Paard wilt niet op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Paard wilt niet op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 00:33

Hallo,

Ik ben sins februari eigenaresse een 14-jarige merrie. Het rijden in de bak en op wedstrijden gaat goed, maar zodra ik naar buiten ga wordt het een ander paard. Ze gaat het terrein af tot een bepaald punt en gaat dan in staking. Ze draait om, komt omhoog, haalt alles uit de kast om niet verder te gaan. Soms lukt het mij wel om iets verder te komen, maar dan begint het na een paar meter weer opnieuw.. Uiteindelijk stap ik dan af en loop verder. Als ik eenmaal in het bos ben heb ik wel het idee dat ze hiervan geniet. En daarbij geniet ik ook erg van een buitenrit.

Aan de hand kan ik overal met haar naar toe, over bruggetjes heen, onder tunnels door ect. Ze is ook goed verkeersmak en kijk nergens van op. Als ik naar buiten ga, gaan er altijd andere paarden mee. Ook hebben we geprobeerd om haar aan een halstertouw mee te nemen terwijl ik erop zit, maar daar kwam zij nog hoger van omhoog dan normaal..

Ik weet niet meer wat ik nog meer kan proberen en ben ook op het punt om op buitenrit te gaan op te geven.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of misschien suggesties welke professional ik hiervoor kan benaderen?

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: Paard wilt niet op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 01:04

Probeer eens een vast rondje te lopen, stap de eerste keer 100m voor stal er op, 2e keer 200 meter en ga zo maar door..
Op een gegeven moment rij je zonder problemen en gestaak weg van huis!
Het werkt echt! En echt zo'n relaxte manier.

En dan het rondje langzaam uitbreiden.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 01:24

Ze klinkt onzeker omdat ze graag jou als leiding heeft en gaat staken als jij er niet meer met haar loopt. Huis is haar comfort zone.

Met grondwerk kan je haar zelfvertrouwen opbouwen en vervolgens jullie relatie in het zadel. Lange lijnen werk waarbij jij op de grond maar achter haar loopt kan ook helpen.

Ze is niet stout, probeer dat niet te denken. Het is aangeleerd gedrag wat schijnbaar wat oplevert voor haar. Ze probeert gewoon uit wat voorheen gewerkt heeft. Wat naast grondwerk doen ook nog kan helpen is slimmer zijn dan haar. “Wil je graag naar huis? Prima, dan gaan we, maar thuis gaan we dan wel even in de bak aan het werk”.
Als je dan in de bak haar wat aan het werk heb gezet, ga je weer richting buiten en gooi je alle druk er af en geef je haar rust terwijl je buitenrijd. Zodra ze staakt geef je haar haar zin door terug te gaan en eenmaal thuis ga je in de bak weer wat werken. Op een gegeven moment zal ze inzien dat staken werken in de bak betekend.
Maar dit is alleen eerlijk als ze ook terwijl aan zelfvertrouwen heeft gewerkt met jou :) (PS je kan ook voor het staken al omkeren en thuis in de bak werken, het gaat erom dat terug naar huis niet zo fijn meer is als ze denkt, en herhalen herhalen herhalen. Ik doe dat altijd, na een wandeling etc, altijd even enkele minuutjes in de bak wat saaie dingetjes doen, al is het in stap).

PS: ik herhaal hier wat dingetjes van Warwick schiller, erg goeie horseman vind ik, hij heeft een youtube kanaal met korte filmpjes. Volledige video’s zijn op zijn website, hij heeft een gratis probeerweek.

Succes!

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Paard wilt niet op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 09:54

Ze gaat door het punt heen als je afstapt? Voor jet staken afstappen, meenemen en na het punt weer opstappen. Ze moet nog vertrouwend in je krijgen. Geef niet op en geef het tijd. Ga niet de discussie aan, win je toch niet.

Zo heb ik het met die van mij gedaan en nu kunnen we alles en overal heen

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:24

@woepsie90: ik denk dat ik jouw reactie niet helemaal snap. Deze merrie is inderdaad niet stout, ze is gewoon onzeker. Maar door bij of voor het staken naar huis te gaan en ze dan flink in de bak aan het werk zetten zodat ze wel zal leren dat buitenrit leuker is.
Ik weet het niet hoor. Dit paard is graag thuis en ik denk dat hard werken in de bak thuis voor haar minder erg is dan op buitenrit gaan. En als ze dat al zou zien als een soort straf, dit paard wil je toch niet straffen? Ze is niet stout om het stout zijn.

