Ging altijd simpel de trailer op, 'hapert' nu op de klep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Ging altijd simpel de trailer op, 'hapert' nu op de klep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 19:18

Ik twijfelde of ik het hier neer moet zetten of bij transport.

Mijn pony ging altijd supermakkelijk de trailer op. Liep achter iedereen aan, stang erachter, klaar, no problem. Weinig stress, wel poepen maar gewoon lekker hooi eten en rondkijken.

Ik heb hem nu 4 jaar en al die tijd ging dat prima. Zelfs na een keer een noodstop te moeten maken, ging ie daarna weer net zo simpel naar binnen. Wekelijkse lessen, alleen laden, allemaal geen probleem.

Tot een paar maanden geleden. Op de heenweg weer even simpel als altijd. We gingen naar een crossles en hebben onderweg een enorme hagelbui op onze kop gehad. Een hels kabaal natuurlijk.
Fijne crossles gereden, ook nog hagel gehad tijdens de les. En met inladen ter plekke liep hij ineens niet meer in 1 keer door maar bleef op de klep staan.
Uiteindelijk gaat ie wel naar binnen, maar voor een paard dat altijd supermakkelijk de trailer op loopt is het natuurlijk wat apart.

Sindsdien is ie dit blijven doen. Hij lijkt niet angstig, maar blijft gewoon staan. Na een tijdje komt ie wel, en binnen beloon ik hem ook altijd met iets lekkers.
Ik probeer hier geen groot ding van te maken, heb ook geen spanning als ie geladen word, maar ik vind het toch wel jammer.

Zou die hagel zo veel invloed hebben gehad? En wat kan ik hier het beste mee doen? We gaan niet superveel (meer) weg, maar ergens in mn achterhoofd spookt wel: wat als dit nou erger word?

Zoals ik het nu doe: loop gewoon de klep op en de trailer in zoals normaal. Hij blijft staan als ie met 4 benen op de klep staat. Ik hou wat druk op het touw en zodra hij ook maar vooruit denkt dan ontspan ik. Meestal staat ie 1x stil en loopt dan door, soms 2x. Ene keer duurt langer dan de ander. En als ie binnen is beloon ik hem met lekkers.

Moet ik dit gewoon vaker gaan oefenen? Ergens ben ik dan bang dat ie er ineens helemaal mee ophoud.
En ik wil er ook geen enorm ding van maken, hij gaat ten slotte nog gewoon naar binnen.

Zac ❤️


kaatje77

Berichten: 10425
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Ging altijd simpel de trailer op, 'hapert' nu op de klep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:09

Heel herkenbaar. Bij ons bleek achteraf de bodem aan de voorzijde verrot te zijn....dus misschien er even onder gaan liggen en met een schroevendraaier prikken ;)

[VN] Alle ins en outs over het scheren van je paard
Levey 27-4-2011 Voor altijd in ons hart.....
Trotse mama van Stacey 24-9-2012 :+:
[ITP] Joris op de heide en aan het water door MelanieVS

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: Ging altijd simpel de trailer op, 'hapert' nu op de klep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 20:16

Ja, die kan ik idd ff nakijken. Maar in principe heeft ie 2 jaar geleden een volledig nieuwe bodem gekregen. Dus dat kan het haast niet zijn.

Zac ❤️

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:35

Bij mij was het op de heenweg naar de verenigingsles dat mijn paard ineens voor de klep bleef staan. Geen angst o.i.d., gewoon: Nee. Ik ga er niet op. Paar keer naar achteren en naar voren en dan liep hij wel door, maar inderdaad, voor een paard dat altijd zonder enig probleem te laden was, niet normaal. Ik heb me het hoofd gebroken over wat er gebeurd zou kunnen zijn onderweg, maar kon niks bedenken. En op de terugweg liep hij er zo op. Tot ik me bedacht dat het de les was die hij niet leuk meer vond (moest hem enorm voorwaarts rijden en tegelijkertijd van voren enorm strak vasthouden).
Les dus afgezegd voor een paar maanden, 1e keer daarna met de trailer naar het bos gegaan en nooit meer problemen gehad met laden daarna.

Het hoeft dus niet altijd iets te zijn wat op de trailer is gebeurd, maar wel iets wat je paard met de trailer associeert.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Ging altijd simpel de trailer op, 'hapert' nu op de klep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:38

Hier ook herkenbaar, mijn paard was zo groot gewoorden dat hij last kreeg van de stangen en domweg bang geworden was. Oefenen. Laat de klep oplopen en daar staan, zet druk op touw tot hij een klein stapje zet, meteen druk er af, als hij blijft staan, weer druk ect..... Geduld geduld geduld. De mijne had drie volle dagen nodig voor hij weer durfde te blijven staan als ie binnen was.

Bejaarde bokkers weten meer

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 20:38

@alvaron Zou ook kunnen. Maar we hebben sindsdien verschillende dingen gedaan, en ook wel een paar maand geen trailer gebruikt (ik mag er zelf niet meer mee rijden namelijk). We zijn van stal verhuisd, hebben buitenrit gemaakt, crossles gehad (vind ie altijd superleuk), tinkerweekend gehad. Probeer altijd leuke dingen te doen.

Edit: hij heeft wel met de crossles zelf ook een onwijze hagelbui op zn kop gehad waar ie behoorlijk boos van werd.
Laatst bijgewerkt door Dott op 16-10-16 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Zac ❤️

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 20:40

mrie schreef:
Hier ook herkenbaar, mijn paard was zo groot gewoorden dat hij last kreeg van de stangen en domweg bang geworden was. Oefenen. Laat de klep oplopen en daar staan, zet druk op touw tot hij een klein stapje zet, meteen druk er af, als hij blijft staan, weer druk ect..... Geduld geduld geduld. De mijne had drie volle dagen nodig voor hij weer durfde te blijven staan als ie binnen was.


Maar je hebt het dus geoefend zonder weg te gaan dan? Want daar zit ik over na te denken om dat te doen, maar ik wil er dan ook weer geen enorm ding van maken.
Maar nu is t wel steeds zo dat als ie de trailer op gaat we iets gaan doen.

Zac ❤️

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:44

Ja ik moest wel.... ik wilde niet weg voor hij op zijn gemak was, anders ben ik straks nog verder van huis.
Iets leuks doen.. is dat zijn of jouw perceptie, Bij het oefenen gaat hij ook wat leuks doen hoor... Gewoon weer naar stal of wei, altijd fijn!!!!

Bejaarde bokkers weten meer

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: Ging altijd simpel de trailer op, 'hapert' nu op de klep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 20:47

Voor zo ver ik weet ook zijn perceptie ;) hij is altijd superblij en enthousiast met crossles.
En je hebt idd ook wel gelijk, beetje oefenen, volgepropt worden en dan weer de weide in mogen. Ook niet al te veel onplezierigheid :p

Zac ❤️

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:49

Ik ben overigens niet van het eindeloos maar oefenen. Goed is goed en het steeds maar herhalen van iets wat ie al niet zo leuk vindt zou voor mijn paard reden zijn om er dan helemaal mee te kappen.

Tja, die paardenpuzzels, leuk hè :+

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: Ging altijd simpel de trailer op, 'hapert' nu op de klep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 20:51

Neu, ik zou dat ook geen dagen herhalen. Dat werkt toch averecht. Maar kijken of er een manier is waarop het wel weer in 1 keer wil lukken. Nadeel daaraan is dat het ook zo kan zijn dat je slechter eindigd dan je begon. Das een beetje mijn twijfel.

Zou handig zijn als ie me kon vertellen hoe wat of waarom :')

Zac ❤️

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Ging altijd simpel de trailer op, 'hapert' nu op de klep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:25

Mijn paard hoefde ook echt geen dagen aan elkaar te oefenen, maar zo nu en dan eens een paar uur en dan ook nog met pauze zodat het tot hem door kon dringen.
Waarom zou je gaan voor in één keer, er is een verhaal over Rome en de tijd die het duurde voor dat het af was.
Ik ben nogal een groot voorstander van de langzame vooruitgang, ik vind dat beter werken.

Bejaarde bokkers weten meer

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: Ging altijd simpel de trailer op, 'hapert' nu op de klep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 21:38

Ach ja. Zo heeft ieder zn manier. En wat voor het ene paard werkt werkt voor het andere niet.

Mijne verveeld zich nogal snel. Dus als ik veel ga herhalen word ie er waarschijnlijk niet beter van.

Wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben met een paard die het ineens 'niet meer doet'.

Zac ❤️


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 1 bezoeker