Paard wijkt niet voor druk en trapt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:45

Paard wilde al gaan slaan op het moment dat ik er naar wees.
Slaan is geen optie voor/bij mij.
Paard werd juist alleen maar zenuwachtiger als je lang ging lopen ahhh ohhhh braaf rustig, doe maar niet.
2x heee/klaar roepen en hij stond perfect stil en was ik met 5 minuten klaar ipv 1 uur lang oehh ahhh en.

AB spuiten ook; hoppa naald er in; geen bloed? Spuit er op en leeg duwen. Geen ellenlang gedoe; gewoon doen.
Baasje was verbaasd dat hij zo los bij mij stil bleef staan (eigenaar had nl al enige tijd lopen aanklooien en het gedrag werd alleen maar erger ipv beter).

Citaat:
mijn paard mag me niet trappen. Dat respect moet je wel verdienen.

Daar had ik geen tijd voor om eerst weken aan de gang te gaan,
Beestje moest zo snel mogelijk geholpen worden en vanaf dag 1 bij mij was voor hem duidelijk dat bij mij trappen/springen/steigeren/uitslaan geen optie is.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:01

Ik durf wedden dat je niet aan dezelfde intensiteit en snelheid op de wonde aan het raggen was, op het moment dat je het paard moest corrigeren?

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:08

Ik heb nergens en dan ook nergens over raggen gehad.
Ik doe altijd gewoon mijn ding zo netjes, beheerst en snel mogelijk.
Ik rag nooit en al helemaal niet door.
Op het moment van corrigeren ga ik dan ook gewoon door.
Het paard had juist geleerd dat als hij trapte de druk eraf ging (wat hij graag wilde want het was vervelend natuurlijk).
Je moet dan bij ongewenst gedrag juist niet de druk van het paard afhalen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:13

Niet leuk he, als je woorden verkeerd geïnterpreteerd worden. Ik sta net zomin een uur lang oeh en ah te zeggen als jij staat te raggen. ;)

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:17

Gini schreef:
Niet leuk he, als je woorden verkeerd geïnterpreteerd worden. Ik sta net zomin een uur lang oeh en ah te zeggen als jij staat te raggen. ;)

Ik heb ook niet gezegd dat jij een uur lang staat te oeh ahh en; maar dat de eigenaresse van het paard dat deed.
Zij was elke dag steeds langer bezig omdat het paard steeds langer zenuwachtiger werd ipv te kalmeren.
Het escaleerde zo dat hij steeds moeilijker en zelfs gevaarlijk werd; niet expresse maar echt door (aangeleerde) angst en niet duidelijk zijn wat van hem verlangd werd.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:26

Maar dan praat je dus over iets heel anders dan wat ik met mijn reactie bedoelde. Jij hebt het over consequent zijn versus niet echt weten wat je aan het doen bent. En dan is het eerste uiteraard altijd te prefereren.
Ik had het erover dat je niet altijd heel stellig kan aannemen dat 'een paard je nooit mag trappen'. Als je kleine signalen van het paard niet herkent en daar niet op inspeelt, dan kan je het paard niet verwijten dat die zijn signalen groter maakt (tot aan trappen aan toe dus).


Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:44

Ik vind nog steeds dat een paard mij niet moet trappen.
Ook al geeft hij kleine (en later steeds grotere) signalen dat ik hem irriteer (zoals bij het schoonmaken van een wond), en ik negeer bewust die signalen (wond moet toch schoon) hij mij dus niet moet gaan trappen.
Dat wil niet zeggen dat ik niet voorzichtig doe maar dat ik zoveel mogelijk het ongemak probeer te vermijden (of zo kort mogelijk laat duren).

Ik ben benieuwd wat je bedoeld met inspelen op een reactie van het paard.
Ik snap wel dat je bedoeld bij bv enge/nieuwe dingen dat elk paard daar anders op reageert, en dat het ene paard rustig stil kan staan om te kijken maar een ander beter voorwaarts kunt houden en dat je daar als eigenaar/trainer op moet kunnen inspelen.

Maar als ik bv de stal/wei inloop en een paard dreigt mij daaruit te jagen/bijten/trappen, dan laat ik mij niet wegjagen.
Ik zoek het ook niet zomaar op hoor (pfff wordt ik te oud voor :+ ); helemaal als het niet mijn paard is of niet bij mij thuis is.
Maar als ik beslis het wel te doen dan laat ik wel duidelijk merken (en dat hoeft echt niet altijd met veel bombarie... helemaal niet in een kleine ruimte als een stal) dat ik graag heelhuids weer de plek wil verlaten :D

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 08:08

Morganlefay schreef:
De stal uit zetten daar gaan diverse signalen aan vooraf. Zou ook eens beginnen netjes te vragen of je binnen mag komen.
Verder een hengstige merrie laat ik met rust. Mijn verzorgkroel vertelde dat al bij binnenkomst. Met dr hoofd in het hoekje staan. Drie benen. Heb dr wel eens de stal uit gehaald als aanschouwelijk onderwijs.
Nou reken maar dat iedereen het zag. Standje sodemieter op, laat mij met rust, geen zin, doe ik niet, bah :wave:
Een dag later niets meer aan de hand. Goedemorgen baas ;)

Dominant gedrag niet accepteren maar netjes en gericht op haar plaats zetten.
Een stap voorbij je, tien stappen terug, ho is ho, anders weer tien stappen terug.
Kijken waarom ze haar oren gebruikt en bedenk dat personal space voor beide partijen geldt.
Als dat goed gaat zaken als longeren rustig met vertrouwen opbouwen.


vragen aan het paard of je binnen mag komen? :') en wat nou als hij nee mompelt? of dat hij zegt nee en als je nu niet weggaat dan mep ik je er uit? moet je dan weggaan en het later nog eens vragen?

dressuur: Z2+3 Springen: L+2 Sgw: B+4 In loving memory
dressuur: LT+4 Springen: L+8 Sgw: L+1
dressuur: Z1+2 Springen: L+0 Sgw: B+2

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 08:48

Fijn dat je er begeleiding bijkrijgt TS!

Het 'opvoeden' van een paard is soms best een ondergeschoven kindje. Ik heb als zadelmaker heel veel parden gezien die niet kunnen stil staan, niet kunnen meelopen, niet netjes achteruit kunnen of echt door mensen heen banjeren. Maar met rijden gaat het dan wel, en dat vinden sommige ruiters belangrijker of leuker dan grondwerk. Fijn dat je er nu - een beetje gedwongen door je merrie - wel voor open staat :-)

Zoals meer mensen zeiden zijn er meer methodes om de basis aan te leren (pressure/release, trt, parelli, +R) . Welke methode je ook gebruikt, je probeert je dier iets te leren. Zelf heb ik veel gehad aan de leertheorie, omdat je daarmee zelf meer leert over hoe mens en dier leren. Dan kan je dus écht begrijpen hoe zo'n leerproces gaat en is het makkelijker om vanuit daar er heel consequent en bewust mee om te gaan.

Dit plaatje vat de 4 manieren hoe we leren wel een beetje samen. Het is voor mens en dier redelijk gelijk, alleen dit plaatje maakt het overzichtelijk voor bij paarden. Wetenschappelijk onderzoek gaat er ook nog verder op in welke methode voor mens en dier 'het beste' werkt. Maar voor nu, hoop ik dat dit stukje theorie je verder helpt. Ook voor een stukje begrip, welke methode het ook wordt!

Spoiler:
Afbeelding


Succes!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 09:34

Elisa2 schreef:
Hoeveel pijn een paard ook heeft, trappen mag niet..nooit.

Maar sommige mensen veranderen paarden ook echt in draken (no offence TS) maar haal er eens een deskundig persoon bij die kan beoordelen waarom je paard doet wat ze doet. (dominantie/ pijn/ etc.)

En ik het niet mee eens. Hoe moet een paard dan duidelijk maken dat het pijn heeft? Wellicht zijn er eerder signaen afgegeven of al langer. Misschien zelfs veel langer. Als je als mens écht pijn hebt doe je in reflex ook dingen, zo ook een paard.
Wat mij vooral zorgen baart in dit geval is een dier dat zich op allerlei manieren uitdrukt richting het baasje, maar er geen kennis in huis is. Zonder kennis is dat onderscheid tussen brutasl of pijn slecht te maken.
Niet alles is pijn, maar merries worden wel heel makkelijk geclassificeerd als pismerrie. Als ik een pismerrie zie dan is daar ook vaak wel degelijk wat aan de hand waardoor ze zich zo verzetten.

Paarden trappen nu eenmaal, het is heel vaak heel onaaceptabel tenzij signslen van pijn worden genegeerd of het dier echt veel pijn heeft.
Voorbeeld: mijn paard is echt een lieverd, maar toen de hoefsmid voor de derde keer een hoefzweer kwam opensnijden trapte ze toch echt preventief. Mis, overigens, want hij had daarop gerekend. Dat ga ik niet afstraffen, daar moet je op bedacht zijn. Daarna was het weer over en laat ze zich keurig bekappen.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 09:38

Myrthe3 schreef:
Als het goed is heb ik iemand gevonden die mij wil helpen. Vanavond zette iemand anders haar binnen en daar is ze ook lomp en dwars tegen, ook sprong ze bij hem op de hakken toen ze schrok. Denk echt dat ze opnieuw opgevoed moet worden...


Zo klinkt het wel zoals je het omschrijft, fijn dat je iemand gevonden hebt!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 09:44

superpony schreef:
Eileen_ Omdat een paard dat trapt hoogst waarschijnlijk al 10 signalen heeft gegeven voor ze dat gaat doen. Misschien niet allemaal die dag, maar zeker wel al een tijd aangeeft, het gaat niet goed. Kijk naar paarden onderling......

Je kan niet zeggen dat een paard een mens niet mag trappen of de stal uit mag werken, als de mens fout zit. Er is vrijwel altijd al veel aan vooraf gegaan en dat had je gewoon moeten opmerken. Dan had je dat kunnen voorkomen.

Hoe moet een paard anders duidelijk maken dat er iets mis is als je niet luistert en een paard iets 100x probeert duidelijk te maken?

Dat kan medisch zijn, maar dus ook opvoeding, omgang, gedrag etc etc. Dat maakt me dan niet uit. Maar je doet iets fout en je bent echt al een stap te ver als een paard gaat trappen.

Mijn reactie was naar de mensen toe die zeggen dat het misschien gewoon een pismerrie is en dat het niet zo zeer ligt aan de training/ opvoeding, ik vind dat dit gedrag nooit goed gekeurd mag worden. Ook als het een zogenaamde pismerrie is, daar was mijn reactie op gedoeld :)
Ik ben het namelijk zeker met je eens en ik dacht dat wat jij zegt, ik ook ergens in mijn posts had gezegd. Ik ben ook van mening dat 95% van de gedragsproblemen komen door mensen, of in stand worden gehouden door mensen. Veel mensen zien inderdaad de kleine signalen niet, en dan kan het paard niet anders dan een groot signaal uitzenden. Daarom raadde ik TS ook grondwerkles aan.

Wat een goed plaatje om hier te delen freetorun! Ik erger me er altijd kapot aan dat 'negatieve bekrachtiging/ negative reinforcement' als slecht wordt bestempeld en positieve als goed. Mensen begrijpen niet dat druk met been ook gewoon negatieve bekrachtiging is! Dus dat negatief gewoon staat voor het weghalen van de stimulus. Dit plaatje schept daar veel duidelijkheid op.

En wat fijn dat je iemand hebt gevonden TS! Hopelijk ga je veel over paardengedrag leren en komen jullie daar allebei stukken beter uit!

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 09:56

Het enige wat ik denk is, ga die stal uit. Niet opzadelen op stal maar zorg dat je weg kan komen, dit is gevaarlijk.
En goed dat je hulp krijgt.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:31

vibabu schreef:
Morganlefay schreef:
De stal uit zetten daar gaan diverse signalen aan vooraf. Zou ook eens beginnen netjes te vragen of je binnen mag komen.
Verder een hengstige merrie laat ik met rust. Mijn verzorgkroel vertelde dat al bij binnenkomst. Met dr hoofd in het hoekje staan. Drie benen. Heb dr wel eens de stal uit gehaald als aanschouwelijk onderwijs.
Nou reken maar dat iedereen het zag. Standje sodemieter op, laat mij met rust, geen zin, doe ik niet, bah :wave:
Een dag later niets meer aan de hand. Goedemorgen baas ;)

Dominant gedrag niet accepteren maar netjes en gericht op haar plaats zetten.
Een stap voorbij je, tien stappen terug, ho is ho, anders weer tien stappen terug.
Kijken waarom ze haar oren gebruikt en bedenk dat personal space voor beide partijen geldt.
Als dat goed gaat zaken als longeren rustig met vertrouwen opbouwen.


vragen aan het paard of je binnen mag komen? :') en wat nou als hij nee mompelt? of dat hij zegt nee en als je nu niet weggaat dan mep ik je er uit? moet je dan weggaan en het later nog eens vragen?

Ja gewoon doen en dat is het niet letterlijk vragen( }> ) maar kenbaar maken dat je naar binnen gaat.
En denk erom er zijn genoeg merries die het absoluut niet op prijs stellen dat je hun huis(personal space) binnen donderd. iets met communicatie.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 11:39

Brainless schreef:
Ik vind nog steeds dat een paard mij niet moet trappen.
Ook al geeft hij kleine (en later steeds grotere) signalen dat ik hem irriteer (zoals bij het schoonmaken van een wond), en ik negeer bewust die signalen (wond moet toch schoon) hij mij dus niet moet gaan trappen.
Dat wil niet zeggen dat ik niet voorzichtig doe maar dat ik zoveel mogelijk het ongemak probeer te vermijden (of zo kort mogelijk laat duren).

Ik ben benieuwd wat je bedoeld met inspelen op een reactie van het paard.
Ik snap wel dat je bedoeld bij bv enge/nieuwe dingen dat elk paard daar anders op reageert, en dat het ene paard rustig stil kan staan om te kijken maar een ander beter voorwaarts kunt houden en dat je daar als eigenaar/trainer op moet kunnen inspelen.


Zoals ik al zei: even stoppen met schrobben/pus uitduwen/korstjes afkrabben, even terug rust en dan weer verder. Dat doen ze bij mensen ook: als je in het ziekenhuis binnenkomt met een open wonde dan moet die ook schoongemaakt en gehecht worden, maar op het moment dat een persoon echt zegt 'stop even, want nu word ik wat flauw van de pijn', dan wordt er ook even gestopt en weer door of word er op zijn minst gezegd: 'nog heel even doorbijten, we zijn bijna klaar'. Maar je wordt niet genegeerd, je wordt erkend in je gevoel, je krijgt reactie. Een paard geeft dat ook aan en daar moet je als mens dan ook op reageren. Als je ieder signaal van een paard negeert, is het toch logisch dat je paard de signalen groter gaat maken. Even het paard in zijn gevoel erkennen, wilt niet zeggen dat het paard respectloos is of meteen de baas over je is. En zo voorkom je juist een trappend paard, want zo ver laat je het gewoon niet komen.

Brainless schreef:
Maar als ik bv de stal/wei inloop en een paard dreigt mij daaruit te jagen/bijten/trappen, dan laat ik mij niet wegjagen.
Ik zoek het ook niet zomaar op hoor (pfff wordt ik te oud voor :+ ); helemaal als het niet mijn paard is of niet bij mij thuis is.
Maar als ik beslis het wel te doen dan laat ik wel duidelijk merken (en dat hoeft echt niet altijd met veel bombarie... helemaal niet in een kleine ruimte als een stal) dat ik graag heelhuids weer de plek wil verlaten :D


Ja, tuurlijk, maar jij zal dat dan ook duidelijk en consequent naar het paard uitstralen. En je zal ook respect hebben voor het paard. Bij mij ging het echt om de stelling 'een paard mag nooit trappen'. Als jij als mens alles verkeerd zou doen wat je maar verkeerd kan doen en daarbij dan ook nog eens helemaal geen rekening houdt met wat het paard jou zegt, tja, dan is het perfect begrijpelijk dat het paard trapt. Een goed opgevoed paard dat in zijn eigenwaarde gelaten wordt, zal waarschijnlijk nooit tot trappen, bijten of steigeren moeten overgaan. Maar een paard dat getreiterd, misbegrepen of slecht opgevoed wordt, ja, die zal gaan trappen, bijten en steigeren en neem het hem maar eens kwalijk.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 11:50

Ach kom op. Ja als ik een paard benader spreek ik het ook toe, ben zo'n kip die goedemorgen zegt tegen een paard maar bokkepruik of niet, knol krijgt een halster om en we gaan doen wat de bedoeling was (uit stal/weide, zadelen, whatever).

Ben het eens met de mensen hier in dit topic die zeggen dat het paard niet mag trappen.
Een paard mag niet trappen, nooit. Ook niet vanwege pijn, schrikken of verkeerde tas koffie.

Heb zelf ook een merrie die zo haar dagen kan hebben. Mijn vrolijke goedemorgen wordt dan begroet met dreigen en platte oren. Moet ik dus niet hebben, krijgt ze een grommel terug.
Gaat ze staan mokken, doet ze maar.

Heb haar ook eens weken en maanden moeten verzorgen voor een vasculitis. Was pijnlijk en vond ze echt niet leuk. Dus bleef geduldig voorzichtig doorgaan met kleine pauzes terwijl ze stond te dralen en voetjes opheffen.
Maar toen ze een keer uithaalde omdat ze het zat was kreeg ze toch echt een schop onder haar kont. Ja het is vervelend, ja het was pijnlijk maar het moest nu eenmaal verzorgd worden en nee er wordt niet getrapt, punt. Kon ze daarna plots wel netjes stilstaan.

Beetje opvoeding mag wel en in het geval van ts lijkt het ook gewoon een opvoedingsprobleem te zijn dus dan mag daaraan gewerkt worden.

Pijn en hormoonproblemen kunnen dan heus ook wel onderzocht worden, maar zelfs als er een fysieke oorzaak is voor het ongemak mag ze nog steeds niet trappen.
Oren plat is duidelijk genoeg.
En ja dan kan je ze even ademruimte geven maar neemt niet weg dat je daarna toch rustig doorzet.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:05

Thioro schreef:
Heb haar ook eens weken en maanden moeten verzorgen voor een vasculitis. Was pijnlijk en vond ze echt niet leuk. Dus bleef geduldig voorzichtig doorgaan met kleine pauzes terwijl ze stond te dralen en voetjes opheffen.
Maar toen ze een keer uithaalde omdat ze het zat was kreeg ze toch echt een schop onder haar kont. Ja het is vervelend, ja het was pijnlijk maar het moest nu eenmaal verzorgd worden en nee er wordt niet getrapt, punt. Kon ze daarna plots wel netjes stilstaan.


Dus je speelde in op wat zij jou vertelde. Je was geduldig, voorzichtig en je gaf haar pauzes. Wat nou als ik als een hork dat been zou verzorgen? Ik zou gewoon doen wat ik moest doen, maar ik zou daarbij totaal geen rekening houden met wat jouw merrie aangeeft. Ik zou niet voorzichtiger doen op het moment dat ze aangeeft een pijnscheut te hebben, ik zou haar geen pauzes geven en ik zou zeker niet geduldig zijn, want he, je hebt maar te luisteren en ik heb nog wel meer paarden te doen. Kortom, ik zou totaal respectloos met haar omgegaan zijn en ik zou totaal geen rekening met haar gehouden hebben.
Zou je het dan gek vinden dat ze mij een trap verkoopt? Zou ik haar op dat moment dan ook een schop onder haar kont mogen geven?

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:37

Als je die hork was had je waarschijnlijk al die schop gegeven alvorens je af te vragen of dat terecht was of niet. En afhankelijk van het paard had je dan plots een brave gehad of een ambulance moeten bellen.

Om een ander voorbeeld te geven, mijn merrie is nogal kietelorig op vliegen. Moet ook drama om gemaakt worden.
Heb zo een keer een knie tegen m'n slaap gekregen omdat ze toevallig een voetje optilde vanwege vlieg net op het moment dat ik me richting voetje knielde.
Heb 3 weken als mishandelde huisvrouw rondgelopen.
Was niets express aan die 'trap', ongelukkige samenloop en herinnering dat je ook bij brave paarden eigenlijk niet moet hurken naast de benen.
En toch heeft ze een brul en een knal gehad uit reflex. Jep, horkerig van mij.

Nu kunnen we er lang en breed over discussiëren.
In het geval van ts lijkt het een opvoedingsprobleem te zijn en ze heeft er nu hulp bij gevonden dus hopelijk zal het snel beter gaan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:41

Brainless schreef:
superpony schreef:
Eileen_ Omdat een paard dat trapt hoogst waarschijnlijk al 10 signalen heeft gegeven voor ze dat gaat doen. Misschien niet allemaal die dag, maar zeker wel al een tijd aangeeft, het gaat niet goed. Kijk naar paarden onderling......

Je kan niet zeggen dat een paard een mens niet mag trappen of de stal uit mag werken, als de mens fout zit. Er is vrijwel altijd al veel aan vooraf gegaan en dat had je gewoon moeten opmerken. Dan had je dat kunnen voorkomen.

Hoe moet een paard anders duidelijk maken dat er iets mis is als je niet luistert en een paard iets 100x probeert duidelijk te maken?

Dat kan medisch zijn, maar dus ook opvoeding, omgang, gedrag etc etc. Dat maakt me dan niet uit. Maar je doet iets fout en je bent echt al een stap te ver als een paard gaat trappen.

Ik had een paard met een wond aan zijn achterbeen.
Dat moest elke/om de dag behandeld en verbonden worden.
En ja, dan deed ik hem zeer.
Maar hoe vervelend dat ook was; hij mocht best zijn been even optrekken van "auw" vervelend, maar er wordt niet naar mij getrapt.
Ook al heb ik dan alle signalen prima door, ik had geen keus om hem toch te behandelen en hem daarbij pijn te doen.


Dat is toch en uitzondering of andere situatie. Ik zet rustig een praam erop dan en mn man en ik samen pakken ook gewoon door als zoiets aan de hand zou zijn. Ga ik later wel weer met gedrag en vertrouwen aan de slag.
Maar dat is anders dan de communicatie die compleet mis gaat bij TS en haar paard.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:53

Mensen zijn ook uiterst vervelend. Ik heb echt brave paarden hoor, staan 24/7 samen buiten en allemaal prima.

Maar met mn merrie is het ook weleens anders geweest. Als zij op stal staat en je doet de deur open, heeft ze ook dr oren naar achter. Niet eens dreigend!!! Als iemand dan terugdeinst of bang is, dan wordt het gewoon niks meer. Wij lachen haar uit en ze doet alles voor ons.

Nu lopen ze 24/7 buiten en de mensen waar we van huren liepen er eerst doorheen met hun kind. Zegt zij tegen mij; we aaien de shet, maar die vos niet. ( ruin, zoon van merrie ) Want hij doet zijn oren naar achter. Ik heb echt NOOIT problemen met hem, dus het ligt aan hun.

Onze shet is de allerliefste en beste shet ever. Heeft in 18jr nog nooit getrapt of gebeten. Gekocht voor obze zoon van 3 destijds. Hij werd wat schichtig en chagerijniger. Uitte zich niet heftig, maar merkte dat hij wegliep als ik kwam en twijfelde.
Dan doen zij iets fout. Geen dieren mensen, maar wel per se willen aaien.....

Het zijn dieren, individuen en ze hoeven van mij niet zo gedwongen geaaid te worden, omdat men dat zo leuk vindt. Nu gebeurt dat niet meer en komt de shet weer in volle galop aan als ik er ben.

Er is er geen 1 die zou uithalen, maar waarzom ze alles maar moeten accepteren zou ik ook niet weten. Mensen zijn soms ook bloedirritant en vervelend. Ze geven echt genoeg signalen af. Ik merk het zelfs als mensen dus bij ze komen als ik er niet bij ben en daar uren tussen heeft gezeten.

Wij hadden een hengst die elke dag buiten en binnen werd gezet. Braaf dier, nooit problemen mee aan de hand. Maar begon wat schrikerig te worden op zijn hoofd. Rij ik een keer langs en zie iemand hem al uit de wei halen, die hem eerst een knal verkocht en dan pas pakte, want hij was hengst........Tja, liever zag ik hem dan eens flink bijten of met voorbenen maaien, maar dat doet een paard niet zo snel. Veel te lief, veel te vergevings gezind. HELAAS.

Kijk maar naar al die paarden die mishandeld en misbruikt worden. Laten juist veel teveel toe. Ik kan er echt niet mee zitten als paarden dus aangeven dat ze een grens hebben en niet iedereen zomaar alles met ze mag en kan doen.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 13:08

superpony schreef:
Ik kan er echt niet mee zitten als paarden dus aangeven dat ze een grens hebben en niet iedereen zomaar alles met ze mag en kan doen.


Dit dus! En je kan niet alles wat een paard laat zien en doet maar negeren, om dan verbouwereerd te zijn wanneer het paard beslist de boodschap eens scherper te brengen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 13:19

Gini schreef:
superpony schreef:
Ik kan er echt niet mee zitten als paarden dus aangeven dat ze een grens hebben en niet iedereen zomaar alles met ze mag en kan doen.


Dit dus! En je kan niet alles wat een paard laat zien en doet maar negeren, om dan verbouwereerd te zijn wanneer het paard beslist de boodschap eens scherper te brengen.


Bij een stabiel paard ben je dan echt al even bezig geweest of over grenzen gegaan. Die van ons lopen altijd om ons heen, hebben respect als we hooi vullen en staan met zn 4en dan braaf om ons zonder problemen.

Maar als mensen ze consequent dwingen, ze irriteren en niet juist behandelen, kan ik er prima in komen als ze aangeven niet geaaid te willen worden. Het is handiger als ze niet uithalen, want dan ben ik als eigenaar wel de klos. Maar ze hoeven echt niet alles maar te incasseren, omwille van het genot van de mens.

Met honde toch net zo? Mensen dwingen en willen maar. Beesten moeten echt alles accepteren en slikken. Ze negeren elk signaal, maar wel janken als het fout gaat en het dier de schuld geven.

Als mens maak je ook weleens ruzie en zeg je gewoon dat je iemand zat bent, niet wil zien. Moet ook kunnen, toch?

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 13:47

Waarschijnlijk een hele stomme vraag, maar ik zie af en toe de zin "het kan ook gewoon een zure pismerrie zijn". Maar wat is een zure pismerrie? Is dat een paard met hormonale problemen? Heeft dat paard pijnlijke krampen zoals wij vrouwen dat ook wel een kunnen hebben?
Ben dus erg benieuwd wat een zure pismerrie is. En hoe zie ik het verschil tussen een zure pismerrie en een merrie met hormonale problemen?

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 15:05

superpony schreef:
Ik kan er echt niet mee zitten als paarden dus aangeven dat ze een grens hebben en niet iedereen zomaar alles met ze mag en kan doen.


Dit dus! En je kan niet alles wat een paard laat zien en doet maar negeren, om dan verbouwereerd te zijn wanneer het paard beslist de boodschap eens scherper te brengen.

Bij een stabiel paard ben je dan echt al even bezig geweest of over grenzen gegaan. Die van ons lopen altijd om ons heen, hebben respect als we hooi vullen en staan met zn 4en dan braaf om ons zonder problemen.

Maar als mensen ze consequent dwingen, ze irriteren en niet juist behandelen, kan ik er prima in komen als ze aangeven niet geaaid te willen worden. Het is handiger als ze niet uithalen, want dan ben ik als eigenaar wel de klos. Maar ze hoeven echt niet alles maar te incasseren, omwille van het genot van de mens.

Met honde toch net zo? Mensen dwingen en willen maar. Beesten moeten echt alles accepteren en slikken. Ze negeren elk signaal, maar wel janken als het fout gaat en het dier de schuld geven.

Als mens maak je ook weleens ruzie en zeg je gewoon dat je iemand zat bent, niet wil zien. Moet ook kunnen, toch?


Probleem is alleen dat als een paard trapt..je als mens "geluk" hebt als je het kunt na vertellen.
Dus imo is het daarom belangrijk om daar heel streng en consequent op te zijn, maar uiteraard wel eerlijk blijven naar het paard toe.

En ik spreek uit ervaring, want ik ben zo'n ervaren paardenmens die een trap heeft gehad omdat ik er met mijn hoofd niet bij was. Paard had koliek en ik wilde hem vangen om hem een spuitje colosan te geven (wat ie afschuwelijk vind) hij liep weg, ik wilde hem vangen en hij draaide zich om en boem.

En ja, ik miste uiteraard het signaal dat hij niet "wilde", maar die spuit zou hem wel beter gemaakt hebben alleen snapt zo'n dier dat natuurlijk niet.
Ik had nooit verwacht dat hij zou trappen, paard was keurig opgevoed. Ik heb er chronisch letsel aan overgehouden.
Dus wat mij betreft wat er ook aan de hand is, het moet voor een paard duidelijk zijn dat trappen echt niet mag. Want daar wel of niet consequent in zijn kan wel het verschil maken in leven of dood.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 15:07

Odi schreef:
Waarschijnlijk een hele stomme vraag, maar ik zie af en toe de zin "het kan ook gewoon een zure pismerrie zijn". Maar wat is een zure pismerrie? Is dat een paard met hormonale problemen? Heeft dat paard pijnlijke krampen zoals wij vrouwen dat ook wel een kunnen hebben?
Ben dus erg benieuwd wat een zure pismerrie is. En hoe zie ik het verschil tussen een zure pismerrie en een merrie met hormonale problemen?


Stomme vragen bestaan niet :) met een zure pismerrie en een merrie met hormonale problemen wordt vaak hetzelfde bedoelt. Er zijn merries met erg sterke hormoonwisselingen die de ene week heel lief zijn, de andere week "normaal" en je de week er op de stal uit willen meppen. Een soort "pms" dus bij merries.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 61 bezoekers