Paard wilt niet op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Paard wilt niet op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 00:35

laten het ff rusten dat ze niet van erf af wilt. Ik ga meer op je dressuur richten dat is goed voor jou en je paard.

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 02:28

Iris_123 schreef:
KarelRuijs schreef:
Heb je ook al geprobeerd samen met een ander paard op buitenrit te gaan, of met een mens lopend of fietsend er naast? Ook wel eens te maken gehad met paarden die niet helemaal door hebben dat je er nog steeds bent als je op hun rug zit en opeens bang en onzeker worden. Grondwerk voor zelfvertrouwen is inderdaad ook een goede! Geduldig opbouwen en verschillende dingen proberen (zijn al hoop goede tips gegeven)
Oh excuses, niet goed alle berichten gelezen. Dit voegt nu nog weinig toe


Allemaal al geprobeerd en het werkt niet. Ookal lopen de andere paarden door, zij blijft achter. Aan een halstertouw komt ze alleen maar hoger omhoog.. Grondwerk ga ik mee beginnen, want dat lijkt mij zoieso leuk om te doen. Maar vraag mij af of dat gaat helpen met dit probleem. Als ik haar aan de hand mee neem is er namelijk niks aan de hand. Grondwerk doe je ook vanaf de grond, maar daar zit het probleem niet. Het zit bij haar tussen haar oren en dat is denk ik heel moeilijk om te veranderen.

Grondwerk doet juist heel veel met de mindset van je paard. Als het goed gebeurt zie je ze echt heel diep nadenken en daarna daar heel moe van zijn.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Paard wilt niet op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:00

Grondwerk maakt je paard zelfverzekerd. En versterkt de band en de leidende rol die jij hebt. Dit zal je zeker helpen! Zou er wel les in nemen dan want het is best tricky om met je lichaamstaal de juiste signalen te geven

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:40

Ik heb precies hetzelfde met mijn mooie, lieve merrie. Zodra ik in het bos ben, geen probleem. Lekker rijden! Maar de weg ernaar toe (met sloten aan beide kanten) zijn een uitdaging. Diverse trainers erbij gehad en sommige ruiters hebben haar inderdaad 'erdoorheen' kunnen rijden. Het probleem ligt echter bij mij. Ik ben bang geworden op de weg. En sowieso zijn zowel mijn paard als ik geen leiders, we zijn beide volgers. Dat maakt het lastig. Dit is wat ik doe.

Ik accepteer dat dit de situatie is. Ik blijf elke week toch naar buiten gaan, het terrein af. Zodra ik ZELF spanning voel opkomen (bij mezelf dus), draai ik om. Want zodra ik zelf spanning voel, ben ik niet meer in staat om haar erdoor heen te helpen. De ene week komen we verder dan de andere week. De grootste winst is dat we weer plezier hebben samen. En ik heb de regie. Mijn paard vertrouwt op mij, want als ik geen controle meer voel, draai ik om. Het is ontspannen en leuk.

En als ik lekker lang buiten wil rijden, loop ik gewoon met haar naar het bos en stap ik daarop.