Paard wijkt niet voor druk en trapt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:51

Mijn merrie is weer eens op de gezellige toer.

Gisteren was ik aan het zadelen, doe dit altijd in haar stal. Ze was wat onrustig en wiebelde wat heen en weer. Ik wou haar wat om drukken dat ze wat opzij zou gaan, maar toen ik mijn hand op haar buik legde zo'n 20 cm voor de flank, wou ze mij trappen.
Het gebeurt vaker dat ze geen respect heeft en gewoon met haar volle gewicht terug drukt tegen mijn hand.

Hoe leer ik haar correct aan dat ze bij druk opzij moet gaan zonder zelf een trap te krijgen?
Bij druk tegen de borst gaat ze wel netjes achteruit.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:52

Trappen als ik aan de buik kwam deed die van mij alleen bij buikpijn.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:04

Myrthe3 schreef:
Mijn merrie is weer eens op de gezellige toer.

Gisteren was ik aan het zadelen, doe dit altijd in haar stal. Ze was wat onrustig en wiebelde wat heen en weer. Ik wou haar wat om drukken dat ze wat opzij zou gaan, maar toen ik mijn hand op haar buik legde zo'n 20 cm voor de flank, wou ze mij trappen.
Het gebeurt vaker dat ze geen respect heeft en gewoon met haar volle gewicht terug drukt tegen mijn hand.

Hoe leer ik haar correct aan dat ze bij druk opzij moet gaan zonder zelf een trap te krijgen?
Bij druk tegen de borst gaat ze wel netjes achteruit.

Staat ze nog steeds alleen?

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:14

Heel simpel, en super basis: pressure- release.
Begin voor je eigen veiligheid met een stick, of als je dit niet hebt een (lange) zweep of andere stok. Je houdt de druk totdat ze van je af beweegt (en dit hoeft echt niet veel druk te zijn. Kan gewoon tappen zijn). Belangrijk is timing, dus als ze eerst ook maar haar gewicht de goeie kant op beweegt dan doe je de druk er meteen vanaf. Paarden leren van de release en dit is ontzettend belangrijk in ALLES wat je met het paard doet, dus ook rijden (been is druk, teugel is druk, zit is druk, meelopen aan halster is druk wanneer het touw strak staat etc, voetje vragen is druk). Als jouw paard bij zoiets simpels al tegen de druk in gaat, is de basis van de basis dus niet goed. Ik raad aan om wat grondwerk lessen te nemen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:15

Trappen is iets wat je goed in de gaten moet houden, kan zeer goed door pijn komen, zeer terechte opmerking hierboven.

Verder: een paard kan je alleen iets leren op het moment dat het rustig is en "vertrouwen" heeft..
Dus het aanleren van het wijken voor druk moet je doen op een moment dat ze ook kán leren, op het moment dat ze al onrustig is zul je eerst dit aan moeten pakken.
Het is voor paarden een onnatuurlijke reactie, het wijken voor druk zoals wij dat willen.

Hierboven ook al een goed stukje uitleg, maar vergeet de basis niet(het verkrijgen van een ontspannen paard en de focus van je paard bij jou houden), en zoals ik lees, zit daar waarschijnlijk eerder het punt van aandacht.

Anoniem

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:28

Ze staat niet meer alleen, ik heb er inmiddels een ruintje bij en ze kunnen het samen erg goed vinden.

De grondwerk basis zit er idd niet goed in, hier moeten we ook hard aan werken. Of het pijn is, denk het niet, want ze wou me daarna ook echt de stal uitwerken.

Ik vind het gewoon erg lastig om dingen te leren aan/met haar, dat is ook iets waar ik heel erg mee zit. Ik heb gewoon nog niet zo'n goeie band met haar...

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:38

Als ik pijn heb werk ik ook liever alle mensen die wat met mij willen gaan doen de deur uit. Zeker bij zadelen kan last van de maag of eierstokken best af en toe een heftige reactie geven uit pijn...

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:48

Ofwel is het pijn ofwel heeft ze in het algemeen lak aan jou (en dat gaat dan verder dan niet willen wijken voor druk). Omdat je zegt dat ze vaker respectloos richting jou kan zijn, durf ik in dit geval te gokken op het laatste.
Dus moet je dringend eens dat paard goed opvoeden en consequent zijn. Heb je daar zelf de kennis en kunde niet voor, zou ik er iemand bijhalen die je hierbij kan helpen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:58

Myrthe3 schreef:
Ze staat niet meer alleen, ik heb er inmiddels een ruintje bij en ze kunnen het samen erg goed vinden.

De grondwerk basis zit er idd niet goed in, hier moeten we ook hard aan werken. Of het pijn is, denk het niet, want ze wou me daarna ook echt de stal uitwerken.

Ik vind het gewoon erg lastig om dingen te leren aan/met haar, dat is ook iets waar ik heel erg mee zit. Ik heb gewoon nog niet zo'n goeie band met haar...



Hoe doe je "hard aan werken"? Heb je hulp hierbij? Ik vind de uitspraak "practice doesn't make perfect, perfect practice makes perfect" daarin altijd erg belangrijk om te onthouden, hard je best doen is natuurlijk nr. 1, maar zonder de juiste tools/kennis/inzichten is het een soms frustrerende zaak.

NanGee
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:55

Jouw paard wil je wat duidelijk maken. Trappen is geen signaal van respectloos zijn.
Het is een schreeuw om begrepen te worden, het kan pijn zijn maar het kan ook komen doordat ze gespannen was en daardoor oncomfortabel.
Waarschijnlijk heeft ze al kleinere signalen gegeven voordat ze trapte, om aan te geven dat ze niet ok is.
Waarom ze niet ok is, is vanaf hier moeilijk te beoordelen.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:01

Natuurlijk mag ze het niet doen, maar ook bij ons doen merries rare dingen.
Ze zijn allemaal zo hengstig als een kraai en enorm iebelig als je ze ergens in de buurt van de flanken aanraakt. Het is hormonaal gezien een hele rare zomer geweest....ik laat het even een weekje op z'n beloop.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:08

Het kan ook gewoon een zure pismerrie zijn hè? Heel veel merries vinden het vervelend als je aan de buik zit, daar hoeven ze niks voor te mankeren. Niet opzij gaan voor druk of zelfs slaan doen ze bij mij maar 1 keer hoor. Ze hoeven niet meteen iets te mankeren en meteen behandeld te worden met allerlei homeopathische rechtsdraaiende kruidendruppels na een craniosacrale ostheo behandeling. Soms hebben ze gewoon een schop onder hun hol nodig.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:15

Met clickertraining kun je heel veel bereiken op gebied van opvoeding en respect. Stel ze dreigt je klem tegen de muur te zetten, dan even de elleboog ergens flink plaatsen. Lik op stuk is af en toe niet verkeerd. Maar voor de rest werkt bij nagenoeg alle paarden R+ clicktertraining erg goed, en ook snel als je zelf goed timed.

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:17

Suzanne F. schreef:
Het kan ook gewoon een zure pismerrie zijn hè? Heel veel merries vinden het vervelend als je aan de buik zit, daar hoeven ze niks voor te mankeren. Niet opzij gaan voor druk of zelfs slaan doen ze bij mij maar 1 keer hoor. Ze hoeven niet meteen iets te mankeren en meteen behandeld te worden met allerlei homeopathische rechtsdraaiende kruidendruppels na een craniosacrale ostheo behandeling. Soms hebben ze gewoon een schop onder hun hol nodig.


Precies dit. _/-\o_

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:22

Ik denk ook dat je met grondwerk veel kunt bereiken.
Leer haar voor jou te wijken met een lange zweep, en loop achteruit met haar, en probeer te oefenen met haar om laten gaan.
Ik geef altijd een duwtje tegen mijn pony zijn bibs, en zeg om. Hij moet het ook nog leren dus pak ik soms als hij het niet doet het halstertouw vast en trek zijn hoofd naar mij toe, en geef nog een duwtje tegen zijn bibs. Dit helpt hem het te begrijpen.

Een tijd geleden kreeg ik les van een erg goede dressuurruiter die ook veel met merries werkte, en zij zei dat als je op een merrie rijdt die een beetje chagrijnig is je gewoon een zweepje bij de hand moet hebben, dat je dat kunt gebruiken ipv aan te drijven.
Omdat merries het heel erg irritant kunnen vinden om op hun buik aangeraakt te worden, dus hier kan het ook aan liggen.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:25

Het kán pijn zijn, maar dat hoeft zeker niet zoals sommigen beweren.
Ik heb met behoorlijk wat verwende paarden gewerkt bij een paardentrainer waar ik werkte. Verwend in mijn woordenboek is wanneer ze geen respect voor je hebben, niet wijken voor druk, door je heen lopen etc. Je wil niet weten wat deze paarden allemaal uitspoken om maar tegen de druk in te kunnen gaan. Daar is trappen nog niks bij! Die paarden mankeerde medisch echt niks, maar waren gewoon absoluut ongetraind. Nouja, ze hadden hun eigenaren gewoon getraind in plaats van andersom :D Zij waren de baas, niet de persoon.
En met erger dan trappen bedoel ik als voorbeeldje: 1 paard haalde alles uit de kast om maar niet te doen wat hem werd gevraagd. Bij elk klein vraagje voor wijken van druk ging hij er 10x meer tegenin. Vroeg je hem om een stap terug te gaan, sprong hij bovenop je. Vroeg je hem om op de longeercirkel te stappen, dan ging hij de andere kant op om vervolgens zijn nek sterk te maken en zn kont naar je toe te draaien. Probeerde je dan druk te geven om zn kont van je af te krijgen, dan ging hij dreigend met zn kont achteruit naar je toe (dit alles met zn oren in de nek).
Ook genoeg paarden gezien die uithaalde (zowel met voorheen als met achterheen) om maar niet te wijken voor druk.
Dit zijn uiteraard wel de ernstige gevallen die absoluut niet voor ook maar een seconde langer in handen moeten zijn van een onervaren persoon. Maar deze paarden hebben geen pijn, deze paarden weten gewoon wat ze kunnen flikken om hun zin te krijgen.

Voor de duidelijkheid: Ik zeg niet dat jouw paard geen pijn heeft TS. Maar ik wil duidelijk maken dat staking niet alleen voort hoeft te komen uit pijn. Het kan ook een grote “fiets you” zijn, gekomen uit ontwetendheid van de mensen die met hem zijn om gegaan.

Anoniem

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 22:10

Bedankt voor alle nuttige tips!
Pijn denk ik niet, ze neemt waarschijnlijk een loopje met me. Ik ben niet overheersend genoeg, hebben meerdere mensen uit mijn omgeving wel eens gezegd.
Soms als ik haar naar het land breng ziet ze mij ook totaal niet staan, knalt tegen mij op of loopt me op de hakken. En zoals hierboven ook gezegd wordt, met longeren draait ze je de kont toe als je niet oppast. Vd week met longeren wou ze ook naar de zweep slaan toen ik haar weg probeerde te sturen naar buiten.
Ik heb helaas nog geen les in grondwerk, wel gewoon met rijden.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 04:34

Eigenlijk heeft het niets met overheersing te maken maar met opvoeding. Je kunt dat op een paar manieren doen, en het ligt eraan welke methode je zelf ligt. Sommige mensen vinden parelli prettig, anderen clickertraining en weer anderen doen het met goed duidelijk zijn en zweepje erbij. Zelf ben ik van de positieve bekrachtiging ofwel R+. Merries hebben inderdaad zo hun trekjes, zo ook de mijne, maar omdat met name clickertraining een mentale training is, hoef je ze in het begin niet aan te raken. Met R+ training kun je binnen een paar weken een braaf paard krijgen die de basis als volgen, staan, om, terug netjes beheerst. Zijn ze eenmaal geconditioneerd dan doen ze gewoon wat je vraagt. Inge Teblick heeft er veel info over.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 07:42

Na je laatste bericht klinkt mij het als een paard wat gewoon lekker haar eigen ding doet en lak heeft aan jou. Daar zou ik aan gaan werken :j

Danwel met grondwerk les, danwel met clickeren, danwel met enig ander soort training waar jij je prettig bij voelt.
Ik heb bij dat soort paarden altijd een combinatie van grondwerk gehad en lik op stuk reactie. Grondwerk om de basis er in te krijgen, en een flinke correctie als het echt uit de hand loopt. Dreigen, op je staan, schoppen, je omver duwen, daar krijgen ze hier echt een haal of een schop voor. Ze kunnen best wel uitkijken met wat ze doen, en ik wil gewoon niet dat er in mijn buurt gedreigd of geschopt of gebeten of geduwd wordt.

Klinkt misschien hard, maar zorgt er wel voor dat mijn 2 heren precies weten waar ze aan toe zijn :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 07:58

Suzanne F. schreef:
Het kan ook gewoon een zure pismerrie zijn hè? Heel veel merries vinden het vervelend als je aan de buik zit, daar hoeven ze niks voor te mankeren. Niet opzij gaan voor druk of zelfs slaan doen ze bij mij maar 1 keer hoor. Ze hoeven niet meteen iets te mankeren en meteen behandeld te worden met allerlei homeopathische rechtsdraaiende kruidendruppels na een craniosacrale ostheo behandeling. Soms hebben ze gewoon een schop onder hun hol nodig.


Niets aan toe te voegen. :j

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 09:35

NatasjavE schreef:
Suzanne F. schreef:
Het kan ook gewoon een zure pismerrie zijn hè? Heel veel merries vinden het vervelend als je aan de buik zit, daar hoeven ze niks voor te mankeren. Niet opzij gaan voor druk of zelfs slaan doen ze bij mij maar 1 keer hoor. Ze hoeven niet meteen iets te mankeren en meteen behandeld te worden met allerlei homeopathische rechtsdraaiende kruidendruppels na een craniosacrale ostheo behandeling. Soms hebben ze gewoon een schop onder hun hol nodig.


Niets aan toe te voegen. :j


Ook het eerste wat ik dacht, ook veel mee gemaakt bij merries dat je ze toch echt even op hun plaats moet zetten.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 11:02

Maar dan moet die merrie wel opgevoed zijn en goed weten wat wel en niet mag. Ik heb de indruk dat deze pony dat niet is en zichzelf boven TS geplaatst heeft. Ze dreigt nu al vaak met trappen. Ik denk dat als TS dus nu ineens de spreekwoordelijke schop onder het hol gaat toepassen, dat de pony op haar beurt laat zien dat zij dat ook kan en beter.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 11:37

Nou dan is het dus helemaal duidelijk hoe snel dat paard (en ts) een lesje opvoeding nodig hebben.

mijn ruin houdt ook niet van aangeraakt te worden, is ook niet nodig want hij doet alles op stem. Als hij dat niet doet dan krijgt hij een hand die hem helpt te herinneren wat de vraag was.
Wees duidelijk naar je paard wat je wil. Als bij mij iemand zit te duwen maar ik heb geen idee wat diegene wil dan word ik ook chagrijnig. En trappen of dreigen daarmee? dat is gewoon onacceptabel gedrag en mag meteen de kop in gedrukt worden.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:11

Myrthe3 schreef:
Of het pijn is, denk het niet, want ze wou me daarna ook echt de stal uitwerken.


Dit vind ik een onlogische gedachtengang...
Juist omdat ze pijn heeft zou ze dat kunnen doen....

Zeker als er maar 1 plek is waar ze dat doet, hoe is ze aan de andere kant?

Ik zou eerst die dingen eens bekijken, is het gevoelig of soms gevoelig en wat is de rede daarvoor.

En pas als je daar iets duidelijkheid over hebt pas verder gaan met bv die omga oefening met het zweepje of stokje.

Maar dan zou ik eens kijken hoe het beter gaat, met een stokje of bv met de volle hand.
De volle hand kan met hormonale periodes beter zijn.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:19

Weet je wat me opvalt? Altijd als er een topic geopend word met help mijn paard trapt, bijt of wat dan ook gooit bijna iedereen het op pijn. Zijn maar enkele die zich bedenken dat het ook gewoon een zoals eerder vermeld een zure pismerrie kan zijn. Niet alle reacties is een reactie op pijn...