Onrustig/gestresst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Onrustig/gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 23:14

Goeden avond bokkers!

Ik heb een klein probleempje, nu de dagen korter zijn moet ik vaker binnen poetsen alleen daar is ze vaak heel druk en onrustig, poept veel, schaaft met hoef, beweegt alle kanten op en kan hier en daar een stuk chaggerijniger zijn.
Als ik haar buiten poets is er niks aan de hand en staat ze stukken rustiger. Heeft iemand tips hoe ik dit eventueel kan verbeteren?

Ook is ze heel druk met der hoofd als ik bijv. haar wil poetsen of aaien daar of de riempjes van haar hoofdstel wil vast maken, dit is binnen en buiten.

Alvast bedankt

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Onrustig/gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:21

Je beest kan haar energie niet goed genoeg kwijt, vaker rijden, fijn hele dagen in de wei, buitenritjes ed

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Onrustig/gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:23

Komt ze veel buiten met haar kuddegenoten? Vaak is dat in de winter erg weinig

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:24

Hoe lang heb je dit paard?
Wat is de leeftijd van het paard?
Hoe is het paard van gedrag bij trailerladen, of het binnengaan van andere kleine ruimtes?
Het lijkt op het eerste zicht op een paard dat zich niet op zijn gemak voelt als die binnen vast staat. Maar het kunnen ook totaal andere dingen zijn.

Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 23:44

troi schreef:
Komt ze veel buiten met haar kuddegenoten? Vaak is dat in de winter erg weinig


Nee in de winter inderdaad niet, dan staat ze alleen een paar uur in de paddock. Maar in de zomer is ze vaak net zo druk binnen

Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 23:46

jensvl schreef:
Hoe lang heb je dit paard?
Wat is de leeftijd van het paard?
Hoe is het paard van gedrag bij trailerladen, of het binnengaan van andere kleine ruimtes?
Het lijkt op het eerste zicht op een paard dat zich niet op zijn gemak voelt als die binnen vast staat. Maar het kunnen ook totaal andere dingen zijn.


Nog niet heel lang, ong. Halfjaartje, ze is een merrie van bijna 8 jaar.
Trailer laden of andere kleine ruimtes heb ik nooit echt geprobeerd, ze staat nog op de stal waar ze is geboren. Ook durft ze het terrein 9/10 niet af.

Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Re: Onrustig/gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 23:48

Ze is overigens wel rustiger als ik haar in het pad ernaast zet zegmaar (met uitzicht naar buiten) dan in de poetsplaats zelf, maar dan heb ik weer last van de ponys in de stallen ernaast die heletijd aan haar kont gaan zitten waardoor ze boos word.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Onrustig/gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:59

Lijkt me dat het dan voort komt uit het ontbreken van vluchtmogelijkheden wat een mate van stress levert. Tel hierbij op dat ze te weinig beweging krijgt en ik denk dat een oorzaak gevonden is. De vraag is of je 1 van de 2 zaken of beide wat kunt verbeteren. Eventueel wat longeren voor het poetsen of misschien dat buiten poetsen toch een optie kan zijn. Natuurlijk moet het paard binnen ook te poetsen zijn, maar in de huidige omstandigheden begrijp ik dat het paard er moeite mee heeft.
Wat voor voer krijgt de pony btw?

Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 00:20

jensvl schreef:
Lijkt me dat het dan voort komt uit het ontbreken van vluchtmogelijkheden wat een mate van stress levert. Tel hierbij op dat ze te weinig beweging krijgt en ik denk dat een oorzaak gevonden is. De vraag is of je 1 van de 2 zaken of beide wat kunt verbeteren. Eventueel wat longeren voor het poetsen of misschien dat buiten poetsen toch een optie kan zijn. Natuurlijk moet het paard binnen ook te poetsen zijn, maar in de huidige omstandigheden begrijp ik dat het paard er moeite mee heeft.
Wat voor voer krijgt de pony btw?


Gelijk 2 problemen erbij |( mogelijkheid voor de wei is er niet omdat ze nu alleen nog op de paddocks mogen omdat ze anders het grond kapot zouden trappen, verder ben ik nog steeds opzoek naar iemand die mij kan helpen met longeren want ze staakt heel erg en gaat totaal niet meer op de volte en kijkt je alleen maar boos aan tot ze gaat stijgeren (ze kan het wel!!).

Ze krijgt gewoon normaal brok, wat elk paard op stal krijgt en ca. 1 a 2 keer per dag ruwvoer als in hooi. Hier en daar een worteltje of een snoepje.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Onrustig/gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:08

In welke omgeving woon je? Want ik denk dat er best iemand langs komt om hier even mee aan de slag te gaan.

Peetje99

Berichten: 93
Geregistreerd: 24-12-16

Re: Onrustig/gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:04

Misschien kan je haar wat longeren om de energie kwijt te raken ?

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Onrustig/gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:07

Hoeveel en wat voor brok krijgt ze? Is dit in verhouding met de arbeid die ze moet verrichten? Vaak voer je al gauw te veel brok namelijk. Paarden doen het prima op enkel ruwvoer.

Ik zou eens gaan kijken naar een andere stal. 1 a 2x per dag ruwvoer vind ik veel te weinig en maar een paar uur op de paddock is ook veel te weinig. Ik vind het daarom niet gek dat ze niet te longeren is en zich druk maakt. Ze heeft energie! Die word erin gestopt maar er niet uit gehaald.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:10

Paardje klinkt erg onzeker en ik denk dat ze met meer buiten zijn + betere band met jou + ander voer al een stuk beter en vooral rustiger wordt. Kan je op je huidige stal ander voer klaarzetten, ipv de standaard brok?

Soms is het voor een paard beter om verder te kijken dan wat je eigen stal aanbied, dus een andere stal zoeken. Eentje waar je je eigen voer kan geven, meer weidegang/paddock uren in de winter, etc.
Kijk ook eens naar grondwerk of vrijheidsdressuur, als je dit nog niet deed. Kan enorm verschil maken in het zelfvertrouwen van je paard en dan zal ze rustiger zijn in jouw bijzijn omdat ze jou ook vertrouwd. Daarnaast leer je ook meer over je eigen lichaamsstaal, dit kan ook op haar overslaan waar ze onrustig van wordt...

Veel succes!

Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 21:07

woepsie90 schreef:
Paardje klinkt erg onzeker en ik denk dat ze met meer buiten zijn + betere band met jou + ander voer al een stuk beter en vooral rustiger wordt. Kan je op je huidige stal ander voer klaarzetten, ipv de standaard brok?

Soms is het voor een paard beter om verder te kijken dan wat je eigen stal aanbied, dus een andere stal zoeken. Eentje waar je je eigen voer kan geven, meer weidegang/paddock uren in de winter, etc.
Kijk ook eens naar grondwerk of vrijheidsdressuur, als je dit nog niet deed. Kan enorm verschil maken in het zelfvertrouwen van je paard en dan zal ze rustiger zijn in jouw bijzijn omdat ze jou ook vertrouwd. Daarnaast leer je ook meer over je eigen lichaamsstaal, dit kan ook op haar overslaan waar ze onrustig van wordt...

Veel succes!


Heel erg bedankt voor de goede tips! Wat voor voer zal je aanraden dan ?

Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 21:07

jensvl schreef:
In welke omgeving woon je? Want ik denk dat er best iemand langs komt om hier even mee aan de slag te gaan.


Omg. Breda

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 23:10

Amyxxdh schreef:
woepsie90 schreef:
Paardje klinkt erg onzeker en ik denk dat ze met meer buiten zijn + betere band met jou + ander voer al een stuk beter en vooral rustiger wordt. Kan je op je huidige stal ander voer klaarzetten, ipv de standaard brok?

Soms is het voor een paard beter om verder te kijken dan wat je eigen stal aanbied, dus een andere stal zoeken. Eentje waar je je eigen voer kan geven, meer weidegang/paddock uren in de winter, etc.
Kijk ook eens naar grondwerk of vrijheidsdressuur, als je dit nog niet deed. Kan enorm verschil maken in het zelfvertrouwen van je paard en dan zal ze rustiger zijn in jouw bijzijn omdat ze jou ook vertrouwd. Daarnaast leer je ook meer over je eigen lichaamsstaal, dit kan ook op haar overslaan waar ze onrustig van wordt...

Veel succes!


Heel erg bedankt voor de goede tips! Wat voor voer zal je aanraden dan ?


Voer wat energie langzaam afgeeft in het lichaam, zoiets als bietenpulp of luzerne. Of vital bix, schijnt ook goed te zijn.
Brok geeft vaak snel een hoop energie tegelijk af waar paarden hyper van kunnen worden (ligt oa aan de suikers).

Voor mijn Engels Volbloed van 7 heb ik pulp die binnen 10 minuten geweekt is, dat zijn dunne vlokken. Je hebt ook merken die een paar uur weken in water nodig hebben maar dat zijn dan weer brokvormpjes dus dikker. Ik geef er nu ook kalmerende kruiden doorheen (vanwege aankomende verhuizing) zoals kamille en hops en stop er stukjes wortel bij en dopje lijnzaadolie. Pulp hoeft niet saai te zijn :D

Chan34
Berichten: 47
Geregistreerd: 12-11-15
Woonplaats: West Brabant

Re: Onrustig/gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:28

Zet je haar vast aan een touw tijdens het poetsen? Soms hebben paarden ruimte nodig en geeft vast staan onrust. De mijne zet ik niet meer vast. Dan kan hij eens rondkijken. Ik heb wel een touw vast natuurlijk maar op den duur bleef hij rustig bij me staan. Belonen bij rust. Klinkt stom maar een muziekje opzetten helpt ook weleens. De mijne ging op rust van Adèle hahaha. You never know if you dont try.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Onrustig/gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:37

In omgeving Breda wil ik wel een keer langs komen binnenkort. Dan zouden wel samen kunnen bekijken waar het aan ligt en zou ik je tips kunnen geven over hoe je er mee aan de slag kunt. Mocht je interesse hebben dan kun je me een pb sturen.

Corelle
Berichten: 4
Geregistreerd: 28-12-16

Re: Onrustig/gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:03

Je helpt je paardje het meeste wanneer je een fijn minuten longeren en daarna gaat poetsen.
Dan is de druk er een beetje vanaf en zal hij meer ontspannen blijven staan.
Succes er mee!

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:34

Verdiep je in grondles. Dat zal je probleem bij longeren als bij stilstaan al een groot deel oplossen.

Mijn paard (dominant en jong) raakt volledig in paniek bij stresssituaties (bv: verhuis, dierenarts etc). Het enige dat helpt is consequent leiderschap. Wanneer hij stress ervaart, begint hij te dribbelen, draaien en steigeren. En dan is het voor hem voldoende om hem 3x duidelijk te maken dat ik (als leider) niet accepteer dat hij mij omverloopt. Hij mag zaken eng/interessant vinden maar met 4 voetjes op grond en respect tgo mij.

Daarnaast: voldoende beweging en aangepast voer. Maar zolang leiderschap niet goed zit, zullen deze zaken niet veel verschil maken.

Ik heb de eerste 2 maand soms gedacht dat het niet ging goedkomen. Veel grondwerk gedaan. Oefenen aan de longe, aan poetsplaats, binnen, tijdens wandeling en in de bak. OVERAL moet mijn leiderschap een correcte communicatie tussen hem en mij zijn :) En het resultaat (meer dan 1jaar verder) is een warmbloed met nuchter dominant karakter. Daarmee bedoel ik: hij heeft elke beweging rond hem gezien, test elke dag iets uit (deze week: als halster los gaat om hoofdstel aan te doen, doet hij 2 stappen achteruit) maar er mag een rodeopaard in de weide ernaast staan waardoor hij schrikt/opkijkt maar er komt geen pas gedribbel uit. Op wandeling schrikt hij van iets, springt hij 1 pas opzij en staat stil.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:57

Amyxxdh schreef:
binnen poetsen alleen daar is ze vaak heel druk en onrustig, poept veel, schaaft met hoef, beweegt alle kanten op en kan hier en daar een stuk chaggerijniger zijn.
Als ik haar buiten poets is er niks aan de hand en staat ze stukken rustiger.
Amyxxdh schreef:
Ze is overigens wel rustiger als ik haar in het pad ernaast zet zegmaar (met uitzicht naar buiten) dan in de poetsplaats zelf,

Er zijn nu eenmaal paarden die menen dat ze alles in de gaten moeten houden. Dat is buiten makkelijk, in het gangpad nog redelijk te doen en op de poetsplaats lastig.

Je kunt dingen aanpassen, het kan best zijn dat ze dan minder onrustig wordt maar helemaal eruit krijgen is erg lastig, dat is nu eenmaal de aard van het beestje.

Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 22:43

crazygirl1 schreef:
dan is het voor hem voldoende om hem 3x duidelijk te maken dat ik (als leider) niet accepteer dat hij mij omverloopt. Hij mag zaken eng/interessant vinden maar met 4 voetjes op grond en respect tgo mij. .


Mag ik vragen op welke manier jij handelde als hij niet zijn 4 hoefjes op de grond hield of geen respect voor je had?

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:25

Amyxxdh schreef:
crazygirl1 schreef:
dan is het voor hem voldoende om hem 3x duidelijk te maken dat ik (als leider) niet accepteer dat hij mij omverloopt. Hij mag zaken eng/interessant vinden maar met 4 voetjes op grond en respect tgo mij. .


Mag ik vragen op welke manier jij handelde als hij niet zijn 4 hoefjes op de grond hield of geen respect voor je had?


Nee dat kan je zo niet leren. Daar moet je leren over basis grondwerk :) ik heb 3tal lessen gehad maar vooral heel veel gelezen

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Onrustig/gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:12

Verlatingsangst misschien? Heeft die van mij en ik krijg nu grondwerk les

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Onrustig/gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 01:01

Ben je zelf wel relaxt? Of is het nu ook 'ff snel snel' . En staat ie normaal veel met vriendjes die hij bij het binnen poetsen niet meer kan zien? Dan is het gewoon een kwestie van wennen, hoe vaker je het dan doet hoe rustiger hij/ zij wordt.
Of krijgt hij/zij nu ook minder eten? Dat kan dat wanneer ze van weiland (hele dag eten) naar paddock (paar keer per dag eten) verhuizen. Dan is die gewoon onrustig omdat ie trek heeft en misschien ook wel binnen staan assioceert met eten en dat tijdens poetsen niet krijgt.
Sowieso zijn paarden altijd een beetje autistisch dus hebben ff tijd nodig om te wennen aan veranderingen. Ik laat die van mij gewoon uit een hooinet eten als ik aan het poetsen ben, dat vind ik zelf ook lekker relaxt want dan stilt dat alvast een beetje zijn trek en is hij tijdens het rijden ook rustiger. Plus dat het kauwen op ruwvoer zorgt dat er een stofje vrij komt waar paarden rustig van worden..