Gras eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Gras eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 19:28

Hoi allemaal,

Even jullie mening weten:
Ik verzorg een shet waar ik regelmatig mee wandel. Hij hapt vaak naar gras tijdens het lopen. Als ik zie dat hij een pluk te pakken heeft krijgt hij van mij best een pets met het touw op zijn kont. Hij kan de hele dag eten en hij kan dan best een uurtje zonder naar mijn mening. Ik denk dat het onrespectvol is om te gaan eten tijdens het lopen. Hoe doen jullie dit? vinden jullie dit een goede manier of moet ik harder/zachter zijn?

Ik hoor graag van jullie!

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Gras eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:07

Hoger wandeltempo en eerder ingrijpen. Straffen na succesvolle hap eten heeft weinig zin. Al reageren als pony duidelijk hap wil nemen en dus niet met baas bezig is.

parelxx
Berichten: 35
Geregistreerd: 18-02-13

Re: Gras eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:23

zoals Tamary al aangeeft, straffen na een hap heeft weinig nut. probeer te voorkomen dat de pony gras kan eten.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Gras eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:31

Zwaai maar eens met het touw onder zijn neus door als hij naar het gras duikt. Dat is veel duidelijker (en voor paardlief vervelender) dan die pets op zijn kont. Dan heeft hij zijn beloning voor het happen namelijk al binnen, dus zal hij het gewoon weer gaan doen.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Gras eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:34

Een pets geven voor helemaal normaal paardengedrag, dat lijkt me juist erg onrespectvol.
Als je niet wilt dat hij onderweg eet, zul je hem dat op een andere manier duidelijk moeten maken. Maar straffen lijkt me hier zeer misplaatst!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Gras eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:37

Ik geef een snukje aan het touw als ze willen gaan eten. Wel echt op tijd er bij zijn dan.

Een pets geven helpt niet want de beloning is dan al binnen natuurlijk.

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Gras eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:37

Inderdaad gewoon de pets van te voren geven, hij is heus niet van suiker en hij moet naar jou luisteren en doorlopen, want jij bent de leider. Mijn ruin probeert het nu niet eens meer als ik met hem wandel, maar bij mijn moeder nog wel.

Fjordgijs
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-09-16

Re: Gras eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 01:49

Ik heb mijn paard geleerd om te gaan eten wanneer ik zeg dat het mag. Gewoon ergens gaan staan op stuk gras, zodra hij gaat eten schud ik net zolang met het touw tot dat hij stopt met eten. Bleeff net zolang doorgaan tot hij niet meer dramde en hoofd even omhoog hield. Zodra hij netjes omhoog hield wees ik naar het gras dat hij wel mocht grazen en liet hem een tijdje grazen als beloning. Dit ging ik uitbreiden met oefenen. Nu weet hij dat hij pas mag grazen als ik naar de grond wijs. Dit hielp ook bij een ander paard.

Inloopstal
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-07-15

Re: Gras eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:18

Straffen? Gewoon zorgen dat hij niet kan snacken van t gras.....ervaring met kinderen..als je ze ergens voor straft wordt het des te interessanter voor ze, werkt averechts imo.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:21

Mijn pony's eten niet als we aan het werk zijn, daar hebben ze al die andere uren van de dag alle tijd voor.
Als ik wandel heb ik altijd een zweepje bij me en als de kop richting het gras gaat krijgen ze een tikje op hun hoofd.
Inmiddels is de laatste tik al een jaar of 15 terug want het is wel iets om consequent in te zijn en die van mij vreten dus echt niet aan de hand, al had ik het graag.
Heeft wel als voordeel dat zelfs mijn zoontje van 3 met ze door het gras kan wandelen zonder dat ze ook maar naar het gras kijken.