Te nerveus heet paard wat doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:59

Ik weet niet waar je precies woont in West-Vlaanderen, maar je kan altijd eens horen bij Little HK Ranch, De Laerehoeve en Stal Ten Legenbos.


wortel115

Berichten: 2122
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:59

Er zijn al genoeg tips gegeven over beweging dus daar laat ik het bij. Maar kijk eens naar je voer. Krijgt hij ongelimiteerd hooi? Dan heb je waarschijnlijk niet veel brok nodig. En wat voor brok geef je? Ik ken niet all merken en ingredienten dus daar zul je zelf naar moeten kijken. Mijn paard die een beetje het zelfde reageert als de jouwe maar wel dag en nacht buiten staat. Ik heb namelijk geen stallen. Voor hem heb ik zijn voor veranderd en dat scheelde zo veel. Dus van een granen mix/brok naar voer compleet zonder graan of graan bijproducten.

Simpel weg geen enkel graan meer zorgde zon groot verschil hier. De brok die ik nu voer bestaat enkel uit vezel, vitaminen en mineralen. Daarnaast geef ik een goede combinatie van omega 3,6 en 9 olie.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Absolem

Berichten: 2763
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:03

Even wat minder kracht voer er in.. Meer hooi er in en je kan bij het krachtvoer wat hij nog wel krijgt een magnesium citraat geven.

Verder een osteopaat laten komen en 'm even door laten lichten. Als je groen licht hebt dat hij geen last van zijn lijf heeft. Moet je gewoon een stuk consequenter zijn. Even wat strenger zijn en er meer aan rijden. Want hoe meer tijd hij heeft om rond te kijken des te sneller hij een excuus heeft om bakkabouters te zien.

Ontspanning kun je ook verkrijgen door inspanning. Als je het goed doet. Als je jouw paard actief en goed rijd en hij zijn lastige kant los laat en hij constant nageeflijk is gaat hij vanzelf een stofje aanmaken in z'n hersenen wat hem een tevreden gevoel geeft.


Mensen die hardlopen hebben dat ook wel eens. Als die lang genoeg achter elkaar hardlopen gaat hun lichaam een geluksstofje aanmaken en krijgen ze zin om door te sporten en voelen ze zich tevreden na afloop.


En dat stofje is niet direct uit het lichaam dat werkt nog een poosje door. Nou zeg ik niet dat het meteen maar een excuses is om je paard zo lang op stal te zetten want dat is het niet.

Als je kunt is het misschien het best om een stal met een uit loopje te zoeken. Dan kan je paard kiezen of hij binnen of buiten wilt staan. De wevers die ik ken zijn daar enorm van opgeknapt.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Te nerveus heet paard wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:09

sommige paarden zijn niet gemaakt om op stal te staan. :) Hier ook eentje die zodra hij op stal staat begint te weven. Je maakt hem daar gewoon echt dood ongelukkig mee. En dat jij zoveel mogelijk gaat en zoveel mogelijk rekening met hem houdt, heeft dat dier geen boodschap aan. Het enige dat hij weet is dat hij op stal niet happy is. :) De wever hier staat 24/7 op weide en dat is de enige oplossing voor hem. hij kan binnen als hij wil en doet dat ook, dan is hij wel kalm op stal. Hij wil gewoon niet opgesloten staan in de stal. :) En daar kan je kort of lang over discussiëren, dit type paarden moeten gewoon veel meer buiten dan jij hem momenteel biedt. En als de stress die hij ervaart (want als hij die niet had ging hij niet weven.) op zijn maag begint te slaan ben je verder van huis dan dat ie wat heter is dan aangenaam.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:10

Zucht, 21 u per dag opgehokt staan en dan verschieten dat je paard te heet staat :n Sorry ts maar je zal een beetje wakker moeten worden.
En iedereen maakt fouten want ik heb het ook meegemaakt.
Ik was mijn paard bijna kwijt door continu op stal te staan. Op een bepaald moment,op haar ergste, dan kon ik mijn lieve merrie niet meer aanraken ;( . Ze dierf haar stal niet meer buiten, zodanig angstig geworden van altijd maar op stal te staan. Toen was dit de druppel, ben verhuisd (Ik heb er een jaar gestaan) waar ze altijd buiten staat nu in een kudde...
En nu, nu is ze niet meer te herkennen <3 . Ik was bijna mijn paard kwijt, mentaal was ze compleet kapot aan het gaan :( .

Denk aan je paard, ze probeert jou iets te zeggen. Succes ! :wave:

Carpe diem

Pablo1

Berichten: 46
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 13:11

tennan schreef:
Kijk ook eens naar de hoeveelheid ruwvoer die hij krijgt. Hoeveel kg is dat precies?

Dat zou ik es moeten vragen, 1 kg smorgens en 1 kg savonds ze wilden dat zo houden naargelang zn training

Absolem

Berichten: 2763
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:13

Pablo1 schreef:
tennan schreef:
Kijk ook eens naar de hoeveelheid ruwvoer die hij krijgt. Hoeveel kg is dat precies?

Dat zou ik es moeten vragen, 1 kg smorgens en 1 kg savonds ze wilden dat zo houden naargelang zn training



Dat zal wel niet kloppen vermoed ik. Want dat is veel te weinig ruw voer.

Ruwvoer is hooi / kuil / voordroog dat soort spul.

En volwassen paard hoort daar minimaal tussen de 5 a 7 kilo per voerbeurt van te krijgen.


Brok kan ik me voorstellen dat hij daar 1 kilo van krijgt.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Pablo1

Berichten: 46
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Te nerveus heet paard wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 13:15

Aja ik bedoel brok van hooi zou ik es moeten vragen ik geef hem ook slobber bij 1 kg omdat hij toen ik hem kocht echt te mager stond heb er 7 maand over gedaan hem op zn gewicht te krijgen en nu is hij dat gelukkig wel

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:17

Als hij al weefde bij de aankoop dan gaan een paar uurtjes weide dat echt niet ineens oplossen. Met een beetje pech gaat hij zelfs aan de poort staan weven.
Een vriendin van mij kocht een nerveuze rondjes loper en heeft echt veel verschillende soorten huisvestig moeten proberen voor ze iets vond wat paste (kleine groepsstalling met coole koudbloeden). Dier zal nooit helemaal van zijn zenuwtik afkomen, zodra hij 10 min in een box moet wachten loopt ze zichzelf direkt weer over de zijk.
Een paard dat geleerd heeft om nerveus te zijn zal vooral eerst vertrouwen en voldoening uit het werk moeten halen.
Zo is die vriendin omwille van haar paard overgestapt op endurance en reed met haar hoogbenige dressuurpaard laatst haar eerste 80 km, zonder spanning.
Omdat het dier ook op de weide zijn aangekeelde rondjes blijft lopen) maar dan dus veel grotere rondjes (hele weide) hoeft ze ampet conditie training te doen :D
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 10-12-18 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Pablo1

Berichten: 46
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Te nerveus heet paard wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 13:19

Ja uiteindelijk vraag ik me af hoe ik het best dat wegspringen tijdens het rijden kan aanpakken

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:21

Pablo1 schreef:
Ja uiteindelijk vraag ik me af hoe ik het best dat wegspringen tijdens het rijden kan aanpakken


Zelf ontspannen blijven en doen of er niets aan de hand was. Eventueel touwtje om de hals zodat je niet zo snel in de mond zit voor je evenwicht.
In iedergeval niet je teugels korter of zelf naar voren gaan zitten, dan bevestig je het alleen maar.
Oefenen aan de hand met wapperende zijltjes en andere gekke dingen.

Pablo1

Berichten: 46
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 13:24

Sizzle schreef:
Pablo1 schreef:
Ja uiteindelijk vraag ik me af hoe ik het best dat wegspringen tijdens het rijden kan aanpakken


Zelf ontspannen blijven en doen of er niets aan de hand was. Eventueel touwtje om de hals zodat je niet zo snel in de mond zit voor je evenwicht.
In iedergeval niet je teugels korter of zelf naar voren gaan zitten, dan bevestig je het alleen maar.
Oefenen aan de hand met wapperende zijltjes en andere gekke dingen.
vorige keer was dat dus eerste keer gelukkig ben ik niet gevallen ben dan inderdaad blijven doorrijden toen deed hij dat na enkele min nog es , hij heeft dat voordien nooit gedaan ...

Absolem

Berichten: 2763
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:25

Pablo1 schreef:
Aja ik bedoel brok van hooi zou ik es moeten vragen ik geef hem ook slobber bij 1 kg omdat hij toen ik hem kocht echt te mager stond heb er 7 maand over gedaan hem op zn gewicht te krijgen en nu is hij dat gelukkig wel



Dan zou ik de brok terugzetten naar een kwart. Brok is niet bedoelt om dik te maken maar om energie te geven. Ik zou wel door blijven gaan met de slobber. En uiteraard kijken of je paard meer ruw voer kan krijgen.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:28

Ach, ieder paard springt wel eens onhandig een 180 graden bocht, zeker in de herfst. Als het waait ziet mijn paard ook tijgers in elke hoek. Lach er om en zoek de ontspanning. Heeft hij energie over dan galoppeer je gewoon een tijdje lekker voorwaarts.

hwn
Berichten: 4687
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:42

Pablo1 schreef:
West vlaanderen ja het is echt wel zoeken in het weekend ben ik dan ook van smorgens tot savonds daar dan kan hij langer buiten hij heeft daar nog niet meteen een echt vriendje we staan daar pas paar maandjes...


Waar in West-Vlaanderen? Hier bij ons (tss Kortrijk en Roeselare) is nog plaats: paarden gaan in de voormiddag op de paddock en namiddag op de wei, dus van zonsopgang tot zonsondergang buiten, hooi in slowfeeder hooinetten, hebben geen binnenbak, maar wel goede buitenbak en overdekte longeerpiste, krachtvoer is laag in suikers en zetmeel.


Pablo1

Berichten: 46
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Te nerveus heet paard wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 13:43

Wij zitten aan zee dus voor ons wel wat te ver toch bedankt

BarbaraNova

Berichten: 4193
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Te nerveus heet paard wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:58

Ik heb ook heethoofden op stal staan, deze gaan ook zo veel mogelijk naar buiten dus zoek aub een stal waar ze wel in de winter veel buiten op weide of paddock mogen staan.
Daarnaast zoveel mogelijk het krachtvoer er af halen, hoe meer krachtvoer hoe heter het paard en daarnaast is krachtvoer vaak erg slecht voor hun mits je metazoa ofzo voert maar dat denk ik niet aangezien je op een pensionstal staat. Geef hem iig onbeperkt hooi zodat hij kan eten, dan is de kans op maagproblemen/stress ook minder. Magnesium werkt goed, maar zorg dat je een goede zuivere hebt en bouw dit geleidelijk op. Veel afleiding en veel naar buiten is de oplossing. Succes.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 48 bezoekers