Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:40

_Nina1 schreef:
TerraHowrse schreef:
Eentje kan niet, das sneu :n
Minimaal 2, en mijn eigen ervaring leert het liefst (hoeft niet perse) een even aantal, dus 2 of 4 of 6..
Waarom? Ik merk dat ze een beetje tweetallen gaan vormen, als je dan 3 bij elkaar hebt krijg je dat eentje een beetje alleen komt te staan soms.


Hihi 4! Het worden er steeds meer :D Ik zeg nog maar niks tegen mijn man ;)


Je kunt natuurlijk ook stalling aanbieden voor die overige paarden! Heb je niet zoveel behoefte aan mensen op je erf, misschien zijn er nog wel wat mensen opzoek naar een pensioen adres voor hun pensionado.

Persoonlijk hou ik het liefst 5.000 m2 per paard/pony aan.


Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:07

imani_abby schreef:
Je kan altijd een shetlandpony of een ezeltje erbij zetten :)


Ik zou afraden een ezel erbij te zetten, inderdaad in verband met eerder genoemde longworm, maar ook omdat een ezel toch niet helemaal hetzelfde is en ook een ezel het liefst een eigen soortgenootje heeft (volgens de ezel opvang :p)

Verder ben ik het eens met de rest, een paard alleen is gewoon sneu. Minimaal 2. Ligt denk ik een beetje aan het paard of ze het oké vinden om afentoe alleen te staan.
Er zijn paarden die dan de boel afbreken, maar je ziet vaak dat het wel prima gaat.

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:17

Voor een box 2x de schofthoogte van het paard. Voorbeeld: paard is 1.50 m, vermenigvuldigen met 2 = 3 de stal moet dan 3m bij 3m zijn. Is een advies overigens.

Voor een gesloten loopstal, 18m2 per paard. Voor een open loopstal/schuilstal, 9m2 per paard.

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 01:14

Esirene schreef:
Ik zou afraden een ezel erbij te zetten, inderdaad in verband met eerder genoemde longworm, maar ook omdat een ezel toch niet helemaal hetzelfde is en ook een ezel het liefst een eigen soortgenootje heeft (volgens de ezel opvang :p)

.

Volgens iedereen die logisch nadenkt. Net als dat een geit een totaal ongeschikt maatje is voor een paard, het vervangt absoluut geen soortgenoot en is gewoon een vorm van dierenmishandeling.
Die longworm is geen probleem, maar dat schreeuwen alleen maar mensen die geen verstand hebben van ezels en ooit iets gehoord hebben. Gewoon alles op tijd en juist ontwormen, meer is niet nodig.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:44

Als je een Arabier neemt dan zou ik aanraden om als je een kleine pony als maatje erbij neemt een welsh a of b te nemen, want die hebben nog altijd meer dezelfde voerbehoefte met de Arabier dan een shet zou hebben. Bovendien is het een slecht idee om niks met een shet te doen en wel 24/7 m op de wei te gooien, dan krijg je algauw een te dikke shet met hoefbevangenheid tot gevolg.

Alex en Jorie <3

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:59

Zou je een bepaald ras of paard als tweede paard willen hebben? Zou je bijv iets hebben aan een tweede rijpaard? Stel je wilt een tweede rijpaard maar geen apecifiek ras zou je bijv voor een (relatief goedkope) haflinger kunnnen gaan (ik noem maar wat).

Ben overigens razend benieuwd naar een foto van de overdekte paddock. Zou je er mischien eentje kunne maken voor ons?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:37

Maartje1990 schreef:
Ben overigens razend benieuwd naar een foto van de overdekte paddock. Zou je er mischien eentje kunne maken voor ons?


Daar ben ik ook benieuwd naar *\o/*

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

x_Elissse
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-09-13

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:12

Dat je een shet niet moet nemen omdat je dan meer draden moet zetten vind ik echt pure onzin. Ik heb ook een shet die gwn achter 2 draadjes staat, gewoon een kwestie van opvoeden. Er zijn ook grotere pony's die gwn tussen 3 draden door gaan, het maakt dan echt niet uit of je een shet neemt of niet.

Ik heb een E pony en een mini Shetlander samen en dat gaat gwn super goed ook tussen 2 draden. Ben ook met een pony op vakantie geweest en de shet thuis bleef ging super bleef gwn in de wei nog nooit eruit geweest sinds ik hem heb.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:23

x_Elissse schreef:
Dat je een shet niet moet nemen omdat je dan meer draden moet zetten vind ik echt pure onzin. Ik heb ook een shet die gwn achter 2 draadjes staat, gewoon een kwestie van opvoeden.

Wacht.
Dat het onzin is dat je een shet niet moet nemen omdat je dan meer draden moeten zetten ben ik met je eens. Maar dat het een kwestie van opvoeden is niet.

