Merrie gaat over op het extreme gedrag.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Merrie gaat over op het extreme gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 13:48

Ik open dit topic voor een vriendin van mij die niet meer weet wat ze met haar merrie aan moet.

Mijn kudde thuis bestaat uit 5 paarden.
2 paarden daarvan zijn van S. (Pensionklant,tevens vriendin)
Zo hebben we Olivier, de grote baas. Ol is een ruin en is van mij zelf.
Als tweede kwam Douwe. Een 2 jarige shetlander ook van S.
Derde kwam Pistache, mijn 15 jarige Jazz merrie.
Vierde kwam Ramona in de groep, het paard waar dit topic om draait... Zij is een 14 jaar oude dravers merrie met een behoorlijke gebruiksaanwijzing.
En als laatste kwam Luna in de groep. Veulen van Pistache, nu anderhalf maand oud.

S heeft Ramona 9 jaar lang verzorgt voordat zij hier kwam te staan. In mei is de oude eigenaar overleden en heeft zij Ramona gekregen. Ramona staat dus bij mij thuis op pension

Ze is altijd al een apparte merrie geweest. Ze heeft altijd alleen gestaan, zo nu en dan kwam ik samen met Olivier naar haar toe om lekker te spelen en te drammen.
Ramona was altijd al lastig met aanhalen, ze wilde nooit echt komen. Ging heel veel rondjes om je heen rennen, maar al je stil bleef staan, kwam ze naar enkele minuten gewoon op je aflopen om lekker te knuffelen. Je kon er dan gewoon alles mee doen... (Rijden,knuffelen,borstelen,longeren etc.)

Sinds Ramona hier staat, is dat drastisch veranderd. We hebben haar veel tijd gegeven om te wennen en om echt in de kudde te horen. Ramona heeft veel tijd nodig gehad. (Zo'n anderhalf maand om te bekeren...) In die tussentijd heeft S haar wel gereden. Ze is hiermee helemaal opnieuw begonnen om bepaalde redenen.
Ramona is in die tijd erg naar Olivier toegetrokken. Ze wilt eigenlijk zo min mogelijk weten van de andere paarden. Dat heeft er voor gezorgt dat mijn merrie Pistache niet meer zo veel bij Olivier wilt zijn. Omdat Ramona daar altijd is en die merrie's kunnen als ze dicht bij elkaar staan elkaars bloed wel drinken... :')

Ze hebben 1,7 HA weiland . Dus Ruimte genoeg om elkaar te ontlopen en dat gaat eigenlijk heel goed. Het is altijd rustig in de weide en weinig ruzie's.
Sinds ongeveer een maand krijgt S haar niet meer te pakken. Mijn ruin heeft hier ook wel eens een handje van. Maar die maakt er een spelletje van... Die zie je gewoon genieten met zijn arrogante hoofd als hij wegrent. :D
Ramona daar in tegen wilt écht niet komen. Toen S laatst was werken ben ik veel in de wei geweest, vooral om bij Luna te kijken. Lekker knuffelen met m'n veulen...
Ramona was toen ineens erg nieuwschierig en kwam er wel eens bij om even een aai te krijgen. Daarna ging ze weer rustig verder met grazen.
maar zodra je in de wei komt met het idee dat je echt wat van haar wilt. Is ze niet te pakken... Je kunt er uren aan spenderen maarze is gewoon niet over te halen. Nergens voor... Zodra je haar aankijkt is het eigenlijk al te veel en rent ze heel snel naar mijn ruin toe waar ze bij in de buurt blijft. Eerst dachten we dat ze misschien bang is om weg gehaald te worden en niet meer alleen wilde zijn. Maar het begint steeds vervelender te worden. Ramona heeft namelijk mok aan haar achterbeen en dat word steeds erger. Maar wij kunnen haar niet behandelen, zodra je wat in je handen hebt is ze niet meer te pakken. We kunnen haar ook niet insprayen met vliegenspray. Niet dat ze dat eng vind... Maar je wilt dan gewoon wat van haar, en dat is niet OK.
We hebben wel eens geprobeerd een halstertouw onder ons vest te verstoppen. Ze is dan best te aaien. Maar zodra je naar haar halster grijpt is het gelijk afgelopen en doet ze er alles aan om los te komen.


Wij zijn radeloos, we hebben geen idee meer wat we er mee aan moeten. Maar 1 ding is zeker... Ramona moet behandeld worden voor haar mok. Dat is nu gewoon het belangrijkste, het wordt steeds erger en het is heel vervelend om dat te zien zonder dat we iets kunnen betekenen voor haar.


Wie kan ons vertellen waar ramona mee zit.. Wat haar issue is en wat wij hier aan kunnen doen?

Alle tips zijn welkom, we hebben alleen al zo veel geprobeerd. ;(

Onderschrift


Anoniem

Re: Merrie gaat over op het extreme gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:56

Ramona is gewoon slim. Ze wint elke keer dus gaat ze er vrolijk mee door. Ze weet dat aandacht ook werken betekend en wil gewoon lekker met rust gelaten worden. Slimme merrie want het lukt ook nog :D

Doorzetten zul je moeten, dat kan op meerdere manieren maar ik zou beginnen om Olivier hierbij te gebruiken. Wat doet ze als je hem van het land af haalt?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 13:59

Joolien schreef:
Ramona is gewoon slim. Ze wint elke keer dus gaat ze er vrolijk mee door. Ze weet dat aandacht ook werken betekend en wil gewoon lekker met rust gelaten worden. Slimme merrie want het lukt ook nog :D

Doorzetten zul je moeten, dat kan op meerdere manieren maar ik zou beginnen om Olivier hierbij te gebruiken. Wat doet ze als je hem van het land af haalt?



In eerste instantie wilt ze met man en macht mee. Dat is geen probleem... Dan mag ze lekker mee. :) Maar ookal heb je Olivier in de hand. Je kunt ramona daar mee nog niet pakken...
Als je Olivier bij de uitgang van de weide hebt staan (van plan om weg te gaan!) Gaat Ramona als een gek tekeer en raced ze heel de wei door. Dat is wel voor eventjes, want zodra Olivier uit beeld is, wordt het langzaamaan ook wel weer beter. Maar het is jammer genoeg niet zo dat ze probeerd mee te glippen met Olivier en wij haar dan kunnen pakken.

Onderschrift

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:59

Giolli schreef:
Wie kan ons vertellen waar ramona mee zit..

Kan het niet gewoon zo simpel zijn dat ze er geen zin heeft (in contact, in werken, in rijden enz)? En ze ontkomt eraan door zich niet te laten pakken. Heel slim en nu moeten jullie slimmer zijn.
Er zullen vast nog veel tips gaan komen over grondwerk en leiderschap. Maar ik zou iei de wei verkleinen en bij de eerstvolgende keer dat je haar te pakken hebt, een stuk touw aan haar halster laten, zodat jullie haar gemakkelijker kunnen pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:02

Giolli schreef:
Joolien schreef:
Ramona is gewoon slim. Ze wint elke keer dus gaat ze er vrolijk mee door. Ze weet dat aandacht ook werken betekend en wil gewoon lekker met rust gelaten worden. Slimme merrie want het lukt ook nog :D

Doorzetten zul je moeten, dat kan op meerdere manieren maar ik zou beginnen om Olivier hierbij te gebruiken. Wat doet ze als je hem van het land af haalt?



In eerste instantie wilt ze met man en macht mee. Dat is geen probleem... Dan mag ze lekker mee. :) Maar ookal heb je Olivier in de hand. Je kunt ramona daar mee nog niet pakken...
Als je Olivier bij de uitgang van de weide hebt staan (van plan om weg te gaan!) Gaat Ramona als een gek tekeer en raced ze heel de wei door. Dat is wel voor eventjes, want zodra Olivier uit beeld is, wordt het langzaamaan ook wel weer beter. Maar het is jammer genoeg niet zo dat ze probeerd mee te glippen met Olivier en wij haar dan kunnen pakken.


Hier zou ik dankbaar gebruik van maken! Heb je de mogelijkheid om een sluis te maken bij je uitgang? Als ze meeloopt de sluis in en deze kan sluiten zou dat wel heel handig zijn. Dan heb je maar een klein stuk en kun je een hele simpele techniek toepassen op haar, dan heb je haar zo. Het grote weiland werkt wel tegen, dat is lastig. Het enige nadeel van de sluis kan zijn dat ze de volgende keer niet meer me de sluis in wilt. Dan kun je overwegen om voer als lokaas te gebruiken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 14:03

Grit schreef:
Giolli schreef:
Wie kan ons vertellen waar ramona mee zit..

Kan het niet gewoon zo simpel zijn dat ze er geen zin heeft (in contact, in werken, in rijden enz)? En ze ontkomt eraan door zich niet te laten pakken. Heel slim en nu moeten jullie slimmer zijn.
Er zullen vast nog veel tips gaan komen over grondwerk en leiderschap. Maar ik zou iei de wei verkleinen en bij de eerstvolgende keer dat je haar te pakken hebt, een stuk touw aan haar halster laten, zodat jullie haar gemakkelijker kunnen pakken.



Dat is inderdaad wel een idee. Maar Ramona is nu zelfs zo extreem geworden dat ze heel haar 600 kilo in de strijd gooit om los te komen. Wie zijn wij dan...

Joolien: Voer is geen optie meer als lokaas. Dat scheelt haar helemaal niets... En een sluis; Daar is ze zo doorheen. Is het niet springend dan wel beukend, niets dat mevrouw kan tegenhouden. Zo kan ze ook niet vast staan. Maargoed, dat kunnen we ook niet oefenen als we haar niet in de hand kunnen hebben.

(De oude eigenaar van Ramona was heel oud en S mocht niet zo veel met Ramona toen die tijd. Nu komt dus pas echt de periode dat ramona sociaal moet worden, in denken en in doen. Dat valt haar heel lastig...)
Laatst bijgewerkt door Giolli op 27-08-12 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Onderschrift

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:03

Dan iemand erbij halen die wel durft en kan vasthouden ;) Zelf ben ik ook vaak genoeg het halve land door gesleept, maar de volhouder wint :D

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:05

Joolien schreef:
Dan iemand erbij halen die wel durft en kan vasthouden ;) Zelf ben ik ook vaak genoeg het halve land door gesleept, maar de volhouder wint :D

Dat denk ik ook, want deze dame heeft jullie nu precies waar ze jullie hebben wilt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 14:08

Grit schreef:
Joolien schreef:
Dan iemand erbij halen die wel durft en kan vasthouden ;) Zelf ben ik ook vaak genoeg het halve land door gesleept, maar de volhouder wint :D

Dat denk ik ook, want deze dame heeft jullie nu precies waar ze jullie hebben wilt.


Nou dat is zowiezo het geval inderdaad...
Vinden jullie dat we haar UIT de weide moeten halen? Zodat we haar uit haar vertrouwelijke omgeving hebben gehaald en ze misschien iets minder praatjes heeft?
Of is het juist handig om enge nieuwe dingen (Behandelen van mok dus) juist in de vertrouwde wei te doen met de kudde er om heen?

Onderschrift

Anoniem

Re: Merrie gaat over op het extreme gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:10

Ik zou beginnen met als je haar te pakken hebt, alleen maar iets leuks te doen doormiddel van voeren ofzo. Maar dan wel buiten de weide. Ze moet weten dat het ook leuk is om mee te gaan. Het behandelen van mok zal misschien urgent zijn en ook niet prettig, dus daar zou ik nog even mee wachten als dat kan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Merrie gaat over op het extreme gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 14:16

Klopt, dat hadden wij onszelf ook voorgenomen. Zodra we haar hebben, niet gelijk met mok beginnen.
Maar dat is zo lastig... Want we zien het mok steeds erger worden en willen het gewoon graag behandelen.
Het probleem is niet zo zeer "wat áls we haar te pakken hebben" maar meer. Hoe in godsnaam gaan we haar te pakken krijgen.

Onderschrift

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:22

Giolli schreef:
Klopt, dat hadden wij onszelf ook voorgenomen. Zodra we haar hebben, niet gelijk met mok beginnen.
Maar dat is zo lastig... Want we zien het mok steeds erger worden en willen het gewoon graag behandelen.
Het probleem is niet zo zeer "wat áls we haar te pakken hebben" maar meer. Hoe in godsnaam gaan we haar te pakken krijgen.


Nou let op, komt ie he :)
Ga met zoveel personen de weide in dat ze op geen moment kan stilstaan of ontwijken. Je loopt naar haar toe en jaagt haar van je weg door jezelf groot te maken, bijv door je handen in de lucht te doen. Let wel op, jaag haar niet op, ze hoeft niet als een idioot de weide door te rennen, dat zal ze in het begin vanzelf wel doen. Maar jullie bepalen dat ze geen moment stil mag staan of naar jullie toe mag komen, ze moet constant in beweging blijven. Je zult dus zien dat ze in het begin denkt 'joepie' en hard gaat rennen maar dat zal minder worden, ze zal steeds langzamer gaan, pas daar ook je beweging op aan. Kijk goed naar lichaamstaal. Er komt een moment, en ja dat kan een paar uur duren, dat ze gaat stappen en steeds dichter bij jullie zal blijven. Dan kun je rustig toenadering zoeken, maar let wel, als je maar enigszins merkt dat je haar niet kunt pakken, jaag haar dan weer weg. Net zo lang, ja 5 uur later, ik ken het, totdat ze zich overgeeft en naar je toe komt.

Neem je tijd ervoor, doe het niet half, ga niet opgeven want het zal werken. Ga niet denken oh zielig paard ze is in het zweet, want dan zal het nooit lukken.
Als dit werkt, zal je dit vaker toe kunnen passen en zal de tijd steeds korter worden, meestal duurt het dan nog een tot 2 weken totdat het paard zich bedenkt dat weglopen geen zin heeft. Vaak kan met deze aanpak het probleem zelfs helemaal verdwijnen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 14:24

Super! _/-\o_ Daar hebben we wat aan!!
Gaan we zowiezo proberen! :)

Onderschrift

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:25

Giolli schreef:
Super! _/-\o_ Daar hebben we wat aan!!
Gaan we zowiezo proberen! :)


Succes, het is wel raadzaam om iemand erbij te vragen die verstand heeft van deze aanpak en lichaamstaal kan herkennen. :)

amazing_lady

Berichten: 255
Geregistreerd: 03-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:25

Lastig als je paard niet wil komen. Ik zou zo wie zo de wei kleiner maken. Dan hoef je niet zoveel achter haar aan te rennen. Een merrie bij ons wilde ook niet meer komen. We hebben toen een beetje monty robberts idee toe gepast. Als ze niet wil komen haar weg jagen. Zorg wel dat de weide niet te groot is. Ze mag absoluut niet stil gaan staan op een afstandje en toe kijken. Haar steeds van je weg jagen en ,rustig, laten lopen. Af en toe proberen of je haar kan pakken. Zo niet ... Weer weg jagen. Maar denk erom ... Ze mag niet stil staan en gras gaan eten. Laten lopen. Hoeft niet voluit, gewoon op een rustig drafje. Elke keer weer proberen of je haar tussen door kan pakken. Kan even duren, maar de aanhouder wint. Bij onze merrie duurde het de eerste dag bijna een uur. Binnen een week konden we haar zo pakken. Nu hebben we nooit geen problemen meer.

Zie dat hierboven dezelfde truc staat. Maar echt .. het werkt.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:26

Denk niet zozeer dat de merrie slim is, maar dat ze gewoon bang is.
Je schrijft zelf dat ze al moeite had om aangehaald te worden op haar oude (vertrouwde) omgeving. Nu is haar hele wereldje veranderd en heeft ze 1,5 maand de tijd gehad om te wennen. Ik denk dat dat voor haar veelte kort is. Is het geen optie om de mok van binnenuit te behandelen? Met mokthee of mokcure tabletten? Voorderest zou ik beginnen met nh en dan vééél undemandingtime en friendly game gaan doen.
Imo bevestig je met opjagen alleen maar dat mensen eng zijn. Ik weet dat het prima werkt bij paarden die geen zin hebben maar bij paarden die bang zijn maak je alleen maar meer stuk.

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:26

amazing_lady schreef:
Lastig als je paard niet wil komen. Ik zou zo wie zo de wei kleiner maken. Dan hoef je niet zoveel achter haar aan te rennen. Een merrie bij ons wilde ook niet meer komen. We hebben toen een beetje monty robberts idee toe gepast. Als ze niet wil komen haar weg jagen. Zorg wel dat de weide niet te groot is. Ze mag absoluut niet stil gaan staan op een afstandje en toe kijken. Haar steeds van je weg jagen en ,rustig, laten lopen. Af en toe proberen of je haar kan pakken. Zo niet ... Weer weg jagen. Maar denk erom ... Ze mag niet stil staan en gras gaan eten. Laten lopen. Hoeft niet voluit, gewoon op een rustig drafje. Elke keer weer proberen of je haar tussen door kan pakken. Kan even duren, maar de aanhouder wint. Bij onze merrie duurde het de eerste dag bijna een uur. Binnen een week konden we haar zo pakken. Nu hebben we nooit geen problemen meer.

Zie dat hierboven dezelfde truc staat. Maar echt .. het werkt.


Na-aper :') :P

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 14:27

Super bedankt :)
Vanavond wordt de weide in ieder geval gehalveerd. We weten nog niet of we de kudde uit elkaar gaan halen of dat we ze allemaal op klein zetten. :) Ze hebben allemaal wel een tikkeltje overgewicht dus zou niet heel erg zijn. O:)

Onderschrift

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:28

Hanneke84 schreef:
Denk niet zozeer dat de merrie slim is, maar dat ze gewoon bang is.
Je schrijft zelf dat ze al moeite had om aangehaald te worden op haar oude (vertrouwde) omgeving. Nu is haar hele wereldje veranderd en heeft ze 1,5 maand de tijd gehad om te wennen. Ik denk dat dat voor haar veelte kort is. Is het geen optie om de mok van binnenuit te behandelen? Met mokthee of mokcure tabletten? Voorderest zou ik beginnen met nh en dan vééél undemandingtime en friendly game gaan doen.
Imo bevestig je met opjagen alleen maar dat mensen eng zijn. Ik weet dat het prima werkt bij paarden die geen zin hebben maar bij paarden die bang zijn maak je alleen maar meer stuk.


De manier waarop ik opjagen bedoel heeft niks te maken met angst voor mensen, het heeft te maken met dominantie. Daarom zeg ik ook dat het met lichaamstaal moet doen, daar is niks engs aan. Dat kan zelfs werken met bange paarden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 14:29

Hanneke84 schreef:
Denk niet zozeer dat de merrie slim is, maar dat ze gewoon bang is.
Je schrijft zelf dat ze al moeite had om aangehaald te worden op haar oude (vertrouwde) omgeving. Nu is haar hele wereldje veranderd en heeft ze 1,5 maand de tijd gehad om te wennen. Ik denk dat dat voor haar veelte kort is. Is het geen optie om de mok van binnenuit te behandelen? Met mokthee of mokcure tabletten? Voorderest zou ik beginnen met nh en dan vééél undemandingtime en friendly game gaan doen.
Imo bevestig je met opjagen alleen maar dat mensen eng zijn. Ik weet dat het prima werkt bij paarden die geen zin hebben maar bij paarden die bang zijn maak je alleen maar meer stuk.



Ramona is niet bang.. Ramona is juist heel vreg. Zij vind dat de mens haar schuurpaal is wanneer ze zin heeft. :D
En als ze een dagje wel zin heeft om naar je toe te komen... Dan doet ze dat gerust. Helaas zijn deze dagen zeldzaam. Maar hieruit kunnen wij wel opmaken dat Ramoon echt niét bang is..

Onderschrift

amazing_lady

Berichten: 255
Geregistreerd: 03-10-10

Re: Merrie gaat over op het extreme gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:32

@joolien ... Ha ha ... Had net mijn hele verhaal getypt en geen zin weer te wissen. Het werkt en das het belangrijkste.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:35

Giolli schreef:
Vinden jullie dat we haar UIT de weide moeten halen? Zodat we haar uit haar vertrouwelijke omgeving hebben gehaald en ze misschien iets minder praatjes heeft?
Of is het juist handig om enge nieuwe dingen (Behandelen van mok dus) juist in de vertrouwde wei te doen met de kudde er om heen?

Ik zou zo zeggen het eerste, je geeft zelf aan dat ze te sterk is. Dat gaat dan nooit lukken in de weide met zoveel ruimte.
Breng haar naar een stal, desnoods met de ruin erbij. Of maak anders van hout een minipaddock in een hoek.

Ik ken jullie en het paard niet, maar ik zou er hulp bij vragen en tot die tijd gewoon helemaal niks doen. Bovenstaande kunnen goede tips zijn, maar heeft ook te maken met inzicht in het houden van de goede afstand, goed gevoel hebben voor timing en zeker zijn van wat je doet en dit ook uitstralen en doorzetten. Loze pogingen zijn weer winst voor de merrie en een stap verder terug.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:38

Eerder schrijf je dat het paard al druk ervaart als je alleen maar kijkt en dat hij vlucht naar het andere paard :?

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 14:41

Hanneke84 schreef:
Eerder schrijf je dat het paard al druk ervaart als je alleen maar kijkt en dat hij vlucht naar het andere paard :?


Dat klopt. Wanneer je naar haar kijkt is ze al weg, Nu Joolien in haar eerste post heeft uitgelegt dat dit waarschijnlijk gewoon pure 'slimheid' is. Valt er een heleboel op zijn plaats.
Wat wou je precies met je post zeggen?

Onderschrift

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:43

Giolli schreef:
Hanneke84 schreef:
Eerder schrijf je dat het paard al druk ervaart als je alleen maar kijkt en dat hij vlucht naar het andere paard :?


Dat klopt. Wanneer je naar haar kijkt is ze al weg, Nu Joolien in haar eerste post heeft uitgelegt dat dit waarschijnlijk gewoon pure 'slimheid' is. Valt er een heleboel op zijn plaats.
Wat wou je precies met je post zeggen?


Het is net een klein kind wat wegrent voor papa en mama omdat ze niet naar bed wilt :P


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers