Paard wijkt niet voor druk en trapt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 16:31

Maar wat maakt dan het verschil qua opvatting dat de merrie geen pijn kan hebben omdat het een zure pismerrie is?


Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 16:39

Thioro schreef:
Als je die hork was had je waarschijnlijk al die schop gegeven alvorens je af te vragen of dat terecht was of niet. En afhankelijk van het paard had je dan plots een brave gehad of een ambulance moeten bellen.

Om een ander voorbeeld te geven, mijn merrie is nogal kietelorig op vliegen. Moet ook drama om gemaakt worden.
Heb zo een keer een knie tegen m'n slaap gekregen omdat ze toevallig een voetje optilde vanwege vlieg net op het moment dat ik me richting voetje knielde.
Heb 3 weken als mishandelde huisvrouw rondgelopen.
Was niets express aan die 'trap', ongelukkige samenloop en herinnering dat je ook bij brave paarden eigenlijk niet moet hurken naast de benen.
En toch heeft ze een brul en een knal gehad uit reflex. Jep, horkerig van mij.

Nu kunnen we er lang en breed over discussiëren.
In het geval van ts lijkt het een opvoedingsprobleem te zijn en ze heeft er nu hulp bij gevonden dus hopelijk zal het snel beter gaan.

Ah, die van mij vergiste zich een keer en dacht dat ik een vlieg was en haalde uit.
Gaf een krijs en een hijs en ze stond 10 meter verder. Sorry baas :D

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 16:45

superpony schreef:
Maar als mensen ze consequent dwingen, ze irriteren en niet juist behandelen, kan ik er prima in komen als ze aangeven niet geaaid te willen worden. Het is handiger als ze niet uithalen, want dan ben ik als eigenaar wel de klos. Maar ze hoeven echt niet alles maar te incasseren, omwille van het genot van de mens.

Met honde toch net zo? Mensen dwingen en willen maar. Beesten moeten echt alles accepteren en slikken. Ze negeren elk signaal, maar wel janken als het fout gaat en het dier de schuld geven.

Als mens maak je ook weleens ruzie en zeg je gewoon dat je iemand zat bent, niet wil zien. Moet ook kunnen, toch?


Ik denk dat het grootste probleem is dat mensen helemaal niet dwingen.
Hun paarden niet durven te corrigeren.
Niet opvoeden.
Het acceptabel vinden dat een paard af en toe dreigt.
Dat ie de stal uit mag als jij de deur opendoet.
En ga zo maar door.

Paarden vinden het niet fijn als ze niet weten waar ze aan toe zijn en voor mensen in de buurt kan het gevaarlijk worden. Als een paard van mij probeert te trappen krijgt ie op z'n falie.
Ik schreeuw en hij/zij krijgt een flinke tik.
En natuurlijk ga ik bedenken wat de reden kan zijn. Hormonen, pijn, bedoeld voor ander paard :+ ,gewoon geschrokken, per ongeluk, ..... Maar het uitgangspunt is: doen we niet.
Dat is gewoon basisopvoeding voor de 6 x 600 kg waar ik alle dagen mee moet leven.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 17:04

Kendra schreef:
superpony schreef:
Maar als mensen ze consequent dwingen, ze irriteren en niet juist behandelen, kan ik er prima in komen als ze aangeven niet geaaid te willen worden. Het is handiger als ze niet uithalen, want dan ben ik als eigenaar wel de klos. Maar ze hoeven echt niet alles maar te incasseren, omwille van het genot van de mens.

Met honde toch net zo? Mensen dwingen en willen maar. Beesten moeten echt alles accepteren en slikken. Ze negeren elk signaal, maar wel janken als het fout gaat en het dier de schuld geven.

Als mens maak je ook weleens ruzie en zeg je gewoon dat je iemand zat bent, niet wil zien. Moet ook kunnen, toch?


Ik denk dat het grootste probleem is dat mensen helemaal niet dwingen.
Hun paarden niet durven te corrigeren.
Niet opvoeden.
Het acceptabel vinden dat een paard af en toe dreigt.
Dat ie de stal uit mag als jij de deur opendoet.
En ga zo maar door.

Paarden vinden het niet fijn als ze niet weten waar ze aan toe zijn en voor mensen in de buurt kan het gevaarlijk worden. Als een paard van mij probeert te trappen krijgt ie op z'n falie.
Ik schreeuw en hij/zij krijgt een flinke tik.
En natuurlijk ga ik bedenken wat de reden kan zijn. Hormonen, pijn, bedoeld voor ander paard :+ ,gewoon geschrokken, per ongeluk, ..... Maar het uitgangspunt is: doen we niet.
Dat is gewoon basisopvoeding voor de 6 x 600 kg waar ik alle dagen mee moet leven.



precies dit dus. Net als netjes aan een lijntje lopen, uit mijn personal space blijven en niet aan me hangen.

dressuur: Z2+3 Springen: L+2 Sgw: B+4 In loving memory
dressuur: LT+4 Springen: L+8 Sgw: L+1
dressuur: Z1+2 Springen: L+0 Sgw: B+2

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 18:06

Maar het is wat je voor het trappen doet, dat is belangrijk. Dat je een paard dat trapt corrigeert, is een evidentie. Maar hoe komt het dat een paard trapt? Er kunnen heel veel redenen zijn. Maar als de reden is: ik ben onervaren en ik heb de signalen die mijn paard gaf gemist en ik loop hier eigenlijk heel naïef rond, dan kan je het dus een paard niet kwalijk nemen dat die trapt. En nee, dat wil niet zeggen dat je je door een boze blik de stal uit moet laten jagen. Dat wil wel zeggen dat je je al bewust bent van die boze blik en dat niet zomaar negeert.
En dat is waar het, denk ik, bij TS al een beetje misloopt. Dus is het alleen maar goed dat ze er hulp bijhaalt. :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 18:13

Gini schreef:
Maar het is wat je voor het trappen doet, dat is belangrijk. Dat je een paard dat trapt corrigeert, is een evidentie. Maar hoe komt het dat een paard trapt? Er kunnen heel veel redenen zijn. Maar als de reden is: ik ben onervaren en ik heb de signalen die mijn paard gaf gemist en ik loop hier eigenlijk heel naïef rond, dan kan je het dus een paard niet kwalijk nemen dat die trapt. En nee, dat wil niet zeggen dat je je door een boze blik de stal uit moet laten jagen. Dat wil wel zeggen dat je je al bewust bent van die boze blik en dat niet zomaar negeert.
En dat is waar het, denk ik, bij TS al een beetje misloopt. Dus is het alleen maar goed dat ze er hulp bijhaalt. :)

Mee eens, een paard mag absoluut niet trappen.
Daar tegenover staat dat wij de verantwoordelijkheid hebben om dan voor dat het zo ver is dat het paard er uberhaupt aan denkt te trappen de signalen te interpreteren en er naar te luisteren.

Zure paarden tot daar aan toe, maar die zijn ook niet zuur omdat ze zo lekker in hun vel zitten.
Opvoeden moet altijd, maar er naar luisteren imo ook.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:05

Azmay schreef:
Mee eens, een paard mag absoluut niet trappen.
Daar tegenover staat dat wij de verantwoordelijkheid hebben om dan voor dat het zo ver is dat het paard er uberhaupt aan denkt te trappen de signalen te interpreteren en er naar te luisteren.

Zure paarden tot daar aan toe, maar die zijn ook niet zuur omdat ze zo lekker in hun vel zitten.
Opvoeden moet altijd, maar er naar luisteren imo ook.


Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn!
En ik waarschuw mensen om mij heen altijd, als ik zie dat mijn paard in een bepaalde stemming is.
Niet achter haar langs lopen, niet ff een aaitje.

Ze moet wel onder alle omstandigheden ook in de drukte kunnen staan maar ik hoef haar niet tot het uiterste te laten gaan.

Ik geef haar liever een compliment, omdat ze zich zo goed heeft gedragen.
En hoop dat dat haar vertrouwen geeft en ze rust op gaat bouwen.

En ja, we zitten nog in opvoedingsfase.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 23:54

Elisa2, maar zulke dingen kun je toch niet vergelijken met de dagelijkse bezigheden. En hoe vervelend ook, het paard zal het inderdaad vast aangegeven hebben.
Wij moeten ook weleens iets doen dat ze niet leuk vinden, maar dan ligt het nog steeds aan mij, hoe ik dat aanpak.

Kendra, maar het mag duidelijk zijn dat paarden reageren op de mens. Ze doen ons niks, zijn de liefste en braafste paarden die ik ken. Als zij anders reageren op andere mensen, ligt dat niet per se aan de paarden. Mensen die niet eens van dieren houden, maar wel per se willen aaien en denken dat het automaten zijn, tja..................

Ik zie aan mn paarden direct wie het goed doet, wie gespannen is bang, of agressief etc etc.

Normaal ben ik vrij hard en duidelijk. Maar heb ook naar de paarden zelf gekeken en hoe zij het onderling oplossen.
Je mag best stevig ingrijpen, maar ik zie vooral veel mensen echt boos worden en gefrustreerd raken. Dat zijn hele negatieve eigenschappen van de mens die veel teveel spanning geven. Ik corrigeer waar nodig, beloon als het kan, maar word echt al jaren niet boos of gefrustreerd meer.
Wat ik ook zeg bij lesgeven of als mensen vragen waarom wij alles met onze paarden kunnen; Ik vertrouw ze, dat weten ze en nog veel belangrijker, zij vertrouwen mij. Ik ga echt wel grenzen over en misschien is niet alles altijd veilig geweest, maar die dieren denken dat het normaal is.

En vergeet niet dat veel paarden in pension staan. Worden door Jan en alleman buiten en binnen gezet, gevoerd etc. Eigenaren komen vaak alleen paard uit de stal trekken om te poetsen en te rijden of longeren. Ze bouwen weinig band op, maar verwachten wel veel in dat ene uurtje.

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:13

Dat ben ik met je eens Superpony, mensen die gefrustreerd zijn en dat afreageren op hun paard heb je helaas genoeg en dat hoeft een paard imo ook niet te "pikken". Evenals halve mishandeling onder het rijden vanwege frustratie bij de mens. Dat komt helaas ook veel te vaak voor.

Maar er zijn ook paarden die gewoon steeds hun grenzen verleggen en daarbij hoort soms ook een dreigen met trappen bij. Het is belangrijk om gelijk duidelijk te zijn en ze te corrigeren want anders word dat wel van kwaad tot erger.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:20

Ik zie aan mijn dieren wie goed is?

Je kunt aan dieren zien wie goed met dieren om kan gaan, dat zijn 2 totaal verschillende dingen.
Of sommige mensen die niet zo goed met dieren zijn kunnen wel een intern leiderschap uitdragen en dan lopen ze als lammetjes achter ze aan.

Dus nee, ik ga de mens niet als mens beoordelen als goed, als ze goed of slecht met dieren zijn.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:21

ik was laatst geïrriteerd en paard werkte ook niet mee. Dier kreeg net even een te harde klap toen ie lomp deed. Gevolg: paard dramt niet meer door en blijft keurig stilstaan en kan nu corrigeren met m’n stem :) mensen hebben nou ook eenmaal last van hormoon- en humeurschommelingen.

dressuur: Z2+3 Springen: L+2 Sgw: B+4 In loving memory
dressuur: LT+4 Springen: L+8 Sgw: L+1
dressuur: Z1+2 Springen: L+0 Sgw: B+2

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:56

A3a1 schreef:
Ik zie aan mijn dieren wie goed is?

Je kunt aan dieren zien wie goed met dieren om kan gaan, dat zijn 2 totaal verschillende dingen.
Of sommige mensen die niet zo goed met dieren zijn kunnen wel een intern leiderschap uitdragen en dan lopen ze als lammetjes achter ze aan.

Dus nee, ik ga de mens niet als mens beoordelen als goed, als ze goed of slecht met dieren zijn.


Niet TE letterlijk nemen. Maar voor mij geldt het wel en meestal hebben ze wel gelijk. Die mensen die ik dan heb meegemaakt hebben ook familie en vrienden etc, maar ik heb er ook niks mee. Kan zelf ook beter met dieren dan mensen, dus zal het vast aan liggen dat ze dan voor mij ook niet goed voelen en we te ver van elkaar af staan of iets dergelijks.

Overigens heb ik weleens onderzoeken gelezen dat mensen die niet van dieren houden, toch niet zo heel oke zijn, kort door de bocht gezegd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers