Pony is in gedrag veranderd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:39

OK dan kan het geen heimwee zijn naar je andere paard.
Hopelijk komt er wat uit het bloedonderzoek.

PEPPER mijn gouden paardje altijd in mijn hart [o]


Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:49

Hopelijk komt er wat uit het bloedonderzoek, heb hier op bokt gelezen dat magnesiumgebrek wel (hevige) schrikreacties kan veroorzaken.

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 15:22

Ik heb dat magnesium gebrek even opgezocht en daar staat idd bij dat ze dan nerveuzer zijn en dat het dan voor de eigenaar lijkt alsof het paard niet wil meewerken. Dat gevoel heb ik dus ook met mijn pony!

Ik zal straks even naar de DA bellen dat ze daar ook zeker achter moet horen. Ik weet namelijk niet of het labo automatisch naar het magnesium kijkt. :+
Bedankt Solleke_Noah!

Hmm, maar nu lees ik weer dat je dat in het bloed niet echt zeker kan weten... Een spierbioptie zou beter zijn. Of in de urine zou je dat ook kunnen zien. Lastig weer!

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

miszblueeyes

Berichten: 651
Geregistreerd: 02-06-12

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:52

hoop dat er wat uit de onderzoek komt, sterkte


pien_2010

Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:39

Je bent goed bezig Anthea. Eeerst inderdaad iets medisch uitsluiten en dan verder zoeken. Fijn dat er niet gelijk al iets heel ernstigs is zo op het eerste gezicht. Die ostheopaat vind ik ook een goede.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 14:05

Bloedonderzoek is binnen, alles was perfect in orde. Ik vind het aan de ene kant wel goed dat hij in orde is, maar langs de andere kant wel jammer, want nu weten we nog niet wat er is.
De osteopaat komt maandag langs. Normaal kwam ze gisteren, maar we hebben het verzet omdat dat beter uitkwam :)

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

pien_2010

Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:19

OK dus even wachten op maandag. Bedankt voor je update TS!

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 19:09

Osteopaat is geweest en hij had 3 blokkades. Zijn rugspier was wel heel gespannen dus mss dat hij daarvan wat last ondervond.

Nu mag ik er een paar dagen niets meer doen, en daarna zullen we eens zien of het verbeterd is. Hij werd wel heel rustig en ontspannen tijdens de behandeling :D

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

pien_2010

Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:49

Dat is fijn om te lezen Anthea. Bedankt voor de update!

gerlindie

Berichten: 4627
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:38

fijn dat je iig weet wat de oorzaak kan zijn!

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 21:59

Nu denk ik weer aan iets anders :') Het paard van een stalgenoot heeft de ziekte van Lyme. Ik heb deze ziekte even opgezocht en ik kwam op deze symptomen uit:
"Bij de mens is het duidelijkste symptoom in het begin een cirkelvormige zich uitbreidende rode vlek op de huid. Bij het paard missen we vaak dit symptoom, en zien we in een wat latere fase wisselende kreupelheid en stijfheid aan meerdere benen, niet al te hoge koorts, gevoelige spieren, dikke gewrichten, sloomheid of gedragsveranderingen."

Mijn pony heeft dus geen van die symptomen alleen dan die gedragsveranderingen. Komen die symptomen te samen? Je ziet het in het bloed, maar ik heb niet gezegd dat ze specifiek daarop moet letten en blijkbaar behoort deze ziekte niet tot een routine bloedonderzoek (bij de mens trouwens ook niet).

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

eridinges

Berichten: 2270
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:21

Maar jouw paard is alleen in gedrag veranderd toch?

Als het verder geen symptomen heeft dan zou ik mij er niet druk om maken.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 22:39

Ja, alleen zn gedrag is anders. Het is dus daarmee dat ik vroeg of die symptomen allemaal samen komen of dat je er maar enkele van ziet.

Het paard van mijn stalgenoot was alleen sloom en liep soms wat kreupel. Maar die andere symptomen had ze ook niet;

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

pien_2010

Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:44

xAnthea schreef:
.
Mijn pony heeft dus geen van die symptomen alleen dan die gedragsveranderingen. Komen die symptomen te samen? Je ziet het in het bloed, maar ik heb niet gezegd dat ze specifiek daarop moet letten en blijkbaar behoort deze ziekte niet tot een routine bloedonderzoek (bij de mens trouwens ook niet).


Mijn paard had ook Lyme en had geen van die kwalen. Ze was wel erg ziek, altijd moe, lusteloos en wat grijnzig dus niet blij. Op mijn verzoek is door de dierenarts bloed afgenomen. Je moet echt wel een aantal weken wachten op de uitslag. Wij doen altijd dierenarts en al 15jaar dezelfde natuurkundige die gewoon heel goed is. Die heeft via foto merrie doorgemeten en er was heel veel aan de hand. Gelijk na twee dagen begonnen met de medicijnen toedienen en na drie weken was paardje behoorlijk opgeknapt. Toen kwam de dierenarts met de uitslag namelijk paardje had ziekte van Lyme. Tja, was wel beter verklaard door natuurkundige. Dus omdat meten weten is, gelijk weer bloed af laten nemen (dat moet om de verschillende waarden te kunnen meten. Weer weken later kwam de uitslag dat Lyme waarden enorm gedaald waren. Paardje doet het nog steeds fantastisch (drie jaar later) want ik hou haar nog steeds goed in de gaten.
Als je Lyme laat prikken en dat zou er uit komen moet je goed realiseren dat (volgens mijn dierenarts) de reguliere behandeling niet zo simpel is. Zij had al contacten gehad met Duitsland dierenarts die meer ervaring hier mee hadden.
Dus je hebt gelijk dat Lyme niet bj routine onderzoek hoort (is ook duur onderzoek, ik geloof rond de € 100,--) mijn paard had geen van de symptonen die jij beschrijft. Ze was gewoon heel erg ziek echt doodziek. Aangezien zij uit Frankrijk komt en altijd buiten stond wilde ik op Lyme testen want in Frankrijk zijn gewoon heel veel teken, daar waar ze vandaan kwam.

Anoniem

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:55

misschien toch nog een keer het magnesium topic induiken? gehalte magnesium kan ontzettend fluctueren in paardenlijf en in principe kan het bijgeven van wat extra magnesium geen kwaad, teveel plassen ze uit en merk je met 2 weken geen enkel verschil, kun je weer iets van je lijstje afstrepen...
Succes!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers