Hoe teugels beethouden als je er naast loopt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Hoe teugels beethouden als je er naast loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 14:09

Laatst had ik een meningsverschil met een stalgenoot over hoe je de teugels beet houdt wanneer je naast het paard loopt.

Dus mijn vraag aan jullie, wanneer je naast een paard loopt dat een hoofdstel (met of zonder bit maakt denk ik niet zo'n verschil) op heeft, hoe hou je dan de teugels vast? Zou je ook uit willen leggen waarom je dat op die manier doet, wat de achterliggende (veiligheids?)redenen zijn? Dan kan ik een mening vormen of ik mijn manier beter vind of de manier van de stalgenoot.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe teugels beethouden als je er naast loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:12

Bedoel je gewoon tijdens het wandelen of tijdens grondwerk?


Tijdens wandelen, korte stukjes heb ik meestal enkel de teugel aan mijn kant vast. gewoon met een lichte vuist. Als het paard dan schrikt loopt hij niet vooruit met mij weg maar een rondje rond mij.

langere stukken: teugels over het hoofd. uiteinde in mijn linkerhans, met rechterhand beide teugels een 40 cm onder de mond.

Tijdens grondwerk ofwel de teugels over de hals en in beide handen zoals ik zou rijden. Ofwel de binnenteugel aan de mond en buitenteugel aan de schoft.
ofwel met 1 teugel bevestigd op de neus.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:15

Ligt er aan....

Onze manege kinderen hier houden de beide teugels vast onder de kin van het paard terwijl ze over de hals liggen.

Maar de tieners en volwassenen leer ik om de teugels van de hals te pakken en als 'touw' vast te nemen. Dus 1 hand onder de kin van het paard, en de andere het uiteinde van de teugels.

De eerste is omdat kinderen nog wel eens vergeten dat ze een pony vasthouden en dan liggen de teugels op de grond, stapt het beestje erin etc.

De tweede omdat als het paard een keer verschiet, wegspringt, omhoog komt, je twee kansen hebt om hem nog vast te blijven houden.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:15

Wat ik heb geleerd: je loopt links van je paard, je hebt de teugels van de hals afgenomen, de lus in je linkerhand, en je rechterhand houdt beide teugels vlak achter het bit vast met een vinger ertussen voor 'iets sturing'.

Er zijn ook mensen die juist niet de teugel van de hals afpakken en alleen met de rechterhand net achter het bit beide teugels vast hebben. Hun argument is: als het paard er toch vandoor zou gaan, hij niet direct op/in de loshangende teugels kan stappen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hoe teugels beethouden als je er naast loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:16

Rechterhand onder de kin in een vuist met de wijsvinger tussen de twee teugels in

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe teugels beethouden als je er naast loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:19

Bit maakt zeker wel verschil. Als je de teugels maar aan 1 kant vast hebt en je paard schrikt trek je het bit door de mond heen. Als je aan beide teugels vasthoudt niet.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:19

Vroeger (heel vroeger) op de manege werd altijd geleerd om beide teugels vlak achter het bit vast te pakken, zodat je niet gebeten kan worden. Dat werkte voor geen meter want die hand kunnen ze misschien niet bijten, maar het houdt geen 600kg tegen die een hapje van een ander lichaamsdeel wil nemen :+

Maar de belangrijkste reden waarom ik nooit meer zo kort vast pak is dat ik speling wil hebben als ze omdraaien, wegrennen, hun hoofd omhoog doen, etc. Ik vind het prettig om niet gelanceerd te worden en/of een halve seconde extra reactietijd te hebben als er iets gebeurt. Dus ik doe of de teugels over het hoofd, of ik pak de teugel aan de kant waar ik loop een cm of 20-30 bij het bit vandaan. Of in het geval van twee losse teugels (western), de teugel aan de kant waar ik loop en de ander aan de knop of los over de hals.

XFILE

Berichten: 86
Geregistreerd: 18-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:19

Als je in de bak loopt loopt je paard aan de buitenkant en jij aan de binnenkant. Je kunt de teugels vast pakken met de teugel over de nek en dan 30-40 cm onder het bit vasthouden. Je kunt ook de teugel over de nek heen halen en de teugel gebruiken zoals je een halstertouw gebruikt.
Qua veiligheid is er niet perse iets wat veiliger is.
Als een paard zich lostrekt en gaat rennen zal hij vroeg of laat op of in de teugel stappen en die zal breken (of het hele hoofdstel wordt uit elkaar getrokken). Dan is het natuurlijk ietsjes linker om de teugel over de hals heen te halen want dan hangt de hele teugel al voor het paard mocht hij zich lostrekken. Echter kun je de teugel dan wel met twee handen vasthouden en heb je wellicht iets meer kracht om lostrekken te voorkomen.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:21

Ik heb westernteugels" dus eigenlijk twee losse en heel lang. Altijd over het hoofd en ergens in het midden op een halve meter ong, Nooit strak/vlak onder het bit. Paard loopt ook meestal achter me aan.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:24

Ik zie toch mensen soms zo moeilijk doen als ze een paard vast houden. Net of ze iets kunnen doen als een paard aan de kletter gaat :') . Sommige hebben hun paard zo stevig vast dat ik er zelf bijna claustrofobisch van zou worden.

Ik ben van mening dat je gewoon je gezonde verstand moet gebruiken, zelf ontspanning en zelfverzekerdheid uitstralen. En tenzij het een hengst is ga ik niet lopen worstelen als ze aan de kletter gaan, gewoon voor mijn eigen veiligheid.

Zie ook veel mensen die het een verstandig idee vinden om het touw om hun handen te slaan, waardoor je een verbrijzelde hand overhoud als je paard net iets te hard trekt.

Ik liep regelmatig met 10tallen verschillende (onbekende)paarden, en mijn touw hangt altijd in een boogje en ik loop er gewoon rustig langs. Spanning doet geen goed bij paarden ook niet als je er naast loopt ;)

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Hoe teugels beethouden als je er naast loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:25

Precies dat CharmingS :j

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:30

Ik stap mijn paard vaak aan de hand uit vanaf het laatste hek tot stal (ca 1 km) en doe dan de teugels over het hoofd en heb mijn rechterhand ergens halverwege of aan het einde van de lus vast. Vrij lang dus.
Nooit kort achter het bit, heb de teugels altijd in een boogje.

Als ik heb opgezadeld en naar de bak loop, dan ligt de teugel over de hals en heb ik alleen de linker teugel vast met mijn rechterhand, ergens een cm of 20-25 vanaf het bit, ook niet strak.

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 14:38

Ik zal de mijne vertellen: ik doe meestal de teugels over het hoofd, en hou dan met mijn rechterhand beide teugels tegelijk beet op zo'n 30cm van de mond vandaan, zodat het paard ook ruimte heeft om het hoofd te bewegen. Met de linkerhand heb ik het uiteinde van de teugels beet, als backup voor geval het paard vaart zou maken oid. Onder de kin beetpakken doe ik eigenlijk alleen bij bijtende modellen, of bij paarden die met een los teugeltje niet meelopen. (Ik heb meerdere verschillende paarden waarmee ik loop, ik ben vrijwilliger met rijlessen voor gehandicapten).

Mag ik jullie dan vragen waarom jullie één teugel beethouden en niet allebei? Mijn gedachte is dat als het paard zou versnellen of weg zou schieten, dat het bit dan door de mond wordt getrokken waardoor het paard nog meer in paniek of gewond kan raken.

Ps tijdens het meelopen in de bak met een gehandicapte ruiter erop dan heb ik het paard met twee handen beet aan een longeerbitstukje met touw, weer met ruimte vrij onder de kin zodat het paard bewegingsruimte heeft, tenzij het een happerig paard is. Inderdaad altijd aan de kan van het binnenbeen, want tussen het paard en de bakrand in lopen is niet ongevaarlijk.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoe teugels beethouden als je er naast loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:41

1 teugel omdat mijn paard opgevoed is en niet zomaar versneld of stilstaat als we samen ergens heen lopen :+

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:00

CharmingS schreef:
I
Zie ook veel mensen die het een verstandig idee vinden om het touw om hun handen te slaan, waardoor je een verbrijzelde hand overhoud als je paard net iets te hard trekt.

En dat je dus niet meer los kan laten en een stukje over de grond mee moet butsen totdat het paard stopt. Het is ook verstandig even stil te staan bij het vasthouden van de longeerlijn, met al die lussen gaat dat nog iets makkelijker mis.

Zelf houd ik ze het liefst aan de binnenteugel vast, maar alleen de trensteugel en nooit aan de slof of stangteugel.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Hoe teugels beethouden als je er naast loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:10

Vroeger op de manege geleerd om met de teugels over de hals ze onder het bit vast te pakken met een vinger ertussen. Later in Frankrijk geleerd om de teugels over de hals te halen en (over de smalle bergpaadjes) voor je paard uit te lopen. Dan lukt het dus niet om ze onder de kin vast te houden.
Later met m'n eigen paard lag het eraan hoe ver ik met 'm liep. Was het maar een klein stukje, dan liet ik meestal de teugels over de hals liggen en hield ik 1 teugel losjes vast. Liep ik verder, naar het bos of zo, dan haalde ik de teugels van de hals en sloeg ze 1x dubbel en nam ze zo in 1 hand.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:35

LadyMadonna schreef:
Rechterhand onder de kin in een vuist met de wijsvinger tussen de twee teugels in


Zo heb ik het ook geleerd en dat leer ik m'n manegekindjes ook. Wel zo'n 20-30 cm onder de kin en gewoon losjes.
Bij m'n eigen paard ben ik een stuk lakser en pak ik gewoon één teugel, hij loopt toch wel braaf mee. Hem laat ik ook rustig los als ik bijvoorbeeld het krukje moet pakken of mest moet ruimen in de bak.
Als ik een langer stuk met een paard loop doe ik wel de teugels over het hoofd, een hand onder de kin en een hand bij het uiteinde. Wel nog steeds losjes, geen druk. Als een paard echt weg wil hou je hem toch niet tegen.

Bij ons is les nummer één in het lopen met een paard trouwens dat je nóóit het touw om je hand mag wikkelen en het paard los moet laten als je hem niet houdt. Ik heb al te vaak kinderen door een paard omver getrokken zien worden omdat ze denken dat ze het paard in geen geval los mogen laten.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:18

CharmingS schreef:
Ik liep regelmatig met 10tallen verschillende (onbekende)paarden, en mijn touw hangt altijd in een boogje en ik loop er gewoon rustig langs. Spanning doet geen goed bij paarden ook niet als je er naast loopt ;)


Tuurlijk, als je ervaren bent.

Maar leg een onervaren paarden liefhebber het zo 'simpel' uit en touwen gaan over de grond slepen, ze letten onvoldoende op het gedrag van het paard. Paard loopt ze voorbij of gaat juist sjokken. Stapt in het touw etc.

Een onervaren persoon heeft in eerste instantie veel baat bij duidelijke consequente werkwijze. Het gevoel, het leiderschap en het nonchalanter omgaan met de gegeven 'regels' komt later wel.

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:49

Marije_jiplover schreef:
1 teugel omdat mijn paard opgevoed is en niet zomaar versneld of stilstaat als we samen ergens heen lopen :+


Een dier kan altijd schrikken, heeft niks met opgevoed of niet te maken ;)

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Hoe teugels beethouden als je er naast loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:12

Hier ook lange losse westernteugels. Meestal loop ik links van het paard. Rechterhand ongeveer 50 cm van de mond af en in de linkerhand de rest van de teugels en dan dubbelgevouwen omdat ze anders heel lang zijn. Teugels hangen altijd in een boogje.

Zelf zou ik nooit de teugels vlak achter het bit vastpakken. Ik heb liever wat meer afstand van het paard voor het geval deze schrikt o.i.d. Wanneer je de teugels heel kort vastpakt sta je praktisch tegen het paard aan. Ik heb liever een beetje ruimte :)

Daarnaast vind ik het eenvoudiger om in te grijpen als ik meer ruimte heb. Als ik een vervelend/zenuwachtig paard aan het halster heb, pak ik bijvoorbeeld ook nooit het halster vast. Met een beetje ruimte kun je naar mijn idee ook veel beter sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:14

Telpeva schreef:
Mag ik jullie dan vragen waarom jullie één teugel beethouden en niet allebei? Mijn gedachte is dat als het paard zou versnellen of weg zou schieten, dat het bit dan door de mond wordt getrokken waardoor het paard nog meer in paniek of gewond kan raken.
Hier is het puur gemakzucht. Bovendien wordt het bit nou ook weer niet zo snel door de mond getrokken.

Als de teugels over de hals liggen (na het werk, in de paddock op de renbaan of iets dergelijks) houd ik de teugel vast die aan mijn kant zit. Als ze net uit een race komen, haal ik ze over het hoofd en houd ik zowel het uiteinde als beide teugels op enkele tientallen centimeters van het bit vast in mijn rechterhand, zodat ik links vrij heb voor de neck strap, borstsingel en eventuele zweetdeken/cooler.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:19

Wij leren de mensen op de manege de paarden aan 1 teugel mee te voeren, als je twee teugels vasthoud en ze hebben een enkel gebroken bit, dan prikt dat bij te strak vasthouden in het gehemelte, kan nooit lekker zijn.
Als er kinderen in de buurt zijn houd ik mijn paard ook zo 'vast', behalve dat mijn vuist dan niet echt helemaal dicht is, ben ik alleen, loopt paardlief gewoon los naast mij mee namelijk. Maar het is niet heel handig als kinderen dat gaan imiteren met een pony die ergens gras of iets anders interessants ziet.

Overigens leren we ook allemaal dat als er iets gebeurt je je paard altijd los moet laten. Terrein is afgesloten en ze kunnen nergens naartoe en het voorkomt hopelijk dat ze ruiters omver trekken of ondersteboven lopen als er eens geschrokken wordt.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:23

Telpeva schreef:
Mag ik jullie dan vragen waarom jullie één teugel beethouden en niet allebei? Mijn gedachte is dat als het paard zou versnellen of weg zou schieten, dat het bit dan door de mond wordt getrokken waardoor het paard nog meer in paniek of gewond kan raken.


Ik gebruik een kneveltrens, die kan niet door de mond getrokken worden, maar gaat dan deels ook sturen zoals een halster.

Als ik verder moet lopen dan van poetsplaats naar bak (10m de ene kant op voor de binnenbak, 20m de andere kant op voor de buitenbak), klik ik de teugel aan de rechterkant los (clipsluitingen) en houd ik hem op zo'n 80cm van het paard vast met mijn rechterhand en links heeft de rest van de lijn in grote lussen vast (teugels zijn 3.80m inclusief verlengstukken, groot paard). Het paard is gewend om aan een los lijntje meegenomen te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:25

Phoe, meestal heb ik ze niet vast eigenlijk en loopt ze achter mij aan...
Maar op vreemd terrein heb ik vaak alleen de teugel vast aan de kant waar ik loop. En als ik "lang" moet lopen doe ik de teugels over d'r hoofd terug en gebruik ik ze gewoon zoals je een halstertouw zou gebruiken.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:27

SweetVanille schreef:
Marije_jiplover schreef:
1 teugel omdat mijn paard opgevoed is en niet zomaar versneld of stilstaat als we samen ergens heen lopen :+


Een dier kan altijd schrikken, heeft niks met opgevoed of niet te maken ;)

Dat klopt, maar dan houd ik er toch ook niks aan als ik 2 teugels vast heb en maakt dat dus geen verschil.

Heb hem nu dik 3 jaar en gaat al die tijd al goed, aan 1 losse teugel zonder druk erop, dus zie niet in waarom ik die wijze zou moeten veranderen voor als hij misschien eens zou schrikken.