Hoe bestraf jij je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NikkivanOlst

Berichten: 7820
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:22

Negeren werkt het beste :Y)
Ben niet van het meppen, nergens voor nodig toch?
Negeren werkt voor mij het best, word een paard opdringerig? Correctie in achteruit zetten.
Dreigt een paard? Stemcorrectie.

Pas wanneer een paard fysiek wil gaan ga ik fysiek....

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:24

Hangt er vanaf wat ze doen.
Vaak is het 'eh', of "pardon", en toen we net een puppy hadden zei ik heel vaak "foei" :').

Een tik of schop uitdelen doe ik alleen als ze echt wat ergs doen. (denk aan trappen, bijten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:24

Dat argument ('doen ze onderling ook') dacht ik ook altijd, en daarom sloeg ik vroeger ook gewoon hoor. Tot ik eens vaker ging kijken naar kuddes en de rangorde onderling en hoe paarden met elkaar omgaan. Er zit veel meer achter, het is niet lomp altijd maar elkaar schoppen en pijn doen. Veel verfijnder dan dat.

Hoe ik wél reageer nu, hangt volledig van die situatie af natuurlijk. Ik ga het liefst op zoek naar de oorzaak van ongewenst gedrag (ik weet dat er nu veel mensen gaan roepen dat gewoon een maatje 39 erin trappen ook werkt, en dat mag, meningen verschillen). Als een paard bijt of schopt dan had ik het meestal toch al eerder moeten zien aankomen, ga ik van uit, door waarschuwingen van het paard. Het komt toch eigenlijk niet helemaal vanuit het niets, meestal.

Bijten blokkeer ik eigenlijk altijd met mijn arm/elleboog, en zodra er weer ontspanning is bij het paard beloon ik en ga ik rustig verder. Schoppen hangt er volledig vanaf. Mijn merrie schopte zodra je met haar benen bezig wilde. Dat negeerde ik compleet en verder heb ik aan het probleem gewerkt (waarom schopt ze, hoe kan ik dat oplossen). Maar stel dat ik bezig ben met (los) longeren en er komen hoeven op me af, dan stuur ik het paard wel verder uit mijn ruimte. Dat had dan alleen wel al eerder moeten gebeuren, want ze hadden überhaupt niet zo dicht bij me horen te staan.

Maar nogmaals, ik ben geen heilige en heb ook eens een kort lontje. Dan brul ik, of stuur ik ze met grove lichaamstaal (armen zwaaien etc) van me af omdat ik er even geen zin in heb. Dat is niet goed (vind ik), maar nogmaals.. only human ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:45

Mijn pony leer ik dat ze even voor haar stal moet wachten zodat ik deken etc goed kan doen. Dit weet ze, maar ze weet ook dat er biksjes en kuil in haar stal op haar aan het wachten zijn :') dan doe ik altijd gewoon 'Eh' en elk stapje dat ze zet zet ik haar weer terug. Tot ik zeg dat ze mag (op stem en lichaamscommando)

Verder probeer ik altijd te negeren omdat mijn pony helemaal dichtklapt van fysieke straffen. Een tijd terug toen ik het steigeren net had aangeleerd, wou ze het nog wel eens doen zonder mijn commando, omdat ze het nog niet helemaal snapte. Ik was bang dat ze het zou gaan misbruiken dus was best streng voor haar, maar daar raakte ze erg gestrest van. Toen ben ik wat rustiger geworden, gaan negeren en het goede éxtra belonen. Het heeft lang geduurd maar nu kan ze eindelijk weer in alle rust haar oefening uitvoeren (steigeren) zonder stress en nooit meer zonder mijn commando... gelukkig! :)

Maar grease is geen oneerlijke pony en zou nooit iets doen om mensen pijn te doen. Dus als ze iets raars doet weet ik eigenlijk altijd dat het een schrikreactie of iets dergelijks is :) ik gebruik voornaamlijk "Eh" en stapjes terug, uit mijn ruimte, negeren etc.

moet toegeven dat ik dat eerst ook vaak deed hoor, een tik geven enzo :o Enige keer dat ik wel een tik oid geef is als ik al meerdere keren heb aangegeven dat ik iets niet wil, en ze doet het wel, dan volgt er soms wel een tik/zwaaiend touwtje oid.

Maar ik probeer er wel iets anders voor te verzinnen, aangezien het voor ons niet echt werkt! Ze wil dan namelijk niks meer voor me doen, is bang dat de goede dingen dan óók slecht zijn enzo, best een onzekere pony!

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:49

Met rijden irritant; zet ik haar direct stil en alles weer op een rij. Maar, wat ik dan wel doe is haar niet uitdagen met stilstaan. Daarmee bedoel ik net zolang dat ze wel iets moet gaan bedenken, dat is flauw. Even stil, alles weer bij elkaar, en door.

In de omgang, meestal een stemverheffing. Ik trap of sla zelden omdat het niet nodig is. Ze bijt, slaat of schopt niet. Loopt me wel eens omver bij stilstaan (ineens kont draaien) dan krijgt ze wel een tik op haar billen en druk ik haar om. Bij opdringerig gedoe wel, dan loopt ze bv. voor me uit en dan zwaai ik het halstertouw voor haar hoofd. Als ik haar dan raak is het pech maar op die manier weet ze wel meteen wat ik bedoel.

WildWings dat heb ik ook wel eens hoor. Soms een beetje gïrriteerd als je veel van die acties hebt op een dag en dan gebeurt er ook wel eens zoiets :P

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:57

Hoe, en of, ik straf is volkomen afhankelijk van het paard in kwestie en in welke situatie het is. Je kan toch geen algemeenheid in "straffen" invullen?

Wij hebben paarden en pony's die allemaal nogal gevoelig zijn. Denk dat wij ze daarop uitkiezen maar dan moet je ook wel eerlijk met ze omgaan. Dat wil niet zeggen dat ze met zijden handschoentjes worden aangepakt maar wel met respect voor het paard.

Het woord "straf" vind ik nogal betrekkelijk. Ik corrigeer gedrag wat in mijn ogen niet kan maar ik vind dat niet straffen.
Dat wil niet zeggen dat ze soms eens op hun plaats gezet worden. Ze moeten respect voor ons hebben en niet over onze grenzen heen gaan maar ik vind straf daar geen leermeester in, wel opvoeding.

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 17:23

Interessant om te lezen dit :) Maar de meeste van jullie geven dus 1 waarschuwing en dan gelijk een tik ?

Anoniem

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:25

Ik waarschuw 1x (pas op, heuy, niet doen, nee, iig een van zulke woorden) en luistert ze daar niet naar krijgt ze een tik.

Is geen straf, maar corrigeren, en na 1x moet het wel duidelijk zijn, t blijft geen feest.

Gelukkig heeft ponylief genoeg aan een boze stem :')

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:28

Ik doe dat meestal door mijn stem te verheffen. "Hé!"

Ik ben toen ik mijn merrie net kocht als 3 jarige wel een paar keer heel streng geweest.
Ik vind het heel belangrijk om stil te staan bij opzadelen en op de poetsplaats.
Daar begreep ze maar weinig van, en heb toen heel wat keren met mijn halstertouw staan slingeren.

Ilse_Ven

Berichten: 156
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Nijmegen en Tilburg

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:47

Misschien een beetje een rare vraag, maar waar of hoe schop je een paard? Ik kan me daar niks bij voorstellen namelijk :+
Niet dat ik dat ooit nodig heb hoor, de paarden op de manege misdragen zich eigenlijk nooit, eentje wil nog wel eens bijten of proberen te bijten, ik waarschuw ze dan eerst altijd en als ze er dan nog een keer probeert een tik

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:48

Ik schop alleen als paard schopt of bijt en dan schop ik gewoon de eerste plek die mijn voet tegen komt. Verder ben ik niet zo van de lichamelijke straffen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:49

ilseloveyou schreef:
Misschien een beetje een rare vraag, maar waar of hoe schop je een paard? Ik kan me daar niks bij voorstellen namelijk :+
Niet dat ik dat ooit nodig heb hoor, de paarden op de manege misdragen zich eigenlijk nooit, eentje wil nog wel eens bijten of proberen te bijten, ik waarschuw ze dan eerst altijd en als ze er dan nog een keer probeert een tik



Eigenlijk schop ik alleen als een paard steigert. Dan schop ik maatje 39 het eerste en het beste wat ik kan raken. Ik vind steigeren levensgevaarlijk, dus dat sta ik onder welke voorwaarde dan ook niét toe.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:52

Steigeren is ook zo iets inderdaad. Eigenlijk bij gevaarlijk gedrag dus.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:56

Ik ben meteen goed duidelijk, laten we maar zeggen. En ook best vaak fysiek. Vaak is het een ehhh-schreeuw in combinatie met iets waar de situatie om vraagt. Loopt ze weg, dan is het bijvoorbeeld ONMIDDELLIJK terug naar de plaats. Botst ze tegen me aan, dan krijgt ze er een stomp bij. geeft ze me een kopstoot, dan krijgt ze gelijk een elleboog terug. Mijn reacties daarin zijn wel zodanig snel dat de slechte gedraging van het paard en mijn tegenreactie een geheel vormen. Als ze me bv zou bijten, is haar 'straf' al geweest als ze weer met haar hoofd op de plaats is. En daarna zijn we weer even goede vrienden :)

Als ze ergens los staat en ze wil bewegen, roep ik ook 'eh!' en dan stopt ze meteen. Superhandig. Ik kan haar dus ook naast een bak voer zetten, en dan kijkt ze me aan tot ik een teken geef dat ze mag beginnen. Ze blijft ook alleen in haar stal staan, met de deur open. Ze weet wel wat de bedoeling is... ;) Gaat ze toch eens over de schreef, dan kom ik er ook heeeeel hard aanlopen! Meestal dreig ik dan alleen nog maar, omdat een echte straf dan verkeerd voelt omdat er teveel tijd tussen zit.

Ik klink een beetje cru merk ik :')
Laatst bijgewerkt door Sheran op 29-11-13 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

xHoefijzer

Berichten: 191
Geregistreerd: 20-11-13

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:03

Stem verheffen soms tik op de neus en als het echt te gek is een schop

MissDD
Berichten: 684
Geregistreerd: 12-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:15

Ik vind het principe van straffen best moeilijk af en toe. Onze ruin is namelijk een heel gevoelig paard, al komt ie totaal niet zo over. Dus het is nogal eens lastig laveren tussen de verschillende methodes.
Hij implodeert namelijk in plaats van explodeert na een terechtzetting van mijn kant.

Meestal volstaat een krachtig, HEY! of laat ik hem even een paar stappen terug doen.
Echter is ie ook nog eens heel pienter en zoekt ie zijn grenzen wel op zoals "per ongeluk" op mijn tenen staan.
Afgezien van de primaire reactie (AUW!!!!!!) ligt het aan mijn bui die dag of ik ontplof, iets wat ik ten allertijde wil voorkomen. Dus wat doe ik, ik doe nix en sluit mezelf direct af...... Want als ik ontplof dan doe ik iets waar ik gegarandeerd spijt van krijg en in mijn normale/goede bui stuur ik hem weliswaar uit mijn ruimte, maar vaak te laat. Dus ik ben nog heel erg zoekende naar de juiste manier van corrigeren zonder hem en mijzelf geweld aan te doen.
Laatst bijgewerkt door MissDD op 29-11-13 18:22, in het totaal 2 keer bewerkt

annemerel

Berichten: 590
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:19

Apart om te lezen dat zoveel mensen een schop/elleboog uitdelen, zou ik echt nooit doen. Maar daar is natuurlijk iedereen vrij in om te doen wat voor jezelf goed voelt. Ik ben van mening dat een paard niet zomaar iets doet, dus om dan gelijk zo te straffen vind ik persoonlijk niets :o

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:25

Ligt eraan; bij een beet, duw of mij opzij drukken krijgt hij direct een mep of elleboog. Maar bij een milde 'overtreding' zoals mij voorbij lopen als ik met hem loop, is het een waarschuwing door het touw die kant op te zwaaien of mijn arm even uitstrekken (of even achteruit zetten). Gaat hij door? Tik op de borst. Paard reageert hier ook het allerbeste op. Een schop kan hij ook krijgen, maar dat alleen als mijn veiligheid in gevaar is.

Ik heb een heel erg dominant paard (en ja, echt dominant) die door subtiele dingen jou een plaats lager wil neerzetten, dus ik tolereer niet veel :) Weet hij precies waar hij aan toe is. Het is een heerlijk opgevoed dier :j houdt keurig rekening met je ruimte. Dus echt straffen gebeurt zelden, is niet nodig :) hooguit wat kleine correcties maar hij corrigeert zichzelf al snel door bv snel een stap achteruit te zetten als hij even sneller loopt dan ik dat doe. Hoef dan zelf niet te doen :)

'Ehh' gebruik is als hij aan het zadel zit te knagen als ik die op de stal heb laten liggen :D

De weidegenoot is veel gevoeliger, dus die heeft aan een stemverheffing al genoeg.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:32

Ik vind het ook wel apart hoeveel mensen een mep geven o.i.d. Niet zozeer dat het gemeen zou zijn, maar dat het werkt. Bij mij niet namelijk :D Als ik de mijne een tik geef, dan schopt/bijt hij gewoon harder terug dan waar hij mee begon. Kan ik wel harder slaan, maar uiteindelijk wint hij dat spelletje. Hij is de sterkste, ik ben de slimste. Prima taakverdeling, maar ik zorg dus wel dat ik geen krachtspelletjes met hem ga doen.

LiannePuthzy

Berichten: 6967
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:33

ik bestraf mijn paard amper eerder waarschuwingen geven , als ik dat doe een tik op de borst of op de flank. ik geef absoluut geen tik op de neus

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:36

Mijn vorige paard ging nog al snel de voeropslag in (die staat 24/7 op weide en daar is een schuurtje met al het voer) en dan zei ik met een diepe stem vanuit de schuilstal 'Image!' en dan liep ze al achteruit en ging ze iets anders doen. Bij mijn haflinger is het eerst Eh! en dan een tik of gewoon zijn naam heel streng

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:59

EskeGirl schreef:
LicentioFide schreef:
Gewoon nee zeggen? Geen tikken en alles

Als een paard gericht trapt of steigert naar je (niet uit angst) heeft het geen zin om nee te zeggen. Dan moet je direct heel duidelijk zijn en grenzen stellen.


Dan zou ik denk ik eerst proberen uit te zoeken waarom je paard gericht naar jou trapt op steigert :o

WildDreams

Berichten: 2424
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:05

Met rijden klieren is het: Eej!!
Bokt ze echt erg, dan geef ik dr een tik, dan is het ook klaar, maar toch geef ik er minder dan dat ze bokt
Met de omgang is het alleen maar iets van, pas dr op! Of: E e e e ehhh
Gelukkig schopt, bijt, schraapt of wat dan ook ze niet, soms is mn zadel wel het slachtoffer, dan krijgt ze wel een tik als ze naar de waarschuwing niet luistert :')

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:25

Waarschuw meestal een paar keer met "Heeee!" en als hij dan nog niet luistert, een kriebel met de zweep. Echt een tik doe ik niet, hij schrikt al genoeg van een kriebeltje O:)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:42

Voor de mensen die 'negeren' of 'ik laat het bij een waarschuwing' zeggen - waar ligt voor jullie de grens? Wat mag een paard doen, en in hoeverre mag hij in jouw persoonlijke ruimte komen? Hebben jullie een eigen paard?