Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 10:50

Hoi,

Beetje een gekke titel misschien. Mijn paard is niet echt bang voor honden, maar schrikt heel erg wanneer honden plotseling tevoorschijn komen achter bosjes/schuurtjes, plotseling gaan blaffen, etc. In zo'n situatie schiet ze er ineens in galop vandoor. Ben er daardoor gisteren af gevallen, en vorige maand met wandelen heeft ze zich in zo'n situatie losgetrokken. Probleem is dat zoiets heel plotseling gebeurt, waardoor ik het ook niet zie aankomen en niet op tijd kan ingrijpen.

Heeft iemand een idee hoe je hiermee zou kunnen oefenen? Wij hebben 2 honden op stal, maar hier is ze aan gewend dus daar kan ik weinig mee. Ik heb zelf gedacht om te oefenen met iemand die, verkleed als hond, op onverwachte momenten blaffend tevoorschijn komt :') Beetje belachelijk, en vraag me af of ze erin zou trappen... Hoor graag of jullie wellicht betere ideeën hebben!

Groetjes, Jessica

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:05

Ik heb dit probleem met de honden van de buren en een hoge heg waar ze achter springen en blaffen.

Ik begin nu 200 meter van te voren (we wonen vrij ver van onze buren) luidkeels te praten zodat de honden al blaffen voordat ik er ben en dan is het veel minder plotseling en dit werkt voor mijn paard prima.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 11:09

Snap dat dat in zo'n situatie goed werkt! Voor mij is het helaas geen oplossing, het gaat juist om momenten waarbij onverwachts een hond tevoorschijn komt..

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:16

Heb je misschien een vriendin of kennis die een hond kan laten blaffen op commando? Dat je daar bijvoorbeeld in de bak een keertje mee kunt oefenen?
Ik weet niet of het helpt, ik roep ook maar iets :Y)

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 11:18

Nee, helaas niet! Zou wel erg handig zijn... Mocht nog iemand met hond die op commando blaft in de omgeving Utrecht zich als vrijwilliger willen melden, dan graag :P

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:20

maar zoiets kan je toch niet echt verhelpen?
elk levend wezen zal schrikken als er plots,uit het niets,een blaffende hond tevoorschijn komt.

de schrikreactie zal van elke mens,en ook elk paard,anders zijn,maar ook paarden zijn levende wezens en kunnen dus schrikken.

aan jij als ruiter,om situaties waar dit zich zou kunnen voordoen,in te schatten(bv een afgesloten tuin met hoge haag,bordje met 'hier waak ik',....) op voorhand op te merken en idd,goed aan te kondigen dat julie eraan komen,zodat de hond vroeger reageert.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 11:25

Ja schrikken snap ik ook, maar de extreme reactie (keihard wegrennen) kun je denk ik wel verminderen door een dergelijke situatie te oefenen. Waar ik zo'n situatie kan inschatten zal ik altijd maatregelen nemen (afstappen, paard er goed langs leiden, etc.). Het gaat nu om de situaties die je dus totaal niet in kunt schatten. Zoals gisteren: lekker in de bak aan het rijden, ineens komt de hond van de buren keihard blaffend achter een schuurtje vandaan (die normaal gesproken niet los op het erf loopt). Of we rijden in het park, ineens komt er vanuit de bosjes een hond op ons af rennen. Gebeurt niet vaak, maar áls het gebeurt zou ik graag willen dat haar reactie wat minder extreem is. Denk dat je dit soort situaties best iets minder eng kunt maken door ermee te oefenen.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:41

Jessica_K schreef:
Nee, helaas niet! Zou wel erg handig zijn... Mocht nog iemand met hond die op commando blaft in de omgeving Utrecht zich als vrijwilliger willen melden, dan graag :P


Wel in brabant :')

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:23

Ik ken het wel de pony heeft dat ook. Een heel normale reactie. De schrikreactie van een paard veranderen dat kan wel maar dan denk ik dat je dat vooral moet doen als het gebeurt en dan wel door zelf als ruiter goed te reageren. En vooral ook goed op te letten. Het zal ook nooit hetzelfde zijn als je als ruiter wel op de hoogte bent van het plotselinge. Er zijn bij mij ook momenten bij dat ik eerst schrik en dan het paard pas. Omdat de pony veel betere oren heeft hoort hij al vaak geritsel. Maar door zelf rustige te blijven zal het paard ook sneller tot rust komen en kan je hem rustig terug nemen. Dus ik denk dat je vooral jezelf moet nagaan hoe je reageert als het paard schrikt en vlucht.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:25

Helemaal herkenbaar!
Ik had altijd een bokriempje aan het zadel, vluchtreactie is normaal..
Gewoon vasthouden, geen paniek maken en daarna doorrijden :)
Sterkte!

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:29

Leer die honden te spotten.
Ik reed ook 4 jaar een paard dat daar enorm van kon schrikken en ze ook niet aan zijn achterkant wilde hebben (dan trapte hij naar ze).
Ik zag ze in het bos altijd van verre al aankomen door de struiken, of hoorde ze en spande dan mijn hele benen aan. Zodat paard iets merkt aan mijn houding. Na een aantal keer toch die schrik reactie leerde hij dat als ik mijn benen zo deed dat er een hond aan kwam. Hij werd dan alert en ging letterlijk zoeken naar de hond. Ik praatte ik tegen hem dat er een hond aan kwam en zodat de eigenaren van de hond konden horen dat ik met een paard was.
Uiteindelijk snoof hij alleen nog en schrok niet meer van de hond. Overigens moest hij er nogsteeds niks van hebben bij zijn achterbenen maar wegrennen deed ie niet meer.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 12:30

Tigra, dank voor je reactie. Nog voor de duidelijkheid: het is nu 2x gebeurd en het gaat allemaal zo snel dat ik niet eens tijd heb om na te denken voor mijn paard gaat rennen. Heb heel veel geoefend met "enge" situaties en weet heel goed hoe ik dan moet reageren om mijn paard te helpen. Ook ben ik tijdens het rijden altijd alert en houd ik goed in de gaten hoe mijn paard zich voelt. Maar dit gebeurt dus te plotseling om zelf überhaupt nog te reageren.

craiester

Berichten: 617
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:31

Ieder keer dezelfde route doen, zo kan je paard leren waar er honden zijn. Bij ons is er ook een huis met 3 honden maar na enkele keren wist mijn paard dat en schrok niet meer zo erg. Vanaf toen begon ik mijn routes uit te breiden

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 16:14

Dank voor jullie tips. Onverwachtse situaties oefenen wordt dus lastig, maar bij ons in de buurt is er een park met veel honden. Eén van mijn goede voornemens voor het nieuwe (voor)jaar is om hier heel regelmatig heen te gaan met paard. Doen we nu eens in de zoveel weken en dat is toch niet genoeg om echt te wennen.

:)

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:20

craiester schreef:
Ieder keer dezelfde route doen, zo kan je paard leren waar er honden zijn. Bij ons is er ook een huis met 3 honden maar na enkele keren wist mijn paard dat en schrok niet meer zo erg. Vanaf toen begon ik mijn routes uit te breiden


Vlak achter de stalling waar ik stond ook. Mijn paard anticipeerde al...'ik ga zo schrikken hoor'... :P
Na een paar weken regelmatig erlangs wist hij dat de hond kwam, maar achter het hek bleef.
Het is een gewenningsproces maar alert blijven paarden er altijd op. Ik schiet meestal in de lach. Dat scheelt.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 16:30

Heel herkenbaar ja! Zo'n "ik ga schrikken"- instelling, hoofd hoog, lekker blazen door die neusgaten en dan 2 meter opzij springen als hij idd gaat blaffen. Ook bij een hond achter een hek, al 20x langs geweest... Domme beesten. :P

Het vervelende is dat die hond er soms staat, maar vaak ook niet. En de hond wacht soms ook nog 2 seconden met blaffen, dus als je er halverwege langs bent en net denkt "Hee dit keer blaft hij niet!" dan gaat hij ineens :\

CastellonJarig

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:36

Hoe reageert je paard op andere onverwachte objecten en bewegingen?
Als dat ook spanning oplevert kun je dat ook meenemen in je training, door onverwachte dingen na te bootsen en mee te oefenen.

Denk bijvoorbeeld aan zo'n grote bal waar je op en rond je paard mee kan stuiteren, onder je paard door kunt rollen, of objecten die geluid maken zoals een rammelende fles of een zeil. Kun je die bijvoorbeeld met een touw achter je paard aanslepen, als je ernaast loopt maar ook als je erop zit? Dan komt het ook 'plots' in beweging.
Iets slepen klinkt heel simpel, maar voor veel paarden is het echt spannend.

Als je klein begint en de grenzen rustig verlegt leer je je paard zo omgaan met onverwachte/gekke dingen in het algemeen, waardoor de reactie als er echt iets onverwachts 'engs' gebeurt veel kleiner zal zijn.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 16:45

Ja, goede tips. Toevallig ligt zo'n paardenbal momenteel onder onze kerstboom :) en rammelende objecten met een touw meeslepen is ook iets dat ik nog wil uitproberen.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:48

Ik sluit me aan bij raya00 en ook dingen als bijvoorbeeld een openklappende paraplu? (Beweegt en maakt geluid tegelijk). Door het parad te leren hoe hij in dergelijke situaties moet reageren kun je het vluchtgedrag verminderen als je onverwachts voor zoiets komt te staan.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:58

Zie jij de honden eerder of later aankomen dan je pony?

Mijn pony is namelijk ook hondproof (zolang ze lief doen, anders gaat ze bijten :') ) maar kan wel schrikken van een hond die ze niet aan heeft zien komen. Helemaal voor de wagen heeft ze een beperkt zicht door de kleppen en dan is het best spannend om opeens een hond voor je te hebben staan.
Daarom gebruiken wij het commando "let op hond", dat geef ik zodra ik een hond zie die zich klaarmaakt om op ons af te rennen of te gaan blaffen. Zij weet wat er aan de hand is en schrikt dus niet meer. In het begin van het aanleren is het wel handig om tegelijk met het commando naar de hond toe te draaien/rijden, zodat ze de kans krijgen om het te koppelen aan de situatie.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 17:11

Ik ben er altijd wel alert op, zie honden in het park altijd van ver al aankomen. Ik stap dan vaak ook al uit voorzorg af, we hebben daar een keer iets vervelends meegemaakt met een hond die echt begon aan te vallen.

Ik denk eigenlijk dat we echt nog te weinig ervaring hebben met het tegenkomen van vreemde honden, en dat we daarmee moeten gaan oefenen. Liefst vermijd ik het ook, maar dat is voor het wennen niet het meest handig.

Met de schriktraining en het wennen aan honden zal hopelijk het schrikken van de "plotselinge blafhonden" ook afnemen ;)

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 00:04

Ik ben bang dat dit er gewoon beetje bij hoort en je gewoon beetje stug door moet rijden.

Alleen: een paard hoort zich, ook in een schrikreactie, niet meteen los te rukken. Ik zou met zo'n dier zeker wel meer grondwerk gaan doen... Niets mis met schrikken, maar er moet wel vertrouwen zijn dat ze bij jou kunnen blijven.
En ik lees ook terug in je reacties dat je van het vermijden bent, en dat lost het helaas niet op. Zo'n dier moet je dag in, dag uit 'pesten' met plotselinge geluiden (niet te ernstig beginnen natuurlijk, beginnen met een afstand waardoor ze wel even rilt maar niet meteen zichzelf op willen hangen ofzo), ze worden vanzelf bomproof.


Onder het zadel en voor de koets is het ook kwestie van accepteren, en zo min mogelijk trekken (even weg laten schieten en dan resoluut terug nemen, en meteen weer ontspannen). Ze houden er vanzelf mee op.


Mijn pony heb ik ook soortgelijke 'problemen' mee of mee gehad. Die is super schrikkerig, en in het begin had ik daar zoveel moeite mee en durfde ik daardoor bijna niets met hem. Hij ging van elk klein geluidje achter hem aan de haal, en dat voor de koets, dood eng.
En net als die van jou, honden was hij gewend, maar als ze ineens vol naar het hek komen blaffend was ik pony echt wel kwijt hoor.

Door 'los' te laten en heel veel 'pesten' op de grond is die pony ondertussen heel braaf geworden, zo braaf dat ik nu wel eens de opmerking krijg van 'Ja maar jouw pony is zo makkelijk'. Ja, dat heb ik hem gemaakt, hij is juist uiterst sensibel en schrikkerig.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 01:50

De extreme reactie heeft eigenlijk helemaal niets maar dan ook niets met de honden te maken.
Training bestaat er dus in om vooral constant de aandacht bij jou te kunnen houden, en wanneer die aandacht even wegglijd die zo vlug mogelijk weer bij jou te krijgen.
Ten tweede is het dan belangrijk om het paard zo te trainen dat het eerst bij jou gaat checken of er wel reden is om weg te lopen, ....
Paard ervan overtuigen dat jij de richting en snelheid altijd bepaald, dus controle over het paard zijn voeten.
Dit klinkt mssn een heel overdreven iets , toch ga ik ervan uit dat dit met elk paard moet kunnen, dus ook met jouw paard.
Ik heb dit soort training al bij heel veel paarden gedaan, en ben al wel een paar keer geschrokken, maar uiteindelijk is het bij alle paarden gelukt die ik gedaan heb.
Het moet dus echt kunnen lukken, daar ga ik toch van uit.

Pallatin

Berichten: 2492
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:19

Is het geblaf ook een probleem? Of alleen de combi hond en geblaf? Anders blafgeluid opnemen of van internet halen en afspelen....op die manier kun je iig dat gedeelte oefenen..als dat stukje geblaf 'ok' is ander stukje geluidsfragment/geblaf proberen eventueel in combi met een hond van stal. Andere oplossing is misschien met een ervaren rustig paard een paar keer op pad gaan?

RoosBoum
Berichten: 72
Geregistreerd: 03-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 16:44

Hi Jessica, onhandig voor je en errug herkenbaar. Ik zit nu nog met trillende handen achter mijn pc terwijl ik een paar uur geleden ook zo'n soort akkefietje had.

Ik herken alles wat je zegt. Het schrikken gaat zo snel dat je nauwelijks tijd hebt om te reageren. Je wordt er onzeker van. Je zit helemaal niet op je gemak, want wanneer gebeurt er weer iets. Niet leuk.

Ik heb sinds een jaar een Irish Cob. 4 jaar, zou goed ingereden zijn goed getraind etc. Tijdens het uitproberen voor de koop, was ze ook lief en het buitenrijden (in een groepje) ging goed. Maar eenmaal thuis... Bleek het een draak zonder manieren en schrok echt voor alles. Vrienden zeiden dat ze misschien wel kalmeringsmiddelen had gehad voor de verkoop. Veel gaan oefenen met van allerlei dingen die ik maar kon bedenken. Dacht dat het beter ging, tot ze in april dit jaar schrok van een geparkeerde fiets en een meneer die stond te bellen. Ja echt daar kun je van schrikken en ze zich 180 graden omdraaide in een soort steiger en ik eraf kletterde, nog even lekker blijven hangen in de beugel en zij in volle galop richting huis 4km. Gelukkig was mijn been na een meter of 10 los, maar wel mijn been gebroken op meerdere plekken, geopereerd, een halve Eiffeltoren erin etc.

RESPECT VOOR MENSEN. Afijn, de vorige eigenaar ontkende in alle toonaarden dat ze schrikachtig was, wilde haar niet terugkopen na een half jaar. Verkopen lukte niet, omdat ik zei dat het geen beginnerspaard was. Dus wat dan. Ik ben zodra ik weer goed kon lopen een maand lang met haar in training geweest bij een gedragsdeskundige. 5x per dag deden we iets met haar. Alles wat je kunt bedenken. Dit is een gouden tijd voor mij geweest. Ik heb met haar veel meer een band gekregen. Ik heb geleerd dat ik haar leider kan worden zodat ze mij vertrouwt in enge situaties. En ze heeft geleerd respect te hebben voor mensen en niet dwars door hen heen te denderen. Dus veel geleerd. Allebei.

ANGST EN VERRASSING. Het belangrijkste wat ik heb geleerd is dat er een verschil is tussen angst en een schrikreactie door verrassing. Een schrikreactie door verrassing mag. Dat is normaal als iemand achter een deur staat en boeh ineens zegt, schrik ik ook. Dat mag. Ze mag een sprongetje maken van schrik. Maar ze mag NIET wegrennen. Zie verderop bij de noodstop. Angst is gevaarlijker. Als een paard iets ziet waar hij niet langs durft is dat gevaarlijker omdat hun neiging is ervoor weg te vluchten en dat soort vlucht is veel gevaarlijker en ongecontroleerder dan een schrikreactie.

LACHEN. Ik leerde toneelspelen. Als ze een schrikreactie heeft door een verrassing, moest ik het weglachen. Nou als een boer die kiespijn heeft natuurlijk in het begin, maar het werkt vreemd genoeg wel. Hard lachen, ontspant jouzelf namelijk en dat voelt je paard meteen.

BRIESEN. Een paard briest o.a. als ie lekker in zijn vel zit. Ik heb leren briesen. Hahaha, echt. Omdat je daarvoor heel diep adem moet halen, is dat goed voor je eigen ontspanning en nog leuker is dat je paard het vaak vlak erna ook doet. Ze doen elkaar na, dus ze doen ook jou na.

CONCENTRATIE. Ik mocht absoluut geen aandacht schenken aan de enge dingen. Ik moest me 100% op haar concentreren en wat er ook gebeurde, ik mocht zelf niet laten merken dat ik schrok (vandaar dat lachen achteraf) En ik mocht zeker niet haar geruststellen of troosten.

COACH/LEIDER. Geen moeder, maar coach. Ik was teveel haar moeder, praten en troosten als ze iets eng vond, dat moest ik afleren. Ik leid haar door gevaarlijke situaties en daar hoort aanmoedigend praten bij met een strenge ondertoon. Niet miepen en tutten, was het oordeel.

DOMINANT/LEIDER. Ik dacht altijd dat als ik bijv haar plekje in de wei afpikte, dat ik dan haar leider was. Ik leerde dat er een verschil is tussen dominant en leider. Het leidende paard in de kudde, (meestal merrie bij gebrek aan beter in mijn kudde een ruin, lol) valt eigenlijk niet op. Haar charisma doet de andere paarden volgen. Daar hoeft ze niets voor te doen. Echte leiders leiden na hun dood bij wijze van spreke nog verder door hun theorieën of leiderschap, denk aan Gandhi. Een dominante is geen leider. Die wil het eerste bij het voer zijn, jaagt alle andere lager in rangorde weg. Vaak is een dominante ook gefrustreerd omdat die graag leider wil zijn, maar door een "gebrek" in karakter zal die nooit leider worden. Ook is er frustratie omdat ie zich niet wil laten domineren door hogeren in rang. Grote bek, klein hartje vaak. Dominanten kunnen tirannen worden. Tirannen worden op een andere manier herinnerd dan leiders. Hun theorieën worden vaak niet meer nagestreefd en men praat niet respectvol over hen, denk bijv aan Mao. Dus moest ik mijn paards leider worden en niet haar domineren. Een heel smalle grens.

NOODSTOP. Ho is ho. We hoefden dat niet zo heel veel te trainen dat lukte vrij snel goed. Ho is brokje. Ze is nu helemaal getraind dat ho meteen een brokje is. In paniek werkt dat vooral door mijzelf nog niet goed, omdat het allemaal zo snel gaat, maar ik merk toch dat het effect heeft. Voor het brokje krijgen moet ze omkijken en dat kan alleen als ze stil staat. Dus in een schrikreactie kun je je paard zo stoppen. Wel uitkijken dat ze de beloning niet gaat associëren met de schrikreactie en dus juist gaat schrikken om een brokje te krijgen.

AFSTAPPEN. Ik heb ook geleerd dat ik mag afstappen als ik het gevaarlijk vind. Dat was voor mij een taboe. Je stapt nooit van je paard af heb ik altijd geleerd, dat is een afgang. Onzin natuurlijk, maar ja, dat zit dan tussen mijn oren nog van vroeger.

SCHERPER BIT. Men vertelde mij dat ik nou wel heel paardvriendelijk zou willen rijden, zonder bit etc, maar dat ik er toch echt een wat steviger bit in moest hangen en dat ik dat kan afbouwen. Totaal tegen mijn gevoel in, ik heb altijd geleerd, hoe scherper bit je erin hangt hoe minder controle je hebt in noodsituaties. Goed, ik heb nu een rubberen schaarbit, waar ik twee paar teugels aan heb hangen. De teugels op het schaargedeelte zijn voor nood. Daar kom ik zo weinig mogelijk aan.

AANDACHT BIJ JOU. Ik heb er geleerd dat een paard vooral kan schrikken als hij zijn aandacht niet bij jou heeft. Dus als ik nu ga rijden, ik rijd alleen buitenritten want ik heb geen bak, dan is dat mijn training. Stoppen, achterwaarts, inbuigen, draf, stop, veel overgangen, haar aandacht moet bij mij blijven. Eigenlijk mag ze zelf niet nadenken, ik bepaal als leider waar ik haar voeten neerzet.

