Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 16:09

Hoi,

Mijn haflinger heeft eczeem, dus ze staat 's zomers altijd met een deken op. Nu staan we sinds februari dit jaar op een nieuwe stal, waar ze 's zomers 24/7 buiten staat in een kudde van 5 paarden. Gaat allemaal goed, maar helaas zit een van de andere paarden constant aan de deken van mijn pony te bijten.. Daarnaast zuigt hij lucht op de kont van mijn pony :')
Allemaal leuk en aardig, gevolg is nu dat ik al 2 (!) Rambo Sweet Itch Hoody's kapot heb.. Zijn niet de goedkoopste dekens. Ik heb na het slopen een Rambo Protector gekocht, onder het mom: sterkste deken die er is, zou niet kapot moeten kunnen. Tot heden gaat dit gelukkig ook goed, hoewel je wel al duidelijk beschadigingen ziet in de deken. Gelukkig is de deken zo stevig dat het niet tot grote gaten leidt (afkloppen). Bij de hals laat een naadje iets los, maar ook dat blijft al een tijdje goed gaan.

Wat nu.. Het lastige is dat het paard dit gewoon blijft doen, ik zie het ook heel vaak. Als ik er bij ben doet hij het niet meer, ik heb 'm al zo vaak laten schrikken dat hij nu wel oppast }> Het luchtzuigen is nog niet eens het probleem, daardoor wordt de deken alleen wat vies groenig. Maar ik zie ook geregeld dat hij de deken tussen z'n tanden pakt en er dan heel hard aan trekt.
Wat ik al heb geprobeerd:
- Er heel lang bij blijven en dingen gooien naar het paard zodat hij schrikt. Werkt natuurlijk niet want ben er niet altijd :7
- Vliegenspray op de plek waar hij altijd bijt / lucht zuigt.
- Anti bijt spul op die plek, uit een pot geprobeerd en nu heb ik een spray; helpt helemaal niks.

Wat stinkt / is zo vies dat het paard ermee gaat stoppen..?

Apart zetten zou ik heel jammer vinden, gaat net goed in de kudde. Maargoed, ik ben nu al 2x 125 euro lichter, en de deken die ze nu heeft kost 160 euro. Als deze laatste ook gesloopt wordt ben ik er wel een beetje klaar mee.. Kan je zoiets ook regelen met de verzekering? Dat ik de eigenaren aansprakelijk stel, in overleg uiteraard? Geen zin in ruzie. Ik kan filmpjes / foto's aanleveren dat het paard het doet, gebeurt namelijk dagelijks :')

What to do?

Anoniem

Re: Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:12

Ik zou even de eigenaar van de luchtzuiger aan t hemd trekken, ik vind dat de verantwoording van die persoon. Of dat paard uit de groep halen. Dit vind ik niet normaal dat een ander paard op jouw paard luchtzuigt, en dan ook nog eens je dekens sloopt.

In de tussentijd kun je een potje sambal erop smeren, maar pas daarmee op dat je pony daar geen geirriteerde huid van krijgt.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:14

Hertshoornspray :-) stinkt als de pest maar is het enige dat hier 100% werkt...

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 16:18

Joolien schreef:
Ik zou even de eigenaar van de luchtzuiger aan t hemd trekken, ik vind dat de verantwoording van die persoon. Of dat paard uit de groep halen. Dit vind ik niet normaal dat een ander paard op jouw paard luchtzuigt, en dan ook nog eens je dekens sloopt.

In de tussentijd kun je een potje sambal erop smeren, maar pas daarmee op dat je pony daar geen geirriteerde huid van krijgt.


Het stomme is ook, alle paarden hebben (vliegen)dekens op. Het paard doet het alleen bij mijn haflinger. Die het allemaal wel prima vindt, zolang ze maar gewoon kan eten :')
De kudde uit elkaar halen vind ik wel jammer. Dan zouden we moeten opsplitsen in tweetallen (plus shetje). Maar inderdaad zoveel geld aan dekens is ook niet wenselijk, heb geen geldboom helaas haha!

Ik lees sambal en hertshoornspray. Ga beide proberen! Niet schadelijk voor het paard? Zou me schuldig voelen als dat paard ziek wordt door mij..
Waar koop ik hertshoornspray? Sambal ga ik morgen gelijk proberen, dat hebben we nog wel thuis.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:23

Hertshoornspray koop ik gewoon in de ruitershop.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:27

Hertshoorn kan je kopen bij de paardendrogist.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 16:30

Zal morgen even langs de Welkoop rijden, zit vlak naast mijn werk. Vraag me af of het helpt, die speciale spray tegen bijten stinkt ook een uur in de wind. We gaan het in ieder geval proberen! Sambal klinkt ook als een goed idee :D

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:31

Zou het ten eerste met de eigenaar bespreken want vindt het ergens wel raar dat zei niks vergoed van hetgeen dat haar paard aanricht. 1 deken zelf betalen, oke. Maar bij de tweede is het wel mooi geweest, is een duur grapje steeds. Vraag haar ook mee te denken over een oplossing..

Verder bovenstaande dingen op de deken smeren zouden wel kunnen helpen, proberen kan geen kwaad!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:35

Phb bij de welkoop halen is niet zo duur,zit hersthoornolie in stinkt als de neten ,houd dazen weg antibijt en pik voor kippen en varkens.
Houd wel rekening met hersthoornolie dat je bruine vlekken krijgt die niet uit je dekens gaan.Die krijg je dus ook van die phb.Ik gebruik het voor een maanbijtend paard wat de manen van mijn paard op at.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:36

Ik verbaas me erover dat die eigenaar niet jouw dekens heeft vergoed eigenlijk

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 16:36

finnens schreef:
Zou het ten eerste met de eigenaar bespreken want vindt het ergens wel raar dat zei niks vergoed van hetgeen dat haar paard aanricht. 1 deken zelf betalen, oke. Maar bij de tweede is het wel mooi geweest, is een duur grapje steeds. Vraag haar ook mee te denken over een oplossing..

Verder bovenstaande dingen op de deken smeren zouden wel kunnen helpen, proberen kan geen kwaad!


Dat ligt een beetje gevoelig denk ik.. Het paard is van een wat jongere meid. Toen ik daar net stond wilde haar paard (jaar of 5) steeds spelen met mijn haflinger (26). Mijn oudje wil gewoon rustig eten, dus dit zat er niet op te wachten. Ik heb toen als geintje tegen het meisje gezegd, dat ze haar paard eens moet zeggen dat 'ie mijn paard met rust moet laten. Echt duidelijk als geintje, met knipoog. Hoorde ik later van de stalbaas dat ze dat heel serieus had opgevat en zich zorgen maakte. Ik kan het wellicht beter eens met haar moeder bespreken.
Maar ik vind wel, het is mijn keus om mijn paard met deken in een kudde te zetten. Dat er dan een deken sneuvelt, risico van het vak. Maar twee dekens en de derde begint ook te sneuvelen.. Dat gaat wel ver inderdaad. Vandaar ook mijn vraag over aansprakelijkheidsverzekering, iedereen betaalt ervoor en je gebruikt zo'n verzekering bijna nooit (ik tenminste niet). Dat zou wellicht een mooie oplossing zijn.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 16:37

beatje schreef:
Phb bij de welkoop halen is niet zo duur,zit hersthoornolie in stinkt als de neten ,houd dazen weg antibijt en pik voor kippen en varkens.
Houd wel rekening met hersthoornolie dat je bruine vlekken krijgt die niet uit je dekens gaan.Die krijg je dus ook van die phb.Ik gebruik het voor een maanbijtend paard wat de manen van mijn paard op at.


Nu zitten er groene vlekken van het luchtzuigen in :') Maar vlekken in de deken geef ik helemaal niks om. Ik ga morgen Phb halen, thanks voor de tip!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:43

Groene en bruine vlekken... straks vind je je paard niet meer omdat hij volledig in camouflage print staat :+

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 16:45

maximuss schreef:
Groene en bruine vlekken... straks vind je je paard niet meer omdat hij volledig in camouflage print staat :+


Misschien vinden de vliegen en mugjes haar dan ook niet meer terug! *\o/* Oplossing voor alle jeuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:52

Tabasco op druppelen, verkrijgbaar bij elke supermarkt of reformwinkels

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:57

PBH spray idd, flinke dosis erop en ze blijven er bijna altijd vanaf.

Wel een vervelend probleem ja. Of een verzekering het vergoed, ik hoor verschillende dingen. Het samenzetten kunnen ze idd als een bewust genomen risico zien..

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:59

oplossing weet ik niet. Maar dit kan je gewoon regelen via haar (wa?) verzekering hoor. Zou haar dus zeker eens aanspreken. Daarnaast heb zij ook geen nadeel als die verzekering word gebruikt/ingeschakelt

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 16:59

RianneH schreef:
PBH spray idd, flinke dosis erop en ze blijven er bijna altijd vanaf.

Wel een vervelend probleem ja. Of een verzekering het vergoed, ik hoor verschillende dingen. Het samenzetten kunnen ze idd als een bewust genomen risico zien..


En ik snap dat ook wel hoor. Dat risico heb ik bewust genomen want ik wil haar lekker in een groep hebben. Maar het loopt nu richting een paar honderd euro, das wel heftig ;-)

PBH spray gaan we gelijk morgen mee beginnen! Duimen maar. Bedankt voor het meedenken!

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 00:58

En hoe hebben jullie het uiteindelijk op gelost, hebben de anti bijt middelen gewerkt?

Ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad, ook 2 eczeem dekens echt helemaal aan gort getrokken en nog 1 vol met gaten.. :( Wordt wel een duur grapje en durfde eigenlijk ook geen nieuwe op te doen, omdat je weet dat hij diezelfde dag nog vol met gaten komt te zitten.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 02:02

Op mijn vorige stal leefde ook een soortgelijk probleem. Paard greep en sloopte alle halsters van andere paarden, vaak met paard nog in het halster. Uiteindelijk heeft dat paard een graasmasker op gekregen en daarmee was het probleem uiteindelijk wel opgelost.
Luchtzuigen is toch ook niet goed voor het paard? Dat kan ze misschien met een masker ook voorkomen.. (Ik roep maar wat hoor, totaal geen verstand van).. Iniedergeval succes!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 05:01

Bijtkap opdoen bij t slopende paard!!! Dat is een kap die over de kin loopt en die je middels het halster kunt vastzetten!! Hh spray kan ook maar dan blijf je de zorg ( dagelijks insprayen bij jou houden) leg het probleem bij haar neer..De Bijtkap werkt trouwens ook voor luchtzuigen.. suc6!

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 10:46

De PHB-spray werkt wel, het bijten is er veel minder door geworden. Maar helemaal gestopt is het niet helaas. Rambo-deken houdt het nog steeds vol gelukkig *\o/* Ik vraag me alleen af of de regendekens het ook gaan volhouden..
Vind het alleen heel lastig om het bespreekbaar te maken omdat zij het volgens mij niet heel ruim hebben financieel gezien, en omdat ze zich dus snel aangevallen voelt (zie vorige bericht over mijn grapje dat heel serieus werd opgepakt). Maar goed, ik kan beter het gewoon eens bespreken.. Dat de deken het nu nog houdt, dus voor nu niks aan de hand. Maar mocht er weer een deken kapot gaan, dat ik dan toch eens wil kijken hoe het zit met verzekering / aansprakelijkheid.

Wie weet zie ik ze vandaag op stal. Ik heb gelukkig filmpjes en foto's als bewijs, mochten ze aangeven het niet te herkennen. Wel vervelend dit allemaal, wil geen gedoe.

Edit: Bijtkap kenik niet, zal eens op google kijken. De paarden hebben onbeperkt hooi in slowfeeders, kan er met zo'n kap nog wel gegeten worden? Anders is dat ook weer sneu (gaat het paard zich vervelen, en nog meer luchtzuigen misschien).

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:02

Afbeelding
Dit soort dingen werken ook prima. Daar kunnen ze ook mee eten, alleen vanuit slowfeeders eten is wellicht wat lastiger.
Kost 22,50, dus dat is ook niet de wereld aan kosten.

En dan heb je ook nog varianten waarbij de korf van metaal is gemaakt, daar komt het hooi wat makkelijker doorheen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:16

Antibijt kap :D

Afbeelding

Madam had 18 krammen in dr voorbeen en kon er niet vanaf blijven ;)

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 12:11

Heb ze toevallig net gesproken.. zoals verwacht ging het niet zo goed :D
Ze zeggen dat ik ervoor kies mijn pony in de kudde te zetten, plus de andere paarden bijten ook in haar dekens. Dit laatste heb ik nog nooit gezien. Voorstel voor zo'n masker werd gelijk van tafel geveegd, ook na mijn voorstel deze te betalen. Verzekering willen op zich aan meewerken als het ze niks kost. Laatste optie zou apart zetten zijn, maar ze zeiden gelijk dat de stalbaas dat heus niet wil. Helaas weet ik al redelijk zeker dat de stalbaas hun kant kiest.

Vervelend dus zoals verwacht. Ik kijk het gewoon aan hoe lang deze deken het houdt. En hiervoor van stal veranderen zou supersuf zijn, maar ben de laatste maanden nu al 300 euro een dekens kwijt. Als dat zo doorgaat ga ik failliet :D