jonge pony spanning alleen in binnenbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

jonge pony spanning alleen in binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 09:17

Hallo!

Wij hebben sinds kort een 4,5 jarige New Forest pony. Superbrave ruin, lekker koel in het hoofd.
Hij is natuurlijk jong en hij is pas 4 weken bij ons en is nu zo'n 4 maanden onder het zadel (maar het is alsof hij nooit anders gewend is, echt bijzonder vind ik dat)

Mijn dochter van 12 rijdt hem. Hij heeft 4 jaar lang rondgelopen in het New Forest met soortgenootjes dus een binnenbak is nieuw voor hem. Dochter had vorige week les met hem, tegelijk met een stagenootje; superbraaf. Gister reed dochter voor de 4e keer met hem in de binnenbak, dit keer alleen. Hij werd onrustig en loperig omdat hij geen vriendjes zag waarschijnlijk. Dochter is uiteindelijk afgestapt na een paar rondjes stappen en en rondje draf omdat ze er zelf veel spanning van kreeg vooral omdat ze dan nog niet weet wat hij gaat doen als hij zo onrustig reageert.

Hoe kan ik zowel de pony als mijn dochter het beste helpen hierbij? (Ze heeft wekelijks les en we hebben ook grondwerkbegeleiding van iemand die veelervaring heeft met jonge paarden)


Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: jonge pony spanning alleen in binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 09:30

@troi mijn dochter had ook zelf bedacht dat ze afstapt als ze voelt dat ze teveel spanning krijgt en dan aan de hand gaat stappen tot ze zich meer ontspannen voelt en dan weer opstappen. Dochter is ook niet bang, maar voelt dan zelf heel veel spanning zegt ze.

@MarlindeRooz dat is een goede! Hij heeft een vriendinnetje op stal. Zal de eigenaar vragen of ik haar eens erbij mag pakken.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: jonge pony spanning alleen in binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 10:09

@spat hebben we gedaan. We doen op dagen dat ze niet rijdt ook wat schriktraining ed in de binnenbak. Het logeren voordat ze gaat rijden maakt geen verschil. Het is uiteindelijk een kwestie van oefening baart kunst natuurlijk. Heel begrijpelijk ook van de pony. Als het weer ok is wisselen we het lekker af met de buitenbak.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: jonge pony spanning alleen in binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 11:56

@lusitana nee mijn dochter heeft echt die spanning niet. Zij is inmiddels wel wat gewend. De pony vindt ook de binnenbak op zich niet eng, hij vind het spannend dat hij geen paardenvriendjes om zich heen heeft. Buiten is dat minder omdat daar meer diertjes lopen en hij de paarden buiten in de wei kan zien.

Een uur les krijgt hij ook niet. Ik weet niet of dat een algemene opmerking is want dat heb ik ook nergens gezegd? Ze heeft een half uur les gehad en wij rijden hem sowieso maar 3x pw 20 minuten momenteel. Hij is pas 4 en moet nog conditie opbouwen.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: jonge pony spanning alleen in binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 12:35

Ik heb wel iemand op stal die paarden professioneel doorrijdt. Ik zou haar kunnen vragen om dat een paar keer voor ons te doen. Wat zou een redelijk tarief daarvoor zijn?

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 12:40

bigone schreef:
Koekie73 schreef:
@lusitana nee mijn dochter heeft echt die spanning niet. Zij is inmiddels wel wat gewend. De pony vindt ook de binnenbak op zich niet eng, hij vind het spannend dat hij geen paardenvriendjes om zich heen heeft. Buiten is dat minder omdat daar meer diertjes lopen en hij de paarden buiten in de wei kan zien.

Een uur les krijgt hij ook niet. Ik weet niet of dat een algemene opmerking is want dat heb ik ook nergens gezegd? Ze heeft een half uur les gehad en wij rijden hem sowieso maar 3x pw 20 minuten momenteel. Hij is pas 4 en moet nog conditie opbouwen.

Jij denkt dat je dochter die spanning niet heeft maar dat heeft een volwassen ruiter zelfs nog niet altijd in de gaten. Een paard voelt een vlieg dus een iets strakkere spanning van je been/bekkenspieren komt al goed door. Geen kritiek op je dochter maar zeker weten dat ze wel (onwillekeurige) spanning heeft. Wanneer ze afstapt omdat ze spanning voelt is daar al heel wat aan voor af gegaan. De optie om een ervaren iemand die pony regelmatig in die binnenbak te rijden is de beste. Hoe goed je dochter ook is en verder, gewoon kilometers maken.


Ja je hebt denk ik wel gelijk. Ik wil ook niet dat dochter er tegenop gaat zien én niet dat de pony nu ‘verpest’ wordt.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 12:46

bigone schreef:
Koekie73 schreef:
Ik heb wel iemand op stal die paarden professioneel doorrijdt. Ik zou haar kunnen vragen om dat een paar keer voor ons te doen. Wat zou een redelijk tarief daarvoor zijn?

Hoeft niet meteen een prof te zijn, ook een wat oudere ruiter met veel ervaring is prima, moet gewoon iemand zijn die geen spanning op bouwt. Zijn genoeg te vinden, kijk naar mensen waarvan jij vind dat ze een fijne rijstijl hebben.[/quote

Ja ik dacht mss ook aan een wat ouder meisje die bij dochter op de
Ponyclub rijdt. Zij rijdt al veel langer, heeft talent en is vooral nergens van onder de indruk. Haar verzorgpony is net verkocht en was familie van onze pony dus ze is al helemaal gek op hem. Dochter zou het ook leuk vinden om hem daarna 1x pw door haar te laten rijden sowieso.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 11:52

@gini ook mee eens. Helemaal omdat het echt een kinderpony is; zet geen stap verkeerd en is echt opstappen en wegrijden. Ze heeft er ook al een klein parcoursje mee gesprongen, kan allemaal met hem.

Dochter is ook niet bang, maar heeft autisme en heeft altijd iets langer tijd nodig om aan dingen te wennen. Zo ook aan haar pony en het feit dat ze nog niet helemaal weet hoe hij op bepaalde dingen reageert. Ik vind haar keuze om dan even af te stappen en haar spanning af te laten glijden heel verstandig en zelfs knap van haar.
Gister heeft ze lekker met hem gespeeld en een soort schriktraining gedaan in de binnenbak; hij schrikt alleen nergens van. Hij hinnikt alleen erg naar zijn vriendjes buiten en wil graag naar ze toe.

Neemt niet weg dat we het best een goed idee vinden vanwege zijn leeftijd (4,5) om even hulp in te schakelen van een iets meer ervaren ruitertje die dochter hier bij helpt. Ik ga niet iemand inhuren om hem te rijden en dat dochter dan even niet rijdt. Ten eerste omdat dat niet nodig is en ik vind dat voor dochter ook niet goed, om de reden die jij ook schrijft, Gini.
Ik vind ook dat dochter die ruimte en tijd mag krijgen om zich hierin te ontwikkelen samen met de pony. We hebben 1x per week grondwerkles (dan doen we heel verschillende dingen; van oefenen met de trailer, tot laten wennen aan geluid van de waterslang, leiderschapsoefeningen) en ze heeft 1 keer per week privé dressuurles. Als dochter zich er klaar voor voelt gaan ze met deze nieuwe pony ook weer meerijden op de ponyclub wekelijks. Maar ze wil daarvoor zelf graag de pony iets beter kennen.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: jonge pony spanning alleen in binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 11:54

@misty444 waar loop je precies tegenaan? Is jouw pony ook nog jong?

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 21:41

Ik wil even laten weten dat het heel goed gaat. De begeleiding van haar instructeur is fijn, maar het meisje dat bijrijdt doet het ook super. Mijn dochter is daar bij als zij rijdt en ik merk dat dat haar vertrouwen geeft. Pony is nog steeds hartstikke braaf en ze genieten echt. Ik merk dat mijn dochter het ook heel leuk vindt, die dag met de bijrijdster. Ik laat ze dan lekker samen hun gang gaan en dat gaat echt super. Pony leert veel bij door haar, dochter ook en bijrijdster zelf geniet er enorm van.

Ik heb besloten om ze, als ze dat willen, ook allebei te laten starten met de pony over een tijdje.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers