Paniek in de trailer zodra de stang er achter gaat Update P4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Paniek in de trailer zodra de stang er achter gaat Update P4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 12:35

Ik heb een probleem, zie zelf maar weinig oplossingen meer, ga er eigenlijk vanuit dat dit niet meer goed komt. Maar wie weet hebben jullie toch nog een gouden tip.

Mijn haflinger heeft een probleem met trailerladen. Dit heeft hij altijd al gehad, voor ik hem kocht al. Als het moest ging hij er wel in, maar dan moest je hem eigenlijk een soort van overdonderen, trailer in, klep dicht en rijden. Maar dat is natuurlijk niet de manier en op den duur liet hij zich ook echt niet meer voor de gek houden :n
Ik wil hem in alle rust, het liefst alleen kunnen laden. Maar ja, hoe ga je dat doen?
Hij is een pony die snel in paniek is, zeer weinig vertrouwen heeft in mensen en situaties bij voorbaat al wantrouwt, zich opsluit in zijn eigen wereld zodat je niet meer door kan dringen en gewoon echt in paniek raakt. En vooral: dingen horen en niet zien is reden voor paniek. Stel je voor dat er iets gebeurt... En in een trailer hoor je natuurlijk van alles en kun je niet weg. Ik begrijp hem echt heel goed, maar hoe los ik het op?

Er zijn een aantal mensen bij geweest. Mensen met cursussen bij professionals, professionals zelf. En het lukt gewoon niet. We hebben echt alles geprobeerd. Met voer, vanuit parelligedachte, grondwerk, ander paard, lijnen erachter, enz. Alle gebruikelijke dingen werken niet. Ik kreeg hem uiteindelijk wel zover dat hij er in ging. Maar dan?
Hij ging er wel in, bleef ook staan. Maar zodra hij de stang achter zijn billen voelde, raakte hij in paniek. Zo erg zelfs dat hij er onder door ging bij een 2 paardstrailer met oefenen (door zijn achterhand zakken en net zo lang duwen tot de stang over zijn billen schoot, met schot en al omhoog) of er gewoon de stang uitbrak bij een 1,5 paards trailer.
Het laden ging overigens ook met veel pijn en moeite en weinig vertrouwen. Hij at zelfs niet in de trailer zodra hij maar het idee had dat hij wel eens dicht kon gaan. Hij stond ook vaak te trillen, ook met de klep erachter zonder stang. Hij vindt het gewoon echt eng.

De laatste keren ging dit volgens de manier van Eddy Modde. Ik had toen hulp, waardoor hij er uiteindelijk met veel geduld en rust na een aantal weken oefensessies wel helemaal in ging (echt alle lof dat we zover konden komen, dat ging echt goed). Maar dat laatste stukje lukte niet.
Eddy Modde is er toen zelf bij geweest en na een sessie van een halve dag kon ik hem alleen laden en kon zelfs de stang met klep dicht. Hij stond wel zeiknat op de trailer (zweet drupte echt op de vloer) en niet op zijn gemak, maar dat moest ik verder zelf trainen. De knop was om en met trainen zou hij er uiteindelijk rustig in staan.
De eerstvolgende keer dat ik zelf trainde ging het in eerste instantie goed. Ik kon de stang dicht doen. Maar toen ik dit nog een keer wilde oefenen raakte hij compleet in paniek. Hij schoot in zijn eigen wereld, door de stang heen naar buiten, met mij er achteraan sleurend. Hij heeft van alles geraakt en had behoorlijke diepe wonden op zijn benen, waarvoor de veearts nog kon komen.
http://i.imgur.com/QqTWVGt.jpg
http://i.imgur.com/V3YR0Pl.jpg

De mening van de professionals: Jim reageert extreem en totaal anders dan standaard gebeurt. En een oplossing heb ik (en met mij anderen) dus nog niet gevonden.
Het heeft me ondertussen een hoop geld gekost, maar ik ben voor mijn gevoel geen stap verder...

Sindsdien heb ik het niet meer geprobeerd. Met het vertrouwen in mij is gelukkig niets gebeurd, daar was ik enorm bang voor. Alles wat ik tot nu toe heb meegemaakt met hem is goed gekomen, met heel veel geduld en rust. Alleen die trailer wil gewoon niet lukken. Je zou haast denken dat er echt iets traumatisch gebeurd moet zijn.
Dus ik zit nu op het punt: laat maar, als hij echt naar een kliniek moet, spuiten ze hem maar plat.
Maar ik zou zo graag lekker met hem naar bos en strand willen, wedstrijdje meepakken (western zit hier niet in de regio) en hier en daar eens een clinic of lesje doen (TREC bijvoorbeeld). Gewoon leuke dingen, zodat hij ook de trailer gaat linken aan leuke dingen.
Maar ja, ik durf het zelf niet meer aan. Enige optie die ik nog zie is veel geld sparen en hem op laten door Annemarie vd Toorn en het daar op locatie proberen. Daar hoor ik zulke goede ervaringen over. Maar ja, jullie snappen ook mijn twijfels en wantrouwen denk ik wel...
En dan ben ik zo meteen weer een kapitaal kwijt en een paard dat nog steeds de trailer niet op wil.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: Paniek in de trailer zodra de stang er achter gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:41

Neem gewoon eens contact op met Annemarie en leg het verhaal voor, misschien zijn ze een x in de buurt en kunnen ze beoordelen of ze denken dat ie te trainen is of niet.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Paniek in de trailer zodra de stang er achter gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:47

Of een vrachtwagen proberen? Misschien niet mogelijk steeds een vrachtwagen te huren, dat kan ik me voorstellen. Maar ik heb zelf al veel paarden en pony's goed op de wagen zien gaan, terwijl dezelfde beestjes met trailers grote problemen gaven.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Paniek in de trailer zodra de stang er achter gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:52

Zo'n probleem is een paar jaar geleden eens op horse event geweest met annemarie vd toorn. Dat paard kon ook niets achter zich hebben.

Ze zijn gaan oefenen met een springbalk met twee man naar het paard toe aan de achterkant, en weer weg. En weer ernaar toe en weer weg.

Dit paard ging uiteindelijk wel de trailer op tijdens de clinic en de stang kon dicht, maar er was nog meer oefening nodig in de dagen erna.

Ik zou zeker annemarie vd toorn eens berichten.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 12:53

Safiera: Ja, die tip kreeg ik ook, maar inderdaad het huurprobleem. Als ik daarmee begin moet ik dat ook regelmatig kunnen doen. En dan wordt het ook weer een kostbare aangelegenheid. Dus wil ik me liever richten op de trailer.

elibeest en Amaris: dat staat zeker nog op de planning. Ik heb alleen momenteel echt geen geld voor weer een trailercurses (de laatste heeft uiteindelijk bijna 1500 euro gekost, incl veearts) en dan neem ik liever contact op als ik ook het geld heb om daadwerkelijk iets te doen.
Maar misschien moet ik dat toch maar doen. Dan weet ik tenminste iets.

Rianne11_42

Berichten: 1510
Geregistreerd: 10-12-07
Woonplaats: Malden (Nijmegen)

Re: Paniek in de trailer zodra de stang er achter gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:56

Niet heel erg dichtbij, maar ze komt door het hele land: Roos van Kappel, zie http://www.trailer-laden.nl/. Ze is echt kundig, rustig, heeft ook demo's trailerladen gegeven en vraagt geen absurde prijzen.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Paniek in de trailer zodra de stang er achter gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 13:02

Zij gebruikt de methode van Eddy Modde. Zoals in de OP staat is deze manier niet geschikt voor mijn paard. Daarbij wil ik iemand met ruime (veel jaren) ervaring met extreem paniekerende paarden.

Ze zal absoluut kundig zijn en veel problemen hebben opgelost. Maar zo heb ik al meer mensen bij mijn paard gehad, dat niet werkte. Ik wil gewoon echt iemand als Annemarie vd Toorn (of Karen Bauer) of bijvoorbeeld Petra van 2moons. Als ik er ooit mee verder ga tenminste, want daar ben ik nog steeds niet over uit.

Rianne11_42

Berichten: 1510
Geregistreerd: 10-12-07
Woonplaats: Malden (Nijmegen)

Re: Paniek in de trailer zodra de stang er achter gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:05

Eddy Modde is al zeeeer lang geleden dat ze daar geweest is hoor :) In de afgelopen jaren is ze nog veel verbeterd en veranderd en heeft ze ook ontzettend veel ervaring opgedaan met (extreme) paarden. Je kan haar sowieso ook mailen en je vraag voorleggen. Aan de hand van haar antwoord en advies kun je altijd nog zelf iets proberen of al dan niet besluiten haar langs te laten komen. Maar het is jouw beslissing natuurlijk :j Begrijpelijk dat je voorzichtig bent.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:08

Wat vervelend zeg! Het is ook altijd maar een gek hokje op wielen, zo'n trailer...

Waarschijnlijk heb je dit al geprobeerd, maar ik zie het niet staan en geef het dus toch maar als tip...

Heb je al geprobeerd om niet eerst de stand dicht te doen, maar gewoon meteen de klep? Mijn paard heeft ook even een (korte) periode gehad dat ze lastiger laadde. Ze stormde er toen weer vanaf als ze erop stond. We hebben toen het advies gekregen om haar erop te zetten en meteen de klep dicht te maken. (natuurlijk goed opletten dat je naast de klep blijft en niet erachter gaat staan en vanuit het midden opduwen, voor als ze toch ineens terug zou komen)

Bij haar werkte dit echt super. Dus erop, klep dicht, voor rustig vastzetten en dan vanuit de trailer de stang erachter. Met eraf in het begin hetzelfde. Stang erachteruit, voor los, trailer open en eraf. Natuurlijk wel even blijven staan zodra de deur open gaat, zodat ze daaraan kon wennen.

Dat een aantal keer gedaan, ook gewoon echt oefenmiddagen gehouden en inmiddels hoeft het al lang niet meer en kan de stang er wel gewoon achter als de klep nog open is.

Jouw pony weet dat hij eruit kan. Is het niet door de stang, onder de stang door, hoe dan ook hij komt eruit. Als de klep dicht is gaat dat in ieder geval niet meer lukken.

Nogmaals, weet niet of dit bij jou werkt, of dat het al geprobeerd is, maar bij ons werkte het super.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:15

Ik dacht ook meteen aan annemarie. Ik denk dat niet zozeer de trailer of het trailerladen het probleem is, maar een paniekreactie. Annemarie is iemand die daar heel goed mee om kan gaan en dit om kan buigen naar handelbaar gedrag door middel van desensibilatie.

Moet zeggen dat de oplossing van mijn bovenbuurvrouw me ook goed in de oren klinkt. Misschien helpt het :j

miezelke

Berichten: 1315
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:16

Je trailer wegdoen en een B-vrachtwagentje of een schuinslader (type Fautras Oblic) aanschaffen? Ik het weet het, het is niet de goedkoopste oplossing (zeker niet de vrachtwagen), maar met -tig cursussen waarna je altijd terug naar af gaat, ben je uiteindelijk meer kwijt...

Rianne11_42

Berichten: 1510
Geregistreerd: 10-12-07
Woonplaats: Malden (Nijmegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:18

Klep dicht zonder stang lijkt mij erg gevaarlijk := Sommige paarden stormen de trailer uit zodra er iets gebeurd of open gaat. Levensgevaarlijk als een paard de trailer af stormt als iemand net de klep open of dicht aan het doen is, kunnen ernstige ongelukken mee gebeuren... Zeker in een extreme casus als deze lijkt het me niet echt een veilige oplossing.

Methode van Annemarie klinkt ook prettig.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:20

miezelke schreef:
Je trailer wegdoen en een B-vrachtwagentje of een schuinslader (type Fautras Oblic) aanschaffen? Ik het weet het, het is niet de goedkoopste oplossing (zeker niet de vrachtwagen), maar met -tig cursussen waarna je altijd terug naar af gaat, ben je uiteindelijk meer kwijt...


Dit geeft een tijdelijke oplossing maar neemt het eigenlijke probleem niet weg. Ook niet als je het paard eventueel ooit wilt/moet verkopen.

Ik zou voor annemarie gaan :j

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:21

Heb je Petra Vlasblom al geprobeerd van 2 moons
Anders zou ik het ook niet weten

Zit ook in Rotterdam dus lekker dichtbij

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:25

Als zoveel pro's al geweest zijn, zou ik zelf blijven oefenen.

Is het een mogelijkheid om je paard elke keer bij de trailer eten te geven? De emmer op de klep, paard buiten.
En dat stap per stap opbouwen.
Tot hij half op de klep staat en emmer al binnen. Etc.
Zodat hij vertrouwen krijgt op die plek.
Zo vaak mogelijk aan de trailer bezig zijn.
Hem hieraan vast zetten voor poetsen en opzadelen.

Eerste maanden niks proberen af te sluiten.
Hij moet zeker zijn dat je hem niet gaat opsluiten. Die angst moet weg voordat hij kan ontspannen.

Gaat een enorm lang proces worden.
Maar ben zeker dat je hiermee in elk geval een stap dichter komt.

Je paard meer vertrouwen geven in de trailer kan alleen maar goed zijn, ook als je er achteraf een pro bij haalt.

Een paard ernaast al getest? Helpt dat? Is er een andere reactie?

Daarnaast Pessoa etc aanvaard hij dat? Werken met lange lijnen.
Hij moet leren dat hij weg moet gaan van druk achter zich en niet mag tegenduwen.
Net zoals hij volgt als je druk zet op het halster.
Wij gebruiken vaak ook een lasso bij paarden met dit probleem.
Lus achter paard, sluiting op de rug. Zodat de lasso net zit op de plaats van de stang. En zo rondlopen, eventueel eerst met 2 personen. Druk achter wil zeggen, wandelen, dus dan vraag je hem dit aan het halster. Valt de druk weg, mag hij stoppen.

Mogelijkheid is dan ook om hem zot te laden, als dit goed gaat natuurlijk.
Voordeel voor paard is dat er niet van 'geen druk achteraan, naar stang achter poep gaat' maar ze hebben al druk van de lasso en die hou je vast tot stang dicht is.
Dan is de schrik reactie minder groot.

Heel belangrijk is ook het claustrofobische weg te werken.
Ik heb dat mijn merrie gedaan door haar in de chute van de rodeo te zetten. Is een hele kleine opgesloten ruimte, ze kunnen er wel door zien natuurlijk.
Eerst gwn met de deur open als ik erop zat en zo verder opgebouwd.

Ook het camion idee en de meerpaards trailers waarin ze schuin staan, of de b vrachtwagens waarin ze achterste voren staan.
Allemaal proberen testen

Je moet natuurlijk de mogelijkheden hebben. Maar zijn zaken die je echt gaan helpen.

Je hebt je paard deze angst aangeleerd. Door snel snel paard erin klep dicht. Allemaal heel druk, chaotisch, want zo gaan zo'n situaties nu eenmaal altijd. Dus paard was zeker dat hij bang moest zijn.
Afleren is altijd moeilijker.
Maar met veel tijd en geduld ga je dit echt wel kunnen oplossen volgens mij.

Alles wat ik hier schrijf zijn dingen die ik zelf gedaan heb. Heb 1 paard gehad die ze vroeger dus ook op allerlei manier geladen hebben, maar geen enkele goede manier.
Stang was niet dicht te krijgen.
Paard denderde er altijd af.
Ze was wel te groot om onder de stang door te kunnen, maar grote paniek als de stang dicht ging. Van het geluid alleen al, vloog ze er terug af.
Alle uitwegen heeft ze gezocht.
Het blijft een moeilijk punt de trailer, dat merk ik elke keer.
Maar op Max 5 minuten staat ze alleen geladen. En onderweg is ze rustig en eet ze. Niet meer bezweet.
Ze is zelfs al 2 keer 1000 km mee naar Frankrijk geweest.
Dus er is hoop!

Ik laad haar wel zonder zelf in de trailer te gaan.
Principe van paard rond te sturen en enkel op de klep/in de trailer krijgt ze rust.
dit leer je natuurlijk eerst aan op de grond. Pas dan aan de trailer.

Een trailer met uitgang vooraan deed ook veel. Heb haar hier aantal keer door laten lopen. Waardoor ze die laatste stappen durfde te zetten zodat je op termijn de stang dicht kan doen.

Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:28

Als hij samen met een rustig paard in de trailer staat ia hij dan ook zo bang?
Wat sneu joh...

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:30

Zou je je paard niet gewoon kunnen accepteren zoal hij momenteel is?
Niet alles is altijd veranderbaar. (ik weet het, dit is niet de aantrekkelijkste optie maar wel de goedkoopste en misschien de "makkelijkste")
In noodsituaties, je zegt het zelf al, is er altijd nog sedatie.
Doordat jij niet langer iets van hem verlangt en meer tevreden bent met hem, lijkt me dat je samen ook meer plezier hebt.

anhighwood
Berichten: 377
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:33

esther de vries....
contact die maar, die krijgt alles met een normale manier op de trailer.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:34

Trainen met ifor was mijn eerste gedachten.
Mijn 2e gedachte is ben je te snel gegaan, de mens neem heel vaak te snelle beslissingen

Mijn merrie was ook "moeilijk" te laden terwijl ze er binnen aantal minuten opstond alleen je kon er geen stang achter zetten want ik stond nog binnen en zij alweer buiten.
Dit heeft mij een hele zomer gekost..... elke woensdag en zaterdag koppelde ik de trailer aan..... trede voor trede geoefend zolang ze maar op mijn commando naar achtern ging

Ik ging geen stap te snel...soms dacht ik we kunnen wel wat meer doen maar ik heb echt bewust week of 20-25 geoefend met alleen op de laadklep en erin te staan dus niet rijden..
Volgens mij heb ik nu het makkelijkste te laden paard van Nederland :D maar heeft wel echt geduld van mij gekost..

Jouw paard heeft inmiddels zoveel angst dat je hem ook moet laten wennen aan andere dingen... sluit hem eens op in de poetsplaats dus een touw achter zijn billen of stang..
Leer hem vreemde objecten te verdragen achter zijn billen.

Begin overnieuw stap voor stap al duurt het maanden maar wel consequent elke week en overvraag hem niet.
Maar train dit wel en bewust

Zou dus niet kiezen voor paar posten hierboven de sedatie...zovaak fout zien gaan een paard met pijn en sedatie kan verkeerd aflopen. Of nog meer trauma bezorgen, kun je beter trainen op de trailer maar met beleid en geduld

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 13:37

Ik kom er niet tussen :D

Klep dicht zonder stang gaat absoluut niet gebeuren. Ten eerste krijg ik er de kans niet eens voor, want zodra hij maar iets achter zich hoort, knalt hij de trailer uit. Een stang kan wel weer gemaakt worden, maar iemand die onder een klep belandt... Dat risico ga ik niet nemen.
Het is niet het niet willen om het niet willen, maar hij is echt doodsbang.

miezelke: wat pluisje zegt, dat is maar tijdelijk. Absoluut een idee hoor, maar ik wil dat hij met een trailer weg kan. Daarbij heb ik een trailer te leen en is deze niet van mezelf (ik heb de auto, vriendin van mij de trailer en die lenen we aan elkaar uit zeg maar).

Mando: ik heb een tijd terug wel contact gehad, maar omdat ze toen weinig tijd had en veel in het buitenland zat, ben ik gaan kijken naar iemand anders. Maar opnieuw contact opnemen is zeker een optie.