Mijn shet is keurig opgevoed maar gaat wel onder/over/door draden heen. Maar dat heeft imo niks te maken met opvoeden.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:25

Begin met 2 en pak het gelijk handig aan. Dat ze zich allebei ook kunnen handhaven als ze alleen achter blijven. Dan kun je altijd nog naar 2 gaan als blijkt dat 1 van je 2 paarden toch een 'klit' is.

Ik ben juist heel blij met mijn shetlander als 2e (of in ons geval 3e) paard. Inderdaad 1 malig misschien een draadje extra spannen maar dan zijn ze verder gewoon simpeler in onderhoud.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:43

Met dit antwoord zal ik heel bokt wel over me heen krijgen maar ik heb op 2000m2 grond 1 paard staan Heb en tijd 2 gehad maar mijn paard is erg opgeknapt sinds de tweede weg is. Eet rustiger, is aangekomen in gewicht en hoest spontaan niet meer. Zij mist haar "maatje" echt niet

schoentje-past-goed-aan-mijn-pootje

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:46

Misschien niet t juiste maatje dan....

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:48

magriet, ik vind ook niet iedereen lief maar dat wil niet zeggen dat ik als kluizenaar wil leven.

Zo sneu om een prooidier alleen te zetten. Die van mij zie je zo mooi de wacht houden om en om, dan een knuffel aan de 1, even spelen met de ander. Ik zou ze dit echt nooit kunnen ontzeggen.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:01

x_Elissse schreef:
Dat je een shet niet moet nemen omdat je dan meer draden moet zetten vind ik echt pure onzin. Ik heb ook een shet die gwn achter 2 draadjes staat, gewoon een kwestie van opvoeden. Er zijn ook grotere pony's die gwn tussen 3 draden door gaan, het maakt dan echt niet uit of je een shet neemt of niet.

Ik heb een E pony en een mini Shetlander samen en dat gaat gwn super goed ook tussen 2 draden. Ben ook met een pony op vakantie geweest en de shet thuis bleef ging super bleef gwn in de wei nog nooit eruit geweest sinds ik hem heb.

Dus moet je wel 2 draden spannen ipv 1.
Ik heb rondom 1 draad op 1.10 a 1.20m, dat werkt prima voor mijn paarden/pony's.
Maar voor een shet moet je dus een draad eronder spannen wat extra werk (en geld) kost.
Hier moet alles worden verwijderd voor het schouwen van de sloten... dus elke x 800 meter draad verwijderen (en als ik dus een shet had...2x 800 meter).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 20-01-17 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:14

Maar soms heb je die pech ook bij een ander ras.
Tinkerlief hier stopt zijn dikke manenbos onder 1 meter en staat dan zonder stroom aan de andere kant.
2 draden had ik toen, op ongeveer een meter en op 130. Ik had toen alleen maar KWPN-ers staan en dat was prima.
Daar heb ik er toen een onder gespannen op 30 cm ongeveer, zodat hij er eerst zijn neus tegen moest duwen voordat hij zijn manen kon gebruiken. Dat heeft hij maar een keer geprobeerd. :+

Later kwam er hier een fjord die op andere plaatsen uitbrak door datzelfde trucje. Maar die had pech, ging hier niet, daar zat al een draad. En die bleek er ook nog wel eens vol met de borst doorheen te kachelen, maar door de flinke klap die hij met zijn neus had gevoeld hoefde dat met de borst door walsen ook niet meer. Althans hij heeft het nooit gedaan hier.

Daarna nog een tinkerveulen gehad die bij de fokker ook onder een meter door ging.
Maar hier dus ook meteen respect heeft gekregen doordat onderste draadje.

Dus het is niet zo dat je perse de grotere rassen achter 1 of 2 draadjes houd.
Soms ben je de pineut en moet je daarvoor ook wat meer spannen.

Gelukkig was die allemaal van wei naar eigen wei en niets naar buiten/straat toe. En zowel de buiten hekwerk als binnen draden hoef ik nooit af te breken. Dat maakt alles wel gemakkelijker en fijner te investeren.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

x_Elissse
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:58

Nou veel werk zeg een tweede draadje spannen ik heb me wei Sws al afgezet met 2 draden is ook puur voor de veilig heid ook al heb je een groot paard. Onder 1 draad kan je paard ook gwn onderdoor!
Maar als jullie 1 draad veilig vinden jullie verantwoordelijk heid zie toch liever twee draden of 3.

Zeker kan je je shet aanleren dat ze respect krijgen voor de draden, heb al eerder een pony gehad die onder drie dranken door ging die geheven we het ook afgeleerd.

