Help! Dominant gedrag shetlander! Tips?

Moderators: Coby, Dyonne, Pistasche, Apple, Nicole288, C_arola

Meave

Help! Dominant gedrag shetlander! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-15 10:19

Hoi

Ik heb een shetlandpony van 4 jaar. Ze heeft nogal een moeilijk karaktertje. Dat is ook de reden dat ik les heb genomen. Ik heb het nu ongeveer een jaar wél met verbetering, maar nog niet dat je denkt van 'eindelijk werkt mijn pony een beetje mee'. Het begint al bij het op straat/bos/etc. meewandelen. Ze loopt constant voor mij, wat ik denk dat betekend dat zij met mij wandelt in plaats van andersom. Ze trekt ook heel hard aan haar halster en touw. Ik had toen de tip gekregen om een touwhalster te nemen en een leadrope en wat te grondwerken, wat ik ook kon meepakken bij het wandelen. Ik gebruik het tot op de dag van vandaag nog altijd maar dat werkt niet echt. Als ik klaar ben met wandelen dan doet mijn hand gewoon helemaal pijn omdat ik haar constant heb moeten tegenhouden. Dit maakt het niveau 'plezier' ook erg laag... Wat ik erg jammer vind. Ik denk best dat er een hele goede band en klik kan ontstaan want die is er wel alleen moet die zich echt heel erg uitbreiden, maar hoe? Ze is al 3 jaar bij mij!!! Ik heb ook het gevoel alsof ze heel dominant is tegenover mij en ook andere mensen, maar toch vooral naar mij. Ze loopt gewoon door je heen of je omver. Ze heeft echt zo'n een attitude van 'wat is daar het nut van en waarom zou ik?' Als ik les heb zegt mijn instructrice dat ook. Dat ze weet wat ze moet doen, maar gewoon niet wilt.

Als ze in de wei rent en ik ben in de buurt komt ze langs gerend en schopt ze me zo tegen mijn benen.
Ik heb ook het idee dat het een hele slimme pony is en dat ik haar veel kan leren zoals VD etc, maar dan moet eerst die basis er zijn dat ze fatsoenlijk mee kan stappen aan een halster. En dat we een betere band hebben, naar mijn gevoel dan.

In de buurt hier hebben ze eens een schriktraining georganiseerd en dan is ze ook van niks bang, het ziet er gewoon komisch uit met haar 80cm dan als enige die lekker dravend over het blauwe monster heen gaat (zeil). Terwijl het grote paard van 175, bijna steigert als het nog maar een meter van hem af is. In dat opzicht gaat het wel goed, maar dan moesten we door de bak stappen en dan trekt ze weer zo hard.

Ik heb ook de tips gekregen voor als ze mee stapt om met de leadrope heen en weer te slingeren (niet agressief ofzo) maar gewoon dat ze achteruit gaat enzo, of om haar achteruit te zetten. Dat doet ze dan wel, maar daarna is het weer even erg. Zelf maak ik soms ook van die parcourtjes in de wei of bak, en dan nogmaals is sommige opzichten doet ze dat heel goed en in andere niet. Ze vertikt het om iets te doen.
Tegen andere paarden is ze ook zo, ze heeft altijd ruzie! Een groot paar dat een tijdje geleden bij haar inde wei kwam staan heeft ze gewoon bang gemaakt. Ze probeert te schoppen en dan gilt ze daar ook bij. (ja echt gillen!) En op sommige momenten kan ze ook heel lief zijn, dan knuffelt ze met mij en dan lijkt het alsof er niets aan de hand is... Als ze iets leuk vind dan kan je er heel veel mee, en dan werkt ze mee. Maar ze is heel snel op iets uitgekeken.

Ik heb ook al heel veel filmpjes enzo gekeken over paarden met dominant gedrag of paarden die snel verveelt zijn. Het enige waarin ik me kon vinden waren deze zinnen... Mijn pony is precies zo!

Left-Brain Introvert
Welcome to the land of “Why should I? What’s in it for me?” This horse reads people like abook. He knows what you want and he’s not going to give it to you, unless you treat him right. Even though he appears stubborn or lazy, he’s not at all lazy in the mind! Reverse psychology is where it’s at, oh… and treats!

Ik wil gewoon terug het plezier erin krijgen, want verkopen doe ik echt niet. Ik weet zeker dat ze een geweldige pony kan worden, maar ik vind dat ik wat hulp nodig heb. Ik heb zelf wel een beetje verstand ervan, maar ja zoals als je ziet ook niet veel. Wat voor gedrag toont ze in jullie opzicht? Dominant, verveelt,...? En wat voor dingen zouden jullie met haar doen? Of heb je tips?
Ik weet het niet meer...

Alvast bedankt Meave

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:24

Ik zou eens goed duidelijk zijn, hoofdstel om, hengsten ketting er aan en een goede ruk geven als die trekt. Misschien 3 x nodig maar dan is het ook klaar. Continu lopen trekken lijkt me vervelender voor zowel de pony als voor jou zelf. De pony ziet jou duidelijk niet als leider dus tijd om ervoor te zorgen dat ze wel respect voor je krijgt. Zal niet iedereen het mee eens zijn...

Overigens is het niet zo dat je pony niet "wil" luisteren... iedere pony heeft behoefte aan duidelijke regels, maar als hij die niet krijgt moet hij zelf wat gaan verzinnen. Consequent zijn is het aller belangrijkste, wat vandaag niet mag mag morgen ook niet. Anders snapt de pony er natuurlijk niets meer van. Dus na een correctie ook streng blijven, ze mag niet voor je lopen, doet ze het weer... dan corrigeer je haar weer. Gaat even tijd in zitten maar normaal mee lopen moet er toch met een week wel in zitten hoor.

Enjoy the little things of life, one day you'll look back and realize they were the big things.

Mioux

Re: Help! Dominant gedrag shetlander! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:30

Wat hierboven als tip gegeven word zou ik absoluut niet doen... Hengsten ketting en goed ruk geven kan ook angst veroorzaken en pijn aan het bit. De pony is tenslotte 3 jaar...

Als ze door wilt lopen of jouw omver wilt lopen, goed terug duwen naar de plek waar JIJ haar wilt, en minimaal waar ze vandaan kwam.

Staat ze 2 meter van je af, komt ze naar je toe en loopt je pardoes omver, dan 3 meter terug. Laat een pony nooit voor je lopen, niet alleen gevaarlijk omdat ze naar achteren kunnen trappen maar ook omdat je dan helemaal geen controle hebt. Leer haar dat ze naast je moet lopen. Probeer oefeningen in de bak te doen of waar je dat kan en loop naast haar en maak rondjes hoeken etc afwisseling, dan moet ze zich meer op jouw concentreren en heeft ze minder tijd om op andere dingen te letten. Probeer iemand eventueel te vinden die stevig in de schoenen staat en je hierbij kan helpen

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:34

Mioux schreef:
Wat hierboven als tip gegeven word zou ik absoluut niet doen... Hengsten ketting en goed ruk geven kan ook angst veroorzaken en pijn aan het bit. De pony is tenslotte 3 jaar...

Als ze door wilt lopen of jouw omver wilt lopen, goed terug duwen naar de plek waar JIJ haar wilt, en minimaal waar ze vandaan kwam.

Staat ze 2 meter van je af, komt ze naar je toe en loopt je pardoes omver, dan 3 meter terug. Laat een pony nooit voor je lopen, niet alleen gevaarlijk omdat ze naar achteren kunnen trappen maar ook omdat je dan helemaal geen controle hebt. Leer haar dat ze naast je moet lopen. Probeer oefeningen in de bak te doen of waar je dat kan en loop naast haar en maak rondjes hoeken etc afwisseling, dan moet ze zich meer op jouw concentreren en heeft ze minder tijd om op andere dingen te letten. Probeer iemand eventueel te vinden die stevig in de schoenen staat en je hierbij kan helpen

De pony is 4 jaar. Een duidelijke correctie veroorzaakt geen angst. Continu aan zon pony trekken wat nu gebeurd daar wordt ie alleen maar sterker van en met een touwhalster doet dit ook zeker pijn bij de pony.

Enjoy the little things of life, one day you'll look back and realize they were the big things.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:35

Ik zou een zweep in je hand meenemen. Als je wandelt zorgen dat je de zweep voor de pony z'n borst houd. Weet niet of de pony een zweep kent? Als ie dan doordramt kun je een tikje geven of de zweep tegen de borst leggen.
Met omver lopen zou ik toch even goed laten zien wie de baas is. Dat vind ik toch wel het gevaarlijkst. Hoe reageert ze dan op straf? Als je met een zweep zou staan en de zweep van je af houd? Of desnoods een tikje geven.

Zweepje als verlengde van je zelf. Vind ik een erg fijne methode, je hoeft er niet mee te slaan maar mocht het nou zo gevaarlijk worden kun je jezelf wel beschermen..

♥[/center]

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:36

Touwhalster zou ik ook niet gebruiken, vind ik voor dit soort dingen ook zeker niet geschikt...een bit met ketting ook zeker niet...

Las het inderdaad, 3 jaar was ze al bij TS :) las dat gedeelte verkeerd.

TS hoe reageer je verder als ze wat doet wat niet mag? Krijgt ze dan wel een correctie ?

Jayden 10-12-2011
[LZP] Jayden in het bos!

Meave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-15 10:38

Cioccolato schreef:
Ik zou een zweep in je hand meenemen. Als je wandelt zorgen dat je de zweep voor de pony z'n borst houd. Weet niet of de pony een zweep kent? Als ie dan doordramt kun je een tikje geven of de zweep tegen de borst leggen.
Met omver lopen zou ik toch even goed laten zien wie de baas is. Dat vind ik toch wel het gevaarlijkst. Hoe reageert ze dan op straf? Als je met een zweep zou staan en de zweep van je af houd? Of desnoods een tikje geven.

Zweepje als verlengde van je zelf. Vind ik een erg fijne methode, je hoeft er niet mee te slaan maar mocht het nou zo gevaarlijk worden kun je jezelf wel beschermen..

Ja klopt die tip heb ik ok al gehad en doe ik altijd nu als ik op straat ben, het probleem is dat ze er niet van onder de indruk is.. Wat ik ook doe het kan haar niet schelen.

En verder, bijvoorbeeld een ruk aan het hakster geven etc. Ik heb dat allemaal al geprobeerd. Met het motto van ja niet zo vriendelijk, maar alles al geprobeert, laatste kans. Maar dat helpt zelfs niet.

Ik heb het meerdere keren geprobeert niet 1 x en dan opgegeven, maar tot op heden niks...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:40

Ik zou zelf niet met haar op straat gaan als ze nu al niet luistert...Kan zelfs ook gevaarlijk zijn. Als ze geen respect voor je heeft en je loopt op straat en er rijden auto's langs zou ik te groot risico vinden als ze nu al met je wegloopt..

Ik zou kijken of je iemand hebt die je kan helpen, sterk in de schoenen staat en je kan laten zien hoe en wat. Een zweep is eventueel wel te doen, verlengstuk en mocht ze happen of willen trappen kan je gelijk, hoe bot ook, een tik geven en nee roepen.

Heb je ook een bak of iets waar je in kan oefenen?

Jayden 10-12-2011
[LZP] Jayden in het bos!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:41

Meave schreef:
Cioccolato schreef:

Ja klopt die tip heb ik ok al gehad en doe ik altijd nu als ik op straat ben, het probleem is dat ze er niet van onder de indruk is.. Wat ik ook doe het kan haar niet schelen.

En verder, bijvoorbeeld een ruk aan het hakster geven etc. Ik heb dat allemaal al geprobeerd. Met het motto van ja niet zo vriendelijk, maar alles al geprobeert, laatste kans. Maar dat helpt zelfs niet.

Ik heb het meerdere keren geprobeert niet 1 x en dan opgegeven, maar tot op heden niks...

Als niets indruk maakt, waarom dan niet proberen hoe ik voor stel? Al zo veel paarden uit de opfok gehad die niets kenden en allemaal fatsoenlijk mee leren lopen hoor. Doorzetten.. Waar woon je? Misschien kan iemand van bokt je komen helpen? Het is zonde als zon pony straks god weet waar terecht komt.. Dan beter even goed duidelijk zijn.

Juist die kleintjes maken zich vaak heel sterk. Heb zelf ook een jong ruintje van bijna 3.

Meave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-15 10:42

Mioux schreef:
Touwhalster zou ik ook niet gebruiken, vind ik voor dit soort dingen ook zeker niet geschikt...een bit met ketting ook zeker niet...

Las het inderdaad, 3 jaar was ze al bij TS :) las dat gedeelte verkeerd.

TS hoe reageer je verder als ze wat doet wat niet mag? Krijgt ze dan wel een correctie ?

Ik weet niet of ik goed reageer, maar wat ik doe is mijn stem verheffen. En als ze echt stout is dan krijgt ze wel een tik meestal op de neus.

Meave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-15 10:44

Ik woon aan de belgische grens, maar nog wel in NL. Richting bergen op zoom.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:44

Doet ze dit overigens ook bij je ouders ? Je hebt het wel over ook bij andere mensen, maar kunnen je ouders wel gewoon met haar lopen en luistert ze dan wel ?

Jayden 10-12-2011
[LZP] Jayden in het bos!

Meave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-15 10:49

Mioux schreef:
Doet ze dit overigens ook bij je ouders ? Je hebt het wel over ook bij andere mensen, maar kunnen je ouders wel gewoon met haar lopen en luistert ze dan wel ?
Bij mijn moeder doet ze precies hetzelfde. Ook in de wei als ik haar roep dat ze moet komen. (Duidelijk naam+kom) dan kijkt ze en dan gaat ze verder grazen. Ik moet naar haar lopen om haar te 'vangen' en dan met de hoop dat ze niet wegloopt. Ik weet dat dat heel slecht is dat een paard naar JOU moet komen en niet jij naar het paard. Maar ze komt anders niet en dan kan ik daar wel uren blijven roepen

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:53

Ik zou gewoon lokken met snoepjes. Let op lokken, niet geven. Hoe hard ook dat mag klinken. Bakje of zakje met snoepjes geluid maken. Als ze komt halster om en gewoon je ding doen, dus poetsen hoefjes en eventueel oefeningen. Bij doe oefeningen voor vrijheidsdressuur kan je wel weer snoepjes geven. De meeste paardjes en pony's vinden dit ook hartstikke leuk.

Jayden 10-12-2011
[LZP] Jayden in het bos!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:59

Mioux schreef:
Ik zou gewoon lokken met snoepjes. Let op lokken, niet geven. Hoe hard ook dat mag klinken. Bakje of zakje met snoepjes geluid maken. Als ze komt halster om en gewoon je ding doen, dus poetsen hoefjes en eventueel oefeningen. Bij doe oefeningen voor vrijheidsdressuur kan je wel weer snoepjes geven. De meeste paardjes en pony's vinden dit ook hartstikke leuk.

:? Dit zou ik dus niet doen. Als je rammelt met een bakje, en ze komen (dit is dus gewenst gedrag!!) dan juist wel iets geven. Dit is toch juist gedrag wat je wel wilt. Mijne zouden dit grapje zo door hebben en na 3 x rammelen, komen en geen beloning echt niet meer reageren hoor, en gelijk hebben ze.....

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:00

Als je t snoepje direct geeft zijn ze zo weg, dan weten ze dat ze een snoepje krijgen en mag je vervolgend alsnog erachter aan rennen...en dat wil TS niet.

Ja als je halster om hebt en ze uit de weide is wat geven zou kunnen,maar zou niet gelijk wat geven en erna proberen t halster om te doen, pony's zijn niet gek !

Jayden 10-12-2011
[LZP] Jayden in het bos!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:03

Mioux schreef:
Als je t snoepje direct geeft zijn ze zo weg, dan weten ze dat ze een snoepje krijgen en mag je vervolgend alsnog erachter aan rennen...en dat wil TS niet.

Ja als je halster om hebt en ze uit de weide is wat geven zou kunnen,maar zou niet gelijk wat geven en erna proberen t halster om te doen, pony's zijn niet gek !

Oh dat doen mijne echt niet, die komen. Ik geef ze wat en neem ze rustig mee. Doet je pony dat wel dan lijkt het me nogal logisch dat je ze eerst bij het halster pakt en direct daarna de beloning geeft.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:06

Mioux schreef:

Oh dat doen mijne echt niet, die komen. Ik geef ze wat en neem ze rustig mee. Doet je pony dat wel dan lijkt het me nogal logisch dat je ze eerst bij het halster pakt en direct daarna de beloning geeft.

Meave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-15 11:06

Ze reageert heel slecht op eten, als ik haar niks geef en ze weet dat ik het heb, dan gaat ze drammen. Ze probeert hette krijgen dmv bijten, of echt stalken, duwen. En als ik het geef dan gaat ze constant schrapen. Ze kan bv een 'beentje geven' als ik met de zweep op haar been tik en been zeg. En nu doet ze als ze zin heeft in een snoepje constant dat beentje naar voor ookal vraag ik niks.

Best erg he? Ik heb echt bijna al jullie voorstellen al geprobeerd, pff...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:07

Niet iedereen vind het logisch, en niet iedereen hun paardje doet dat wel.

TS heeft al duidelijk problemen met de pony dat die niet wilt luisteren en geen respect heeft voor haar eigenaar... dan is eerst t snoepje geven en dan halster om doen niet zo slim. Als ze die routine kennen dan is het snoepje pakken snel weg rennen/duiken voor t halster :)

T feit dat je aangeeft dat ze dramt als je wat hebt voor haar, laat al zien hoe weinig respect ze voor jouw heeft... bijten stalken duwen etc is echt not done !

Jayden 10-12-2011
[LZP] Jayden in het bos!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:12

Ik zou met zon pony ook nog niet aan vrijheidsdressuur beginnen als de basis niet op orde is. Een pony mag nooit drammen, bijten, schrapen, trekken of wat dan ook..

Ik kan mijn pony's naast elkaar neerzetten en om de beurt voeren zonder dat de ander begint te drammen. Ze hebben immers geleerd dat ze gewoon geduld moeten hebben en niet mogen drammen. Dat is allemaal basis gedrag wat je echt eerst voor elkaar moet hebben.

Verder zou ik helemaal niet met snoepjes werken bij zon pony, enkel om uit de wei te halen als dat anders niet lukt. (ik zou ze ook gewoon pakken als ze blijven staan!)

Klinkt een beetje banketstaaf maar je hebt dit gedrag zelf in de hand gewerkt.. dit gedragen vertonen ze alleen als ze geleerd hebben dat dit zin heeft. Je hebt echt iemand nodig die er constant bij is en je leert hoe dit te corrigeren.

Mioux je kan niet zo goed lezen. Ik zeg.. EERST halster om doen, daarna als beloning het snoepje geven.......

Meave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-15 11:15

Mioux schreef:
Niet iedereen vind het logisch, en niet iedereen hun paardje doet dat wel.

TS heeft al duidelijk problemen met de pony dat die niet wilt luisteren en geen respect heeft voor haar eigenaar... dan is eerst t snoepje geven en dan halster om doen niet zo slim. Als ze die routine kennen dan is het snoepje pakken snel weg rennen/duiken voor t halster :)

T feit dat je aangeeft dat ze dramt als je wat hebt voor haar, laat al zien hoe weinig respect ze voor jouw heeft... bijten stalken duwen etc is echt not done !

|o |o |o

Nee op het moment ben ik ook gestopt met VD. Ik denk ook idd dat het daardoor komt, vooral omdat ik nogal jong was toen ik haar kreeg en ze toen opvoeding nodig had. Erg jammer dat ik er toen niet overnagedacht heb. En ik geef toe dat het mijn schuld is, maar nu wil ik het heel graag oplossen. Ookal weet ik dat ik daar veel tijd in zal moeten steken.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:23

Ik kan heel goed lezen hoor, je zegt eerst in die zin : "Ik geef ze wat en neem ze rustig mee. " staat niet ik doe het halster om en geef ze dan wat.

Zulk gedrag is ook meestal wel in de hand gewerkt, daarom vraag ik me ook af als je iemand misschien volwassenen of iemand die er meer mee kan misschien bij kan halen, om te zien of die het dan nog doet. Of eventueel om te zien hoe diegene het aanpakt. Als je (TS) de ene keer meer toelaat als de andere keer nemen ze je niet erg serieus omdat ze weten dat er geen consequentheid is.

Ik heb zelf ook nooit problemen gehad met mijn pony, of verzorgpaarden. Maar het was wel altijd nee is nee. Was het gisteren nee, is het vandaag en morgen ook nee.

Enkele jaren terug had iemand nog een probleem met een draver, stond in de weide met andere pony's die ik verzorgde. (verzorgde er 1 maar deed de andere er ook altijd bij). één meisje kwam ook onzeker over naar het paard, en t paard voelde dat en nam daar mooi gebruik van. T paard hoefde zich de kont maar te keren naar t meisje en t meisje denkt laat maar..voor ik een trap krijg. De draver was op een gegeven moment ook deels gewoon gevaarlijk naar haar toe...gericht trappen en happen etc. Ik heb destijds de draver even laten zien dat dit bij mij niet werkte, en kon gewoon haar halster om doen en mee nemen. Maar ook dit was in de hand gewerkt, zo hoefde de draver heerlijk niet te werken en kon de hele dag lekker op t land rond lopen en gras eten. Als dit nu bij de shet niet aangepakt word, heb je best kans dat het alleen maar erger en erger word...

Ik zou eens zien of je iets op bokt markt kan zetten, of iemand ervaring heeft met dominantie en je hierbij zou willen helpen.

Jayden 10-12-2011
[LZP] Jayden in het bos!

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:38

Nee op het moment ben ik ook gestopt met VD. Ik denk ook idd dat het daardoor komt, vooral omdat ik nogal jong was toen ik haar kreeg en ze toen opvoeding nodig had. Erg jammer dat ik er toen niet overnagedacht heb. En ik geef toe dat het mijn schuld is, maar nu wil ik het heel graag oplossen. Ookal weet ik dat ik daar veel tijd in zal moeten steken.[/quote]

ik vind het knap dat je zelf toegeeft dat het jouw schuld is meeste schuiven het af op iets anders.
mijn tip is gewoon iemand met verstand er bij halen voor dat het dalijk een keer flink mis gaat .

kerstmuts

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:38

Begin eens met wandelen in een afgezet stuk bak. Loopt hij voorbij je schouder? Achteruit vragen. Geen reactie? Achteruit EISEN. Zodra de pony jouw voeten 'probeert te bewegen' beweeg jij zijn voeten. Voorwarts, zijwaarts, achterwaars, in een cirkel, van richting veranderen, wat dan ook.
Consequent blijven doen. Jij bent de leider, niet hij :)

Gigi's Tilia (Casirano Z x Royal Bravour) L1 dressuur, BB springen
Cosmo Z (Chellano Z x Amulet) B+12 springen