paard bijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

paard bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 21:44

hallo allemaal
ik heb sinds een maandje een fjord in mijn bezit.
deze is 2 jaar en nu 3 maand oud.
wat mij opvalt, is dat hij meer begint te bijten. wel zachtjes maar hij pakt alles vast wat hij maar kan pakken.
touwtjes van mijn jas, mijn petje die ik altijd op heb, halster die ik op dat moment wil omdoen,, echt alles wil die hebben.
is dit nu gewoon de leeftijd?
moet ik hem straffen of wat? heb echt geen idee.
ik heb echt niet het idee dat hij het gemeen bedoelt maar weet niet wat ik hiermee aan moet.
misschien is hij wel aan het wisselen met de tanden ofzo?

nou hebben jullie hier ervaringen mee?

en hoe moet ik erop reagere?

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: paard bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:16

VSW-->OPG

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Re: paard bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:20

Er zijn veel jonge ruinen die dit doen, niet straffen maar ook niet accepteren dus gewoon wegduwen hoe grappig het ook is als je pony je pet afpakt, als hij dit een keer bij je neus doet is het minder. Niets uit de hand voeren want dan stimuleer je dit gedrag ook.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 22:53

bigone schreef:
Er zijn veel jonge ruinen die dit doen, niet straffen maar ook niet accepteren dus gewoon wegduwen hoe grappig het ook is als je pony je pet afpakt, als hij dit een keer bij je neus doet is het minder. Niets uit de hand voeren want dan stimuleer je dit gedrag ook.


haha ja inderdaad het is af en toe wel hilarisch maar hier ga ik ook mee werken,
hij krijgt bij mij vanaf het begin eigenlijk geen snoepjes. wel voer ik hem brokken uit de hand. simpelweg omdat het maar 1 handje is, maar vanaf nu ga ik dus het vanuit een emmer voeren!

super bedankt!

iemand nogmeer tips?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: paard bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:55

Volgens mij zijn hier al meer topics over, maargoed. Als mijn pony begint met happen duw ik haar hoofd gewoon weg. En daarna mag ze weer bij me terug komen. Als ze weer begint, weer wegduwen :+ Doet geen pijn en zo leert ze ook wel dat ze niet mag bijten.

an_ti

Berichten: 226
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: Breda

Re: paard bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:33

klopt, inderdaad wegduwen en geen aandacht geven tot hij/zij weer bij je terugkomt. Juist de herhaling en het consequent zijn leert het gedrag wel af.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: paard bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:03

is het een ruin/hengst of merrie?

want dat wegduwen is leuk en aardig....en het is maar een pony...maar ik denk dat die tip niet voor iedereen werkt...
ooit weleens een hengst weg proberen te duwen??

blokt
Berichten: 48
Geregistreerd: 01-09-10

Re: paard bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:08

zodra hij jou te pakken heeft zou ik hem een leuke mep op zn kop geven.
Verder lijkt het me ook geen gedrag voor een paard dat je zou moeten tollereren, ook al lijkt hij er niks stuk mee te maken. Toch hem duidelijk maken dat je dat niet wilt hebben.

_ED_

Berichten: 255
Geregistreerd: 20-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:14

Ook even aan denken dat het wisseltijd is voor de twenters mensen..dus niet zomaar een stoot uitdelen. Zorg dat hij iets heeft waar hij lekker op kan kauwen in stal of op de weide (denk aan een autoband op de wei/bijtring in stal). Voor de rest gewoon lekker negeren, en als hij je jas een keer te pakken heeft haal je hem gewoon uit z'n mond. Dit klinkt in mijn oren niet als gemeen bijten.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 22:16

Sky_As schreef:
is het een ruin/hengst of merrie?

want dat wegduwen is leuk en aardig....en het is maar een pony...maar ik denk dat die tip niet voor iedereen werkt...
ooit weleens een hengst weg proberen te duwen??


het is een ruintje

diega

Berichten: 1254
Geregistreerd: 08-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:38

Dit niet tolereren, je bent in principe zijn vriendje niet maar staat ahw hoger in rangorde.
Het hoort bij zijn opvoeding dat je hem dit niet toelaat, dit hoeft niet altijd een dreun te zijn maar als je hem een paar keer hebt weggeduwd en hij doet het weer mag je hem best een tik op zijn neus geven.
Ook het schuren tegen je aan of omverduwen mag je niet toestaan.
Het is nog een jonge pony en om problemen in de toekomst te voorkomen is het belangrijk dat je duidelijk bent naar hem toe. En consequent blijven, niet de ene dag (als je misschien goede zin hebt) het toestaan en de volgende dag hem ervoor straffen (als je chago bent :D ).

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:02

Sky_As schreef:
is het een ruin/hengst of merrie?

want dat wegduwen is leuk en aardig....en het is maar een pony...maar ik denk dat die tip niet voor iedereen werkt...
ooit weleens een hengst weg proberen te duwen??


Een opgevoede hengst is niet anders dan een ruin of merrie hoor.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:44

ik heb dit net in een ander topic geplaatst:

kehdra schreef:
sla hem niet, maar probeer hem te blocken.

Als het goed is ken je hem nu wel aardig, en zie je de happen waarschijnlijk wel aankomen.
Als jij hem nu direct blockt met je elleboog, op het moment dat hij denkt jou te gaan bijten, krijg hij een flinke knal.

helemaal zijn eigen schuld, zonder dat jij hem een tik moet geven.

Doe naast het 'blocken' verder niks. een duidelijk 'nee' of 'foei' is genoeg.
Daarna gewoon weer verder gaan met waar je mee bezig was, en dit blocken consequent blijven toepassen.



Ook zou ik stoppen met het spontaan uit de hand voeren. Voer hem alleen nog met bijvoorbeeld clickertraining, of leg het anders op de grond.

Uit de hand voeren kan, maar je hebt dan een net opgevoed paard nodig (en dan nog liever niet), en dat is die van jou niet.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:47

blokt schreef:
zodra hij jou te pakken heeft zou ik hem een leuke mep op zn kop geven.
Verder lijkt het me ook geen gedrag voor een paard dat je zou moeten tollereren, ook al lijkt hij er niks stuk mee te maken. Toch hem duidelijk maken dat je dat niet wilt hebben.


Ik vind dit niet een advies die klakkeloos moet worden opgevolgd.
Lees dit topic maar eens ;) [OPG] Paard bijt maar word nu beetje kopschuw

Een mep KÁN helpen, maar dan moet het wel heel goed getimed worden, en met de juiste intente. Daar gaat het vaak mis, mensen meppen maar wat, maar totaal niet getimed, gericht en missen de intentie...

jemmen

Berichten: 49
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:58

terug bijten :)

joyce_eddy schreef:
hallo allemaal
ik heb sinds een maandje een fjord in mijn bezit.
deze is 2 jaar en nu 3 maand oud.
wat mij opvalt, is dat hij meer begint te bijten. wel zachtjes maar hij pakt alles vast wat hij maar kan pakken.
touwtjes van mijn jas, mijn petje die ik altijd op heb, halster die ik op dat moment wil omdoen,, echt alles wil die hebben.
is dit nu gewoon de leeftijd?
moet ik hem straffen of wat? heb echt geen idee.
ik heb echt niet het idee dat hij het gemeen bedoelt maar weet niet wat ik hiermee aan moet.
misschien is hij wel aan het wisselen met de tanden ofzo?

nou hebben jullie hier ervaringen mee?

en hoe moet ik erop reagere?