Help, mijn paard hangt bij het hoevenuitkrabben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Love_Mirra
Berichten: 1249
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Help, mijn paard hangt bij het hoevenuitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 13:41

Hallo,

Ik heb sinds een half jaartje een Haflingermerrietje gekocht. Zij was niets gewoon, had alleen nog maar op de weide en de stal gestaan. Midnight (zo noemt ze) had ook nog nooit een halster om gehad en de enigste moment waarop zij met mensen te maken had, was tijdens het voeren. Dus had ze bang van mensen etc. Ze is nu 2 jaar en 2 maand oud.

Nu gaat het allemaal al goed, komt ze vrolijk naar je toe, kan zonder problemen vaststaan en de trailer op... Het enige probleem is haar hoeven uitkrabben. Vanvoor gaat het supergoed, en links vanachter ook. Alleen rechts achteraan is een totale ramp.

Dan geeft ze (na lang aandringen) haar voet, 5cm van de grond, hoger gaat ze niet of ze valt om en dat gedurende 2 seconden. Daarna lijkt ze om te vallen, ze leunt tegen je aan met gans haar gewicht. Soms schopt ze ook even en valt ze daarna 'om'. Zelfs de hoefsmid kan haar dan niet houden als ze 'om' valt (al is hij er wel in geslaagd om de hoef te bekappen). Ik heb al geprobeerd om haar tegen de muur te zetten en het zo te proberen maar dat werkt ook niet. Ik heb ook al geprobeerd om een meter van haar af te staan, zodat ze niet onmiddellijk tegen je aan kan leunen, maar dat geeft hetzelfde resultaat.

Geen van mijn andere paarden heeft het zo erg gehad (eentje had het ook maar in zeer zeer lichte vorm en dat is nu weg).

Waarom zou ze dit doen? En heeft er iemand tips om het af te leren? Help mij aub.

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gehad..
Rust zacht mijn lieve kanjers! Ilja R.I.P. 30-7-2013 en Cayetano 26-6-2014


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:47

Als ze alle andere voetjes goed geeft en alleen dit voetje niet, denk ik zomaar aan een lichamelijk probleem. Laat eens een osteopaat komen om haar rug na te kijken, of misschien zit er iets in het bekken niet goed.

Voor adressen van behandelend Osteopaten in Nederland en Belgie, kijk even op http://www.icreo.com

Je suis Charlie.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:49

Het klinkt alsof ze simpelweg haar evenwicht niet kan houden, dat komt wel vaker voor met jonge paarden.

Bij Ziggy heeft het erg geholpelpen om hem tegen een muur te zetten. maar ik lees dat je dat al geprobeerd hebt.

Kan je niet beginnen de hoef gewoon laag vast te houden, 2 seconden vasthouden, belonen, en weer neer zetten. Dit dan heel rustig opbouwen, kan wel een paar maanden duren, maar dan gaat het daarna wel zoals het hoort.

Ook zou ik eens kijken of ze geen lichamelijke problemen heeft wat het voetje geven belemmerd, een goede osteophaat of fysio kan je hiermee helpen.

MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:54

kehdra schreef:
Het klinkt alsof ze simpelweg haar evenwicht niet kan houden, dat komt wel vaker voor met jonge paarden.

Bij Ziggy heeft het erg geholpelpen om hem tegen een muur te zetten. maar ik lees dat je dat al geprobeerd hebt.

Kan je niet beginnen de hoef gewoon laag vast te houden, 2 seconden vasthouden, belonen, en weer neer zetten. Dit dan heel rustig opbouwen, kan wel een paar maanden duren, maar dan gaat het daarna wel zoals het hoort.

Ook zou ik eens kijken of ze geen lichamelijke problemen heeft wat het voetje geven belemmerd, een goede osteophaat of fysio kan je hiermee helpen.


Mijn ervaring is dat dit de beste manier is.
Mijn haflinger merrie (was ook 2 toen ze bij me kwam, gewoon uit de kudde, niets gewend) ging bij haar voorhoeven zelfs op haar kniëen liggen als ik een beentje vroeg. Ook achter moeilijk, wat slaan enz.
Osteo er bij gehad, niets aan et vinden, wel wat links gebogen maar dat heeft training nodig.

Zoals bovenstaand beschreven begonnen met de hoeven, heel veel tijd voor genomen en juist niet elke dag maar bv 3x per week geoefend en nu gaat het prima.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Love_Mirra
Berichten: 1249
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 13:56

kehdra schreef:
Het klinkt alsof ze simpelweg haar evenwicht niet kan houden, dat komt wel vaker voor met jonge paarden.

Kan je niet beginnen de hoef gewoon laag vast te houden, 2 seconden vasthouden, belonen, en weer neer zetten. Dit dan heel rustig opbouwen, kan wel een paar maanden duren, maar dan gaat het daarna wel zoals het hoort.


Een evenwichtsprobleem lijkt me nogal raar, omdat ze het op haar andere drie voeten niet heeft. Die kan je echt lang vasthouden.

En met dat vasthouden laag, zijn we al sinds het begin mee bezig, maar het gaat nog steeds niet langer. Of ze komt weer met haar volle gewicht tegen je aanleunen

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gehad..
Rust zacht mijn lieve kanjers! Ilja R.I.P. 30-7-2013 en Cayetano 26-6-2014

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Help, mijn paard hangt bij het hoevenuitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:58

Ziggy kan nu nog steeds zijn rechterachterbeen niet lang omhoog houden, de andere drie gaan keurig :j
Dit heeft deels te maken met zijn scheefheid, maar ook met evenwicht. ondanks dat hij het met zijn andere drie voetjes keurig doet.

Hoe lang is lang in jou woordenboek? en wat doe je precies?

Heb je al eens een osteo laten kijken? als ze lichamelijke ongemakken heeft zou het niet eerlijk zijn om door te blijven vragen natuurlijk ;)

Love_Mirra
Berichten: 1249
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 14:02

kehdra schreef:
Ziggy kan nu nog steeds zijn rechterachterbeen niet lang omhoog houden, de andere drie gaan keurig :j
Dit heeft deels te maken met zijn scheefheid, maar ook met evenwicht. ondanks dat hij het met zijn andere drie voetjes keurig doet.

Hoe lang is lang in jou woordenboek? en wat doe je precies?

Heb je al eens een osteo laten kijken? als ze lichamelijke ongemakken heeft zou het niet eerlijk zijn om door te blijven vragen natuurlijk ;)

Neeh, een osteo heb ik nog niet laten komen, maar na het lezen van deze reacties ga ik het wel doen.

Lang is zolang ik haar heb, 5 maand en half, 3à4 keer per week. Gewoon een voetje vragen, heel eventjes vasthouden en terug neerzetten (2 seconden). Nu gaat het nog steeds niet langer. Voor mij maakt het niet zoveel uit, maar uiteindelijk moeten haar hoefjes wel bekapt worden

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gehad..
Rust zacht mijn lieve kanjers! Ilja R.I.P. 30-7-2013 en Cayetano 26-6-2014

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Help, mijn paard hangt bij het hoevenuitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:05

Als je dat al zolang aan het proberen bent geweest, en tegen de muur zetten ook niet helpt zou ik inderdaad de osteo eens laten komen :j

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:55

Mijn driejarige paard heeft precies hetzelfde. Vind alle voetjes geven best moeilijk maar rechtsvoor in het bijzonder. Hij is vorige maand klinisch en rontgelogisch gekeurd dus lichamelijk in orde. Bij mijn paard is rechts zijn moeilijke kant. Bovendien hebben jonge paarden vaak moeite met evenwicht, ik kan op mijn rechterbeen ook langer op 1 been staan dan op mijn linker ;). Vandaag is mijn hoefsmit voor het eerst geweest om hem te bekappen, dat ging super. Vooral omdat ik zijn hoofd vast hield en 1 hand op zijn schouder dat gaf hem wat steun. Grappig was dat rechtsvoor en rechtsachter wat moelijker ging (zijn moeilijke kant). Komt vanzelf allemaal goed, ze zijn nog zo jong, gewoon dagelijks kort oefenen komt het vanzelf met wat tijd goed!
Belangrijk, rustige hoefsmit en desnoods bekappen in etappes. Bijv eerst alleen wat vijlwerk of aleen de stralen en zolen wat bijwerken, zo duurt de kapbeurt niet te lang en doet je paard geen vervelende ervaring op!

Anoniem

Re: Help, mijn paard hangt bij het hoevenuitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:02

Osteopaat is sowieso een goed idee.

Verder kan er iets aan de hand zijn met één van haar andere hoeven/benen. Als ze een been moet geven, komt er meer gewicht op een ander been. Welk been dat is, is afhankelijk van haar voorkeurskant, maar vaak is het dan het been diagonaal tegenover het 'moelijk te geven been'. Dus bij jouw paardje wellicht linksvoor.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers