Grondwerk met nukkig moeilijk paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crystal1
Berichten: 283
Geregistreerd: 16-05-11

Grondwerk met nukkig moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 20:41

Sinds een paar maanden rij ik een nieuw paard, een heel moeilijk paard met een hele grote gebruiksaanwijzing.
Hij heeft vroeger veel meegemaakt en is het vertrouwen in de mens kwijt, hij heeft zich zelf vanalles aangeleerd om zo zijn spanningen af te vloeien.
Onze vertrouwingsband is al heel goed, belonen op het juiste moment als hij ontspant... Dat gaat hem al goed af.
Nu wil ik daar nog verder in gaan om onze vertrouwingsband nog sterker te maken.

Ik vind de lichaamstaal erg belangrijk.
Sinds kort ben ik bezig om hem een stapje achterwaarts te vragen zonder aanrakingen. Dat gaat ook al heel goed.
En ik ben ook bezig dat hij respect heeft voor mijn ruimte.

Ik ben benieuwd of jullie leuke tips voor mij hebben?
Of eventueel filmpjes (in net Nederlands) waar het stap voor stap goed uitgelegd wordt.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Grondwerk met nukkig moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:05

Zoals altijd is les nemen de enige goede weg, je kan een boek lezen , je kan een clinic bijwonen, maar les is altijd een noodzaak.
Er zijn eigenlijk niet echt moeilijke paarden, het is soms lastig de juiste manier te vinden om deze paarden te benaderen, maar eens je die gevonden hebt heb je ook ineens een heel ander paard.
Het is dus aan de mens om zich aan te passen, duidelijk en verstaanbaar over te komen, en respectvol een eerlijke leider te zijn en te blijven.