Kirrr: ook dat hebben we al geprobeerd. We hebben de trailer in de bak en wei gezet en alleen daar eten in gedaan. Hij ging er niet in, liep er met een grote boog omheen en ging achterdochtig in een hoekje kijken. En dat een paar uur lang. Hij eet liever niet dan dat hij er in gaat. Heel bizar om te zien. :j
Enige dat wel werkte was een spoor van wortels naar binnen leggen, dan ging hij er weer in en zodra het op was weer naar buiten (na maanden proberen uiteraard). Hij blijft niet staan, het is me nooit gelukt om dat voor elkaar te krijgen. Aan de trailer poetsen of iets is ook geen probleem. Over de klep lopen gaat ook goed. Het is echt het blijven staan, met hoofd over de stang en stang er achter dicht. Paard ernaast heeft geen effect (zelfs met zijn beste vriend niet), pessoa, dubbele lijnen en elke druk van achter los van de trailer is geen probleem. Wat bedoel je met zot te laden? Is Belgisch denk ik? :D
Kleine ruimtes of doorgangen zijn ook geen problemen overigens, ook daar heb ik veel mee getraind.
Verder ga ik je verhaal nog eens uitgebreid doorlezen.

VivaLaVida: jep, zelfs zijn beste vriend heeft geen effect.

josien: accepteren doe ik ook wel hoor. Alleen ik wil wel echt weten dat ik álles heb geprobeerd. Als het niet gaat, dan gaat het ook niet. En zoals ik al eerder schreef: als het dan echt een keer nodig is, spuiten ze hem maar plat.
Maar hij heeft zo'n lol in de andere dingen doen en ik zit nu gebonden aan stal en directe omgeving. Ik zou zo graag eens het bos in gaan, of op strand, of dingen als TREC of trail. Hij heeft daar zo'n lol in, maar ja, dat is hier niet te vinden. En dan zou het zo gaaf zijn als we met rust ergens heen kunnen, daar een leuke dag hebben en weer terug naar huis.

tita: zovaak hebben wij afgelopen zomer ook geoefend ongeveer. En dat ging elke keer een stapje verder, tot de stang. Het lukte wel uiteindelijk, maar de keer erna was hij alweer zo in paniek.... :(:)

Ik kreeg via pb ook nog de tip van een Ifor Williams trailer, of iets met een voorlader. Naast een vrachtwagen. Ook iets waar ik aan gedacht heb. En dan maar rondjes door de trailer heen lopen, tot dat rustig gaat en van daaruit verder. Ik zal eens kijken of er zo'n trailer in de buurt staat en of ik die mag lenen.

Overigens is hij wel rustig met rijden met de trailer, de paar keer dat het gelukt is. Dan gaat hij ook eten, mest normaal en komt niet bezweet de trailer af.
Andere dingen zoals nauwe doorgang, poetsplaats, enz. zijn niet eng. Was wel, maar met veel oefenen en geduld is hij nu doodsbraaf. We rijden zelfs alleen buiten inmiddels, dat doe je normaal toch niet met een extreem angstig paard :D
Dat heeft me ook 5 jaar gekost, geduld is geen probleem. Maar met de trailer kom ik gewoon niet verder, vandaar dat ik ook hulp heb ingeroepen.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paniek in de trailer zodra de stang er achter gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:56

De ifor williams met voorvader biedt denk ik ook niet de oplossing. Aangezien je dan nog steeds met die stang zit. Wat je ook bedenkt, dat opgesloten gevoel blijft. Ik denk dat je toch moet kijken richting desensibilisatie. Al eens geprobeerd tussen twee hindernissen te oefenen e.d.?

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 14:00

Ja, dat hebben we pas gedaan. En dan ook nog hoge hindernissen, met zeilen er over zodat het dicht was aan de zeikanten. Op vreemd terrein.
Ook nog bij een muur, zodat hij echt opgesloten werd. Hij was de braafheid zelve :+
We hebben er doorheen gelopen, maar hij ook alleen en ik buiten om zeg maar. Dat deed hij gewoon.
Dat is het rare, het is echt alleen de trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:11

Hoe hard moet het paard blijven schreeuwen dat ie het niet wilt? Het klinkt heel simpel, en dat is het ook, maar ik denk dat je gewoon oprecht op het punt moet komen dat je gaat accepteren dat hij dit gewoon niet wilt. Het is niet domweg klieren of vervelend zijn of wat dan ook. Hij wil niet. En vanuit een zeer gegronde angst, nl blinde paniek. Waarom? Weet ik niet, maar het lijkt me dat je al heel, heel erg veel geprobeerd hebt. En toch verandert het niet.

Ik vind dat je het moet accepteren en denk gewoon anders. Jij wilt leuke dingen doen? Nou, dan zorg je voor een manier waarop dat wel gaat. Ik ga ook graag naar het strand rijden met mijn ene merrie, is niet te voet te doen vanaf huis. Maar wel als ik eerst naar een camping rij, daar paarden op een wei zet, en vanaf daar naar strand ga. Zelfde voor bos, dan moet ik dat gewoon in trektocht-style doen als ik dat graag zou willen. Van de ene naar de andere verblijf locatie rijden. Ik heb gewoon mijn wensen aangepast. Het is het mij namelijk niet waard om constant dat paard waar ik op gesteld ben, constant in die nachtmerrie te dwingen omdat ík zonodig 'leuke' dingen moet gaan doen. Ik vind dat niet fair tegenover haar.

Laatste keer dat ze op de trailer stond was van 2008, verdoving, met longeerlijnen erop gelierd, we waren thuis en thats it. Heb geen zin meer om te verongelukken, of zij, of anderen te laten verongelukken. Dat is het domweg niet waard. Ik heb mijn doelen aangepast. Ik doe al die leuke dingen met mijn andere paard. Nu heb ik die luxe van drie rijpaarden te bezitten, dus voor mij is het wellicht simpel om dat te zeggen vanuit jouw optiek. Echter, als het jou zo stoort dat je niet die leuke dingen kan doen, dan kun je hem ook verkopen en een ander paard kopen waar je dat wel mee kan doen. Wil je dat niet? Dan zul je je paard moeten accepteren met zijn pluspunten en zijn tekortkomingen.

Ik zou me serieus afvragen of het zin heeft om weer de zoveelste goedbedoelde expert erbij te halen... Wat je ook doet, dus. Succes met alles te overwegen en te overdenken... :)

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Paniek in de trailer zodra de stang er achter gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:37

Petra was idd ook even uit de running maar is nu weer volop bezig.
Ze heeft Mando ook erg goed geholpen.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:39

Ik heb net een paard (heethoofd) gekocht en opnieuw zadelmak gemaakt.
Het zadelmak maken was in eerste instantie niet gelukt....., klein prijsje.
Het paard was doodsbang, panisch, voor alles dat er boven achter hem gebeurde.

Het principe:
Ik heb het zadelmak maken opgeknipt in hééél kleine stukjes.
Steeds aan het paard vragen kun je dit?
Niet? Geen probleem, dan maken we het makkelijker.
Bij de allergeringste poging van het paard "mee te gaan" direct STOPPEN, morgen verder.
Vooral niet verder gaan, belangrijk, het paard heeft hier de contrôle over wat er kan gaan gebeuren.
Geen enkele dwang geen enkele verassing, niet scoren, wat jij wilt is van geen belang.

Niet de trailer ingaan is net zo goed als wél. De "prestatie" is dan het niet wegvluchten.
Een waarlijk gewéldige prestatie!
Net zo lang tot er opnieuw vertrouwen komt.
Niet scoren.

Om het voor jezelf makkelijker te maken te werken kun je een "trailer" namaken met twee platen spaanplaat, hiermee kun je je paard het principe uitleggen.
Nooit vastzetten.

Het resultaat, mijn paard laat me opstijgen zonder te bewegen, doet geen pas verkeerd en heeft niet één bok gegeven, ze volgt me overal, doodkalm.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 29-11-13 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt