Paard probeert te bijten met opzadelen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:20

dat kan ook een reactie zijn maar mijnde begon ook te happen als zijn zadel niet meer past (maar dan heb ik de eerste signalen al gemist ) ken mijn paard inmiddels beter en laat ook gewoon 1x per jaar haar na kijken lekker aan huis passen / meten efffe rijden zonder zadeldekje (zadelmaker kijkt ook na de ligging als ik er op zit)

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:21

Mijn advies, ga niet eigenwijs doen, maar laat een zadelpasser komen, zoals je leest, 35 euro, dat moet je toch kunnen missen in een maand?
Sommige paarden reageren helemaal níet op een niet passend zadel, maar krijgen wel de lichamelijke last op den duur.

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:25

RusselNuwell schreef:
Mijn advies, ga niet eigenwijs doen, maar laat een zadelpasser komen, zoals je leest, 35 euro, dat moet je toch kunnen missen in een maand?
Sommige paarden reageren helemaal níet op een niet passend zadel, maar krijgen wel de lichamelijke last op den duur.



die van mij hé hangt er bij haar van af hoe ver je bij haar weg woont..

callass

Berichten: 226
Geregistreerd: 03-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:31

Lekker door blijven rijden met de kans dat zadel niet goed is en een rugblessure krijgt. Dan kan je voorlopig helemaal niet meer rijden fikse rekening van de dierenarts en alsnog zadelmaker laten komen. Als je dr geen geld voor hebt moet je niet eens aan paard beginnen je weet van te voren dat een paard een hoop geld kost niet alleen de maandelijkse stalling. Sorry maar ik vind het zo oneerlijk tegen over de dieren als je geen geld heb maar lekker door gaan.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Paard probeert te bijten met opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:44

Ik snap dat als je weinig geld hebt het een grote stap is om een zadelpasser te laten komen, die lui zijn er namelijk op uit om je wat te laten aanschaffen. Dat is geen verwijt, het is hun handel. Maar ik snap jouw aarzeling dus heel goed. Misschien kun je kleiner beginnen. Kijk eens of je aan een singel kunt komen met aan twee kanten elastiek. Misschien kun je er eerst een van iemand lenen om te kijken of je dat het probleem mee op kunt lossen. De eerste paar keer zal je beest nog steeds happerig zijn. Blijf rustig, stel haar gerust, singel gaatje voor gaatje en aan beide zijden. Neem de tijd laat haar ervaren dat deze singel anders is. Singel niet meteen door, voor je het laatste gaat je doet even een rondje lopen.
Verwacht niet dat ze meteen suikerzoet is, je kunt haar namelijk niet vertellen dat het nu niet meer zo vervelend is.
Heb je dat een poosje geprobeerd en levert het niks op, probeer dan eens een ander zadel, een wat je even mag lenen of zo. Gewoon om te zien wat het effect is. Dan kun je altijd nog kijken of het echt nodig is een ander zadel aan te schaffen.
Geef jezelf en je merrie de tijd, praat tegen haar, troost haar, stel haar gerust. Zij vindt het vast ook niet fijn om zo prikkelbaar te zijn.

Ik snap heel goed dat je uithaalt als ze bijt, zou ik ook doen. Maar het is goed dat je er over nadenkt en zoekt naar wat het kan zijn en wat je daar aan kunt doen.

callass

Berichten: 226
Geregistreerd: 03-10-13

Re: Paard probeert te bijten met opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:55

Je hoeft niet direct een ander zadel het kan hier en daar toch op gevuld worden als het altijd goed heeft gelegen is her kwestie van opvullen tuurlijk kan je eerst een andere singel proberen van kennissen. Je eigen iets aan laten smeren doe je zelf.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Paard probeert te bijten met opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 16:21

Ik heb vandaag het sjabrak eerst op gedaan en weer wou ze bijten. toen had ik het zadel niet eens op. toen deed ik het zadel heel rustig op en ze beet niet ik maakte de singel heel rustig vast en ik aaide met mijn hand over haar buik en ze begon weer te bijten. toen deed ik haar deken weer op en ik ging voor haar langs onder haar hals door naar de andere kant en weer deed ze raar gedrag. ik hoorde nog niet echt dat bijten met haar lippen , tanden. maar ze deed wel boos.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:36

Een vriendin van mij heeft een paard waarbij alles nagekeken is, osteopaat,zadelmaker enz. Maar niks geks gevonden. Waarschijnlijk ooit bij andere eigenaren wel pijn gehad oid wij denken dat het nu gewenning is geworden om met aansingelen lelijk te doen. Zei doet nu het graasmasker op met opzadelen