Ik investeer liever in meer draad dan dat er straks ongelukken gaan gebeuren.
Laatst bijgewerkt door x_Elissse op 20-01-17 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:00

Ach, mijn shire ontsnapt ook van bijna overal _O- Hij zet zijn hoef op de onderste draad en met een soort duikbeweging gaat hij dan onder de bovenste door. Hij is echt superhandig wat dat betreft. Zijn hand-oog-coördinatie is dik in orde +:)+

Zelf zit ik met hetzelfde dilemma, alleen heb ik sowieso 2 paarden. Ik vraag me alleen af of dat niet te saai voor ze is := Ze hebben eerder met zijn tweeën gestaan, en staan nu in een groep van 6 en zijn zoveel levendiger en speelser. Vandaar dat ik overweeg om een pensionklant te nemen als ze thuis komen te staan. Alleen heeft dat ook zoveel nadelen: veel werk en je moet ook maar hopen dat je een fijn persoon treft... Dus ik weet het nog niet...

Instagram: lusitano_roux

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:01

Mijn paarden (2 Friezen) kunnen gewoon achter 1 draadje op 1,10 m hoogte. In de zomer had een koe die ernaast stond de draad gesloopt dus die hing op de grond, paardjes bleven er alsnog achter staan :=

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:06

x_Elissse schreef:
Nou veel werk zeg een tweede draadje spannen ik heb me wei Sws al afgezet met 2 draden is ook puur voor de veilig heid ook al heb je een groot paard. Onder 1 draad kan je paard ook gwn onderdoor!
Maar als jullie 1 draad veilig vinden jullie verantwoordelijk heid zie toch liever twee draden of 3.

Zeker kan je je shet aanleren dat ze respect krijgen voor de draden, heb al eerder een pony gehad die onder drie dranken door ging die geheven we het ook afgeleerd.

Ik investeer liever in meer draad dan dat er straks ongelukken gaan gebeuren.

Jullie?

Er waren hier al 2 draden, maar tinkerbeest had al een 3e nodig.
Dus ja shetten altijd.
En als je dan een paar hectare overal een extra draad mag spannen kost dat best wat.
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:11

Wij hebben om de vaste weide 3 draden op 60/90/1.20m. De tijdelijke weides hebben 2 draden op 80/1.20m.
Het kost inderdaad best wat, maar als je 1x zoals ik, je paarden los hebt gehad weet je pas echt wat het kost.......+ een aantal jaar van je leven :o

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:18

Voordeel is wel dat mijn paarden niet weg kunnen mocht de draad hangen. Ze zitten dan nog achter een hekwerk en mochten ze daaruit breken (wat praktisch al onmogelijk is) dan is er nog een hek van 2 meter hoog waar ze langs moeten en dat gaat ze niet lukken.

Als ze na de draad zo op straat zouden kunnen komen zou ik denk ik meer draden neerhangen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:19

Ik heb buitenom alles "heras" hekwerk. En daar zit 1 draad voor zodat ze er niet tegen gaan schuren.
Dat is Gallegher equifence. Dat geleid erg goed en houd overal goed de stroom erop.
Oke, daar kunnen ze doorheen, maar dan is er wel heel grote paniek.

Binnenin dus 3 draden.
de bovenste 2 draden breed lint.
Onderste draad smal lint. Omdat met rollen er voorheen 1 wel eens zo snugger was om niet te weten hoe lang zijn achterbenen waren.
Dat smalle lint knapt meteen, dat vind ik wel fijn.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:22

Ik zou ook gaan voor een gepensioneerde van iemand anders. Heb je minder kosten aan het dier (dierenarts etc, voor de eigenaar) en hoe vaak diegene komt is vast ook te overzien.
Ook zijn het (vaak) rustige dieren als jij dan alleen iets wil ondernemen, dus kun je gerust alleen laten staan als jij bezig bent met je andere paard :)

Goed dat je in elk geval advies inwint, ts.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:38

VogeltjeM, ik meld mij als pensionklant! :D neem er 4 mee heb je mooi weer een clubje van 6 haha

Wat betreft de ontsnappende shetten. Het is ook een kwestie van geluk. Onze shet blijft achter een hoge draad waar hij zo onderdoor kan lopen. We hebben bijna overal maar twee draden. Geen probleem.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:47

suffie schreef:
Wij hebben om de vaste weide 3 draden op 60/90/1.20m. De tijdelijke weides hebben 2 draden op 80/1.20m.
Het kost inderdaad best wat, maar als je 1x zoals ik, je paarden los hebt gehad weet je pas echt wat het kost.......+ een aantal jaar van je leven :o

Ik heb sloten rondom en achter een hek op de dam/inrit en voor een extra hek.
Dus ik heb aan 1 draad genoeg; stel ze lopen erdoor; dan kunnen ze door de weides lopen (en evt sloot...), maar niet de weg op.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers