Hoe luchtzuigen verminderen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Patchje

Berichten: 277
Geregistreerd: 07-04-13
Woonplaats: Budel-Dorplein

Hoe luchtzuigen verminderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 21:07

Hallo

Mijn pony zuigt lucht, vooral tijdens het eten van brokken. Ik ben laatst van stal veranderd, en in het begin was hij helemaal gestopt met zuigen, maar zit nu weer in z'n normale ritme. Hij krijgt 3 keer per dag hooi in een hooinet en in de middag brokken. Ook staat hij vanaf 8 tot half 5 op wei. De moet is me nu in de schoenen gezakt, en ik irriteer me nogal aan z'n gedrag (maar dat is meer mijn probleem :+). Hebben jullie tips? Of een middeltje dat misschien help maagzweren te verminderen zonder dat het schate oplevert als hij ze toch niet heeft?

Gr.

MajoorNadia
Berichten: 31
Geregistreerd: 29-10-13

Re: Hoe luchtzuigen verminderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:57

Om te zorgen dat hij niet meer lucht gaat zuigen kun je een band kopen die je om zijn nek doet.
Hierdoor kan hij zijn mond niet meer zó openen dat hij kan luchtzuigen. Verder kan hij wel gewoon eten etc.
http://www.ruitershop.nl/nl/verzorging/ ... 01260----/
hier zie je er een.
Verder heb ik geen ervaring mee om dit op te lossen, vooral omdat je paard bijna heel de dag buiten staat.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:01

MajoorNadia schreef:
Om te zorgen dat hij niet meer lucht gaat zuigen kun je een band kopen die je om zijn nek doet.
Hierdoor kan hij zijn mond niet meer zó openen dat hij kan luchtzuigen. Verder kan hij wel gewoon eten etc.
http://www.ruitershop.nl/nl/verzorging/ ... 01260----/
hier zie je er een.
Verder heb ik geen ervaring mee om dit op te lossen, vooral omdat je paard bijna heel de dag buiten staat.


Ja en ondertussen lekker heel de nek/keel van je paard naar de knoppen helpen -O-

@TS: er is een heel topic over luchtzuigen: [MD] centraal topic over luchtzuigen
O.a. over de oorzaken en hoe je het kan verminderen, waar je op moet letten...

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:02

Meestal als paarden eenmaal zijn begonnen met luchtzuigen, blijven ze het doen. Het enige wat helpt om het te verminderen is het aanpassen van het stalmanagement. Dus zorgen dat je pony zich zo prettig voelt, dat hij steeds minder de behoefte heeft om lucht te zuigen. Wat daarvoor kan zorgen is wel per paard verschillend. Veel luchtzuigers hebben baat bij veel buiten staan. Kijk wat je kan aanpassen in het stalmanagement en ga onderzoeken waar je pony goed op reageert. Eén ding tegelijk veranderen is het handigste om te weten wat wel en wat niet helpt.

Wat bij mijn paard erg goed helpt is regelmatige training (als hij minder in het werk staat zuigt hij meer) en ook voeren vanaf de grond (ook krachtvoer, geen opgehangen voerbak meer dus) doet hem veel goed.

Wouter_Britt
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-07-13

Re: Hoe luchtzuigen verminderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:11

idd , hem bezig houden helpt. Mijn DA zei dat je ook er op moet letten of je paard 'geeuwt' want dat duid erop dat ze last hebben van hun maag. Dan geef je hem best iets wat een bescherm laagje legt voor de maag. De naam ontglipt me, maar jou DA zal ook wel daar iets van weten :D

viv77

Berichten: 2205
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Hoe luchtzuigen verminderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:25

Maagcompositum bedoel je denk ik..
En krijgt je paard veel brok, ook dat kan namelijk voor meer maagzuur zorgen ivm afbreken van de brok..Misschien wat lichter verteerbaar voer gaan geven?
En wat al werd geopperd, paard vanaf de vloer voeren en voerbak weghalen eventueel..
Ik had vroeger een pony die het ook deed, die gaf ik altijd achter in de stal hooi zodat hij minder in de buurt van de deur stond en hij minder zoog..

Alida67
Berichten: 14
Geregistreerd: 26-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:45

Het is mij gelukt, mijn paard deed het ook heel erg, maar nu niet meer.

Voor mijn paard heeft het volgende geholpen:
- contact in de stal met andere paarden, dus kunnen neuzen met elkaar
- het luik zo veel mogelijk open
- regelmatig ruwvoer liefst in slowfeeder of hooinet
- eerst ruwvoer, na een half uur brokken /musli
- veel in de wei
- speelbal in de stal
- iets om aan te knabbelen in de stal

Elk paard is natuurlijk anders, over luchtzuigen is algemeen bekend, dat ze het blijven doen. Ik heb er veel moeite voor gedaan, en ik ben super trots dat het gelukt is.

Veel succes !

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:21

Vol op matig hooi voeren, geen brokken.
Zoveel mogelijk buiten laten leven.
Zie de prima post hierboven.

Luchtzuigen is een compensatie voor de onmogelijkheid voldoende ruwvoer te eten verstrekt door stress.

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:29

Laulitz schreef:
MajoorNadia schreef:
Om te zorgen dat hij niet meer lucht gaat zuigen kun je een band kopen die je om zijn nek doet.
Hierdoor kan hij zijn mond niet meer zó openen dat hij kan luchtzuigen. Verder kan hij wel gewoon eten etc.
http://www.ruitershop.nl/nl/verzorging/ ... 01260----/
hier zie je er een.
Verder heb ik geen ervaring mee om dit op te lossen, vooral omdat je paard bijna heel de dag buiten staat.


Ja en ondertussen lekker heel de nek/keel van je paard naar de knoppen helpen -O-

@TS: er is een heel topic over luchtzuigen: [MD] centraal topic over luchtzuigen
O.a. over de oorzaken en hoe je het kan verminderen, waar je op moet letten...


Omdat hier een centraal topic over is plaats ik hier een slotje.