Leren paard los te laten (mentaal), hulp gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Leren paard los te laten (mentaal), hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:03

Goed voor jezelf zorgen is ook: weten wat nu prioriteit heeft om te veranderen en wat niet. En dat kan dus ook zijn dat je het voor nu even houdt zoals het is. Dat is geen beslissing voor de komende twintig jaar - als het over een paar weken of maanden anders voelt, kun je veranderen zonder dat je dat aan iemand hoeft te verantwoorden of uit te leggen.

Maar:
- je hoeft niet per se te kletsen met stalgenoten. Je kunt ook heel beleefd even tijd nemen voor jezelf.
- je zou eens bij jezelf kunnen kijken welke dingen je minimaal belangrijk vindt, en welke dingen je, gewoon voor de gein, eens iets minder secuur zou kunnen doen. Wat gebeurt er als je de stal bv 1 dag per week niet nog even extra doet? Het poetsen na het rijden, moet dat heel zorgvuldig of is hoeven+zweet losborstelen genoeg? Wat als je laarzen of beschermers aan de buitenkant niet helemaal zandvrij zijn maar ietsjes minder?
Je hoeft jezelf niet te dwingen om het sneller te doen, maar je kunt eens proberen (gewoon proberen, je hoeft niets, je kunt het de volgende dag gewoon weer anders doen) of je her en der een klusje net wat losser kunt laten.


Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:21

Lauraa90 schreef:
Waar ik vooral veel extra tijd aan kwijt ben zijn de kleine dingen.
- Goed in en uitstappen, beiden minimaal 15 min. Voorheen gebruikte ik de stapmolen voor uitstappen, nu meestal niet (stom schuldgevoel).
- Na het rijden, goed de tijd geven haar op temperatuur te laten komen, ik wacht gerust een half uur nadat ik al helemaal klaar ben.
- Goed poetsen voor en na het rijden
- Ik heb een hekel aan zand (afwijking) dus laarzen, singel, beschermers goed zandvrij en bijna altijd gewoon helemaal netjes schoon terug in de kast
- Stal nog even extra doen
- Veel knuffelen tussendoor en inderdaad veel kletsen, waar ik overigens vaak geen zin in heb maar het is toch ook wel weer gezellig en wil niet onbeleefd zijn.


Even inhaken op dit stukje.
- Goed in en uitstappen is natuurlijk belangrijk. Ik reken hier meestal iets korter voor, zo'n 10 minuten. Maar bij flinke kou of na een zware training wordt het ook wel 15 minuten. Dus dat vind ik niet zo raar. In de molen zetten en intussen je spullen opruimen zou je wel nog wat tijd besparen.
- Een half uur wachten tot ze op temperatuur is is echt onzin (niet bot bedoeld). Je hebt al een kwartier uitgestapt, als het goed is is ze daarna al op temperatuur. Zou dat toch nog niet helemaal het geval zijn is ze na het opruimen van je spullen echt wel afgekoeld. Als je zelf gesport hebt heb je het toch ook niet drie kwartier later nog warm?
- Je paard hoeft natuurlijk niet elke keer spic en span te zijn als je gaat rijden. Zeker als ze onder een deken staat is even een borstel er overheen en de hoefjes uitkrabben voldoende. Na het rijden poetsen is mijns inziens nergens goed voor. Hooguit hoeven krabben na een buitenrit en even een borstel over zweetplekken. Je zou kunnen overwegen om het na het rijden poetsen weg te laten, en voor het rijden wat korter te poetsen. Dan poets je haar eens in de week echt goed, bijvoorbeeld op haar solarium dagje.
- Als je nou met jezelf afspreekt dat je je spullen dagelijks even vlug afklopt/afborstelt en dan eens in de week echt goed schoonmaakt, dat scheelt al wat tijd zonder dat je je spullen vies in de kast hebt liggen.
- Haar stal wordt uitgemest toch? Als ik het goed begrijp dagelijks? Is het dan echt nodig om de stal zelf nog extra te doen?
- Veel knuffelen is natuurlijk altijd fijn :D Als je zelf niet zo'n behoefte hebt om te kletsen kan je ook gewoon zeggen dat je graag naar huis wil/haast hebt oid. Dat is echt niet onbeleefd.

Zo zou je al best wat tijd in je routine kunnen besparen, zonder echt grote dingen weg te laten. Zoals je zelf al zegt, het zit hem vooral in al die kleine dingetjes.

Edit: ik snap dat het niet eenvoudig is om je routine aan te passen. Ik doe ook het liefst alles altijd op mijn manier en lekker rustig aan. Maar misschien zou je stapje voor stapje dingetjes aan kunnen passen, zonder dat je je daar rot over voelt.

Da Vinci (Van Gogh x Kigali) Z1+7 *PR 224,5*

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:59

Ik lees dat je vooral heel erg moeite hebt met wat anderen vinden en denken. Dat is iets waar je met een therapeut mee aan de slag kan, want dat heeft verder niks met paarden te maken.

Je schrijft: “Anderen vinden dat ik teveel tijd doorbreng op stal, ten kostte van....” “Anderen willen dat ik voor mezelf zorg” “Veel kletsen, waar ik overigens vaak geen zin in heb maar wil niet onbeleefd zijn” “Velen denken jeetje hoezo even extra in de molen”

Dus wat nou als je loslaat wat anderen denken, wat wil je zelf? Ten koste van wat gaat het? Waarom zou je het niet volhouden? Waaruit blijkt dat je niet goed voor jezelf zorgt?

Als jij wil dat je paard in de ochtend een half uur in de molen komt en in de middag nog naar buiten gaat dan is dat toch prima? Waarom zou je je daar zorgen om maken wat anderen daarvan denken?

Daarnaast moet je nee leren zeggen, ook als iemand met je gaat kletsen.

De tijd die je verder met je paard doorbrengt lijkt me verder niks mis mee. Je zou je kunnen afvragen of 6 dagen per week rijden heel goed is en of het trainingsschema niet wat aangepast kan worden maar het is ook niet goed om daar continu met een gehaast gevoel rond te lopen.

Ik zie ook net als mijn voorganger het nut niet om te wachten tot je paard afgekoeld is en het komt daardoor op mij over alsof je een beetje te overbezorgd bent. Net zoals je zegt “ze heeft weer last van koliekjes”. Gedraagd je paard zich echt anders of is het iets minimaals wat alleen jij ziet?

Daarom denk ik dat je al met al gewoon lekker aan de slag moet met leren nee zeggen, loslaten wat anderen vinden en kijken waar dit overbezorgde gevoel richting je paard vandaan komt en daar mee om leren gaan. Leer loslaten en van je schema af te wijken en ga lekker naar je paard voor de lol en ontspanning.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Leren paard los te laten (mentaal), hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:16

Je komt heel perfectionistisch over op mij..en vaak komt bij perfectionisme ook controledwang en dwangmatige trekjes voor. Dus ik kan me voorstellen dat "lostlaten" een dingetje is.

Wbt het koliekgevoelige dat kan ik goed begrijpen, ik heb ook een paard gehad die dagelijks beweging nodig had omdat ie anders snel last van koliek kreeg en daar deed ik liever ook maar 1 dag rust tussendoor omdat 2 eigenlijk teveel was en niet goed voor hem. En ook vanwege die reden moest ik echt iedere dag kijken hoe hij erbij stond Dus achteraf gezien was dat ergens best een belasting (al vond ik het absoluut niet erg)

Maar ik had de rest van wat jij omschrijft niet, misschien kun je eens proberen om je vaste patronen te doorbreken. Bijvoorbeeld geen tuig meer poetsen iedere dag, maar nog maar 1x in de week. Paard korter rijden of longeren. Tegen anderen zeggen dat je geen tijd hebt om te kletsen en af en toe eens een dagje overslaan en je stalhouder/ stalgenoot je paard laten controleren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:52

Als je het heel graag wil, dan zou ik daar persoonlijk hulp voor zoeken en kijken wat jou wel 'fijn'lijkt, en vaak naar je paard gaan is natuurlijk helemaal niet erg! Maar over het 'overbezorgte' zo noem ik het even! Ik denk dat je dat altijd wel zou bliven hebben, dat heeft een moeder ook altijd bij zijn kind! Succes!

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:55

Oeps! Had net bij het verkeerde topic antwoord gegeven! Sorry

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:12

Ik ging altijd 3-4x per week naar stal en was dan ook gerust 3uur bezig (ex reistijd). Op het moment ga ik 7x per week en dan is dan toch niet helemaal handig om 3uur per keer te gaan naast 40uur werken en een huishouden.

Hier ook een perfectionist maar ik heb toch met mezelf afgesproken een aantal concessies te doen. Zaterdag is mijn stal-dag. Ik heb dan les en neem dan uitgebreid de tijd om paard en spullen te poetsen, met stalgenoten te kletsen, drinkbakken te schrobben etc. Ik ga pas naar huis als ik daar zin in heb.

De overige dagen doe ik om en om. De ene dag gewoon lekker de tijd nemen, de andere dag even snel snel borstel erover, 20min longeren, naverzorgen en naar huis. Ik vind dit fijner dan helemaal niet gaan (maar ik heb ook minder reistijd). Ik denk dat je paard er ook nog wel mee kan leven als je om de dag lekker de tijd neemt om te kroelen ipv elke dag.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:44

Hey ik herken mij in je verhaal!
Ik leef voor mijn paard en breng er ook uren door.

Ik zet kruisjes in mijn agenda waar ik een dag echt iets met de meiden ga doen!

In begin deed ik nog even snel een aai over zijn bol brengen. Maar nu kan ik loslaten en gewoon een dagje niet gaan!

En als t niet lukt. Waarom vind je dit zo'n probleem? Het houdt je van de straat en je ligt niet lui op de bank weg te rotten.

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Leren paard los te laten (mentaal), hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:02

Ik herken dit echt zooooo!
Ik vind het al knap dat je op vakantie kan. De laatste keer is mij echt niet goed bevallen, dus we gaan niet meer. Vind ik niet perse erg hoor, want we hebben het heerlijk thuis en mijn man hoeft ook niet perse.
Maar goed, dat lost je probleem niet op.

Het werkte voor mij alleen maar dat ik een ander even liet checken. Dat stelde me echt gerust, als die gewoon controleerde of paard zichzelf was, geen wondjes of dingen.
Ik had gelukkig ook van die paranoia stalgenootjes, daarvoor moest ik altijd het waterbakje controleren, want bij haar paard was het waterbakje ooit eens stuk :)

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Leren paard los te laten (mentaal), hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:29

IK weet natuurlijk niet hoe het precies bij jou zit, maar sinds ik in een burn out zit ben ik ook veel op stal. Echt soms 3 a 4 uur lang en dan ga ik lang niet altijd rijden. Ik help op stal met uitmesten en voeren e.d. Maar ik word er juist blij en rustig van als ik daar uren rondhang. Lekker buiten in de frisse lucht. Lekker beetje lichamelijk actief bezig. Als ik dit niet doe, ben ik veel slomer thuis en duf. Je zegt zelf al dat je het heel fijn vindt op stal en even weg van de realiteit. Ik denk dat voor veel mensen de paardenhobby een fijne ontspannings manier is.
Dus vraag jezelf ook af, wat levert het je op dat je er zo lang bent. Is het al die tijd waard, zou je ook hetzelfde fijne gevoel krijgen als je er iets minder lang bent? Of heb je echt al die rust en ruimte nodig? en Wil je dit zelf graag veranderen of willen anderen dit? voldoet het niet aan 'het maatschappelijke plaatje' zoals je het doet? Waar wordt JIJ gelukkig van?

Als je er zo lang bent, dat je een relatie niet meer in stand kan houden of je werk er niet meer goed van kan doen of je raakt er zo gestresst van omdat je er zo lang bent dat je niet aan andere dingen toekomt, dan is het niet meer handig zo lang. en schiet het zn doel voorbij. En kijk dat als je een keer niet gaat, of je dan allerlei OCD (obsessief compulsieve)gedachten krijgt en veel stress en spanning. Dat zou wel een trigger zijn dat het minder gezond is. Dat het een soort verslaving is geworden zeg maar en je ontwenningsverschijnselen krijgt als je niet gaat.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:52

Wat ik uit jou verhaal op maak is dat anderen vinden dat je teveel tijd door brengt met je paard. Daar moet je je echt niets van aantrekken, het is jouw ontspanning en jij voelt je er goed bij.

Anderen brengen meerdere uren in de kroeg door of ‘s avonds op de bank voor de tv. Jij moet lekker doen waar jij jezelf goed bij voelt.


NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:23

Oh hoe herkenbaar O:)

Het is erg lastig om de zorg voor je paard uit handen te geven, vooral als je paard een verleden heeft. Ik heb dit ook, en ben me hier terdege bewust van. De enige die ik 100% vertrouw en die me ook echt serieus hierin neemt is mijn vriend. Heel veel mensen denken, vinden dat ik overdrijf. Totdat ze het eens een keer gezien hebben (mijn paard heeft een pollenallergie en is een headshaker).

Maar het belangrijkste is, als jij graag zo veel tijd op stal doorbrengt dan moet je dat gewoon doen. Er is niemand die het recht heeft om dit voor jou te bepalen.
Misschien een gek voorstel, maar wellicht kun je eens aan je paard laten vragen wat zij/hij er van vind? Ik kan Symone Ottevangers aanbevelen. https://m.facebook.com/Dierencommunicat ... tevangers/
http://www.communiceren-met-dieren.nl
Zij heeft met mijn paard gecommuniceerd en ze gaf aan dat mijn perfectionisme op zich wel fijn is omdat ik goed voor haar zorg, maar op andere vlakken word ze er ook onzeker van. Alles "moet" goed gaan omdat de beste omstandigheden gecrieërd zijn.
Dit was voor mij wel een eye opener, dat ik minder streng voor mezelf moest zijn (niet alles hoeft perfect te zijn) zodat ik ook weer echt kan genieten en durf losser te laten.

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 41 bezoekers