Paard heeft geen respect voor zweep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 07:29

Ik heb precies hetzelfde met een van onze jonge paarden pas meegemaakt. Deze merrie is hier nu een paar maanden en kende echt helemaal niets, was heel weinig in de hand geweest, maar is absoluut niet bang. Toen ik met longeren begon deed ze hetzelfde, alleen omdat ze de zweep gewoon niet kende. Ze heeft veel vertrouwen in de mens en vind de aandacht die ze nu krijgt helemaal geweldig. Liep een half rondje aan de longeerlijn en stopte dan en kwam gezellig met de oortjes naar voren naar je toe gelopen. Je kan zo'n paard daar toch niet voor straffen en meteen een fikse tik geven omdat ze zo'n vertrouwen in je heeft. Daartegenover staat wel dat ze moet leren waar de zweep voor is, zonder er bang voor te worden. Wij hebben het opgelost door haar los in de cirkel te laten en haar 'los' te longeren, zodat ze zo leerde dat ze voor de zweep voorwaarts moest en bij mij vandaan blijven. Daar hoefde ik geen fikse tik voor uit te delen maar af en toe wel een iets hardere dan soft gefriemel, en meteen met de stem belonen als ze dan het goede deed. Ze doed het nu heel goed en heeft alle vertrouwen gehouden.
Maar ja, hoeveel onbeleerde paarden van 3 jaar doen niet dit soort dingen, als TS dan hier hulp moet vragen is dat een teken dat ze dus te weinig ervaring heeft en gewoon iemand nodig heeft die haar helpt.
Ze is eigenlijk net zo onwetend als haar paard. Niets mis mee, maar vraag goede hulp ter plekke, daar heb je meer aan.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:28

tamary schreef:
@ Jensvi : respect is iets anders dan angst. Bang voor de zweep geeft alleen maar vluchtgedrag en daar schiet je niks mee op. TS wil graag dat paard respect heeft voor de zweep en dus de aanwijzingen die ze er mee geeft opvolgt.


Ja ik weet dat, ik had enkel niet begrepen dat TS dat wist.

manex

Berichten: 1105
Geregistreerd: 09-09-03

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:30

Waarom moet een paard respect hebben voor de zweep? Bij het longeren of los werken in een roundpen is een zweep bedoel als aanwijsstok, meer een soort verlenging van je arm. Puur om je aanwijzingen iets duidelijker zichtbaar te maken.
Je verlangt toch ook niet van je paard dat hij/zij respect heeft voor je arm?

senna1234

Berichten: 247
Geregistreerd: 23-08-12

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:03

Als je paard respect heeft voor jou, ook voor je zweep.
Angst verpest het alleen!

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:17

Hele andere vraag... wat wordt eigenlijk bedoeld met respect voor de zweep? Als iemand dat noemt, denk ik aan een paard wat daarop reageert door vaart te maken, van je af te gaan ed.
Dan is er toch altijd in meer of mindere mate sprake van onaangenaam gevoel bij de zweep (en dus ook in meer of mindere mate een angstgevoel), lijkt me (negatief reinforcement; druk opvoeren met de zweep -zo hard als het moet, vlgs bepaalde goeroes- totdat paard reageert om de onprettige stimilus -zweep- te ontwijken)
Ik kan dat niet helemaal rijmen met bepaalde reacties.


Ik voor mij gebruik de zweep graag als cue. Geen van mijn paarden hebben angst voor de zweep of ervaren hem als negatief omdat ik hem alleen als aanwijsstok gebruik, nooit voor het opvoeren van druk
Maar goed.. mijn trainingswijze wijkt af van de meesten.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:18

liljebo schreef:
Hele andere vraag... wat wordt eigenlijk bedoeld met respect voor de zweep? Als iemand dat noemt, denk ik aan een paard wat daarop reageert door vaart te maken, van je af te gaan ed.
Dan is er toch altijd in meer of mindere mate sprake van onaangenaam gevoel bij de zweep (en dus ook in meer of mindere mate een angstgevoel), lijkt me (negatief reinforcement; druk opvoeren met de zweep -zo hard als het moet, vlgs bepaalde goeroes- totdat paard reageert om de onprettige stimilus -zweep- te ontwijken)
Ik kan dat niet helemaal rijmen met bepaalde reacties.


Ik voor mij gebruik de zweep graag als cue. Geen van mijn paarden hebben angst voor de zweep of ervaren hem als negatief omdat ik hem alleen als aanwijsstok gebruik, nooit voor het opvoeren van druk
Maar goed.. mijn trainingswijze wijkt af van de meesten.


Ik kan me wel vinden in jou gebruik van de zweep. Dat is eigenlijk zoals het bedoeld is in oorsprong en zo doe ik het ook altijd.

Anoniem

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:56

Misschien een idee om iemand mee te laten kijken?
Misschien doe je iets fout, bijvoorbeeld dat je onbewust een signaal geeft om naar je toe te komen.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:31

Loswerk les nemen en daarna longeer les zou ik zeggen , wat verwacht je van een 3 jarige en al helemaal als je zelf niks van het longeren snapt hoe wil je het dier dan op een normalen manier trainen??
De zweep is idd alleen als aanwijs stokje bedacht om je hulp eventueel wat groter te maken, maar als jij met jou lichaam de verkeerde singnalen geef hoe moet het dier dat weten wat hij moet doen, een mep geven is de weg van de minste weerstand en word altijd gedaan door een ruiter die niet weet hoe echt te longeren en helaas zijn dat er heeeeeeeeeeeeeeel veel ,

Ook moet je bedenken waarom je longeert?
Longeren is om je paard sterker te trainen en het binnen achterbeen sterker te maken, laat nooit zomaar doelloos je paard in zijn eigen houding aan een lijn rennen , heeft geen enkelen zin.
Dus verdiep je eens in wat lingeren nu echt is en dan heb ik het over longeren aan een enkelen lijn en niet aan het bit , het is erg slecht om je paard aan bit te longeren omdat je dan het hele paard aan de onderkaak vast hebt en dat is erg naar voor een paard , longeer aan kaptoom daar zijn deze dingen namelijk voor uit gevonden, helaas denken heel veel ruiters nog met een bit macht te hebben, ja je hebt macht bij heel veel paarden als je ze pijn doet en dat zie je vaak bij mensen die angst hebben voor hun eigen paard die denken dus met de zweep te kunnen meppen om hun paard te laten luisteren , helaas belanden deze dieren vaak weer op de marktplaats zodat de ruiter een nieuw slachtoffer kan uitzoeken.

Bedenk ook dat je met een 3 jarige bezig ben , hou het leuk en speels , bouw een band op , zeker een tinker kan zich helemaal af gaan sluiten en dan ben je hem kwijt voor altijd.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:12

De zweep is idd alleen als aanwijs stokje bedacht om je hulp eventueel wat groter te maken, maar als jij met jou lichaam de verkeerde singnalen geef hoe moet het dier dat weten wat hij moet doen, een mep geven is de weg van de minste weerstand en word altijd gedaan door een ruiter die niet weet hoe echt te longeren en helaas zijn dat er heeeeeeeeeeeeeeel veel ,


Mooi gezegd Midgie.