Ik denk eerder dat je door net voor het punt waar ze staakt of op het punt waar ze staakt naar huis gaan, alleen maar het stoute gedrag bevestigd.

Het is zaak dat TS genoeg vertrouwen van haar paard krijgt om lekker op buitenrit te gaan.
Ze zijn nog niet lang een combinatie en moeten nog even leren wat ze aan elkaar hebben.
Consequent en duidelijk zijn, maar ook respecteren wanneer het paard het even niet trekt.
Afstappen en het paard aan de hand meenemen, daarmee steun je een onzeker paard.
Er wordt nog te vaak gezegd 'niet afstappen want dan heeft ie gewonnen', maar zo denkt een paard helemaal niet.

TS zou ook grondwerk kunnen doen om het vertrouwen in elkaar en het zelfvertrouwen van haar paard te versterken.

Mijn ruintje was zo'n onzeker zieltje :(:) toen ik hem net had, lag hij bij elk ritseltje zowat op de grond van schrik ;(
Maar na jaren lang 'vertellen' dat ie stoer en knap is, loopt ie nu af en toe behoorlijk naast z'n sokken :')

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Paard wilt niet op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:34

Aan de hand is ze wel braaf zeg je, waarom dan niet aan de hand mee naar t bos en daar opstappen? Hoe ver is t? 1e stuk draaf je toch niet aangezien je er net op zit, en dan over een maandje nog een keer proberen, ondertussen veel praten met dr zodat ze je stem leert kennen en ook daarop leert vertrouwen...

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:57

LBLGypsyCobs schreef:
@woepsie90: ik denk dat ik jouw reactie niet helemaal snap. Deze merrie is inderdaad niet stout, ze is gewoon onzeker. Maar door bij of voor het staken naar huis te gaan en ze dan flink in de bak aan het werk zetten zodat ze wel zal leren dat buitenrit leuker is.
Ik weet het niet hoor. Dit paard is graag thuis en ik denk dat hard werken in de bak thuis voor haar minder erg is dan op buitenrit gaan. En als ze dat al zou zien als een soort straf, dit paard wil je toch niet straffen? Ze is niet stout om het stout zijn.

Ik denk eerder dat je door net voor het punt waar ze staakt of op het punt waar ze staakt naar huis gaan, alleen maar het stoute gedrag bevestigd.

Het is zaak dat TS genoeg vertrouwen van haar paard krijgt om lekker op buitenrit te gaan.
Ze zijn nog niet lang een combinatie en moeten nog even leren wat ze aan elkaar hebben.
Consequent en duidelijk zijn, maar ook respecteren wanneer het paard het even niet trekt.
Afstappen en het paard aan de hand meenemen, daarmee steun je een onzeker paard.
Er wordt nog te vaak gezegd 'niet afstappen want dan heeft ie gewonnen', maar zo denkt een paard helemaal niet.

TS zou ook grondwerk kunnen doen om het vertrouwen in elkaar en het zelfvertrouwen van haar paard te versterken.

Mijn ruintje was zo'n onzeker zieltje :(:) toen ik hem net had, lag hij bij elk ritseltje zowat op de grond van schrik ;(
Maar na jaren lang 'vertellen' dat ie stoer en knap is, loopt ie nu af en toe behoorlijk naast z'n sokken :')


Ik zeg toch ook dat ze niet stout is en zefvertrouwen mist :Y) goed lezen. En FLINK aan het werk zetten zoals jij het nu verwoord heb ik ook niet gezegd. Ik zeg ‘even wat werk doen’ en later zeg ik iets over ‘saaie dingetjes in de bak al is het in stap’.

Niet te snel reageren en goed lezen.

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: Paard wilt niet op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:21

bij mij heeft het geholpen om de eerste paar keer pas halverwege op te stappen. daarna vond ze het de eerste paar keren dat ik er thuis op stapte nog eng, heb ik het eerste stuk gewoon goed voorwaards gedraafd, en nu vind ze het geen probleem meer.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:24

Ik ben laatst ‘voor het eerst’ buiten opgestapt. We staan vanaf maart hier op de weide maar mijn pony vindt het ook spannend onder het zadel alleen buiten. We hebben wel veel gewandeld. Mijn pony is een vluchter, die is eerder weg dan ik in de gaten heb dat ie iets eng vond..

Maar we wandelden dus wel veel, en na in de bak te hebben gereden ben ik ernaast gaan uitstappen het bos in. Halverwege ben ik opgestapt, we gingen dus bijna weer huiswaarts.. ik gaf hem een minisnoepje voor ik opstapte, zijn aandacht was dus zeker bij mij. En toen ik zat nog een klein stukje. Het voelde voor beiden vertrouwd en dat is zo fijn. We waren dus met een kleine 500m weer op stal, en het voelde echt als overwinning! Zeker ook voor mijn pony, die straalde ook trots uit.

En het rare: ik heb altijd gedacht dat samen eropuit gaan geen optie was. Ik heb zelf dus wat isseus (evenwichtsprobleem) en mijn pony is jaren geleden al afgeschreven als ‘dat komt nooit meer goed’ (vertrouwen in de mens, de blinde paniek waarin hij schiet). Maar iemand zei me laatst dat ik ook niet te grote stappen hoef te nemen. Dus niet meteen opstappen en het erf af, maar ipv wandelen dus hem gezadeld mee nemen om te wandelen. Voelt het goed, opstappen. En wordt het spannend, afstappen en weer wandelen. Naast me vertrouwd de pony volledig op me, maar zelfs dan schiet hij nog weleens van schrik opzij. Niet meer dan dat, maar als je erop zit lig je er dan ook ( bijna) af..

Dus misschien is dat een idee. Eerst even wat werken, dan aan de hand uitstappen. Richting huis stap je even op, mits dat vertrouwd voelt (sommige paarden zijn juist richting huis te voorwaarts). Dat kan je dan steeds verder aan uitbreiden. Maar eerste keren alleen stappen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:52

woepsie90 schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
@woepsie90: ik denk dat ik jouw reactie niet helemaal snap. Deze merrie is inderdaad niet stout, ze is gewoon onzeker. Maar door bij of voor het staken naar huis te gaan en ze dan flink in de bak aan het werk zetten zodat ze wel zal leren dat buitenrit leuker is.
Ik weet het niet hoor. Dit paard is graag thuis en ik denk dat hard werken in de bak thuis voor haar minder erg is dan op buitenrit gaan. En als ze dat al zou zien als een soort straf, dit paard wil je toch niet straffen? Ze is niet stout om het stout zijn.

Ik denk eerder dat je door net voor het punt waar ze staakt of op het punt waar ze staakt naar huis gaan, alleen maar het stoute gedrag bevestigd.

Het is zaak dat TS genoeg vertrouwen van haar paard krijgt om lekker op buitenrit te gaan.
Ze zijn nog niet lang een combinatie en moeten nog even leren wat ze aan elkaar hebben.
Consequent en duidelijk zijn, maar ook respecteren wanneer het paard het even niet trekt.
Afstappen en het paard aan de hand meenemen, daarmee steun je een onzeker paard.
Er wordt nog te vaak gezegd 'niet afstappen want dan heeft ie gewonnen', maar zo denkt een paard helemaal niet.

TS zou ook grondwerk kunnen doen om het vertrouwen in elkaar en het zelfvertrouwen van haar paard te versterken.

Mijn ruintje was zo'n onzeker zieltje :(:) toen ik hem net had, lag hij bij elk ritseltje zowat op de grond van schrik ;(
Maar na jaren lang 'vertellen' dat ie stoer en knap is, loopt ie nu af en toe behoorlijk naast z'n sokken :')


Ik zeg toch ook dat ze niet stout is en zefvertrouwen mist :Y) goed lezen. En FLINK aan het werk zetten zoals jij het nu verwoord heb ik ook niet gezegd. Ik zeg ‘even wat werk doen’ en later zeg ik iets over ‘saaie dingetjes in de bak al is het in stap’.

Niet te snel reageren en goed lezen.

Vandaar dat ik aangaf dat ik jouw reactie niet helemaal snapte en vervolgens mijn eigen gedachten opschreef ;)

Bedankt voor je uitleg!
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt, maar deel je mening niet helemaal.

Ik denk dat TS het tot nu toe goed oppakt, de grens wel opzoeken, maar afstappen en aan de hand ondersteunen voor het echt escaleert zodat het paard in staat is om er een positieve ervaring aan over te houden :)

Fudge

Berichten: 1018
Geregistreerd: 26-03-08

Re: Paard wilt niet op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:34

Ik lees even mee. Paard hier doet namelijk het zelfde. Maar begrijp ik nu dat jouw paard dit ook doet als er andere paarden bij zijn? Bij mij lukt het alleen naar buiten gaan vaak niet, maar meestal wel op dezelfde plek. Ik ga het wandelen ook oppakken denk ik. Probleem is alleen dat ik zonder opstapje er niet op kom, dus onderweg meestal niet op kan stappen..

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:41

lindar1985 schreef:
Probeer eens een vast rondje te lopen, stap de eerste keer 100m voor stal er op, 2e keer 200 meter en ga zo maar door..
Op een gegeven moment rij je zonder problemen en gestaak weg van huis!
Het werkt echt! En echt zo'n relaxte manier.

En dan het rondje langzaam uitbreiden.


De manier, inderdaad.
Wat ook helpt is op het verste punt even pauzeren, laten grazen, en weer terug. En dat verste punt niet altijd hetzelfde punt houden, maar steeds iets verder. Op een bepaald moment is het paard zo gewend aan de wandeling, dat je steeds dichterbij huis kunt opstappen. brokjes in de zak mee, en belonen onderweg helpt ook, ook bij enge dingen die je passeert. Voor het opstappen gebruik ik alles, een blok hout, stronk, paaltje, stoeprand.

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Re: Paard wilt niet op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 16:53

Bedankt voor alle tips. Ik probeer na het proberen altijd een rondje buiten uit te stappen, zodat dit ‘normaal’ voor haar wordt.
@Floran ze doet dit inderdaad ook met andere paarden. Ookal lopen zij door, die van mij volgt echt niet..
Ik zal het nog een beetje aanvullen. Het opstappen in het bos gaat ook niet zoals het hoort, ook hier draait ze om en komt omhoog maar dan heb ik net wat meer ruimte om door te zetten.. Ik vind het opzich niet erg om naar het bos te lopen, zolang het daar wel goed gaat. Maar dat is nu nog niet het geval. Daarbij hebben wij ook andere mooie rijgelegenheden, zoals langs het kanaal. Maar dat zie ik nu echt niet zitten.

Ik kan mij erg vinden in het onzekere. Ik ga in ierer geval opzoek naar iemand die mij kan helpen met grondwerk en dan vooral met lange lijnen.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard wilt niet op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 16:55

Langs het kanaal zou ik nog ff niet doen, zwemmen maar niet uitlokken lijkt me... Het is echt een kwestie van vertrouwen-doen-conditionering-doorzetten-oefenen-al dan niet eindeloos geduld, en dan in willekeurige volgorde.

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 16:56

Ik heb inderdaad al geprobeerd om elke keer iets verder te komen, maar hier trapt ze niet in.. Ik ga dan wel door tot ze een paar passen voorwaards gaat en dan draai ik op mijn moment om en ga terug naar huis.

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 16:58

Lindsey_99 schreef:
Langs het kanaal zou ik nog ff niet doen, zwemmen maar niet uitlokken lijkt me... Het is echt een kwestie van vertrouwen-doen-conditionering-doorzetten-oefenen-al dan niet eindeloos geduld, en dan in willekeurige volgorde.



Nee ben ook nog niet van plan om hierheen te gaan! Dan liggen we geheid in het kanaal..

jojoleinee

Berichten: 2651
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Paard wilt niet op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:15

Ik heb hetzelfde probleem, bij mij werkt grondwerk heel goed zodat mijn pony mij meer als leider gaat zien en dit probeer ik mee te nemen onder het zadel. Als ik jou was zou ik hier ook les in gaan nemen zodat jij ook bewuster wordt van wat je doet en moet doen om de leiding te nemen.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Paard wilt niet op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:38

En achter een ander ervaren paard aanrijden?

Ik ken het probleem, maar dan zowel op de grond als onder het zadel :=

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 17:46

Deni11 schreef:
En achter een ander ervaren paard aanrijden?

Ik ken het probleem, maar dan zowel op de grond als onder het zadel :=



Al geprobeerd met verschillende en meerdere paarden, maar het werkt niet. Ookal lopen zij verder, die van mij blijft staan/staken.

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Paard wilt niet op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:57

Wat Marocje zegt: "Dus niet meteen opstappen en het erf af, maar ipv wandelen dus hem gezadeld mee nemen om te wandelen. Voelt het goed, opstappen. En wordt het spannend, afstappen en weer wandelen. Naast me vertrouwd de pony volledig op me, maar zelfs dan schiet hij nog weleens van schrik opzij. Niet meer dan dat, maar als je erop zit lig je er dan ook ( bijna) af.."

Lijkt wel of het over mijn paard gaat zeg! Zo sta ik er ook in!
Neem er heel veel tijd voor, ook al duurt het een jaar, vergeet niet dat je nog steeds bezig bent om je band op te bouwen met haar. Ze zal steeds zekerder worden van zichzelf want ze leert dat ze op jou kan vertrouwen.
Ik vind het nu het prettigst om alleen met mijn paard buiten te rijden, en dat doen we veel. Dan kan ik doen wat goed voelt. Ik ben niet zo heel zelfverzekerd en mijn paard schrikt van elke ritsel (lekker in de herfst..)

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:09

bij mij hielp het toen om of met een ander paard mee naar buiten te gaan of een vriendin fietste mee, dat uiteindelijk afgebouwd en kon ik alleen naar buiten. Heeft tijd nodig, zorg dat je niet te snel wilt, voelen ze naar mijn idee aan. Ik deed dan een oortje met muziek vlakbij mijn oor zachtjes dat ik wel alles hoorde maar door muziek werd ik rustig, ging ik een beetje mee zingen etc

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 02:36

Mijn paard gaat prima op buitenrit, altijd gedaan maar er is 1 punt geweest waar ik nooit al rijdend voorbij kwam op de heenweg. Wat we ook probeerden. Op de terugweg niks aan de hand. Ben gewoon altijd maar afgestapt, stukje gelopen en weer erop. Voor mij is buiten rijden ontspanning en ik ga dan geen gedoe aan.
Hebben nu op andere stal waar ik al 10 jaar sta zelfde probleem op een bepald stuk. De ene keer loopt ze zo door de andere keer gaat ze staken, ik doe hier hetzelfde, afstappen stukje lopen en er weer op.

irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Re: Paard wilt niet op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 08:55

Ik lees even mee, mijn paard doet dit ook maar halfverwege opstappen is voor mij geen optie dan neemt ze me gewoon weer mee terug

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Re: Paard wilt niet op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 09:06

Ik heb ook zo.n paard...neem is een les voor het rijden buiten de bak..ik moet veel praten tegen hem..hij krijgt ook dan passiebloem druppels om relaxter te worden.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:27

Iris_123 schreef:
Bedankt voor alle tips. Ik probeer na het proberen altijd een rondje buiten uit te stappen, zodat dit ‘normaal’ voor haar wordt.
@Floran ze doet dit inderdaad ook met andere paarden. Ookal lopen zij door, die van mij volgt echt niet..
Ik zal het nog een beetje aanvullen. Het opstappen in het bos gaat ook niet zoals het hoort, ook hier draait ze om en komt omhoog maar dan heb ik net wat meer ruimte om door te zetten.. Ik vind het opzich niet erg om naar het bos te lopen, zolang het daar wel goed gaat. Maar dat is nu nog niet het geval. Daarbij hebben wij ook andere mooie rijgelegenheden, zoals langs het kanaal. Maar dat zie ik nu echt niet zitten.

Ik kan mij erg vinden in het onzekere. Ik ga in ierer geval opzoek naar iemand die mij kan helpen met grondwerk en dan vooral met lange lijnen.


Ik heb alleen even jouw reacties gelezen TS, dus excuses als ik iets zeg wat al genoemd is.

Ik krijg meer het idee dat dit een leiderschaps/ dominatie dingetje is..want als het onzekerheid was dan zou ze wel achter andere paarden aanlopen.
Ik denk dat ze succes heeft gehad met dit gedrag en ze je dus uitprobeert..wat doet ze precies als ze gaat staken? het is verstandig om niet de strijd aan te gaan maar iedere keer afstappen is natuurlijk ook niet super handig.

Kijk anders eens of je slimmer kunt zijn dan haar, als ze probeert om te draaien en te staken zet je haar gewoon achterwaarts door in de richting waar jij op wilt. Na een tijdje kun je kijken of ze dan weer normaal voorwaarts wilt, begint het weer dan zet je haar weer achterwaarts door. Net zolang totdat ze het opgeeft en jouw leiding accepteert. (oke kan even duren, maar als je dit op weet te lossen dan heb je het ook altijd goed)