wat te doen: happende pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: wat te doen: happende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:31

Afleren ís opvoeden, Fredjelover ;)


Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:26

emjam schreef:
Diablo schreef:


Ik denk zeker dat er een oorzaak is, nl. gebrek aan opvoeding. Als een paard naar mij hapt, krijgt hij een hengst terug. En dan wel zo, dat hij het niet weer wil doen.


dit gebeurd al hoor!!! ;)
alleen de pony blijft het doen.



Dan corrigeer je óf niet goed/hard genoeg, óf op een verkeerd moment.

Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn schoentje te kussen

Fredjelover

Berichten: 10
Geregistreerd: 21-01-09
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:40

ja zoiets bedoelde ik :D
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-02-09 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bold en schuine code verwijderd.

_manuela_

Berichten: 604
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Utrecht

Re: wat te doen: happende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:59

Een flinke klap verkopen
In zijn oor terug bijten
Niet meer uit de hand voeren!!!
Ook niet in kleding laten happen. Alles consequent afstraffen.

Ik heb dus ook een bijter/happer gekocht en die doet het nu alleen af en toe nog eens proberen bij aansingelen (singeldwang). Dan trekt ie ook meteen terug omdat ie weet dat ie een klap krijgt. Alle beloningen krijgt hij uit zijn voerbak.
In het oor bijten kan nogal eens helpen. Ikzelf kom niet bij mij paard zijn oor. Hij is 1.68 en ik 1.58 haha

You will always be my light, only now you are a star shining bright

Sas_Abel

Berichten: 33
Geregistreerd: 07-05-08

Re: wat te doen: happende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:05

Die van mij doet het ook. Ik heb hem nu een jaar en hij is als twee jarige gecastreerd. Ik straf het heel consequent af maar hij blijft het doen en is ook nergens van onder de indruk. Als ik hem een klap tegen zn neus geef maakt dat echt geen indruk op hem. Volgens mij doet hij het voornamelijk als hij zich verveelt.

Emma

Berichten: 2080
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Friesland

Re: wat te doen: happende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-09 16:33

ik heb jullie tips toegepast, en het werkt echt!

Mickey
L2+6

_manuela_

Berichten: 604
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Utrecht

Re: wat te doen: happende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:53

Welke tips hebben dan geholpen?

You will always be my light, only now you are a star shining bright

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: wat te doen: happende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:32

Alleen las ook singeldwang, als je paard dit in een vroeg stadia doet (dus nog niet omdat het geleerd heeft dat het werkt) dan is het vaak uit pijn of irritatie of iets in die rchting. Zoek dan dus ook de oorzaak...

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Emma

Berichten: 2080
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-09 17:38

manueeltje82 schreef:
Welke tips hebben dan geholpen?

van alles een beetje :)
niet uit de hand eten geven, echt goed afstraffen als ze toch hapt, en haar niet met haar hoofd zich helemaal naar me toe laten draaien als ik bijv aan het poetsen was, zodat ze het ook zoiezo moeilijker kreeg om te happen!

Mickey
L2+6

Annatjeee13
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 23:07

Hey, mijn bijrijdpony hapt altijd tijdens t poetsen en ik weet niet zo goed wat ik er aan kan doen (tijdens het rijden doet ze niks dus alleen met poetsen)

Poekkie

Berichten: 7288
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 23:15

Annatjeee13 schreef:
Hey, mijn bijrijdpony hapt altijd tijdens t poetsen en ik weet niet zo goed wat ik er aan kan doen (tijdens het rijden doet ze niks dus alleen met poetsen)


Geef je haar toevallig snoepjes of wortels uit de hand?
Zoja, een tijdje alleen maar in een ton geven en alleen na het rijden (voorspelbaarheid voor haar = duidelijkheid dat ze niet moet bedelen).
En als ze hapt, een boze stem en een tik terug geven.

Let wel op... hapt ze specifiek tijdens het poetsen van een bepaalde plek op de rug / buik of singelplek? Dan kan dit ook een uiting zijn van ongemak zoals maagzweren, rugpijn, buikpijn. In dat geval laten onderzoeken. Al zou ik het bijten zelf ondertussen nog steeds afstraffen.

Paardengek in hart en nieren!

Annatjeee13
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 23:34

Poekkie schreef:
Annatjeee13 schreef:
Hey, mijn bijrijdpony hapt altijd tijdens t poetsen en ik weet niet zo goed wat ik er aan kan doen (tijdens het rijden doet ze niks dus alleen met poetsen)


Geef je haar toevallig snoepjes of wortels uit de hand?
Zoja, een tijdje alleen maar in een ton geven en alleen na het rijden (voorspelbaarheid voor haar = duidelijkheid dat ze niet moet bedelen).
En als ze hapt, een boze stem en een tik terug geven.

Let wel op... hapt ze specifiek tijdens het poetsen van een bepaalde plek op de rug / buik of singelplek? Dan kan dit ook een uiting zijn van ongemak zoals maagzweren, rugpijn, buikpijn. In dat geval laten onderzoeken. Al zou ik het bijten zelf ondertussen nog steeds afstraffen.


Nee ze hapt niet op een specefieke plek en ik geef haar ook geen snoepjes ofs

marley93

Berichten: 6018
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 06:08

Poekkie schreef:
Annatjeee13 schreef:
Hey, mijn bijrijdpony hapt altijd tijdens t poetsen en ik weet niet zo goed wat ik er aan kan doen (tijdens het rijden doet ze niks dus alleen met poetsen)


Geef je haar toevallig snoepjes of wortels uit de hand?
Zoja, een tijdje alleen maar in een ton geven en alleen na het rijden (voorspelbaarheid voor haar = duidelijkheid dat ze niet moet bedelen).
En als ze hapt, een boze stem en een tik terug geven.

Let wel op... hapt ze specifiek tijdens het poetsen van een bepaalde plek op de rug / buik of singelplek? Dan kan dit ook een uiting zijn van ongemak zoals maagzweren, rugpijn, buikpijn. In dat geval laten onderzoeken. Al zou ik het bijten zelf ondertussen nog steeds afstraffen.


Ik zou in dat laatste (eigenlijk ieder) geval eens goed opletten op signalen die je pony voor het happen geeft. Die moeten er namelijk zijn, hoe klein en subtiel ook. Dan kun je proberen te voorkomen dat ze hapt, en misschien ook beter uitvinden waarom. Bovendien hoef je dan ook niet te straffen, wat negen van de tien keer toch al een verkeerde timing heeft.
Misschien helpt het om jezelf eens te filmen, dan kun je het terugkijken en beter zien. Een zwiep van de staart kun je snel missen als je met je hoofd naar dat van je pony staat.

Ik zeg niet dat je nooit kan straffen he, maar de timing moet dus goed zijn. Die van mij krijgt ook wel eens een hengst als ie te lomp is.

Doet ze het trouwens bij iedereen? (Sorry als ik eroverheen heb gelezen.)

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: heino2006 en 8 bezoekers