Hoe teugels beethouden als je er naast loopt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Telpeva

Berichten: 14667
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Hoe teugels beethouden als je er naast loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 14:09

Laatst had ik een meningsverschil met een stalgenoot over hoe je de teugels beet houdt wanneer je naast het paard loopt.

Dus mijn vraag aan jullie, wanneer je naast een paard loopt dat een hoofdstel (met of zonder bit maakt denk ik niet zo'n verschil) op heeft, hoe hou je dan de teugels vast? Zou je ook uit willen leggen waarom je dat op die manier doet, wat de achterliggende (veiligheids?)redenen zijn? Dan kan ik een mening vormen of ik mijn manier beter vind of de manier van de stalgenoot.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif



Telpeva

Berichten: 14667
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 14:38

Ik zal de mijne vertellen: ik doe meestal de teugels over het hoofd, en hou dan met mijn rechterhand beide teugels tegelijk beet op zo'n 30cm van de mond vandaan, zodat het paard ook ruimte heeft om het hoofd te bewegen. Met de linkerhand heb ik het uiteinde van de teugels beet, als backup voor geval het paard vaart zou maken oid. Onder de kin beetpakken doe ik eigenlijk alleen bij bijtende modellen, of bij paarden die met een los teugeltje niet meelopen. (Ik heb meerdere verschillende paarden waarmee ik loop, ik ben vrijwilliger met rijlessen voor gehandicapten).

Mag ik jullie dan vragen waarom jullie één teugel beethouden en niet allebei? Mijn gedachte is dat als het paard zou versnellen of weg zou schieten, dat het bit dan door de mond wordt getrokken waardoor het paard nog meer in paniek of gewond kan raken.

Ps tijdens het meelopen in de bak met een gehandicapte ruiter erop dan heb ik het paard met twee handen beet aan een longeerbitstukje met touw, weer met ruimte vrij onder de kin zodat het paard bewegingsruimte heeft, tenzij het een happerig paard is. Inderdaad altijd aan de kan van het binnenbeen, want tussen het paard en de bakrand in lopen is niet ongevaarlijk.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Telpeva

Berichten: 14667
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 11:40

Bedankt voor de antwoorden! Ik denk dat ik mijn conclusie wel heb, en dat ik het helemaal niet zo verkeerd doe. De stalgenoot met het meningsverschil is zo eentje die vooral roept hoe zij vindt dat dingen moeten, maar als je haar dan vraagt naar uitleg of argumenten dan blijft het óf heel stil, of ze draait simpelweg de volumeknop omhoog in een poging je te overtuigen :+
Dat een enkelgebroken bit kan prikken in de mond had ik nog niet eerder gehoord/over nagedacht dat is er eentje waar ik wel op kan letten idd! :j

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Telpeva

Berichten: 14667
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 13:37

Mizora schreef:
Telpeva schreef:
Bedankt voor de antwoorden! Ik denk dat ik mijn conclusie wel heb, en dat ik het helemaal niet zo verkeerd doe. De stalgenoot met het meningsverschil is zo eentje die vooral roept hoe zij vindt dat dingen moeten, maar als je haar dan vraagt naar uitleg of argumenten dan blijft het óf heel stil, of ze draait simpelweg de volumeknop omhoog in een poging je te overtuigen :+
Dat een enkelgebroken bit kan prikken in de mond had ik nog niet eerder gehoord/over nagedacht dat is er eentje waar ik wel op kan letten idd! :j


Je snapt dat ik nu wel heel nieuwsgierig ben hoe zij vindt dat het moet?

Ach sorry natuurlijk! zij is van mening dat de teugels om de hals moeten blijven liggen, en dat je dan het paard aan alleen de binnenteugel beet mag houden. Ik zal er bij zeggen dat we met allerlei verschillende manege paarden lopen, ze zijn niet allemaal even netjes opgevoed. Met drammerige paarden doe ik de teugels dus niet beethouden op haar manier, want dan heb ik beide teugels tegelijk beet om ophoudingen te kunnen geven zodat het paard mij niet voorbij loopt.
Haar advies was dat ik beter een pas sneller kan lopen en vooral niet stil moet gaan staan want dan gaat het paard weer drammen. Ik ben van mening dat ik bepaal waar we heen gaan en of we wel of niet stil gaan staan, niet het paard :+

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dandy123, ijslandfan, MyWishMax, Sterrendief en 65 bezoekers