STOERDER MAKEN. Ik doe nog steeds een keer of vier per week grondwerk waarbij ik haar blootstel aan allerlei dingen. Herrie, flapperdingen, voorwerpen klein groot kleurig, doeken, plu, iedere keer verzin ik weer wat anders en door haar aan zoveel mogelijk indrukken bloot te stellen, wordt ze stoerder. Ik kan nu op straat langs een plastic bekertje lopen, jawel, die kunnen je namelijk aanvallen, terwijl ze er eerst niet langs durfde of met een grote boog erom heen ging.

GELUIDSOPNAMES. Crossmotoren met dat hoge snerpende geluid zijn een drama. Dus ik heb van yt mp3-tjes gedownload met dat geluid en dat speel ik regelmatig in de stal af. Zet ik de speler op endless loop. Ik ben nog niet weer crossmotoren tegengekomen, maar hoop dat het helpt.

UITPROBEREN. Paarden proberen je uit. Ze zullen altijd hun grenzen blijven proberen te verleggen, totdat jij hen duidelijk maakt dat jij hun leider bent. Die van mij is aan het puberen. Ze probeert mij ook uit. Vooral op de terugweg zoekt ze volgens mij naar dingen om eng te vinden en er dan lekker vandoor te kunnen gaan. Daarom als ze zo'n bui heeft, pak ik haar op de terugweg van een rit op het schaargedeelte van het bit. Dat helpt goed, het is minder leuk voor haar, maar die gebroken poot van mij was ook niet grappig. Dus tja.

ROBOT. Je kunt een paard gewoon NIET op alles voorbereiden in het leven. Het is geen robot met knopjes, helaas. Iedere keer in het dorp zijn er nieuwe dingen en iedere keer moet ze daar doorheen. Het is een groeiproces en naarmate ze ouder wordt wordt ze daar wijzer in.

MIJN CONCLUSIE: Het is enorm veel werk, wat ik niet gezocht heb, maar goed, als ik haar wil houden dan moet ik dit blijven doen. Het is nu 8 maanden na het ongeluk en er zijn echt ritten bij dat ze helemaal niet meer schrikt. Ze kan al veel dingen op stemcommando's, ze respecteert mensen, dus er zit veel verbetering, maar ik ben er nog lang niet.

Want het neemt niet weg dat je toch na al bovenstaande weer rotsituaties kunt krijgen. Vandaag waren het bij mij gillende kinderen. Ik voelde haar spanning al van ver af opbouwen, dat hoge krijsen en gillen ging ook mij door merg en been. Ik kon kiezen, naar die kinderen, of omrijden. Ik ben naar die kinderen toegegaan en heb gevraagd of ik mocht uitleggen hoe een paard in elkaar zat. Ik had zowaar de aandacht. Ze gingen ook nog vragen stellen, een soort les. Ik helemaal blij natuurlijk.
Rijd ik weg, gaan ze joelend en gillend meerennen. Foute boel. Controle verloren, verderop stilgezet tegen een hek, afgestapt en met een soort arabische volbloedhengst die een hete merrie voor zich ziet, naar huis teruggelopen. Wat is ze dan mooi! Zo ver ze als koudbloed kan, haar staart omhoog, hoofd gedragen, dat krijg ik onder mij niet voor elkaar, hahaha.
Thuis weer opgestapt en in de wei nog wat oefeningen gedaan om het goed af te sluiten, maar de angst voor het eraf vallen is bij mij niet weg, het was behoorlijk traumatisch in april dit jaar. En hoe ontspannen ik ook denk te zijn, zij zal altijd voelen dat ik toch niet 100% ontspannen zit. Dat helpt ook niet natuurlijk.
Maar goed, het is geen keuze. Ze is verder op stal verschrikkelijk braaf, ze is prachtig mooi, en ik heb heerlijke bosritten met haar waarbij ze megastoere obstakels voor mij neemt en dat houd ik voor ogen, dat ik daar naar streef, dat het altijd zo mag worden.

Ach, ze is pas 4...

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met mijn ervaringen en wens jou en iedereen voor 2017 in ieder geval een ontspannen jaar toe!