Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 15:36

Pas een nieuwe jaarling gekocht voor in onze kleine kudde die dag en nacht buiten staan. Eerst lekker met rust gelaten. Merkte wel al dat erg naar tegen de andere gedaan werd. Oudere heeft dat paar keer moeten oplossen met flinke knal. Jongere was een paar dagen afgezonderd. Iemand die mee hielp vult te waterbakken komt jaarling even kijken oren naar voren en moment dat het blijkbaar vervelend word dat er water instroomt en er dus niet goed bij kan worden gekomen hapt jaarling in achterhoofd. Persoon er nu nog last van. Daarna halster willen omdoen ook omdat de hoefsmid binnenkort komt en merkte al oren naar achter en dreigen. Toch gelukt met touw om hals. Daarna met rust gelaten. Eergisteren weer alleen even halster om maar oren gaan ineens plat en draait vliegensvlug om en geeft toch een gerichte knal. Geen tijd om wat terug te doen. Vervolgens halster uiteindelijk wel omgekregen met moeite en gericht steigeren en bijten en vervolgens ook maar omgelaten. Gisteren even in de wei kijken bij alle paarden en komt vanzelf oren naar voren naar je toegelopen, beetje aaien, vervolgens wil ik weglopen en ik zie alweer dat ze in a split of a second oren plat legt en uithaald.. lig nu beurs in bed.

Ik heb best wat ervaring met paarden maar dit nog niet eerder meegemaakt. Vooral omdat jaarling als zijnde lief is verkocht. Maar de prijs was er wel naar dat er wat zou kunnen zijn. Nu kijk ik wel uit natuurlijk. Eerst denk je misschien miscommunicatie. Maar het begint nu eerder te lijken op een behoorlijke snelle dominante jaarling. Kan gevaarlijk worden natuurlijk. Vraag me af hoe ik dit het beste kan oplossen omdat jaarling zo snel kan draaien en duidelijk niet bang is. Ook geen voorsignalen. Daarbij vraag ik niet veel de komende jaren is het vooral paard zijn maar de hoefsmid moet wel langs kunnen komen en ik moet wel normaal in de wei kunnen lopen zonder trap voor mijn harses.
Laatst bijgewerkt door 060606 op 29-11-18 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:41

Eerst medisch uitsluiten.

En anders flink corrigeren

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 15:43

quera schreef:
Eerst medisch uitsluiten.

En anders flink corrigeren


Wat zou ik medisch moeten uitsluiten? Loopt en rent verder vrolijk zoals hoort door de wei niks aan te zien.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:46

Doen de andere paarden in de kudde er niets aan?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:46

Klinkt alsof hij er als veulen een paar keer mee weg gekomen is.
Heb een paar keer zulke veulens in handen gehad en meestal parkeerde we gewoon een voet in zijn hol als ze nog maar enkele maanden oud waren en dan is het meestal wel klaar.
Als hij als veulen daar succes mee had zonder correctie dan zou ik hem even een paar weken even dichterbij houden en dagelijks even de regels vertellen door hem veel on de hand te nemen en zelf snel te zijn.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:47

Zodra oren plat gaan weg sturen uit jouw buurt. Als je hem niet vertrouwd bij voorbaat al weg sturen. Basis van grondwerk mee gaan doen. Kan gewoon in de wei en hoeft geen compleet trainingsprogramma te zijn, maar beestje heeft duidelijk niet door dat een mens hoger in rang staat en nu een paar keer kunnen bewijzen dat hij inderdaad het laatste woord heeft.

Is hij de baas in de kudde momenteel? Zoja, dan dominanter paard erbij zetten zodat jaarling weet dat er wezens zijn die grenzen stellen.

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:48

Maar als ze dat (corrigeren) tot nu toe nog niet heeft gedaan is zij niet degene die daarvoor geschikt is.
Verkopen dus zsm voor er echt ongelukken gebeuren, deze is beter op zijn plaats ergers anders.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 15:48

Ik zou graag wat meer ervaringen willen horen van soortgelijke gevallen. Na vele paarden met verschillende karakters en leeftijden te hebben gehad zowel hengsten als merries weet ik ook wel te corrigeren maar dit is toch anders omdat jaarling duidelijk niet bang is en gericht aanvalt. En dat gaat zo snel.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 15:49

Sheran schreef:
Doen de andere paarden in de kudde er niets aan?


Ja de oudere dus heb ik al een paar knallen voorbij zien komen daar gebeurt het dus ook niet meer.

IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:50

Wat ontzettend vervelend en naar voor jou! Beterschap!

Ik zou hier een ervaren gedragstrainer bij raadplegen :)

Caresse07

Berichten: 9403
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:51

Ik wilde je inderdaad ook de tip geven om hier een ervaren gedragstrainer bij te halen :j

Petra Vlasblom van 2Moons of 1 van haar top-instructeurs weten vast wel hoe hiermee om te gaan :)

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:52

Sowiezo niet meer accepteren dat die naar je toe komt voor aandacht . Als die komt meteen weer weg sturen. Jij bepaald wanneer er aandacht gegeven wordt niet de jaarling.
En laat alleen mensen in de wei die continue alert zijn. Zo eentje moet je kort houden en niet Een kans geven om te slaan.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:53

Wat kan als jaarling dit ook naar paarden doet in een kuddeverband zetten met een merrie die weet wat opvoeden is.
Geldt dit alleen naar mensen, iemand zoeken die er mee overweg kan en dit paard op zn plaats kan zetten,
anders krijg je echt een levensgevaarlijk paard.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:54

We hebben op het moment ook een 2,5 jarige met wat probleempjes. Is bij ons geboren en als veulen ook goed opgevoed, daarna naar de opfok gegaan. Nu heeft hij dus met buitenzetten dat hij af en toe vanuit het niets op zijn achterbenen gaat staan en begint te maaien, dan kun je dus ook serieuze klappen op je hoofd krijgen. (Verder is het echt een schat en heel mensgericht).
We nemen voor de zekerheid een zweep en/of hengstenketting mee, zodra hij ook maar een oor verdraait dat erop zou wijzen dat hij omhoog gaat komen, krijgt hij een tik. Hij probeert het helaas nog wel, maar we zijn meestal wel snel genoeg om te voorkomen dat hij volledig omhoog komt.
Dus mijn tip, neem voorlopig een (dressuur)zweep mee wanneer je de wei ingaat.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 15:54

Caily schreef:
Zodra oren plat gaan weg sturen uit jouw buurt. Als je hem niet vertrouwd bij voorbaat al weg sturen. Basis van grondwerk mee gaan doen. Kan gewoon in de wei en hoeft geen compleet trainingsprogramma te zijn, maar beestje heeft duidelijk niet door dat een mens hoger in rang staat en nu een paar keer kunnen bewijzen dat hij inderdaad het laatste woord heeft.

Is hij de baas in de kudde momenteel? Zoja, dan dominanter paard erbij zetten zodat jaarling weet dat er wezens zijn die grenzen stellen.



Ja dat zou ik graag willen maar dat is het dus ook. Normaal zie je wel signaal van te voren. Maar als je de oren naar achter ziet gaan ben je al te laat bij deze. Ze trapt zo snel. Ben al bij extreem agressieve grondwerk filmpjes gaan kijken op Youtube en daar verschilt het niet veel van. De manier waarop. Trigger waarschijnlijk iets wat jaarling niet pikt en die geeft per direct reactie. Op dit moment is er 1 hoger in rang.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:54

Ik heb er zelf zo een gehad die het conflict bleef zoeken, die is nooit echt betrouwbaar geworden in de omgang. Trappen op de wei heeft hij maar 1x gedaan toen hij 3 weken oud was maar hij wilde ook als volwassen dier altijd ieder meningsverschil letterlijk uitvechten.

Sommige moeten echter gewoon 1x een zeer wel gemilte skup onder de hol krijgen (niet perse letterlijk) en dan heb je er daarna nooit meer wat mee.
Zou het dus wel even een kans geven.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:56

Wat weet je van het beestje?

Dit zie je toch echt vaak als veulens met 1 moeder alleen staan. Ze met moeder teveel op stal staan en moeders geirriteerd raakt naar veulen en het veulen veel te vroeg wordt gespeend.

Normaal gesproken lopen meerdere merries met veulens samen en helpen ze elkaar met opvoeden. Daarna gaan de moeders eraf en zouden de veulens zo laat mogelijk opgevoed worden door 1 of meerdere oudere paarden in een gemengde kudde.

De basis kun je heel jong inprenten en dan verder zo min mogelijk doen. Zeker niet te lang en teveel willen.

Helaas gebeurt dit echt heel veel en gaan paardjes van een naar ander. Niet op internet advies vragen en nu zomaar iets gaan doen. Het lukt nu niet en wat je ook gaat proberen zonder begeleiding, gaat echt niet werken. Vooral omdat niemand dus zijn verleden hier kent, niet ziet wat het paardje nou echt doet en ook niet jouw reactie daarop ziet.

Zonder die info en ongezien wordt het alleen van kwaad tot erger.

Zoraida_04

Berichten: 311
Geregistreerd: 01-09-08
Woonplaats: Spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:56

Wij hadden ook zo'n veulen staan in de opfok waar mijn jaarling staat.
Die was ook totaal niet bang, corrigeren werkte daar ook totaal niet bij, dan viel ze alleen maar harder uit.
Die is uiteindelijk weggestuurd omdat ze de hand verbrijzelde van de staleigenaresse en niemand meer veilig bij zijn paard kon komen.
Hoe het daar mee afgelopen is durf ik niet te zeggen..
Veel beterschap, hopelijk kan je het oplossen.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 15:56

genja schreef:
Sowiezo niet meer accepteren dat die naar je toe komt voor aandacht . Als die komt meteen weer weg sturen. Jij bepaald wanneer er aandacht gegeven wordt niet de jaarling.
En laat alleen mensen in de wei die continue alert zijn. Zo eentje moet je kort houden en niet Een kans geven om te slaan.


Ja hier dacht ik nu ook al aan. Dit ga ik nu natuurlijk proberen te voorkomen want dit heeft niet meer met miscommunicatie te maken maar jaarling denkt duidelijk te kunnen bepalen wat wel goed is en niet.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:01

Sowieso moet je streng optreden en het foute gedrag corrigeren. Wat voor ras is het? Het doet mij denken aan de ziekte PSSM1.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 16:03

Bowo schreef:
We hebben op het moment ook een 2,5 jarige met wat probleempjes. Is bij ons geboren en als veulen ook goed opgevoed, daarna naar de opfok gegaan. Nu heeft hij dus met buitenzetten dat hij af en toe vanuit het niets op zijn achterbenen gaat staan en begint te maaien, dan kun je dus ook serieuze klappen op je hoofd krijgen. (Verder is het echt een schat en heel mensgericht).
We nemen voor de zekerheid een zweep en/of hengstenketting mee, zodra hij ook maar een oor verdraait dat erop zou wijzen dat hij omhoog gaat komen, krijgt hij een tik. Hij probeert het helaas nog wel, maar we zijn meestal wel snel genoeg om te voorkomen dat hij volledig omhoog komt.
Dus mijn tip, neem voorlopig een (dressuur)zweep mee wanneer je de wei ingaat.


Ja de lange zweep heb ik al klaar gelegd bij de wei dit gebeurt mij niet nog eens. Als ik het wist had ik mij erop voorbereid maar jaarling is alzijnde lief verkocht. Nu ik erop doorvroeg na me heup bijna te hebben gebroken gisteren bleek jaarling toch ook eerder te zijn uitgevallen bij vorige eigenaar. En waarschijnlijk dus ook vaker. Ja als ik dat had geweten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:03

quera schreef:
Eerst medisch uitsluiten.

En anders flink corrigeren

Eerlijk gezegd, bij gedrag van deze aard zou ik éérst corrigeren en dan kan er gekeken worden of er wat scheelt. Er is geen enkel goed argument om een dier van een paar 100kg toe te staan om zo agressief te reageren zonder waarschuwing.

Dat gezegd zijnde vraag ik me af of er niet al eerder kleinere waarschuwingen gegeven worden. Ik heb een vierjarige die e.e.a van haar moeder geleerd heeft kwa gedrag. Die kan voor het ongeoefende oog ook extreem onverwacht reageren maar eigenlijk waarschuwt ze wel. Alleen heel miniem en héél snel na elkaar. Ze escaleert dus razendsnel waardoor het líjkt alsof er niks aan vooraf gaat maar als je echt op let zie je wel veranderingen. Maar je moet dan wel op haar hele houding (ook rug en achterhand en staart ) letten en op haar gehele gezicht. Als je enkel op haar oren let dan heeft die je ook elke keer. Ik heb haar ook moeten weg halen bij mijn ex-trainster omdat die haar levensgevaarlijk vond, terwijl ze eigenlijk goed te managen is en het een fijn en sensibel paard is maar je moet opletten. Deze had dat vanaf dat ze een uur oud was trouwens. Zodra ze kon staan zat dat er in.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:07

Met een veulen nog niet meegemaakt. Wel met twee oudere merries. Een onze merens die van afspenen tot twee in haar eentje heeft gestaan zonder paarden of veel menselijk contact. Met haar zijn we lang bezig geweest en eerst een hands off beleid mee gehad. S nachts op stal, binnen en buiten zetten en voeren waren dus mens contact momenten. Vandaar uit langzaam opgebouwd

Na twee jaar was ze voor ons betrouwbaar en voor de juiste andere mensen ook. Ze is met 5 verkocht aan een jong meisje met de juiste begeleiding.

Een andere merrie, drie jaar paar weken gehad als gezelschap voor oude tinker. Die was doodsbang voor haar, dus als gezelschap niet geschikt. tegen ons kon ze wel zo plots omdraaien en je proberen te raken. Een keer gelukt. Na verkoop is ze helemaal doorgedraaid en paar weken later naar de slacht gegaan. Was voor niemand nog veilig in de buurt te komen, wei, stal nergens meer. Verdrietig maar helaas de enige optie. Had alleen liever gehad dat ze dat al bij ons was gaan doen hadden wij haar laten inslapen. Oorzaak geen idee. Vorige eigenaar zou haar terugwillen bij niet klikken. Alleen die wilde niet meer. Ben daar nog boos over

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:07

We spreken hier van een merrie?

Misschien in de wei zetten met een alpha merrie?

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:09

Mijn paard was toen ik hem als jaarling kocht ook ontzettend dominant, heb hem toen elke keer als hij er alleen al aan dacht om te trappen vrij hard moeten aanpakken. Was binnen een half jaar gelukkig over en nu t liefste paard wat ik me bedenken kan (hij is nu bijna 10)

Maar echt, niet te voorzichtig behandelen hoor, echt wegjagen als hij maar iets denkt te doen. Je hebt er niks aan als ze t licht uit je ogen slaan