Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:08

volgens mij schreef TS ergens dat de jaar ligt nu 2e in de kudde staat.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:21

Tja, vroeger sloeg mijn huidige paard toen ze overigens nog niet van mij was, bijna iedereen het licht uit de ogen met haar achterbenen. Ondanks haar felle blik en af en toe gedraaide witte oogleden is ze voorspelbaar en redelijk meegaand geworden als ze in haar waarde wordt gelaten. Bij zemelaars is ze absoluut niet meer hanteerbaar in de omgang. Dit soort paarden moeten absoluut niet aan hun lot worden overgelaten in de opfok. Ze moeten minimaal 3x per week in de hand komen. Vaak zijn dit de beste paarden. Ik vind het erg jammer dat dit soort moeilijk opvoedbare paarden in amateurs handen terecht komen en die vervolgens niet weten hoe ze hun jaarling correct moeten opvoeden. Gebruik zo min mogelijk geweld qua slaan en schreeuwen, want dat lost helemaal niks op bij dit soort slimme paarden. Je moet ze altijd een stapje voor proberen te zijn. Lekkers aanbieden is het domste wat je kunt doen, bij een dominante jaarling die zijn plek al niet kent. TS in welke regio woon je?

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:02

maria1990 schreef:
Tja, vroeger sloeg mijn huidige paard toen ze overigens nog niet van mij was, bijna iedereen het licht uit de ogen met haar achterbenen. Ondanks haar felle blik en af en toe gedraaide witte oogleden is ze voorspelbaar en redelijk meegaand geworden als ze in haar waarde wordt gelaten. Bij zemelaars is ze absoluut niet meer hanteerbaar in de omgang. Dit soort paarden moeten absoluut niet aan hun lot worden overgelaten in de opfok. Ze moeten minimaal 3x per week in de hand komen. Vaak zijn dit de beste paarden. Ik vind het erg jammer dat dit soort moeilijk opvoedbare paarden in amateurs handen terecht komen en die vervolgens niet weten hoe ze hun jaarling correct moeten opvoeden. Gebruik zo min mogelijk geweld qua slaan en schreeuwen, want dat lost helemaal niks op bij dit soort slimme paarden. Je moet ze altijd een stapje voor proberen te zijn. Lekkers aanbieden is het domste wat je kunt doen, bij een dominante jaarling die zijn plek al niet kent. TS in welke regio woon je?

nou ik ben voor dit soort paarden blij dat er kennelijk mensen zijn die hen begrijpen en er mee aan het werk willen.Ik ben dat absoluut niet,ik leef voor mijn paarden ,geef letterlijk al mijn geld voor ze uit,ze zijn alles voor me,maar als ik er dan een tref die de hand bijt die hem voert,of erger nog,me probeert dood te trappen,dan is dat niet waarvoor ik gekozen heb. Gelukkig zijn dit soort paarden een uitzondering en het is ook wel mogelijk dat ze een geestelijke storing hebben of zelfs iets in de hersenen. Want normaal paardengedrag is dit niet.Dus,respect voor degenen die het probleem durven en kunnen aanpakken!!

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:30

love_western schreef:
Kennis van mij heeft ook zo'n jaarling gehad. Hebben ze eruit gekregen.

Maar toen ze volwassen was, viel ze weer terug in het gedrag. En ook echt gericht trappen.

Kennis was nog zo'n ouderwets boertje. Dus paard heeft enkeltje slacht gekregen. Want hij vertrouwde haar niet meer en wou een ander niet met het probleem opzadelen.

Zo zou ik het ook aanpakken: zero tollerance want als je zo een een centimeter geeft pakt ie een meter. Niet langer er mee doorgaan als je er bang van word, als je er bang van word enkeltje salami en niet een ander met de ellende opzadelen. Met dit karakter kan er inderdaad een hele beste inzitten maar het moet wel verantwoord blijven. In plaats van een zweep werkt een stuk tyleenslang 25mm en een meter lang ook heel goed, breekt niet, maakt geen wonden en ze zien het beter waardoor ze er meer ontzag voor hebben.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:55

Ik denk eigenlijk juist wel dat het normaal paardengedrag is om je territorium met hand en tand te verdedigen.
Wilde paarden vechten ook wel tegen roofdieren en krokodillen. Bij het gedomesticeerde paard is dat vechten er uit omdat ze geselecteerd worden op will to please. Af en toe kom je er 1 tegen die (nog) niet zo overtuigd is dat mensen je zouden moeten vertellen wat er moet gebeuren. Daar is niets mis in het hoofd, gewoon wat ingewikkelder in de omgang. Als je die wel voor je wint dan heb je echter een vechter die vóor je vecht.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:37

Mijn eerste pony was een kleine Welsh A, ik kocht hem toen ie een jaar of 6 was geloof ik.

Hij was van het type 'ik pak jou voor je mij pakt'.

Ondanks dat ie niet bang oogde en ik hem nooit wat had misdaan deed ie dat.

Ik kende de pony al langer, de dag dat ie bij de vorige eigenaren kwam ben ik er op gegaan.
Hij was druk en snel, maar verder ok.

Diezelfde dag moest ie ook voor de wagen en achteraf denk ik dat ie in al z'n onzekerheid overrompeld is en zo langzaam dat 'blijf van m'n lijf' gedrag is gaan vertonen.

Het is voor mij meer dan 20 jaar geleden en had toen ook zeker nog niet de ervaring die ik nu heb om zoiets te herkennen.

Toen ik hem een paar jaar daarna kocht deed ie achteraf gezien wel z'n best, maar uitte verder vooral veel onzekerheid.

Jemig wat heb ik afgezien met hem, hij sleepte me door de bak als ik wou longeren, steigerde op stal, het werd serieus ineens donker omdat ie met z'n hoofd door de TL balk ging.

Zelfs toen het na een paar jaar eigenlijk een stuk beter ging, ik ben me door hem in grondwerk gaan verdiepen, onder het zadel was ie stik handig en kon echt super netjes lopen.
Springen deed ie graag, goed en snel, ik deed schietgebedjes en 'wees' de hindernissen aan.
Maar soms had ie nog onvoorspelbare acties.

Gooide me er niet af, maar smeet me er af. Ging op terug weg van een dagje wedstrijd in volle galop er vandoor. Kon op de wei het ene moment rustig staan grazen en ineens had je 2 achterhoeven in je maag.

Ik weet niet wat de oorzaak van het gedrag van de jaarling van TS is, maar of het nu angst, pijn, onzekerheid of dominantie is, het mag gewoon niet.
Ze heeft zich te gedragen, het is een jaarling, die zou echt niet hoog in rang mogen staan.

In een echte kudde zou een jaarling qua plaats onder de zogende veulens moeten staan en er zou geen wangedrag getolereerd worden.

Opfok in een groep met leeftijdsgenoten vind ik overigens geen natuurlijke situatie.
Dat is je kind naar school sturen in een klas met leeftijdsgenoten en zonder juf of meester.

Ze zullen elkaar ongetwijfeld opvoeden, maar er zijn er altijd 1 of 2 die hoogst in rang staan en een jong paard hoort niet hoog in rang te staan.
Er horen oudere paarden boven te staan. Er moet een oudere alpha merrie zijn die de jonkies zonder eten naar bed stuurt als ze zich misdragen.
De leider moet geen puber zijn die pizza besteld en een krat bier regelt zodat er heel de nacht gefeest wordt.

Want als zo'n puber thuis komt, pikt ie het niet als ie ineens moet helpen met de afwas en geen grote mond mag hebben.

Dus TS, leer je puber dat ze niet overal doorheen mag schreeuwen met haar grote mond (dus niet zonder uitnodiging naar je toe laten komen) en stuur haar wanneer nodig zonder eten naar bed.
Wat denkt ze wel niet >;)

Grote kans dat ze best snel doorheeft wat de huisregels zijn en snel bijdraait.
Het blijft een paard en wil graag weten waar ze aan toe is.

Het is natuurlijk helemaal niet leuk dat dit nodig is, de regels had ze al lang moeten kennen.
Je weet ook niet of ze die regels nooit heeft hoeven leren of dat ze ze wel kent, maar het in haar karakter zit om overal even te testen of de regels daar ook gelden.
Of er is ooit iets gebeurd, waardoor de regels voor haar niet meer duidelijk zijn.

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:12

Leuk geschreven LBLGypsyCobs, kan me er wel in vinden.

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:34

Ik heb niet alles doorgelezen.
Zorg ook dat er niemand zonder zweep of iets dergelijks bij zo'n paard door de wei gaan lopen.
Buurtkinderen, andere mensen.

Toen ik zestien was hielp ik een op een stal met paarden.
Nou kregen ze daar op stal stel merries op pension. Een van die was gewoon vals. Geregeld dat die weer op iemand afvloog steigerende of beet. Ik kwam bij dat beest niet in het land.

Kan je die jaarling niet terug brengen na de verkoper? Misschien dat je het opgelost krijgt maar het is niet bepaald goed gedrag. En om nou in het ziekenhuis te belanden met gescheurde milt of wat dan ook.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:46

Als je er echt wat mee wilt dus op langere termijn zou ik haar naar binnen halen en dagelijks in round pen grondwerk mee gaan doen. Plus voor de rest op paddock met dominante maar eerlijke merrie of ruin.
Je kunt het gevecht wel aangaan id wei maar het vertrouwen krijg je dan nooit. En dat is toch de basis ...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:14

Een kuddegenoot die haar aan kan kan idd wel wonderen doen. Zat vandaag naar mijn kleine te kijken en ineens viel me te binnen wat hier het grootste verschil gemaakt heeft. De trut hier was in elke kudde de baas. Zelfs de grootste *** waar we haar bij gooiden in de hoop dat hij haar grenzen zou leren, koos eieren voor zijn geld. En toen zette ik haar bij mijn ruin, die echt niet bijzonder dominant is. Máár hij doet het om één of andere reden fantastisch met dit type. Hij daagt haar niet uit, hij probeert niet zijn status te bevestigen. Hij behandeld haar alsof ze hoort te weten dat hij boven haar staat. Hij heeft nog nooit meer moeten doen dan eens met de tandjes ‘schrapen’ (haartjes weg, niks meer.) maar hij heeft haar de afgelopen maanden kordaat maar rustig Enige beleefdheid geleerd. Hij geeft haar simpelweg geen kans om echt het gevecht aan te gaan. En Sam is écht per definitie een volger, geen leider, maar hij laat zich ook niet op zijn kop zitten en jong geweld manieren leren kan hij als geen ander blijkbaar :+:
Dus de meest dominante is niet perse de meest geschikte... er is een kans dat ze dat gevecht wint en je probleem groter wordt. Wat ze moet leren is dominant zijn zonder vals te zijn. Ze is dominant maar heeft de sociale vaardigheden daar nog niet voor...

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:07

Als ze elke keer zo vreselijk op haar *flikker* krijgt als je haar met een niet eerlijk dominant paard zet (dus een die erin blijft gaan) leert ze zelf dus ook nooit manieren, dat bedoelde ik inderdaad ook met eerlijk dominant, wat jij ook zegt Ayasha.
En zo moet je je als mens dus ook gedragen.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:16

Hoe gaat het nu met jullie? Ben erg benieuwd, vindt dit soort paarden interessant qua gedrag, klinkt beetje vreemd maar bedoel het niet raar.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:43

Ik ben heel benieuwd naar jullie vorderingen. Ik ga ervan uit dat je hulp in de arm hebt genomen? Gezien de omstandigheden.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:58

barbaras schreef:
Hoe gaat het nu met jullie? Ben erg benieuwd, vindt dit soort paarden interessant qua gedrag, klinkt beetje vreemd maar bedoel het niet raar.

Ik zou ook wel willen weten hoe je het hebt opgelost.Omdat ik er zelf ook zoeen heb gehad en die kon ik dus niet aan.

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:23

Volgens mij heeft iemand een topic met filmpje van Chris irwin over een jong dominant paard, erg interessant om te zien.

Hoe gaat het nu met zn gedrag?

Pepper2005

Berichten: 36
Geregistreerd: 24-12-18

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:15

Ben ook wel benieuwd naar zijn huidige gedrag! En ga ook even die filmpjes opzoeken. Vind dit altijd heel erg leerzaam :)

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:00

Leeft TS eigenlijk nog wel? Of gaat het zo goed dat ze dit topic al weer vergeten is? :=

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 01:51

Leef nog zal komende dagen update doen

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:52

Gelukkig!

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 02:42

Ik heb ook z'n paard gehad.
6 jaar lang mee geknokt .
medische molen etc niks te vinden.
Gedragstherapie gedaan en die kon mij ook niet helpen .
Paard sloeg je de box uit en in de wei was ze helemaal levensgevaarlijk,
Kwam naar je toe en begon gelijk te meppen naar je.
Die hebben we toen op advies van de dierenarts laten dekken omdat het gedrag minder kon worden .
Helaas werd het bij ons slechter en hebben we er een punt achter gezet toen het veulen 5 maanden oud was.
We hebben de merrie laten inslapen.

Pas alsjeblieft op met zulke paarden mocht er niks medisch te vinden zijn.

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:21

Heb niet allee gelezen
Maar mijn 1e vraag
Is dit veulen bij haar moeder opgegroeid
Of een flessen kind?

Wellicht anders een pret veulen die nooit een correctie heeft gehad?

Ik zou iig altijd bewapend de weide ingaan
En zodra ze ook maar haar oren plat legt
Weg sturen . Desnoods met een tik van een zweep .
Jouw ruimte , jouw grenzen

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:42

Sizzle schreef:
Als je niet gefrustreerd of boos op zo‘n ding los timmert maar gewoon rustig de juiste actie onderneemt tijdens een aanval dan zijn ze echt niet meteen mensenschuw of getraumatiseerd.


Helemaal mee eens en zeker als je het nog even aanvult met de volgende oude wijsheden.
-Zachte heelmeesters, stinkende wonden.
-De eerste klap is een daalder waard.

Beter een keer goed raak dan eindeloos over je schouder kijken.

Anoniem

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:58

Mijn vader was bij stoute paarden heel duidelijk. Een flinke trap en anders moest t paard maar weg. We hebben 1x een gevaarlijk welshje gehad toch blij dat die uiteindelijk verkocht is.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:04

Gypsy schreef:
Dit is een jaarling, of zal ik naarling zeggen?

Aan de laatste update van ts te zien is dit gedrag prima te corrigeren. Gewoon een tijdje de zweep mee de wei in. Komt wel goed.


De uitspraak jaarlingen zijn naarlingen heeft geen betrekking op het karakter maar op het uiterlijk van jaarlingen. Die zijn meestal lelijk.

TS heb je nog meer jaarlingen op stal staan. Een andere jaarling is al voldoende. Want dat mis ik een beetje in je verhaal. Uiteraard mag hij dit gedrag niet naar mensen vertonen en zal hier een een stukje opvoeding moeten plaatsvinden. Maar hij zal ook moeten kunnen spelen en ravotten.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:45

Eerst ik heb niet veel reacties gelezen dus mijn excuzes als ik iets zeg wat al gezegd is geweest of als iemand denkt je hebt t op wat ik geschreven heb want die kans is klein :o

Er zijn heel weinig paarden die echt agressief zijn, een paard word ook normaal niet agressief geboren (op uitzondering na waar echt iets fout is gegaan bij bevruchting, hersenafwijking ofzo) maar gemaakt.
Het is ook zo dat een paard er niet ziek hoeft uit te zien of lichamelijk iets niet snor zit omdat jij het niet ziet dat er ook echt niks is, een paard is een vluchtdier en zal niet altijd laten blijken dat er iets niet goed zit.

Wat weet je over het paardje? Hoe is ze opgegroeid? Flessenveulen? Overhandeld? Hard opgevoed?
Een dominant paard zal sneller de confrontatie met je aangaan dan een onderdanig type...
Zorg dat jij de leidende word, consequent, duidelijk maar eerlijk...je gaat geen agressief gedrag oplossen met agressie, daar los je niks mee op, geweld lost geen geweld op.

Gaat het boven je theewater zoek dan hulp. Er zijn teveel paarden die bij de slacht belanden omdat ze niet begrepen worden.
Tip Annemarie v d Toorn of 1 van haar leerlingen. Ik heb er ook lessen en omleidingen gevolgd maar mijn 3de jaar niet begonnen wegens tijdgebrek.