Te nerveus heet paard wat doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pablo1

Berichten: 46
Geregistreerd: 09-02-18

Te nerveus heet paard wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 10:03

Ik heb een 6 jarige pinto crusado, ik deed het de laatste tijd goed met hem nu met het vele regen en wind is er een nieuwtje bijgekomen plots weglopen en verschieten, bij het rijden probeer ik altijd naar ontspanning toe te rijden maar door zn zeer nerveus karakter lukt dit echt moeilijk, ik geef al enkele maanden nerv control weet iemand welk supplement ik zou kunnen bijgeven voor die extreme nerveusiteit? Op stal staat hij ook te weven ik ga alle dagen en hij heeft dus alle dagen beweging, longeren, paddock of rijden maar ik merk ook hoe meer ik longeer voor het rijden hoe warmer hij word ook het opvangen van de gallop naar de druk lukt zeer moeilijk

Anoniem

Re: Te nerveus heet paard wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:06

Hij geeft het antwoord zelf al. Zet hem in de wei, hij is ongelukkig op stal.

Pablo1

Berichten: 46
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 10:07

Paralian schreef:
Hij geeft het antwoord zelf al. Zet hem in de wei, hij is ongelukkig op stal.
probleem is staat op manege daar willen ze dat nu niet meer doen voor de weides :-(

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:09

Andere stal zoeken waar het wel mogelijk is om het beestje buiten te kunnen laten.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:12

Hoeveel uur staat hij op stal?

Als hij staat te weven ben ik ook geneigd om te zeggen dat de huidige omstandigheden niet geschikt voor hem zijn.

Dat hij met dit weer zo verschiet is toch niet gek? Zelfs mijn ubercoole fjord verschiet met dit weer en is moeilijker te rijden dan normaal. Volgens mij heb je dan 2 keuzes, of accepteren dat je soms wat harder gaat, of je paard even laten staan.

Heb je les om naar die ontspanning toe te rijden? Lukt het op de grond wel om die ontspanning te vinden? In feite is ontspanning een mentale staat van zijn, je zult als begeleider dus moeten weten/leren hoe je dat punt kunt bereiken.

Pablo1

Berichten: 46
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 10:14

Ja aan deze kanten doen ze dit dus ni en het is ook wel zo vanals het regent of waait dat hij de wei echt niet meer leuk vind ik heb zeer veel problemen gehad om een stal te vinden waar hij zich gelukkig voelt en daar staat hij dus supergraag dat weven hoort wat bij zn karakter maar vroeg me af of er een suplement is dat ik zou kunnen bijgeven magnesium heeft niet geholpen alvast

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Te nerveus heet paard wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:19

Weven hoort bij zijn karakter...wauw.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:22

Een paard dat niet happy is los je niet op met een supplement. Een paard dat staat te weven is per definitie niet 'gelukkig' voor zover we in paardentermen van geluk kunnen spreken.

Als hij niet blij word van de wei of de stal, zul je op zoek moeten naar andere oplossingen. Ga voor jezelf na hoe de omstandigheden op de wei waren en hoe ze op stal zijn. Wellicht gaat bijvoorbeeld een heel stabiel maatje je paard al helpen op de wei. Dan wel een paard dat echt zijn maatje is, dus eerst een periode met z'n 2en op een stuk land bijvoorbeeld. Vaak trekt een nerveus paard zich wat op aan de kalmere waardoor hij leert dat ander gedrag hem meer oplevert.

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:25

Weven hoort niet bij een karakter van een paard, dat is een stalondeugd (wat ik overigens een naar woord vind, aangezien het impliceert dat de fout bij het paard ligt, terwijl het altijd de mens is die ze in een stal zet). Zoek een andere stal waar hij minstens een aantal uur buiten komt (kan dus ook in een paddock), liefst waar hij contact krijgt met soortgenoten, dan kan hij daar z’n ei in kwijt. Dan denk ik dat je je paard niet meer terug herkent.

Verder, wat krijgt je paard gevoerd? De meeste paarden die normaal in het werk staan redden zich prima op enkel een vitaminebrok voor de nodige behoeften in combinatie met voldoende ruwvoer. Meer krachtvoer (granen) zorgt voor meer snelle energie, terwijl het paard er niks mee kan op een paar m2.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:33

Weven is een stalgebrek, net zoals bv trappen, luchtzuigen.
Het is geen karaktertrek, het is een gewoonte geworden.
Ik denk dat TS dat bedoelt dat hij bij zijn karakter hoort, dat het paard dit altijd doet.
De 'weef paarden' die ik heb gekend zijn hier ook nooit mee gestopt, hoewel je het wel door goede omstandigheden onder controle kunt houden.


Hoe lang word je paard dan in de paddock gezet, of is het zo dat je paard 24/24 op stal staat en jij als eigenaar de enige bent die je paard uit stal haalt?

Pablo1

Berichten: 46
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 10:36

Het paard gaat zoiezo enkele uren per dag buiten twee smorgens en 1 savonds buiten dat ben ik altijd bezig met hem wat wel is dat hij tijdens de dag niet weeft wel als er verl passage is of als ik wegga, als voer 1 kg smorgens en savonds van onderhoudsmengeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:37

Pablo1 schreef:
Ja aan deze kanten doen ze dit dus ni en het is ook wel zo vanals het regent of waait dat hij de wei echt niet meer leuk vind ik heb zeer veel problemen gehad om een stal te vinden waar hij zich gelukkig voelt en daar staat hij dus supergraag dat weven hoort wat bij zn karakter maar vroeg me af of er een suplement is dat ik zou kunnen bijgeven magnesium heeft niet geholpen alvast


Als hij zich gelukkig voelde had hij geen stalgebrek en was hij niet zo extreem nerveus. En stop eerst eens met een kilo brok voeren, dat is heel veel voor een paard wat zijn energie niet kwijt kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:37

Weven is geen karaktereigenschap TS, maar aangeleerd gedrag/stalontdeugd :)
Je paard geeft heel duidelijk aan graag zijn stal uit te willen, zowel door het weven als door het verschieten tijdens het rijden. Ik zou op zoek haar naar een plekje waar hij minimaal een X aantal uit buiten komt, want hier is je paard niet meer gelukkig :)

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:39

Je bent bezig met symptoom bestrijding, geef dit paard meer tijd om paard te zijn met vrienden en je krijgt er veel voor terug.
Ik ben van mening dat wat je hier verder nog post over karakter en wat ook je niet verder komt. Ga op zoek naar een stal waar je paard meer buiten komt, in een groepje , niet te groot, in een niet te kleine paddock , minstens één dagdeel van 4 u maar liever langer

Pablo1

Berichten: 46
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 10:41

knollentuin schreef:
Je bent bezig met symptoom bestrijding, geef dit paard meer tijd om paard te zijn met vrienden en je krijgt er veel voor terug.
Ik ben van mening dat wat je hier verder nog post over karakter en wat ook je niet verder komt. Ga op zoek naar een stal waar je paard meer buiten komt, in een groepje , niet te groot, in een niet te kleine paddock , minstens één dagdeel van 4 u maar liever langer

Ik ben sedert enkele maanden veranderd van stal in het vorig stal kon hij minder buiten en weefde ook nu gaat hij min 3 u buiten en werk ik ook met hem hetzij rijden of longe

Pablo1 schreef:
knollentuin schreef:
Je bent bezig met symptoom bestrijding, geef dit paard meer tijd om paard te zijn met vrienden en je krijgt er veel voor terug.
Ik ben van mening dat wat je hier verder nog post over karakter en wat ook je niet verder komt. Ga op zoek naar een stal waar je paard meer buiten komt, in een groepje , niet te groot, in een niet te kleine paddock , minstens één dagdeel van 4 u maar liever langer

Ik ben sedert enkele maanden veranderd van stal in het vorig stal kon hij minder buiten en weefde ook nu gaat hij min 3 u buiten en werk ik ook met hem hetzij rijden of longe
en als ze buiten gaan in zomer is het daar altijd wel in groep
Laatst bijgewerkt door C_arola op 11-01-19 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:46

Dat is gewoon veel en veel te weinig ts, de combinatie van weinig vrije beweging en ik vermoed (te)veel krachtvoer is gewoon de slechtste die je voor je paard kan kiezen. Hoeveel hooi krijgt je paard per dag ?weet je hoeveel kilo? Hooi? Voordroog? In hoeveel voerbeurten?

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:50

TS, weven is een teken dat een paard ongelukkig is! Als hij dit al op de vorige stal had, dan was hij ook daar ongelukkig (daar mocht hij dus ook al weinig tot niet naar buiten). Elke dag wat van hem vragen kan een paard ook ongelukkig maken, zeker als hij daarnaast niet in zijn basisbehoeften mag voorzien. Kies voor het welzijn van je paard en niet in jouw eigen belang. Arm dier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:50

TS, of het er mee eens ben of niet, maar er zijn paarden die het inderdaad prima doen op 3 uurtjes buiten. Jou paard helaas niet, en hij geeft dat ook duidelijk aan! Dus leuk of niet, maar helaas weer op zoek naar een stal waar hij echt de hele dag buiten komt.

Uit welke regio kom je? Misschien dat iemand hier nog tips heeft :)

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Te nerveus heet paard wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:22

Je paard vertelt je iets, luister daarnaar. En zoekt niet naar redenen waarom het toch goed is.

Pablo1

Berichten: 46
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 11:28

Shenavallie schreef:
TS, weven is een teken dat een paard ongelukkig is! Als hij dit al op de vorige stal had, dan was hij ook daar ongelukkig (daar mocht hij dus ook al weinig tot niet naar buiten). Elke dag wat van hem vragen kan een paard ook ongelukkig maken, zeker als hij daarnaast niet in zijn basisbehoeften mag voorzien. Kies voor het welzijn van je paard en niet in jouw eigen belang. Arm dier...

Arm dier??? Omdat ik alledagen naar hem kijk en bezig ben met hem en voor alle duidelijkheid ik rij 3 keer per week 1 maal longe en drie dagen rust versprijd over de ganse week heb hem verwaarloost gekocht denk dan toch dat hij bij mij beter leven heeft????

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Te nerveus heet paard wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:30

Nee, omdat hij 21 uur op stal staat en hij dat duidelijk niet leuk vindt.

Pablo1

Berichten: 46
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 11:33

Gini schreef:
Nee, omdat hij 21 uur op stal staat en hij dat duidelijk niet leuk vindt.

Daarom dat ik er smorgens en savonds bij ben om hem zoveel mogelijk buiten te zetten

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Te nerveus heet paard wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:35

Een paard moet toch wel minstens 6 á 8 uur vrije beweging hebben. Vrije beweging, dus niet aan de hand, de longeerlijn of onder het zadel.
Heeft jouw paard dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:39

Pablo1 schreef:
Gini schreef:
Nee, omdat hij 21 uur op stal staat en hij dat duidelijk niet leuk vindt.

Daarom dat ik er smorgens en savonds bij ben om hem zoveel mogelijk buiten te zetten


Maar dat is niet hetzelfde als gewoon de hele dag rond kunnen scharrelen. Rijden en longeren wordt niet meegerekend in deze uren.
Je paard verteld je heeeeel duidelijk, en jij luistert niet... Maar blijkbaar wil je dat niet horen, wat wil je met dit topic dan? Een andere oplossing is er namelijk niet.
Hij zal het vat beter hebben bij jou dan bij de vorige eigenaren, maar toch is dit niet genoeg voor hem. Luister naar je paard :)

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:41

Jij steekt heel veel tijd in jouw paard en dat is goed. Ik heb het idee dat je bij deze stal er zelf voor moet zorgen dat je paard buiten komt. Jouw inzet staat niet ter discussie, de stal waar je paard staat wel.

Wat men hier probeert te zeggen is dat als je een andere stalling zoekt waarbij je paard nog meer buiten komt waarschijnlijk ervoor gaat zorgen dat je paard rustiger wordt.

Ik zou een stal zoeken waarbij het dagelijks in de wei/paddock zetten van je paard inbegrepen is, zo is hij niet afhankelijk van jou en kan hij veel langer buitenstaan.

Mijn ervaring is dat het echt wel scheelt, ze kunnen hun ei goed kwijt en dat merk je echt tijdens het rijden.