Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nina1
Berichten: 11
Geregistreerd: 16-01-17

Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 15:12

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een paard. Ik ga van de zomer verhuizen naar een boerderij waar ik paarden aan huis kan houden :) . Eén paard zou ik genoeg vinden, maar ik heb altijd het idee gehad dat paarden ‘gezelschap’ moeten hebben, als kuddedier. Dus dacht ik aan 2 paarden. Nu sprak ik onlangs iemand die aangaf dat een paard alleen ook prima kan. Ze zei dat het hebben van 2 paarden tevens nadelen heeft, bijvoorbeeld wanneer het ene paard uit de wei is, en het andere paard zenuwachtig heen en weer loopt omdat zijn maatje ontbreekt. Ik vond daar ook wat in zitten. Toen dacht ik: moet ik er dan 3 nemen? Zodat ze dan met z’n tweeën overblijven als de derde uit rijden is? Maar dat is misschien weer veel van het goede. Ik vraag me af wat jullie mening hierover is?
Nina

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:14

Eentje kan niet, das sneu :n
Minimaal 2, en mijn eigen ervaring leert het liefst (hoeft niet perse) een even aantal, dus 2 of 4 of 6..
Waarom? Ik merk dat ze een beetje tweetallen gaan vormen, als je dan 3 bij elkaar hebt krijg je dat eentje een beetje alleen komt te staan soms.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:15

Hoeveel weiland heb je en minstens twee dieren is toch wel een vereiste. Hoeven geen gelijke paarden te zijn, kan ook een rijpaard met een shet zijn natuurlijk.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:15

Sowieso niet alleen zetten, is eigenlijk een beetje dierenmishandeling, als je ziet hoeveel paarden (uitzonderingen daar gelaten) aan elkaars gezelschap hebben.

Dat zeg je eigenlijk zelf ook al: dat het ene paard zenuwachtig wordt als het andere weggaat. Dat is dus juist omdat ze veel aan elkaar hebben als gezelschap :)

Als je niet de kosten wil, kan je een pensionplek aanbieden aan iemand? Kan je wellicht ook het werk verdelen, oppas voor de vakanties, enz

En anders een shetlander of A-pony erbij, niet de grootste kosten qua onderhoud (moet natuurlijk ook wel hoefsmid, ontworming,...)

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:15

Heb je verder al ervaring met paarden? Het is niet zomaar iets wat je voor de lol in je tuin zet ;)

Verder is een paard alleen echt niet goed, minimaal 2 dus zoals al gezegd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:18

Ht gaat vooral om de ruimte die je hebt. 1 weilandje is leuk, maar mensen verkijken zich nog vaak op de ruimte die paarden nodig hebben, plus dat je meerdere weilanden/paddocks nodig hebt om de winter te overbruggen.
Dus ik ben benieuwd hoe groot het perceel is.

Daarnaast, paarden aan huis zijn leuk, maar bedenk wel dat ze elke dag verzorging nodig hebben, met name in de winter(bijvoeren bijv). Dus kun je nooit zomaar een weekend weg, en als je op vakantie wilt, moet je altijd iemand regelen die voor de paarden zorgt.

_Nina1
Berichten: 11
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 15:20

TerraHowrse schreef:
Eentje kan niet, das sneu :n
Minimaal 2, en mijn eigen ervaring leert het liefst (hoeft niet perse) een even aantal, dus 2 of 4 of 6..
Waarom? Ik merk dat ze een beetje tweetallen gaan vormen, als je dan 3 bij elkaar hebt krijg je dat eentje een beetje alleen komt te staan soms.


Hihi 4! Het worden er steeds meer :D Ik zeg nog maar niks tegen mijn man ;)

_Nina1
Berichten: 11
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 15:32

Joolien schreef:
Ht gaat vooral om de ruimte die je hebt. 1 weilandje is leuk, maar mensen verkijken zich nog vaak op de ruimte die paarden nodig hebben, plus dat je meerdere weilanden/paddocks nodig hebt om de winter te overbruggen.
Dus ik ben benieuwd hoe groot het perceel is.


Dat is een heel goed punt. Het weiland zelf is een hectare.

Joolien schreef:
Daarnaast, paarden aan huis zijn leuk, maar bedenk wel dat ze elke dag verzorging nodig hebben, met name in de winter(bijvoeren bijv). Dus kun je nooit zomaar een weekend weg, en als je op vakantie wilt, moet je altijd iemand regelen die voor de paarden zorgt.


Dat realiseer ik me, mijn man en ik hebben hier bewust voor gekozen (niet over één nacht ijs).

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:33

Wij zijn met z'n tweeën. Onze paarden zijn beste maatjes en missen elkaar zeker wel wanneer eentje weg is (wedstrijd, buitenrit oid).
Maar buiten wat hinniken en af en toe heen en weer lopen (staan bij ons altijd buiten) is er echt niets aan de hand. Ze leren daar ook wel mee omgaan, is mijn ervaring.
Een paard alleen zetten is dacht ik ook verboden?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:33

2 is inderdaad het minimale. Meer is natuurlijk altijd gezellig :P :D

Er zijn enkele landen die dat ook als eis hebben als je paarden houd Dat ze niet solitaire gehouden mogen worden.
Van mij mag Nederland dat ook invoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:34

Wij hebben er op dit moment 5 aan huis staan, maar mocht er eentje overlijden, nemen we er niet weer eentje bij.
We willen uiteindelijk terug naar 3 of 4.

Vroeger had ik 2 paarden samen staan, dit ging prima, ook als ik met 1 van de 2 op pad ging was er niks aan de hand. :)

imani_abby
Berichten: 15
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:36

Je kan altijd een shetlandpony of een ezeltje erbij zetten :)

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:36

Met een hectare zou ik niet meer dan 2 paarden willen hebben. Je hoeft niet persé voor groot te gaan, een Shet als maatje is ook al leuk!

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:37

2 kan naar mijn mening prima, gewoon regelmatig een van de twee weg nemen om te rijden of wat dan ook, en zorgen dat de achterblijver wel iets te doen heeft (hooi bv)

Overigens hebben wij er 3, gaat ook prima. Eigenlijk totaal geen last van tweetal vorming. 3 musketiers

Er blijft er ook regelmatig een van de 3 alleen achter hoor. Er wordt dan bij het weg rijden van het erf wat langs de draad gedribbeld en gehinnikd maar zodra de rest uit zicht is keert de rust ook weer terug

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:38

Ik heb er drie en gaat prima. Geen last van duo-vorming, en ik heb al meerdere trio's gehad. Ik heb ook een tijd twee gehad, wil ook primas. Een alleen thuus laten leren ze snel genoeg. Ik ga nu ook wel eens met twee weg, dan staat er ook even een alleen. Een paard altijd alleen vind ik erg sneu.

Ik heb maar een heel klein stukje. Paddock 15 x 50 zand, twee weilandjes van 13 x 80 en 10 x 30, stukje verharding en schuur met boxen en ruimte voor spullen en hooi. Ik red het prima, de paarden moet ik wel het jaar rond bijvoeren. Met een ha land hoef je in de zomer niet bij te voeren, echter is wel advies om voor de winter een paddock/verharding aan te leggen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:39

imani_abby schreef:
Je kan altijd een shetlandpony of een ezeltje erbij zetten :)

Waarbij je bij ezels wel de kanttekening moet plaatsen dat die altijd moeten kunnen schuilen in een schuilstal (niet onder een boompje) omdat ze geen waterdichte vacht hebben, en dat ezels vatbaarder zijn voor longwormen en die ook makkelijk kunnen overbrengen op een paard.
Zorg je voor goede schuilmogelijkheden en een heel goed ontwormschema dan kan het.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:45

suffie schreef:
Met een hectare zou ik niet meer dan 2 paarden willen hebben. Je hoeft niet persé voor groot te gaan, een Shet als maatje is ook al leuk!

Waarom zou je er dan niet meer als 2 willen hebben?
Dat gaat op een hectare ook wel als ze zou willen.
Plek genoeg om te rennen en te klieren en ook nog om te grazen.
Dat je hooi bij moet voeren in de winter is toch geen probleem, dat moet bijna elke paardenhouder.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 16-01-17 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:45

Ik ga met de rest mee 2 is toch wel minimaal. Eruit halen zal wel wennen. Hier roepen ze ook allemaal als er 1 paard uit de wei gehaald wordt en ook als je die weer terug brengt. Als je zorgt dat de weide veilig genoeg is moet dat geen probleem zijn. Misschien in het begin wat meer werk in steken om ze te laten wennen dat de andere vanzelf weer terug komt.
Zelf merk ik geen verschil in of je even of oneven aantal hebt. Wij hebben er nu 5 staan maar hebben ook een tijd 2 bij elkaar gehad en 3 samen. En hele poos 4. Dan trekken ze meer met de ene op dan met de andere gaat altijd prima. Dat ze echt een duo vormen heb ik nog nooit zo gemerkt. De ene is wat meer op zichzelf dan de andere.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:46

Minimaal 2. 1 alleen is echt heel erg sneu.

Zelf heb ik er 4 en dat vind ik een mooi aantal. 2 duo's maar als er 1 weg is dan is het een gezellig trio. Vanaf 2 paarden kun je ze prima houden hoor.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:49

Paddock is echt niet per se nodig :n Dat ligt er maar net aan op wat voor soort grond je zit. Ik red het prima zonder (zandgrond hier).
2 paarden is inderdaad wel het minimale. Zelf heb ik daarom gekozen voor 1 rijpaard en 1 paard die bij mij met pensioen is (en niets meer hoeft behalve gezellig zijn en gras maaien).

_Nina1
Berichten: 11
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 16:03

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal! Het is voor mij een bevestiging dat 2 inderdaad minimaal is.
Het weiland ligt grotendeels op veengrond. Voor de winter zal dat dus minder geschikt zijn lijkt me. Er is een buitenbak (20x40), en een paddock in de schuur van 10x30. Waar zouden jullie paarden zetten in de winter? (Ik ga nog wel stallen maken, maar wat mij betreft zouden ze daar eigenlijk niet in hoeven staan)

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:09

Een overdekte paddock? Godsgeschenk in de winter :D zou 'k zeker behouden, al helemaal op veengrond!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:14

Solleke_Noah schreef:
Een overdekte paddock? Godsgeschenk in de winter :D zou 'k zeker behouden, al helemaal op veengrond!

Dit inderdaad! Aan die binnenpaddock zou ik ook een buitenpaddock maken (helemaal mooi als je die twee met een looppad aan elkaar kunt verbinden, zodat ze grotere afstanden moeten afleggen), zodat de paarden zelf kunnen kiezen. Stallen kunnen handig zijn, maar als je met een beetje handig knutselwerk in je binnenpaddock tijdelijke boxen kunt maken (in geval van ziekte er eentje apart moet), zou ik daar voor gaan.
Op veengrond heb je echt wel een paddock nodig (of in ieder geval iets wat droog is als het weiland dat niet is).

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:23

Verschilt ook per paard.
Ik heb er meerderen. Sommigen kunnen prima alleen achterblijven als ik met 'hun maatje' op pad ga en andere worden helemaal gek en die laat ik onderhand niet met een gerust gevoel alleen achter. Zelfs niet als er andere paarden op stal staan, want ze raken echt in paniek als hun beste maatje weg is. Dan maakt het niet uit of er wel of geen andere paarden bij staan verder. Ik heb ze vaak per 3 lopen en dat gaat goed. Je ziet vaak wel dat er 2 veel met elkaar optrekken en eentje iets meer apart loopt, maar zolang ze niet vechten en ze indien ze willen lekker met elkaar kunnen spelen vind ik het prima

mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:24

Ik zou ze in ieder geval niet in je rijbaan loszetten, helemaal niet als je toch een binnen paddock hebt. Als je een beetje een goede rijbaan wil houden is het los zetten van paarden erin wel funest voor je bodem.