over gaat en niet zij. Wegsturen dus en ook bij het trainen met 1 de ander uit jullie ruimte sturen. Al zal het afzetten van een stukje makkelijker zijn als de wei uit niet kan met de nattigheid nu.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: 2 dominante shetlanders..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 08:58

Ik zou in ieder geval flink corrigeren op bijten en schoppen bij jou in de buurt.. Dat is gewoon not done mijns inziens.
Daarbij is 2 maanden nog niet zo lang hoor. Die van mij staan er nu 6 bij elkaar en beginnen nu pas met elkaar te spelen en normaal te doen. Hiervoor wilden ze ook niks samen en stonden altijd vanaf een afstandje naar elkaar te kijken. Was bij de vorige nieuwe combinatie net zo. Geef het nog even :)

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Re: 2 dominante shetlanders..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 09:01

Ik heb ook een kudde shetlander merries als ik wat lekkers mee heb is iedereen onderling aan het ruzie maken. Alleen niet dat ze elkaar continu door trappen, ieder heeft zijn eigen rang, de ondersten rennen weg en de bovenste kan alles maken.

Ze vluchten eerder weg dan het gevecht aan te gaan. Vroeger hebben ze wel eens gestreden maar was al snel duidelijk dat zei de leider is en blijft van de groep.

[o]

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-17 15:42

Misschien had ik het ietwat onduidelijk opgeschreven, maar ik bedoelde dat ze met zijn tweetjes al meerdere maanden bij elkaar staan. Dus zonder dat er andere pony's bij waren.

Ik denk dan inderdaad dat het een strijd is om het bezitten van mij qua aandacht en eten zoals tamary zegt. Vaak als ik de wei uit loop nadat ik mijn shet aandacht heb gegeven en uit hun zicht ben hoor ik ze weer vechten, jaloezie speelt dan denk ik toch een grote rol.

Ik probeer wel vaak mijn ruimte op te eisen bij die andere shet als ik in de wei aan het werk ben. Een probleempje dan is, hij loopt dan niet echt weg maar rent snel om mij heen. Dus hij omsingelt mij en mijn pony dan. Dit is vooral als ik geen zweep heb. Ik ga voortaan vaker mijn zweep meenemen, hopelijk leert hij dan om op afstand te blijven. (Ik ga natuurlijk niet de shet slaan, behalve als hij gericht naar mij gaat trappen, maar meer om hem te dwingen afstand te nemen.)

Maar, hoe zou ik het probleem kunnen oplossen dat ze gaan vechten nadat ik de wei uit ben? Af en toe stopt mijn pony wel als ik hard/boos haar naam roep, maar zij is niet degene die begint dus dat vind ik ook weer zo zielig. Die andere shet luistert natuurlijk niet zo makkelijk naar mij.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:06

ninaphilo schreef:
Ik denk dan inderdaad dat het een strijd is om het bezitten van mij qua aandacht en eten zoals tamary zegt. Vaak als ik de wei uit loop nadat ik mijn shet aandacht heb gegeven en uit hun zicht ben hoor ik ze weer vechten, jaloezie speelt dan denk ik toch een grote rol.


Jaloezie kennen paarden m.i. niet. De ranghogere pony vindt simpelweg dat hij (zij?) recht heeft op jouw aandacht of het eten. De andere is ranglager en moet dus maar aan de kant. Zo zwart-wit is het eigenlijk.

ninaphilo schreef:
Maar, hoe zou ik het probleem kunnen oplossen dat ze gaan vechten nadat ik de wei uit ben? Af en toe stopt mijn pony wel als ik hard/boos haar naam roep, maar zij is niet degene die begint dus dat vind ik ook weer zo zielig. Die andere shet luistert natuurlijk niet zo makkelijk naar mij.

Wat ik me afvraag: wat en hoe voer je? Gaat het om krachtvoer of hooi? Als je hooi voert, krijgen ze dan genoeg en op meerdere plaatsen aangeboden?

Oy with the poodles, already

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:08

Een van de 2 achter een draadje parkeren. Hoe gedragen ze zich als de andere eigenaar er bij is?

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-17 20:18

Hilary schreef:
Jaloezie kennen paarden m.i. niet. De ranghogere pony vindt simpelweg dat hij (zij?) recht heeft op jouw aandacht of het eten. De andere is ranglager en moet dus maar aan de kant. Zo zwart-wit is het eigenlijk.

Wat ik me afvraag: wat en hoe voer je? Gaat het om krachtvoer of hooi? Als je hooi voert, krijgen ze dan genoeg en op meerdere plaatsen aangeboden?


Dat is waar. Maar ze hebben samen geen rangorde (voor zover ik dat merk). Ze zijn erg gewaagd aan elkaar en geven beide niet op.. De ene keer lijkt mijn shet de baas, en de andere keer lijkt de andere shet de baas.

Beide krijgen ze kuil, wat we inderdaad op meerde plaatsen in hoopjes leggen. Het is wel altijd vechten om het eerste hoopje dus we proberen altijd zo snel mogelijk ieder een hoop kuil apart neer te leggen.
Die van mij krijgt nog slobber omdat ze erg was afgevallen. Ik probeer dat altijd te geven wanneer ze ook kuil hebben, zodat ze beide eten hebben. Sinds kort geef ik de andere pony dan ook meteen een handje slobber en dan blijft hij wel vaker uit de buurt van mijn pony.

Floortz schreef:
Een van de 2 achter een draadje parkeren. Hoe gedragen ze zich als de andere eigenaar er bij is?

Deze shetjes zijn helaas zoals vele shetten kampioen in ontsnappen door draadjes.. Als de andere eigenaresse erbij is is het soms een ander geval. Mijn shet heeft niet zo veel interesse in haar, dus die komt niet vaak naar haar toe. Dan blijven ze wel vaak uit elkaar. Alleen als ze toevallig bij elkaar in de buurt staan bij die eigenaresse, dan valt die andere shet wel mijn shet aan.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: 2 dominante shetlanders..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:48

En als je nieuw kuil geeft, hoe lang is het oude dan al op? Bij ons is het aanvliegende gedrag van mijn merrie sterk verbetert sinds ze weet dat er altijd hooi is. Ze hoeft de anderen niet meer weg te jagen omdat ze honger heeft of bang is honger te krijgen. Het heeft wel even geduurd voordat ze dit door had, overigens.

Oy with the poodles, already

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 10:45

Hilary schreef:
En als je nieuw kuil geeft, hoe lang is het oude dan al op? Bij ons is het aanvliegende gedrag van mijn merrie sterk verbetert sinds ze weet dat er altijd hooi is. Ze hoeft de anderen niet meer weg te jagen omdat ze honger heeft of bang is honger te krijgen. Het heeft wel even geduurd voordat ze dit door had, overigens.

Verschilt per keer, maar wel een paar uur. 's Ochtends en eind van de middag krijgen ze een best grote hoeveelheid kuil.
Het liefste zou ik ook 24/7 kuil beschikbaar willen hebben voor hen, maar de eigenaar van de wei (die regelt ook het voer en geeft het meestal) vindt dat niet nodig en hij heeft daar geen tijd voor. Ik zelf ook niet omdat ik doordeweeks school heb.

Maar ze vallen elkaar ook aan als ze kuil beschikbaar hebben. Dus het is niet 100% voedselnijd..

Ik ga binnenkort kijken of het gebruiken van hooinetten gaat werken, dan doen ze langer met hun eten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers