Trailerstress

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Trailerstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 15:41

Dag iedereen


Ik had een vraag naar jullie en als jullie een eventuele oplossing weten.
Mijn paard heeft erg veel stress op de trailer.
Eerst sprong hij erin (wou niet op de laadklep), en hij viel er achteruit weer af omdat hij ook niet op de laadklep durfde. Nu hebben we daar enorm aan gewerkt. En hij gaat er bijna vanzelf in, en durft ook mooi stil te staan op de laadklep. En hij komt er netjes af.
Heeft geen stress als hij erin staat en we vertrekken nog niet meteen, of op verplaatsing als hij moet wachten.
Alleen blijft hij wel stress behouden tijdens de rit zelf. Hij staat stil. Behalve bij het laatste stukje remmen begint hij te slaan. Eens je stil staat is het geen probleem. En ik bedoel dus echt het aller-aller laatste stukje dat je remt (ook al probeer je zo klein mogelijk te remmen, heb je altijd dat laatste stukje die een kleine weerslag geeft).
Als je blijft bewegen aan nog geen 5 km per uur blijft hij rustig (probeer dus dat zo veel mogelijk te doen).
Hij komt er drijfnat uit... En dat is natuurlijk niet zo fijn...
Hij is nog niet zo heel veel mee geweest, maar dat gaat in de toekomst wel veranderen. En ik heb enkele leuke dingen op het programma staan die nogal ver weg zijn (+-4u rit). Die ik nu dus niet wil doen omdat hij nog zoveel stress heeft. (dus ik doe nu ritjes van max 30 min)

Dus ofwel moet ik het toch gewoon meenemen, in de hoop dat hij vanzelf rustiger wordt.
(vind ik precies riskant, ziet dat hij dan toch niet rustiger zal worden, en bevangen geraakt. Hij is van transport Spanje-België gekomen en hoefsmid had gezien dat hij beetje bewaaid is geweest wss van stress)
Ofwel ondersteun ik hem met een supplement, en dat is ook mijn vraag aan jullie?
Kennen jullie een goed supplement die niet constant doorgegeven moet worden, maar ook niet suf van zijn. Want mijn verplaatsingen zijn vooral voor op les te gaan of te gaan wandelen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:54

Simpelste is om eerst balansprobleem uit te sluiten. Als hij veel ruimte heeft geef hem dan minder en bij weinig ruimte juist meer. Sommige paarden leunen voor steun liefst op de wand/(tussen)stang en anderen gaan flink wijdbeens staan. Camera er bij en iemand die kan kijken tijdens het rijden kan je ook al wat antwoorden geven. Juist de kleine correcties om in balans te blijven vreten nl energie en dan ga je inderdaad flink zweten.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 15:59

tamary schreef:
Simpelste is om eerst balansprobleem uit te sluiten. Als hij veel ruimte heeft geef hem dan minder en bij weinig ruimte juist meer. Sommige paarden leunen voor steun liefst op de wand/(tussen)stang en anderen gaan flink wijdbeens staan. Camera er bij en iemand die kan kijken tijdens het rijden kan je ook al wat antwoorden geven. Juist de kleine correcties om in balans te blijven vreten nl energie en dan ga je inderdaad flink zweten.



Hij wordt vervoert met verschillende trailers. Een 1.5 waar hij veel plaats heeft, en een 2 paard waar hij dus weinig plaats heeft. Afhankelijk als ik alleen ben (1.5) of als mijn compagnon mee is als gezelschap/chauffeur (2p). Blijft hetzelfde verhaal. Enkel slaan/bewegen bij het laatste stuk remmen. Tijdens beweging en bochten geen probleem.
Een camera is een goeie, als ik langere ritten wil doen vind ik het een aangenaam idee even te kunnen kijken zonder te hoeven stoppen.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Trailerstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:20

Confidence eq kan hiervoor gebruikt worden. Zelf nog niet getest maar dat is speciaal voor situaties waarin je je paard wel rustig in het joofd maar absoluut niet gedrogeerd of suf wil hebben.

Ook zou het misschien de moeite zijn om eens te kijken wat hij doet met een rustig, onverstoorbaar paard ernaast. Soort van goed voorbeeld doet goed volgen...ken paarden die veel rustiger staan met een maatje.

LindaN9
Berichten: 28
Geregistreerd: 07-11-16

Re: Trailerstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:57

Bij mijn paard hielp een hooinet ophangen al een heel eind, maar lijkt mij dat je dit geprobeerd heb.. ;) Misschien het zeiltje aan de achterkant naar beneden rollen? Worden de meeste paarden ook rustig van.. Maar misschien zijn deze oplossingen te 'simpel' voor jou probleem..

Alfi2010

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Trailerstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:25

Heb ook zo'n paard. Bij hem helpt het om een weidemaatje mee te laten reizen. Maar dat moet natuurlijk maar net kunnen.
Zonder maatje komt hij druipend van het zweet en wit van het schuim en trillend op zijn benen de trailer uit en met maatje staat hij heerlijk te eten en is hij super relaxed. En het is niet dat hij niet zonder zijn kudde kan want hij staat regelmatig zonder problemen alleen op stal in de nacht (ook op vreemd terrein) terwijl de rest van de kudde op de paddock blijft of thuis is.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 15:11

Hooinet hangt er standaard. Vriendje of geen vriendje het blijft hetzelfde.
Ik ga eens die confidence es bekijken als ik het makkelijk kan bestellen.

Binnenkort gaan we 3x per week van huis. Gelukkig op 10 min rijden. Ben benieuwd als het zal beter gaat als het gewoon korter opeen is dat hij in de trailer mee moet.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Trailerstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:11

De chauffeur beter laten leren remmen. Er hoeft helemaal geen weerslag te zijn op het laatste stukje remmen. Je moet smooth rijden en remmen

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:20

Met wat voor trailer wordt hij vervoerd? De ene ligt stabieler op de weg dan de andere. Als hij in de bochten gaan leunen en de wand beweegt mee of het tussenstuk kan het goed zijn dat hij daardoor het idee krijgt dat hij nergens steun kan vinden. Vooral bij polyester exemplaren wil dit probleem nog wel eens opduiken.

Je weet misschien dat die van mij heel vies kon doen met de camionette. De laatste ritten tijdens het rijden plots kaarsrecht omhoog komen, maaien, schoppen, schrapen, rondtrappelen, noem maar op. Uiteindelijk bleek de bodem op 1 punt te rotten door insijpelend vocht tussen 2 voegen en was die daar weker aan het worden. Ik heb het ontdekt doordat ik op dat punt ging staan en ineens 5cm dieper zat.
De camionette is intussen verkocht, ik heb een jeep en een Ifor gekocht en vandaag mijn BE gehaald.

De Ifor is gekend om zijn stabiele wegligging. Ook een voordeel tov mijn vorige transport is dat hij nu veel meer kan zien. In de camionette moest zij neus/hoofd omhoog voor het raampje, nu zit er voorin een groot raam en dan 2 kleine zijraampjes. Veel meer licht, veel lichtere binnenruimte algemeen én hij kan dus ook meer zien. Laden gaat nog steeds niet makkelijk (eens op de klep loopt hij wel door) en afladen gaat gewoon normaal, maar tijdens de rit is hij nu rustiger.
Ook mijn tinker die bij gewone trailers en camionette zeiknat eraf kwam, komt zowat droog van de Ifor.

In mijn camionette zat een draadloze camera van medion, die je bij Aldi kunt krijgen. Toen de camionette verkocht werd heb ik die er uit gehaald met de bedoeling om die ook weer in de Ifor te plaatsen. Al kan ik via mijn achteruitkijkspiegel door de achterruit zo de trailer in kijken, met camera zal ik nog een beter beeld hebben en kunnen anticiperen. Ik kan je die dus zeker aanraden!

BjornB
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Someren-Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:42

@ChocooPrins. mijn tip is ook zeker een camera. Een achteruitrijcamera is een goed alternatief voor de duurdere trailercamera.

Ik heb een paardje voor iemand vervoerd de het zelf ook niet fijn vond omdat het beestje onrustig zou zijn. Met de camera was te zien dat het paardje te klein was voor de raampjes en dus ging trippelen om op zijn teentjes te staan en naar buiten te kijken.

Als rij-instructeur heb ik een training geschreven voor het veilig en stressvrij op stap zijn met je paard in de trailer, of veewagen. Het kan zijn dat het remmoment op het laatst net te hard is voor het paard om zijn balans te houden. Ik ben niet met jou mee gereden dus ik kan en ga daar verder niet op beoordelen. Het kan ook zijn dat juist dat laatste remmoment het paard een stukje onbalans heeft. Heb je wel eens gekeken of je de ruimte tussen de voor- en achterstang kan verkleinen?

silmitan
Berichten: 262
Geregistreerd: 16-01-11

Re: Trailerstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:02

Hoe staat hij vast in de trailer? Sinds ik mijn paard voldoende ruimte geef met haar hals, bewaart ze beter haar balans. Halstertouw maak ik vast aan de voorzijde, bij het hooinet i.p.v aan de zijkant.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Trailerstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:08

Ik heb een soundless oornetje op misschien dat dat al helpt

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Trailerstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 07:25

Zou je niet beter eerst zélf gaan oefenen met auto en trailer zodat je voortaan kan manoeuvreren/keren/achteruit kan rijden met auto en trailer en niet telkens ter plaatse uit moet stappen en iemand anders moet vragen dat te doen voor je? Misschien is dat stap 1 ipv eerst het paard op te willen lossen ;)
Weet namelijk dat dat vroeger nogal een probleem was en kan weleens de oorzaak van alles zijn...

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Trailerstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 08:43

Over die laatste kleine weerslag: Als het even kan probeer ik niet te remmen tot het einde. Ik rem tot bijna het einde en laat dan de allerlaatste stukje de trailer uitrollen tot stilstand.
Misschien dat dat nog te proberen valt?

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 18:08

pol013 schreef:
Over die laatste kleine weerslag: Als het even kan probeer ik niet te remmen tot het einde. Ik rem tot bijna het einde en laat dan de allerlaatste stukje de trailer uitrollen tot stilstand.
Misschien dat dat nog te proberen valt?


Doe ik altijd eigenlijk. Maar soms bijvoorbeeld bij bergaf geeft de trailer toch nog een duwtje na.

Little_Gift. Lukt al prima hoor. Paard is eigenlijk ook laatste half jaar door heel ervaren chauffeur vervoert geweest. En hij had hetzelfde probleem al van voor ik mijn trailer had. Dat wist je nochtans ook...

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Trailerstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:27

De trailer hoort geen duwtje na te geven. Zijn je koppeling en oplooprem nog wel goed?

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: Trailerstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 21:56

Ik ben er niet zo in thuis. Maar ik heb wel altijd al problemen gehad met mijn remmen. Dat ze vast komen te zitten.
Ik ging met de tijd de remmen volledig laten vervangen. Want eigenlijk vinden ze er niets aan.... Gewoon slechte kwaliteit remmen naar het schijnt