wat te doen met dit paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 07:57

ik weet niet goed hoe dit topic te beginnen maar ik zit met een dilemma.

een aantal jaar geleden heeft mijn zus een paard gekocht.
lief paard,fijn karakter.
hoewel het om een jong paard ging [toen 3 jaar] is er na overleg besloten om hem te kopen mede door zijn goede karakter en omdat haar man [werkte vroeger op een manege] haar van a tot z zou helpen.
ik zou de eerste puntjes op de i zetten.
de eerste zomer ben ik het paard gaan klaarmaken,de basis in de bak en zowel met zijn 2en en later alleen naar buiten.
paard gedroeg zich keurig!
na een maand of 4 intensief met haar en het paard bezig te zijn geweest ben ik me terug gaan trekken.
de winter viel in en ik dacht dat alles goed ging.
na de winter bleek dat het paard stil was gezet op advies van haar man om nog verder uit te groeien terwijl ik met klem had gezegt dat niet te doen.
om een lang verhaal kort te maken komt het er op neer dat ik steeds weer tegen een muur opliep.
kennis van hun ging paard ''bijrijden'',hier werd ik niet vrolijk van maar ja...het is mijn paard niet.
mijn zus werd na een tijdje wakker en is gestopt met de bijrijder,weer heb ik het paard ''klaargemaakt''.
uieraard raakte dit weer in het slop en ben ik er uiteindelijk voor de 3e keer aan begonnen.
om weer stil te komen staan...... :(
inmiddels had ik al meerdere gesprekken met haar achter de rug waarbij ik adviseerde dat het beter was om hem te verkopen en een ouder paard terug te kopen waar zij zelf wat van kon leren.
dit was tegen dovemans oren want paard mocht niet weg en op een ouder paard zou ze zich niet beter voelen. :o
in die tijd is haar man het paard gaan rijden. [waar ik me rot van schrok! hij was niet de ruiter die hij vertelde te zijn]
ook dit stopte.
de vraag kwam of ik hem voor de 4e! x kon gaan rijden en dat heb ik geweigerd.
een kennis van mij is hem toen tegen betaling gaan rijden in de hoop dat als het centjes koste ze er niet zo makkelijk over dacht.
ook mis,want ze heeft hem zelf nooit meer opgepakt hoewel hij bij mijn kennis erg braaf was.
weer kwam hij stil te staan... en ik vond het best.
tot de dag kwam dat het mijn vader zijn neus uit kwam en smeekte of ik hem voor de allerlaatste keer klaar zou willen maken voor een buurmeisje die hem dan zou gaan blijven rijden.
dit meisje is een dood goede meid maar heeft 0,0 inzicht in paarden ondanks dat ze zelf een paard heeft gehad [overleden]
met frisse tegenzin ben ik het voor de 4e keer gaan doen met de mededeling dat het echt de allerlaatste keer zou zijn.
meisje zou zo doorstromen naar prive les.
en daar ging het fout.
meisje is er grandioos afgebokt in de les en paard is WEER stil komen te staan.

mijn zus is wakker [beetje laat] en hij mag verkocht worden.
het punt is dat ik dat fijn mag gaan doen,doe ik het niet blijft mijn vader er mee zitten.

wat moet ik hiermee????
paard zelf is prima maar heeft nu gewoon eens een echte baas nodig.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:04

Het paard is kennelijk goed ingereden, dus waarom zou jij nog een keer er mee bezig als je dat niet wilt?

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 08:07

hij is prima gereden [basis] maar wel na die klapper stil komen te staan.
er heeft niemand meer opgezeten.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:08

snap heel goed dat je het met tegenzin nu zou doen maar toch over je hart strijken voor je vader en ook om het paard een goed huisje te geven hierna als jij hem eerst weer doorrijdt zal hij waarschijnlijk beter terecht komen want een paard dat goed gereden wordt kun je meestal beter verkopen.Nogmaals ik begrijp je dilemma heel goed ik heb ook een zus die liever haar kop in het zand steekt

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:11

Eerlijk gezegd snap ik je dilemma niet?
Het paard gewoon de verkoop in met de aantekening dat hij nog veel moet leren.
En als het de bedoeling is dat je het paard toch wat verder doorrijdt en aangezien je zus daar al eerder voor betaalde: vraag er dan een vergoeding voor of een percentage van het bedrag dat het paard opbrengt na verkoop.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:15

@Jannepauli: Een paardje zonder bijsluiter brengt meer op / makkelijker te verkopen...

Krijgt hij verder wel voldoende beweging?
Staat hij op stal of wei? Wat doet hij precies als hij gaat bokken, welk moment e.d.?

Ik denk dat het aan veel dingen kan liggen, buiten de vraag of jij hier wel trek in hebt.
Laat je niet verplichten - paardje gaat het ook niet leuk vinden om met iemand te werken die van de situatie baalt.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 08:17

uh,ik ben er nooit voor betaald en ik wil ook niet betaald worden.
ik wil hem ook niet meer rijden omdat het mij zoveel energie kost waar ik zelf weer weken tot maanden voor moet boeten.
ik ben zelf niet meer 100%.
ik wil gewoon een goede plek voor dit paard.

waar kan ik naartoe met zo'n paard zodat hij wel op zijn plek is.
het gaat hier om een draver wat voor veel mensen toch te min is.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 08:20

swartbeessie schreef:
@Jannepauli: Een paardje zonder bijsluiter brengt meer op / makkelijker te verkopen...

Krijgt hij verder wel voldoende beweging?
Staat hij op stal of wei? Wat doet hij precies als hij gaat bokken, welk moment e.d.?

Ik denk dat het aan veel dingen kan liggen, buiten de vraag of jij hier wel trek in hebt.
Laat je niet verplichten - paardje gaat het ook niet leuk vinden om met iemand te werken die van de situatie baalt.


dat bedoel ik.
het paard is geen bokker dat is het rare.
ik hou het maar op geen inzicht in paardentaal.

heb zelf voor de zekerheid een osteo laten komen na het incident om het zekere voor het onzekere te nemen.
er zijn geen problemen gevonden.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:23

Mmm... Dus het is gebrek aan beweging?

Tsja, als het geen fysiek probleem is dan is het imho een kwestie van 'm aan het werk zetten, misschien eerst aan de grond.
En als niemand daarmee bezig wil, denk ik dan toch inderdaad gewoon een te koop berichtje verspreiden...
Tenzij jullie er geld in willen stoppen en 'm door een ander willen laten trainen.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 08:26

verkoop berichtje loopt al.
geen hond lijkt nog een draver te willen,zeker niet 1 waar werk in zit.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:30

Tsja, da's de ellende van de paardenmarkt op het moment...
Ikzelf heb geen tijd en geen geld voor een eigen paardje, maar er zal vast wel iemand zijn die wél blij met hem wordt. Maar tot de tijd dat hij verkocht is, zal het toch een pré zijn dat er wel wat met hem gedaan wordt, lijkt me.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 08:31

yups,maar ik niet meer. ;)

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:32

Dan is er lang en breed over te praten, maar dat zijn toch echt de enige dingen die bij mij opkomen...

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:34

Bijsluiter of gebruiksaanwijzing? Wat een onzin - er worden dagelijks jonge(re) paarden verkocht die nog veel moeten leren. Er zijn mensen zat die dat ook gewoon leuk vinden om zelf te doen. Als het bokken een éénmalig incident geweest is, zie ik het probleem niet zolang je bij verkoop maar eerlijk bent en hem niet als een volledig beleerd paard verkoopt.

Als je het zelf om welke reden dan ook niet wilt oppakken, is er dan niet een bijrijder/verzorger te vinden die het leuk vindt om dit projectje aan te pakken? Eventueel onder jouw begeleiding? Bij stilstand gaat het paard natuurlijk nog verder achteruit.

Goos_Horses
Berichten: 1116
Geregistreerd: 02-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:36

tja wat is het dilemma nou eigenlijk? Je geeft zelf aan dat je er geen zin meer in hebt, en er zijn zo ontzettend veel paarden te koop op het moment dat je een paard waar een "gebruiksaanwijzing" bij zit niet zo makkelijk kwijt raakt voor een redelijk bedrag.

Wat wil je bereiken met dit topic? Dat iemand zich aan bied om het paard voor jou/ je zus te verkopen?
Jij hebt er geen zin meer in dan is het klaar dan zal je zus het zelf op moeten lossen.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 08:39

bijrijders hier zijn schaars,sterker nog ik wou dat ik er 1 kon vinden voor mijn eigen paard.
we wonen in een klein dorp met een redelijke reistijd naar de ''bewoonde wereld''

ik ben in staat voor de juiste! passende eigenaar het paard zelf op te kopen.
het enigste wat ik wil is een fijne plek.

edit; goos@ als je terug leest zie je dat het niet mijn zus maar mijn vader is die het fijn kan gaan oplossen.

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:53

mariska: klinkt misschien naar, maar er wordt naar mijn idee een probleem bij jou neergelegd wat helemaal niet jouw probleem is en wat je ook niet op je schouders erbij kan/wil hebben.
De verantwoordelijkheid die je jezelf oplegd om het dier een goed huis te geven is lovenswaardig en snap ik ook.
helaas is de handel slecht en zal er niet zo gauw zich iemand melden. ik zou dus inzetten op 2 sporen, paard is te koop maar tot die tijd ook op zoek naar een bijrijder/verzorgster.
Succes!

TrotterQueen

Berichten: 453
Geregistreerd: 03-07-06
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:36


GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:40

Leg eens uit? Je zus is volwassen, getrouwd, maar je VADER zit met het paard opgescheept? Is het paard dan van je vader ipv van je zus?

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:54

Heeeey Maris,

Ik zie net als de rest het probleem niet. Het is dat het jou zo veel energie kost, maar anders zou ik hem eigenlijk een paar weekjes nog even weer rijden om te kijken hoe hij nu is (omdat hij sinds dat incident stilstaat) maar aangezien hij al 4x met veel succes ingereden is (wat een geduld van jou en dat paard zeg!) zou je weinig problemen met het dier moeten verwachten.

Als de verkoop al loopt, dan komt er heus wel iemand langs die dit leuk vindt! Veel meer mensen zijn fan van dravers dan je denkt. :j
Is het echt geen mogelijkheid dat jij hem nog een paar keer rijdt gewoon om te kijken hoe hij reageert? Of dat er anders iemand anders eventjes op gaat? Je hoeft hem echt niet meer opnieuw op te starten, maar gewoon dat hij rijklaar is voor als iemand hem wil komen proberen. :j

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:34

denk ook niet dat je het als opnieuw hoeft te zien, gewoon weer even oppakken...
dat die ene persoon er naast is gestuiterd hoeft verder helemaal niet veel gevolgen te hebben en alles wat jij hem voorheen hebt geleerd, is hij echt niet vergeten

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:19

Ik ben het hierin eens met Jannepauli, nemurin e.a.

Laat het diertje gewoon lekker te koop staan en mocht je ineens toch zin krijgen om er een keer mee te spelen, kan je dat altijd doen. Het paardje heeft al bewezen braaf van inborst te zijn, dus een beetje ruiter zal er wss geen problemen mee hebben.

Laat er vooral niet jouw probleem van maken, uiteindelijk is het jouw paard niet, dus ook niet jouw verantwoordelijkheid.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 19:43

thanks meiden.

ik weet het,ik maak me zoals gewoonlijk weer eens te druk. :o
het is gewoon dat ik er zooooooooo van baal dat het gaat zoals het gaat.
de reden waarom ik hem niet meer wil rijden is omdat die ene keer werd 2x en 3x en 4x enz enz.
zoals een aantal mensen hier weten heb ik genoeg aan mezelf en mijn paard[en]

gamblerscup@ paard staat daar op stal.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:49

mariska32 schreef:
ik weet het,ik maak me zoals gewoonlijk weer eens te druk. :o


Ja maar daar heb je ons dan weer voor. :j

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 19:58

:D