Gedragsverandering door ander gras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Gedragsverandering door ander gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 20:38

Wie heeft er verstand van grasvoeding en gedragsveranderingen?

Mijn paard is prima in de wei te zetten, wacht keurig tot het halster af is. Soms blijft 'ie zelfs even los bij me staan voordat hij gaat eten of naar de kudde loopt. Dit was in ieder geval in de vorige weide zo.

Maar sinds 1,5 week mag de kudde naar een nieuwe wei, met doorgeschoten dus erg lang gras, soms wel kniehoog. Eerste dagen paar uurtjes per dag gewend. Sinds twee dagen staat hij er de hele dag, samen met nog wat anderen. Maar hij wordt steeds wilder met naar buiten doen. Soms is hij zo ongeduldig, dat hij naar achteren springt als hij denkt dat hij los is. Daarna blijft hij weer staan en het kost me dan soms 3 pogingen. Uiteindelijk is hij rustig. Maar vanmorgen steigerde hij en viel bijna om! En hij was nog niet los, dat dacht hij dus wel. Ik had al geprobeerd om een longeertouw om zijn nek te houden, maar daarbij ging het vanmorgen dus mis en ging hij met longeertouw en al er vandoor want ik hield hem niet meer. Vanuit stilstand schoot hij naar achter en rende keihard bokkend weg.

Hij loopt braaf mee naar de wei, ook met de hekken opendoen is hij braaf. Het begint pas als we eenmaal in de wei staan en ik niet snel genoeg het halster af doe. Dan draait hij rondjes om mij heen en schud met zijn hoofd en staat dan te briezen.

Ligt dit nu aan het verschil in voeding wat het nieuwe gras bied? Is hij 'grass mad'? Zou een grasmasker helpen?
Ik vind het een beetje eng worden om hem de wei in te brengen. Hij loopt braaf mee, maar het begint als we in de wei staan en ik niet snel genoeg het halster af doe.

Hij wordt dagelijks in de bak getraind met NH oefeningen en dit gaat super! Ik doe veel grondwerk om onze relatie te versterken, voordat ik ga beginnen met rijden. Ook wandel ik veel op de weg of op de parkeerplaats van het terrein. Hij is altijd kalm, met laag hoofdje en hangende oren. Maar eenmaal in de wei, klaar om dat halster af te doen, wordt hij een monster. Vanmorgen was ik voor het eerst bang.

Hoe kan ik dit nu het beste doen? Ik vind dit gedrag niet oke, maar straffen is lastig want daar wordt hij niet rustiger van en gaat hij alleen maar harder door wegrennen. Ik zou graag zien dat hij wacht tot het halster écht af is, in plaats van dat hij 'helpt' met afdoen door weg te springen als ik halverwege ben -O-

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:57

Merk je verschil als je hem eerst voordat hij de wei op gaat wat hooi krijgt?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 21:00

Koper schreef:
Merk je verschil als je hem eerst voordat hij de wei op gaat wat hooi krijgt?


Wil hij niet, geen aandacht voor. Hij krijgt voor het naar buiten gaan altijd eerst ontbijt: een emmertje bietenpulp met balancer, wortels en scheutje lijnzaad :+ Toen hij nog in de oude wei stond kon ik hem gerust poetsen in de ochtend terwijl hij hooi stond te eten, ná de bietenpulp.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:04

Dan is hij dus blijkbaar ook al ongedurig voordat hij bij de weide is. Wat doet hij als je 'm eerst in een paddock zet? Wil hij naar buiten, of wil hij naar het gras? Lijkt me handig om dat eerst uit te zoeken als je dat niet al hebt gedaan :)

In het eerste jaar dat ik mijn paard had stond ik met hem ergens in pension waar hij 's nachts op stal moest. De periodes op stal werden steeds langer toen het herfst werd, uiteindelijk werd hij natuurlijk steeds ongeduriger (steeds langer opgesloten in een hok). Het hielp bij hem om hem eerst in een paddock te zetten voordat hij naar de wei ging. En meestal wachtte ik niet tot de boerin hem naar de wei bracht, ik zette hem daar, uiteraard in overleg, zelf neer met een vriendje.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 21:11

Koper schreef:
Dan is hij dus blijkbaar ook al ongedurig voordat hij bij de weide is. Wat doet hij als je 'm eerst in een paddock zet? Wil hij naar buiten, of wil hij naar het gras? Lijkt me handig om dat eerst uit te zoeken als je dat niet al hebt gedaan :)

In het eerste jaar dat ik mijn paard had stond ik met hem ergens in pension waar hij 's nachts op stal moest. De periodes op stal werden steeds langer toen het herfst werd, uiteindelijk werd hij natuurlijk steeds ongeduriger (steeds langer opgesloten in een hok). Het hielp bij hem om hem eerst in een paddock te zetten voordat hij naar de wei ging. En meestal wachtte ik niet tot de boerin hem naar de wei bracht, ik zette hem daar, uiteraard in overleg, zelf neer met een vriendje.


Hij staat helaas 's nachts binnen inderdaad. Ik stimuleer beweging in zijn (grote) stal door 3 hooinetten op 3 verschillende plekken en daar maakt hij gebruik van gelukkig. Ik longeer hem meestal voor het naar de wei brengen, soms alleen even draf stap beide handen en dan sluiten we af met wat nh oefeningen (met of zonder touw), soms echt werken met tuig en balkjes. EN soms is het alleen poetsen en een wandeling buiten. Maar met longeren (los of vast) heeft hij gelijk aandacht voor mij, dus geen idee of hij liever wilt eten of eruit... Als ik niks doe (aan de rand ga staan) dan gaat hij wel eten. Maar als ik in het midden ga staan of met hem mee loop (los of vast), dan let hij op mij...

Hooi eet hij soms wel na zijn bietenpulp, alsof zijn smaak dan weer op gang wordt gebracht. Maar niet altijd en zeker deze week niet. Hij is wel de laatste die eruit wordt 'gegooid'. Ik kom pas rond 9 uur aan op stal, dan staan de andere paarden er al in (die eigenaren doen dat voordat ze naar werk gaan) behalve zijn vriendje. Die zet ik altijd eerst buiten en daarna Harvey. Want zijn vriendje gaat staan zweten en gillen als Harvey eerder gaat... Ook pas sinds de nieuwe weide hoor. Gedoe gedoe.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:13

Het lijkt me nogal voor de hand liggend wat dan de oorzaak is, eerlijk gezegd. Paard eerder naar buiten. Kun je niet aan een stalgenoot vragen om hem ook even op de wei te zetten?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 21:16

Koper schreef:
Het lijkt me nogal voor de hand liggend wat dan de oorzaak is, eerlijk gezegd. Paard eerder naar buiten. Kun je niet aan een stalgenoot vragen om hem ook even op de wei te zetten?


Dan krijg ik hem niet te pakken om gelongeerd te worden, zit maar een uur verschil tussen en dan wil hij echt niet al weer weg uit de wei -O-
En hij deed van de week ook zo ongeduldig toen ik wel zijn vriend eerder buiten zetten. Er staan tenslotte ook al andere paarden buiten, niet alleen zijn vriend.

Hoe kan ik hem veiliger loslaten? Fieldsafe halster omdoen en gewoon losklippen ipv hele halster afdoen? Maar vraag me af of hij dan ooit wel rustig genoeg zal worden als hij eenmaal weer zonder halster kan...

Uiteindelijk weet ik ook wel wat de problemen zijn, maar ik kan ze niet allemaal oplossen. Dus zoek ik iets voor het loslaten, misschien weet iemand iets.
24/7 weidegang zou alles oplossen. Maarja. Dat wordt hier niet of onjuist aangeboden...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:18

Het is blijkbaar erg lekker gras :+ Ik zou de wei even als oefenterrein zien. Dus de wei in, omdraaien en hek dicht doen, dan eerst wandelen door de wei. Gewoon een paar van de oefeningetjes die je in de bak ook doet, maar dan in de wei.

Voor het ongeduld met het halster: twee halsters omdoen, twee touwen eraan. Bovenste halster eraf halen als jij er klaar voor bent (niet als hij vindt dat hij er klaar voor is ;) ); gaat hij ongeduldig doen als je nog bezig bent met losmaken: weer vastmaken en doorgaan met je oefeningen.
Je haalt het bovenste halster eraf, maar houdt het onderste halster nog even om. Als hij braaf is bij het eerste halster, kun je het tweede ook af doen. Zo niet, eerste halster weer om en nog een keer oefenen.

Oy with the poodles, already

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:22

Het achter blijven op stal zal sowieso niet bevorderlijk zijn.
De omgeving van de nieuwe wei triggert blijkbaar ook, ik geloof niet zo dat de smaak van het gras de oorzaak is, maar meer wat daar gebeurt.
Staan er andere paarden in aangrenzende weiden of vlak in de buurt?
Andere dingen of dieren die geluid of geur veroorzaken?

Hoe oud is je paard?

Love - language - leadership

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 21:25

Hilary schreef:
Het is blijkbaar erg lekker gras :+ Ik zou de wei even als oefenterrein zien. Dus de wei in, omdraaien en hek dicht doen, dan eerst wandelen door de wei. Gewoon een paar van de oefeningetjes die je in de bak ook doet, maar dan in de wei.

Voor het ongeduld met het halster: twee halsters omdoen, twee touwen eraan. Bovenste halster eraf halen als jij er klaar voor bent (niet als hij vindt dat hij er klaar voor is ;) ); gaat hij ongeduldig doen als je nog bezig bent met losmaken: weer vastmaken en doorgaan met je oefeningen.
Je haalt het bovenste halster eraf, maar houdt het onderste halster nog even om. Als hij braaf is bij het eerste halster, kun je het tweede ook af doen. Zo niet, eerste halster weer om en nog een keer oefenen.


Toen ik het halster afdeed vanmorgen rende hij dus zo hard weg dat hij het longeertouw uit me handen trok. Ben bang dat hij dat ook doet met twee halsters om, dat ik hem niet houdt terwijl hij het tweede halster om heeft. En zie dan hem maar te vangen om het tweede halster met aanhangend touw te verwijderen -O- Of zou hij eerder doorhebben dat hij nóg een halster om heeft ipv dat er een touw om zijn nek hangt (zoals vanmorgen) en dus stoppen met rennen? Dan doe ik wel een lang touw aan het tweede halster hoor :+

Dat idee van oefeningen in de wei bedacht ik me net ook! Vooralsnog sta ik altijd stil in de nieuwe wei met afdoen, ik hoop niet dat hij denkt dat hij mag gaan als ik ga lopen om met de oefening te beginnen...

Ik moet hem gewoon bij mij zien te houden totdat hij rustig genoeg is en het verdiend heeft om losgelaten te worden... Dat bij mij houden is een dingetje...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 21:26

simodi schreef:
Het achter blijven op stal zal sowieso niet bevorderlijk zijn.
De omgeving van de nieuwe wei triggert blijkbaar ook, ik geloof niet zo dat de smaak van het gras de oorzaak is, maar meer wat daar gebeurt.
Staan er andere paarden in aangrenzende weiden of vlak in de buurt?
Andere dingen of dieren die geluid of geur veroorzaken?

Hoe oud is je paard?


Nee geen andere paarden, zelfde kudde minus twee paarden die nog op de oude wei staan. Verder geen andere paarden te zien. Hij is een 7 jarig ex-renpaard (engels volbloed) :+

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:28

Hilary schreef:
Het is blijkbaar erg lekker gras :+ Ik zou de wei even als oefenterrein zien. Dus de wei in, omdraaien en hek dicht doen, dan eerst wandelen door de wei. Gewoon een paar van de oefeningetjes die je in de bak ook doet, maar dan in de wei.

Voor het ongeduld met het halster: twee halsters omdoen, twee touwen eraan. Bovenste halster eraf halen als jij er klaar voor bent (niet als hij vindt dat hij er klaar voor is ;) ); gaat hij ongeduldig doen als je nog bezig bent met losmaken: weer vastmaken en doorgaan met je oefeningen.
Je haalt het bovenste halster eraf, maar houdt het onderste halster nog even om. Als hij braaf is bij het eerste halster, kun je het tweede ook af doen. Zo niet, eerste halster weer om en nog een keer oefenen.


Ik sluit me hierbij aan, jij bent de baas en jij beslist wanneer het halster afgaat.
Probeer niet bang te worden want dat merken ze (weet het makkelijk gezegt), word boos als hij niet luisterd door je stem te verheffen en je groot te maken en beloon hem als hij het wel goed doet.
Evt belonen met een stukje wortel en vooral geduld ookal moet je daar de hele dag blijven staan.
Je kunt misschien ook buiten de wei eerst oefenen.
Succes!

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:46

Hier een stille volger van jou en Harveys volgtopic :D

Wat vervelend zeg.. niets zo lastig als je angstig word van je eigen paard.

Kennen jij en Harvey de grondwerk oefening waarbij je loopt en dan omdraaid? Op het moment dat jij je omdraaid moet hij onmiddelijk stil staan. Verzet hij toch nog een stap dan moet hij 1 of meerdere stappen achteruit.
Ook kun je tijdens het lopen versnellen en of juist heel traag lopen en daarna weer op normaal tempo. Het is dan de bedoeling dat hij jou tempo volgt ga jij sneller doet hij dat ook enz.

Feitelijk is wat ik hierboven noem een aandachts oefening die tegelijkertijd laat zien dat hij moet doen wat er word gevraagd.

Houd er rekening mee dat grondwerk in de bak regels opsteld die van toepassing zijn in de bak maar niet op het erf, weg, stal, naar of op de wei.
Het is aan jou om te laten zien dat wat je hem leert ieder moment dat je bij hem bent van toepassing is.

Pas als hij netjes luistert en oplet mag hij los. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan maar het werkt echt.

Ik heb ook wat flinke troubles gehad met mijn pony en door alleen al deze oefeningetjes echt overal uit te voeren gaat alles steeds gemakkelijker en beter.

Ik wens jullie heel veel succes en laat je vooral niet uit het veld slaan!

Mochten mensen op of aanmerkingen hebben op mijn post dan hoor ik het graag, daar leer ik ook alleen maar van.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Gedragsverandering door ander gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:29

Is er een fatsoenlijk hek en keer je hem wel naar het hek voor je hem losmaakt?
Lastig hoor, blijkbaar heeft hij het erg goed naar zijn zin in de wei. En ja het voeren van gras heeft een heel andere impakt dan het voeren van hooi of brokjes.
Ik las ergens iets over twee halsters... Niet doen krijg je alleen maar ongelukken mee. Twee mensen één halster met twee touwen lijkt me beter

Bejaarde bokkers weten meer

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 22:32

Wispeltuur schreef:
Hier een stille volger van jou en Harveys volgtopic :D

Wat vervelend zeg.. niets zo lastig als je angstig word van je eigen paard.

Kennen jij en Harvey de grondwerk oefening waarbij je loopt en dan omdraaid? Op het moment dat jij je omdraaid moet hij onmiddelijk stil staan. Verzet hij toch nog een stap dan moet hij 1 of meerdere stappen achteruit.
Ook kun je tijdens het lopen versnellen en of juist heel traag lopen en daarna weer op normaal tempo. Het is dan de bedoeling dat hij jou tempo volgt ga jij sneller doet hij dat ook enz.

Feitelijk is wat ik hierboven noem een aandachts oefening die tegelijkertijd laat zien dat hij moet doen wat er word gevraagd.

Houd er rekening mee dat grondwerk in de bak regels opsteld die van toepassing zijn in de bak maar niet op het erf, weg, stal, naar of op de wei.
Het is aan jou om te laten zien dat wat je hem leert ieder moment dat je bij hem bent van toepassing is.

Pas als hij netjes luistert en oplet mag hij los. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan maar het werkt echt.

Ik heb ook wat flinke troubles gehad met mijn pony en door alleen al deze oefeningetjes echt overal uit te voeren gaat alles steeds gemakkelijker en beter.

Ik wens jullie heel veel succes en laat je vooral niet uit het veld slaan!

Mochten mensen op of aanmerkingen hebben op mijn post dan hoor ik het graag, daar leer ik ook alleen maar van.


Hi!

Tempowisselingen oefenen we regelmatig en ook overal! Op weg naar de (oude) wei, buiten op de weg, tijdens stappen op harde parkeerplaats, in de bak. Maar als ik sneller ga lopen verkiest hij er vaak voor om dat niet te doen, langzamer kan hij perfect :'). Stoppen als ik stop doet hij ook keurig, ook buiten de bak. Beide oefeningen vanmorgen op de parkeerplaats gedaan, voordat hij zijn ontbijt kreeg en de wei op ging. Had echt een heel ander paard half uur later -O-

Draaien waarbij hij moet stoppen ken ik niet, hij draait dan mee, want hij volgt gewoon. Hij stopt dus wel als ik ook stop. Achteruit op commando en/of lichaamstaal gaat ene dag vlotter dan andere dag, maar hij doet het altijd. Als ik zijn stal in kom is dat ook het eerste wat ik doe: 'back!'. Ook al kom ik in 10 minuten tien keer opnieuw de stal in, ik zet hem altijd achteruit en dat doet hij keurig. Als hij tijdens het poetsen (in de stal of buiten) verplaatst, gaat lopen, draait, whatever, moet hij ook terug of 'back'. Ook als hij zonder toestemming beweegt tijdens een stilstaan oefening (ho! waarbij ik hand opsteek). Dit deed hij ook keurig toen we vorige week een lange wandeling op de weg maakte en gingen oversteken. Ik stopte om te kijken of er iets aankwam, zei HO en stak mijn hand op, hij stopte ook en bleef staan, terwijl ik van links naar rechts liep en om de hoeken keek voor verkeer :7

Daarom vind ik dit probleem ook zo lastig en... onverwachts :+

Morgen gaan we eerst lekker werken in de bak. Daarna doe ik wat oefeningen buiten de bak, en dan gaan we de wei in en zal ik daar oefeningen doen. Maar wel met touwen en halsters. Vind het spannend :\

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 22:36

mrie schreef:
Is er een fatsoenlijk hek en keer je hem wel naar het hek voor je hem losmaakt?
Lastig hoor, blijkbaar heeft hij het erg goed naar zijn zin in de wei. En ja het voeren van gras heeft een heel andere impakt dan het voeren van hooi of brokjes.
Ik las ergens iets over twee halsters... Niet doen krijg je alleen maar ongelukken mee. Twee mensen één halster met twee touwen lijkt me beter


Ja ik keer hem naar het hek maar hij gaat dus achteruit... Met de neus naar de wei toe losmaken kan ik wel proberen, maar ik wil niet 'in de weg' staan...

Nee twee halsters ga ik niet doen. Ik maak wel een longeertouw aan zijn ene halster en ik doe handschoenen aan. Ik ga het losmaken doen zoals ik de dagen ervoor ook deed, voordat het gister en vandaag mis(ser) ging.
Bij zijn oor het halster vastpakken, als hij dan raar doet, gelijk stoppen en wachten tot hij kalmeert... Dit duurde voorheen 3 keer. Vanmorgen rende hij alleen weg toen het halster bij 1 oor af was, en toen 'vloog' de rest van het halster ook af. Niet zoals het hoort :7 Maar voordat ik het halster af ga doen doe ik eerst wat grond oefeningen....

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:38

Misschien, heel misschien, als het niet onveilig is moet je je beest deze lol gewoon gunnen. Wat is het grote bezwaar?
Blijkbaar is het grote bezwaar jouw angst dat je in de weg staat. Ga een pas of vijf de wei in, keer je beest, gebruik een touw met panieksluiting, los en jij stapt meteen naar achteren....
Laatst bijgewerkt door mrie op 27-10-16 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Bejaarde bokkers weten meer

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 22:38

Ben nog steeds wel benieuwd of dit nu echt komt door de voedingswaarde/hoeveelheid van het nieuwe gras en of een grasmasker daarbij zou helpen :)* ? Of dat het puur enthousiasme is wat tzt wel afsterft, als de nieuwigheid eraf is? Want opvoeding betwijfel ik. En de tijden en maatjes zijn niet veranderd ten opzichte van oude wei...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 22:40

mrie schreef:
Misschien, heel misschien, als het niet onveilig is moet je je beest deze lol gewoon gunnen. Wat is het grote bezwaar?


Ik vind het respectloos, zo heb ik hem niet opgevoed :Y)
Ik was behoorlijk op mijn ego getrapt vanmorgen. Als er iets fout gaat kan ik meestal de schuld wel bij mij leggen want paarden doen foute dingen vaak niet uit zichzelf omdat ze daar zin in hebben. Maar vanmorgen vond ik hem gewoon echt ongemanierd, en ik had dat niet verdiend. Lekker menselijk hé :Y)

Daarnaast wil ik dat dit niet iets is wat hij normaal gaat vinden. Stel dat iemand anders hem ooit in de wei moet doen omdat ik ziek ben. Vind ik niet prettig om uit handen te geven, op deze manier!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

mysa

Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:44

Ik heb een pony die normaal rustig de wei in gaat, die is sinds een week of twee ook hyper. Ik laat haar omdraaien want een trap van een vreugdebok heb ik vorig jaar al gehad van de andere, die meestal hyper is, maar nu even niet, gelukkig. Als het echt vervelend wordt, ben ik niet vies van omkoperij. Eerst draaien, dan halster af, dan een snoepje ;)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:45

Ik vind het niet respectloos, maar wel lastig. Ik kan me ook voorstellen dat je bang bent dat hij hier een gewoonte van gaat maken. Maar ben je dan niet bang dat dat moeilijk gedoe nu bij het in de wei zetten een gewoonte wordt, ook van zijn kant.
Hij is een paard, hij snapt niet wat jij vind dat jij verdient... Die gedachte klopt niet. Hij is aardig omdat hij aardig is, niet omdat jij lief voor hem bent.

Bejaarde bokkers weten meer

mysa

Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:46

Oh ja, die van mij heeft altijd een graaskorf om.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 22:48

mrie schreef:
Ik vind het niet respectloos, maar wel lastig. Ik kan me ook voorstellen dat je bang bent dat hij hier een gewoonte van gaat maken. Maar ben je dan niet bang dat dat moeilijk gedoe nu bij het in de wei zetten een gewoonte wordt, ook van zijn kant.
Hij is een paard, hij snapt niet wat jij vind dat jij verdient... Die gedachte klopt niet. Hij is aardig omdat hij aardig is, niet omdat jij lief voor hem bent.


Haha, het was ook sarcastisch ;) ik snap mijn eigen foute beredenering.
Moet zeggen dat jouw inzicht wel verfrissend is: gun hem zijn lol, snel lossen en klaar.
Ik hoop alleen wel dat het over gaat...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Gedragsverandering door ander gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:55

Ik verwacht van wel, het is niet altijd feest ookal is hij in de wei.

Bejaarde bokkers weten meer

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Re: Gedragsverandering door ander gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:00

Kan je hem niet bij je houden met wat lekkers?

Ik heb mijn paard geleerd te wachten met behulp van snoepjes. Gewoon onderweg naar de wei al laten zien en proeven dat je lekkers bij je hebt, en in de wei wat geven voor je het halster af doet en erna. Zo haal je misschien ook even de focus van de wei af.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers