Leren paard los te laten (mentaal), hulp gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Leren paard los te laten (mentaal), hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 13:41

Hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar advies en na lang twijfelen heb ik besloten het hier te vragen. Ik vind het zelfs een beetje gênant om hier neer te zetten, maar wellicht dat een buitenstaander (met verstand van paarden) mij op andere ideeën kan brengen.

Wat is er aan de hand?
Ik heb een sterke band met mijn paard, we hebben veel meegemaakt, veel pech gehad. Daardoor gedwongen heel veel tijd met elkaar doorgebracht en dat heeft gezorgd voor de band die wij nu hebben. Een band waar menig stalgenoot jaloers op is. Natuurlijk een band die heel prettig is en waar ik vaak trots op ben.

Maar onze band zorgt er ook voor dat ik het/haar gewoon niet los kan laten. Afgelopen zomer zijn wij verhuist naar een andere stal. Dit vond ik dood eng, bang dat haar gezondheid het weer niet aan zou kunnen. Op wat kleine hobbels na is het echter goed gegaan. Ze komt nu langer buiten, er is een mogelijkheid tot het gebruik van een aqua trainer en ze staat op een stal waar heel veel kennis over paarden is. Met andere woorden, de ideale plek om het juist los te moeten kunnen laten. Dat is ook het plan geweest, de nieuwe stal is namelijk ruim een half uur rijden. Echter lukt het mij niet, met als resultaat dat ik nu juist nog meer tijd doorbreng met haar.

Waarom wil ik het meer kunnen los laten?
Ik breng erg veel tijd door op stal. Gemiddeld loop ik er minimaal 3 uur rond, daarnaast is mijn reistijd een uur en doe ik dit 6 dagen in de week. Inmiddels lukt het mij om 1 dag in de week niet te gaan, al een hele prestatie. Het streven is ook niet om nog maar 2 of 3 dagen naar stal te gaan. Het streven is om 5/6 dagen naar stal te gaan en dan net als mijn gemiddelde stalgenoot hier ongeveer 1,5/2 uur door te brengen. Ik moet dit voor mezelf, aangezien ik ook een fulltime baan heb. Tot slot, mijn leven bestaat uit meer dan alleen werken en paardrijden. Maar ik heb door de jaren heen geleerd beter voor haar te zorgen dan voor mezelf, waardoor ik een enorm schuldgevoel heb als ik 'even snel' ga. En ja, ik besef me heel goed dat dit echt belachelijk klinkt.

Welke opties heb ik overwegen?
- Gebruik maken van de aqua trainer 1 dag in de week, dit wordt gedaan en hier hoef ik niet bij te zijn. Ze krijgt beweging waardoor ik mij geen zorgen hoef te maken over koliek + dat het voor haar lijf heel erg goed is. Het nadeel is de kosten, vooral in het begin traject omdat ze er veel in zou moeten gaan om er aan te wennen.

- Haar laten rijden door een trainer. Jaren heb ik dit niet gekund, echter vertrouw ik haar wel toe aan mijn instructie. Ook hierbij hetzelfde nadeel, de kosten. Daarnaast gaat mijn instructie verhuizen waardoor het voor haar ook lastig wordt om mijn paard erbij te blijven doen. Mijn vorige instructeur is geëmigreerd helaas.

- Een bijrijder zoeken. In de tijd dat ik mijn knie had gebroken (door haar) hebben velen de revue gepasseerd. Uiteindelijk heeft mijn destijds instructeur haar in training genomen aangezien helemaal niemand meer op haar durfde te stappen. Momenteel gaat het rijtechnisch heel goed, veel mensen zullen er nu wel op durven stappen. Echter heeft het letterlijk jaren aan training gekost om haar zo goed door het lijf te helpen en het leren omgaan met haar karakter. Het is echt geen makkelijk paard, het is een heel onzeker paard en als dat de overhand neemt wordt ze erg gevaarlijk. Een bijrijder durf ik dus niet aan. Als ik hierin een verkeerde keuze maak en diegene kan haar onvoldoende helpen met haar moeilijke lijf of onzekerheid, dan zijn we weer terug bij af. Ik wil hierbij wel vooropstellen dat ik GEEN geweldige ruiter ben, helemaal niet! Ik heb alleen 5 jaar lang met minimaal 1 keer per week les, geleerd om met haar om te gaan. Natuurlijk zijn er ruiters die heel handig zijn met dergelijke paarden, maar die bieden zich niet aan als bijrijder :Y) .

- Gewoon een wekker zetten en snel zijn. Dat helpt, ik ben eerder thuis. Echter voel ik me ook opgejaagd en drukt dat de pret weer. Maar wellicht moet ik het nog even wat kansen geven natuurlijk.

Misschien vergeet ik opties en hebben jullie ideeën? Voor mijn gevoel moet ik steeds een keuze maken tussen tijd of geld.. En eigenlijk zou ik het erg prettig vinden als ik van beiden geen extremen hoef te investeren (ik begrijp dat een paard duur is, ik sta op een dure stalling, ik heb minimaal 1 keer in de week les). Het gaat mij nu meer over de extra kosten, de aqua trainer, training uitbesteden e.d.

Spoiler:
Momenteel ben ik minimaal 96 uur per maand kwijt met haar (3 uur per dag 1 uur reistijd, 6 dagen per week) en minimaal 600 euro aan puur stalling en lessen. Daar komen dus de smid, DA, fysio, tandarts, wedstrijden, extra voer en nieuwe spullen bij.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:44

Je zoekt dus hulp voor jezelf en niet voor je paard?

Ik vraag het even omdat je topic nu bij OPG staat, het subforum voor gedragsproblemen bij paarden.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:47

Kan ze niet een dagje niets doen?Gewoon in de wei haar eigen ding doen.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 13-12-18 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:47

Oef, wat lastig om hier iets zinnigs over te zeggen. Wij kunnen natuurlijk wel roepen dat je het gewoon moet doen, maar ga er maar aan staan! Je gewoontes zitten er diep in gesleten.

Ik wil je natuurlijk ook niet voor het hoofd stoten, maar is er een verborgen reden waarom je zo ontzettend aan haar vast hangt? Is het misschien een idee om er eens met een psycholoog over te gaan praten?

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:49

Misschien naast deze opties die je aangeeft afvragen waar deze controle drang vandaag komt? Waarom verplicht jij jezelf zo veel te gaan, denk je echt dat je paard daar beter van wordt (hoe is de situatie voor je paard, wordt ie goed verzorgd )? Een optie kan zijn: kan jij vijf dagen per week naar stal en dat je de andere 2 dagen afspreekt met een stalgenoot dat zij jouw paard dan even een aai over zn hoofd geeft en hem checkt en jou dit laat weten. En kan je efficiënter met je tijd omgaan zonder te haasten? Zijn er dingen die sneller kunnen of onnodig zijn?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:57

Allereerst: niets van wat je in je post schrijft, is belachelijk.

Ik denk wel dat je het jezelf door al die jaren zo intensief zo voor je paard te hebben gezorgd, wat lastig hebt gemaakt door nu in een patroon te zitten waar je niet makkelijk - zelf - uitraakt.
Ik meen zelfs uit je post te te begrijpen dat je paard momenteel iets minder zorg nodig heeft en dat jij daar graag je patroon op wilt aanpassen maar niet zo goed weet hoe.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Leren paard los te laten (mentaal), hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:02

Waarom heb je een schuldgevoel als je "even snel" gaat? als je paard lekker buiten staat met vriendjes..jij even controleert of alles in orde is en je paard aandacht geeft. Dan denk ik dat er niets is om je schuldig over te hoeven voelen...

Wat denk jij waar je paard gelukkig van word?

En je hoeft natuurlijk je paard niet extra te laten trainen..je kan haar ook om de dag beweging geven. Of 3x in de week gewoon goed. Opties genoeg..

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:04

Maar is het een volpensionstalling en komt je paard geregeld los voor vrije beweging op wei of paddock?Dan hoef je toch niet elke dag zelf te komen.En elke dag trainen hoeft dan toch ook niet. Je hebt je paard toch voor je plezier,het moet geen verplichting worden. Overigens heb ikzelf het gevoel van ongerustheid ook wel,en vind ik daarom ook dat ik geregeld naar stal moet. Maar je moet er niet zelf overspannen van worden,anders krijg je een burn-out en dan kun je niets meer voor je paard doen.Probeer eens wat gas terug te nemen,jij telt zelf ook mee!

Anoniem

Re: Leren paard los te laten (mentaal), hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:07

Wil je haar zelf echt los laten of wil je omgeving dat?
Misschien een rare vraag maar ben benieuwd of je dit zelf wil of 'omdat zoveel tijd bij je paard zijn niet hoort'.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:10

Wat doe je allemaal in die drie uur dat je op stal bent? Zijn dat allemaal noodzakelijke dingen? In principe zou rijden en op je gemakje de verzorging doen wel in twee uur moeten kunnen. Kijk eens voor jezelf of er dingen zijn die je uit je routine weg kan laten. Dan ben je minder lang bezig zonder je te moeten haasten.
En kan ze niet gewoon twee dagen in de week vrij hebben? Als je je dan erge zorgen gaat maken zou je eventueel zelfs nog langs kunnen rijden en er een borstel overheen halen, als je maar afspreekt met jezelf dat je verder niks doet. Of vraag of een stalgenoot die jij vertrouwt even naar haar kijkt en een appje stuurt hoe ze er bij staat.

Wat hierboven gezegd wordt, kijken waar deze controledrang vandaan komt, lijkt me ook wel een goed idee.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Leren paard los te laten (mentaal), hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:10

Heb je er wel eens bij stil gestaan dat jij het vooral ook voor jezelf fijn vindt om op stal te zijn? Waarom zou je jezelf dat verbieden? Je kunt best eens wat korter gaan en dan ben je lekker wat eerder thuis en kun je op tijd naar bed, draai de gedachte gewoon om en dan hoef je je niet schuldig te voelen.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:28

Ik ken het gevoel ik heb hier ook wel last van.

Jaren geleden had mijn paard diagnose HKO3 beide voorbenen gehad en na enige tijd ging het zo goed dat hij weer in training mocht, het eerste deel zelf gedaan maar ja waar komt de HKO vandaan, ik vond door mijn manier van rijden dus de basis moest opnieuw.
Trainer gezocht daar heen gegaan en afspraak gemaakt wanneer paard kon komen.

Ik denk dat ik voor mijn paard er stond gemiddeld 1 mailtje per dag stuurde hoe dit of dat of zus of zo geregeld was, en nog bellen pff.
Totdat de persoon in kwestie vroeg wil je wel dat je paard hierheen komt nou dan moet je toch wel even nadenken.
Nee ik wil niet dat mijn paard komt maar ik heb geen keus in het belang van mijn paard.
Dus paardlief in training intern en het was ruim 1 uur heen en ook weer ruim 1 uur terug, de eerste week heb ik dit nog iedere dag gedaan en zag hoe goed er voor mijn paard werd gezorgd(want ja ik hoefde daar niks te doen) en toen kon ik loslaten en ging 2 a 3x per week erheen om te kijken hoe het ging.
Ondertussen gaat hij daar in training als ik op vakantie ga en tuurlijk krijgen ze 1001 en instructies van me maar kan het daarna wel los laten.

Tips voor jou hoe je kan leren iets meer los te laten is lastig, heb je dit met meer dingen dat je het lastig vindt om los te laten?

Misschien een idee om met jezelf een afspraak te maken wat je die dag met je paard gaat doen en dit ook doet, tijd is niet belangrijk nog, dan tegen je paard zeggen, hardop, dat je nu naar huis gaat en morgen terug komt.
En dan kijken of je het tijdsbestek dat je bij je paard bent op bv maandag en donderdag iets korter maakt. en zo een aantal dagen in de week korter bij je paard bent en bv op dagen dat je tijd genoeg hebt lekker lang bij je paard bent.

Kijk op zich is er niks mis mee dat je graag bij je paard bent maar als het je in de weg gaat zitten moet je er wat mee.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:41

Als je paard iedere dag buiten komt, zou dat voldoende moeten zijn. Zoals hierboven gezegd, 3x per week rijden zou echt genoeg zijn om de conditie op peil te houden.

Heb je een stalgenootje dat je vertrouwt? Zou je genoeg hebben aan een foto van je paard met kort verslag op de dagen dat je niet gaat?

Ik had ook een stalgenootje met problemen met loslaten. 2 x per week keek ik naar haar pony's. Ik stuurde haar een foto, met berichtje dat de waterbak schoon was, dat ze voldoende hooi hadden en dat ze er fris en fruitig bij stonden. Voor mij een kleine moeite, voor haar heel fijn.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:44

Wat een herkenbaar topic. Ik heb hier zelf heel veel last van. Mijn pony staat op een pensionstal, heeft een stal maar staat vaak eens een nachtje buiten. vroeger ging ik elke dag 2x, 1 keer hem buiten zetten, 1 keer hem binnen zetten. Ik werk fulltime, heb nog twee honden en moet het huishouden op mijn eentje doen.
Nu kan ik ondertussen het al 1 keer per dag doen, de ene dag steek ik hem binnen, de andere dag buiten, mijn paardje staat super graag op de wei maar heeft af en toe zijn stal nodig om tot rust te komen. Op die 2 jaar dat ik hem heb denk ik dat ik in totaal misschien 5 dagen niet bij hem ben geweest. Ik zit er ook continue mee, dus ik vind het niet belachelijk. Ik denk dat het iets is dat tijd nodig heeft, en waar je stap voor stap in moet leren groeien. Mijn volgende stap is eens 3 dagen weggegaan, een citytrip of dergelijke. Voor vele mensen waarschijnlijk evident maar voor mij voelt het ook als 'loslaten'.

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Re: Leren paard los te laten (mentaal), hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:55

Herkenbaar. Ik volg even..

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:05

Jessol schreef:
Wat een herkenbaar topic. Ik heb hier zelf heel veel last van. Mijn pony staat op een pensionstal, heeft een stal maar staat vaak eens een nachtje buiten. vroeger ging ik elke dag 2x, 1 keer hem buiten zetten, 1 keer hem binnen zetten. Ik werk fulltime, heb nog twee honden en moet het huishouden op mijn eentje doen.
Nu kan ik ondertussen het al 1 keer per dag doen, de ene dag steek ik hem binnen, de andere dag buiten, mijn paardje staat super graag op de wei maar heeft af en toe zijn stal nodig om tot rust te komen. Op die 2 jaar dat ik hem heb denk ik dat ik in totaal misschien 5 dagen niet bij hem ben geweest. Ik zit er ook continue mee, dus ik vind het niet belachelijk. Ik denk dat het iets is dat tijd nodig heeft, en waar je stap voor stap in moet leren groeien. Mijn volgende stap is eens 3 dagen weggegaan, een citytrip of dergelijke. Voor vele mensen waarschijnlijk evident maar voor mij voelt het ook als 'loslaten'.

Je kunt toch ook zelf eens ziek worden waardoor het een tijd echt onmogelijk is om te gaan.Ik ben ook zo'n controlefreak,maar als je je hele leven een eigen paard wilt hebben,dan zullen er onvermijdelijk af en toe periodes zijn dat je er minder heen kunt.Het is wel belangrijk dat je dan op een pensionstalling staat waar je vertrouwen in hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:06

****
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-12-18 15:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:15

Als ik ga rijden dan ben ik ook echt wel 2,5 a 3 uur bij mijn paard dus zo raar is die tijd niet.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Leren paard los te laten (mentaal), hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:28

Tja, je hebt er blijkbaar zelf last van, financieel en mentaal. In combinatie met een full time baan houd nergens anders tijd voor over.
Weet je, hoe teer de gezondheid of hoe moeilijk ze ook is, je kunt haar niet in een glazen kistje stoppen in de hoop dat er niets mee gebeurt. Dus inderdaad, loslaten en voor een gezonde denkwijze gaan zorgen mbt paardlief.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:32

Komt je paard ook gewoon buiten? Zo ja, dan kun je ook besluiten om 1 of 2 dagen per week niet te gaan en te vragen of iemand (stalhouder?) even checkt of er geen rare gaten/kreupelheden/winkelhaken in zitten :-)

Ik begrijp dat je het vooral lastig vind dat je nu zoveel tijd doorbrengt op stal. Reistijd kun je niet veel aan veranderen, dus dan wordt het kijken naar 'stal-tijd'. Wat doe je in die 3 uur per dag? Hoe lang ben je aan het borstelen? Uitmesten? Rijden? Praatje maken met mensen? Vooral dat laatste kost veel tijd :+
Borstelen: je kunt ook nog bedenken dat je een keer per week echt heel uitgebreid gaat poetsen en de rest van de week (op werkdagen) vooral even een borsteltje over de 'erg vieze plekken' heen haalt.
Hou eens bij hoeveel tijd wat kost op stal en hoe je dat wellicht anders kunt indelen :-)

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Leren paard los te laten (mentaal), hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:41

Als je paard voldoende buiten komt zit deze echt niet te wachten op jou of een vervanger(aquatraining/bijrijder/iemand anders die rijdt). Als hij/zij voldoende buiten komt, daar wat te eten heeft en gezelschap is ie misschien wel blij dat er een paar dagen wat druk af is, en jij mettertijd misschien(en hopelijk) ook wel.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:46

Ik zou hier eens met een goede coach over gaan praten. Met dit soort dingen spelen vaak op diepere lagen onderliggende problemen een rol.

Dat je 3 uur per dag op stal doorbrengt hoeft niet erg te zijn, maar uit je post lijkt het alsof de balans voor jou nu niet goed is.

Als jij je leven en invulling van je dagen helemaal naar jouw wens zou kunnen vormen hoe zou een week er voor jou dan uit zien?
Hoeveel tijd zou je, vanuit wat je zelf nodig hebt, willen besteden aan activiteiten zoals werk, paard, huishouden, sociaal leven en wat verder nog belangrijk voor je is?

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:02

anjali schreef:
Je kunt toch ook zelf eens ziek worden waardoor het een tijd echt onmogelijk is om te gaan.Ik ben ook zo'n controlefreak,maar als je je hele leven een eigen paard wilt hebben,dan zullen er onvermijdelijk af en toe periodes zijn dat je er minder heen kunt.Het is wel belangrijk dat je dan op een pensionstalling staat waar je vertrouwen in hebt.

Ja dat kan natuurlijk maar dat wordt dan een organisatie en iemand vinden die de zorg voor die tijd op zich wilt nemen. Ik heb een goeie pensionstalling hoor, ze luisteren en ik vertrouw hun zeker. Maar mijn pony staat in een andere constructie dan de gewone pensionpaarden. Die komen allemaal buiten in kleine weides/paddocks die in de winter heel modderig zijn en die komen bij het minste beetje regen al niet buiten. Ik sta op elke dag buitengaan, tenzij in extreme omstandigheden dus mag hij bij de 24/7 kuddepaarden staan, die steeds een stuk beton ter beschikking hebben, maar dat betekent zelf binnen en buiten zetten als je hem eens een nacht op stal wilt. Ik "moet" zoieso 1x per dag hem eten geven, hij krijgt eigen voer met een aantal supplement, dus dit moet ook altijd klaarstaan.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:57

Jessol schreef:
anjali schreef:
Je kunt toch ook zelf eens ziek worden waardoor het een tijd echt onmogelijk is om te gaan.Ik ben ook zo'n controlefreak,maar als je je hele leven een eigen paard wilt hebben,dan zullen er onvermijdelijk af en toe periodes zijn dat je er minder heen kunt.Het is wel belangrijk dat je dan op een pensionstalling staat waar je vertrouwen in hebt.

Ja dat kan natuurlijk maar dat wordt dan een organisatie en iemand vinden die de zorg voor die tijd op zich wilt nemen. Ik heb een goeie pensionstalling hoor, ze luisteren en ik vertrouw hun zeker. Maar mijn pony staat in een andere constructie dan de gewone pensionpaarden. Die komen allemaal buiten in kleine weides/paddocks die in de winter heel modderig zijn en die komen bij het minste beetje regen al niet buiten. Ik sta op elke dag buitengaan, tenzij in extreme omstandigheden dus mag hij bij de 24/7 kuddepaarden staan, die steeds een stuk beton ter beschikking hebben, maar dat betekent zelf binnen en buiten zetten als je hem eens een nacht op stal wilt. Ik "moet" zoieso 1x per dag hem eten geven, hij krijgt eigen voer met een aantal supplement, dus dit moet ook altijd klaarstaan.

Ja dat kan dan een probleem zijn als je niet kunt komen.Dat zou je dan allemaal heel goed moeten afspreken en regelen.Ik heb ook wel eens op een stal gestaan waar ik elke dag zelf moest komen binnenzetten en voeren. In de ochtend deed de boer het. Maar dit was niet vol te houden voor mij.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 22:53

Bedankt voor jullie reacties! Fijn om te lezen dat sommigen zich erin herkennen.

Er is inderdaad een ‘onderliggend’ probleem en daar wordt met hulp van een professional aan gewerkt. Echter kan zij mij hier specifiek moeilijk mee helpen omdat er natuurlijk geen kennis is over paarden en wat normaal is.

Goede vraag over anderen... Het begint inderaad bij anderen die vinden dat ik veel te veel tijd op stal doorbreng, ten kostte van.... Dus het klopt dat dit niet iets is, wat ik op DIT huidige moment in mijn leven wil veranderen. Maar ik zie wil in dat inderdaad mijn balans in het dagelijks leven niet in orde is, en ik besef mij heel goed dat dat anders moet om te voorkomen dat ik zoals hier boven genoemd misschien in een burn out terecht kom. Daarnaast hoop ik haar nog 20 jaar te hebben en 20 jaar hou ik dit gewoon niet vol, hoe leuk ik het ook vindt om met haar bezig te zijn.

Anderen willen dat ik voor mezelf zorg. En dat wil ik zelf ook leren. Maar ik voel mij inderdaad prettig bij haar, heerlijk om daar rond te scharrelen. Dat is ook waarom het van kwaad tot erger is geworden qua tijd op stal. Niet dat ik mij op andere plekken niet prettig voel hoor! Het is gewoon heel moeilijk om het te doorbreken omdat zij juist mijn afleiding van de realiteit ook weer is. Zonder veel te veel uit te willen weiden hierover....

Op de vorige stal werd ze gemest, gevoerd en kwam ze in de molen. Verder deed ik alles zelf. Hier hing zij ook veel aan mij. Ik kwam voor het werken en voor de leuke dingen zoals buiten staan. Daardoor bleef ik daar ook geregeld 4 uur hangen om naar mijn paard in de wei te kijken :+ .
Ik merk dus ook dat zij langzaam wat minder aan mij hangt, omdat ze alles krijgt waar ze happy van wordt op stal! Dus dat is eigenlijk heel goed en fijn, ook wel weer confronterend maar ik moet er juist gebruik van maken.

Op deze stal ziet haar dag er als volgt uit (in de winter komt ze korter buiten, in de zomer 8 - 16/17):
- ‘s ochtends grote berg hooi, daarna brokken.
- eind ochtend wederom hooi + brokken
- 12:00 - 15:00/16:00 in de wei, afhankelijk van het weer. (Stal wordt gemest)
- Terug in stal weer een berg hooi
- 17/18 brokken
- ‘s avonds weer een berg hooi.
Optioneel nog extra in de molen als dat gewenst is.

Dit gebeurt er standaard elke dag. 6 keer in de week kom ik zelf, meestal begin van de avond. Zo goed als altijd rijden, 1 keer per week solarium (meestal, in de winter).

Het is geen paard om 3 dagen stil te zetten. Dit durf ik ook niet goed door natuurlijk het breken van mijn knie. Zeker nu is ze erg fris, koliekjes spelen weer op door de weerswisseling. 2 keer in de week rust zou ideaal zijn. Eigenlijk 3 dagen rijden en 1 dag rust lijkt mij ideaal. Ik vind echter het idee van een of twee vaste dagen niet gaan het prettigst. Ipv standaard 3 dagen rijden - 1 dag rust.

Waar ik vooral veel extra tijd aan kwijt ben zijn de kleine dingen.
- Goed in en uitstappen, beiden minimaal 15 min. Voorheen gebruikte ik de stapmolen voor uitstappen, nu meestal niet (stom schuldgevoel).
- Na het rijden, goed de tijd geven haar op temperatuur te laten komen, ik wacht gerust een half uur nadat ik al helemaal klaar ben.
- Goed poetsen voor en na het rijden
- Ik heb een hekel aan zand (afwijking) dus laarzen, singel, beschermers goed zandvrij en bijna altijd gewoon helemaal netjes schoon terug in de kast
- Stal nog even extra doen
- Veel knuffelen tussendoor en inderdaad veel kletsen, waar ik overigens vaak geen zin in heb maar het is toch ook wel weer gezellig en wil niet onbeleefd zijn.

Ik kan bijvoorbeeld wel op vakantie, dan laat ik het gewoon los. Maar dan wordt ze 6 dagen getraind door mijn instructeur en inderdaad een dikke to-do waslijst. Ik vertrouw mijn stalgenoten ook echt wel. Het is denk ik meer dat ik een ander er niet ‘weer’ mee wil belasten. En zeker niet omdat velen denken jeetje hoezo even extra in de molen, ze is toch al buiten geweest. Ja ... laat maar, ik ga zelf wel :+