Gedrag paard veranderd ineens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Gedrag paard veranderd ineens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 11:33

Hoi!

Ik krijg net bericht van mijn staleigenaresse dat mijn paard niet meer de wei kan omdat hij ineens aanvalt, andere paarden mept en dat hij alle omheining eruit loopt en zo dus alle paarden ontsnappen.

Ik herken mijn eigen paard totaal niet hierin.

Vanaf april tot afgelopen weekend heeft hij in een kleine, steeds wisselende kudde gestaan op een grote dijkweide. Deze weide mochten we tot nu in en daarna moest mn paard weer naar de grote weides aan de stal zelf. Hier stond ook de rest van de kudde. Nu blijkt hij dus ineens aan te vallen, te meppen naar andere paarden en dreigend op mensen af te lopen. Er komen ook kinderen in die wei bij hun pony, dus mijne staat nu op de paddock in de hoop dat dat beter gaat.

Paard heeft tot z'n 3,5 jaar altijd in grotere kuddes gestaan dan deze en ging altijd goed. Echter nu wordt het gewoon link en kan die de wei niet meer op.

Ik snap er helemaal niks van. Hij kan best lomp zijn als er voer bij komt kijken maar hij haalt nu ineens uit naar dieren waar ie maanden mee in dezelfde wei gestaan heeft!

Hoe ga je hiermee om?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Gedrag paard veranderd ineens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:50

Eerlijk? Sommige paarden hebben dat ineens. Mijn vorige ook. Die hebben we geisoleerd gehouden vanaf dat moment. Hij kon over de draad kijken naar anderen en neuzen. Maar er niet meer bij. Uiteindelijk is hij verkocht en op de nieuwe locatie bij de nieuwe eigenaar liep hij gewoon weer in de kudde, geen problemen. Bij ons liepen alleen 'oudjes en goedzakken' bij elkaar, en hij was téveel puber, té energiek of hoe je het wil noemen. Voer aanpassen heeft daarin niet geholpen. Toen zijn gedrag echt gevaarlijk werd ook naar mensen - zowel mij als anderen - was het voor mij klaar. En dat is niet over één dag ijs gegaan, maar via allerlei trainingen etc, we hebben echt alles geprobeerd.

Het kan ook gewoon iets simpels zijn als de wisseling van temperatuur, veranderende voerkwaliteit, een nieuw paard in de kudde dat hem onzeker en / of baldadig maakt, iets dat is voorgevallen op de wei (hond die erin gerend is, mensen die baldadig de wei in gegaan zijn). Bij mij was het helaas echt het paard zelf waar het aan lag - die niet bij mij en niet bij de andere paarden paste.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:55

Er komen kinderen in die wei....met voertjes? Aangezien je aangeeft dat je paard met voer in de buurt wel anders reageert? Dan vind ik het niet vreemd dat hij dat afdwingt bij mensen die de wei in gaan en de andere paarden weg mept.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Gedrag paard veranderd ineens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:58

Hier ook weleens gehad, echter juist de andere kant op..
Op de ene stal, met bepaalde paarden was hij wel wat dominant, maar dat ging verder goed. En daarvoor heeft hij een tijd alleen gestaan (waarover ik niet was ingelicht overigens...) want hij viel anderen aan blijkbaar.

Merk overigens wel dat hij wel met wat sterkere paarden moet staan, niet met oudjes ofzo, want dat gaat vaker niet goed.

Is de weide ineens een stuk kleiner geworden? Dat ze hem minder kunnen ontlopen? Of dat er ander/minder eten staat?

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Gedrag paard veranderd ineens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:09

Is het een gemengde kudde of ruinen en merries apart? Of staan hier merries in de wei er naast bijvoorbeeld en bij de andere wei niet?

Die van mij liep stond jaren geleden eens bij een groepje ruinen wat heel goed ging, tot er na 4 maanden merries naast kwamen te staan en 1 van de ruinen in een "vampierhengst" veranderde en we ook werden aangevallen als we onze paarden er uit wilde halen en te dicht in de buurt van de merries kwamen. Mijn paard en die van een weidegenootje zijn toen ook vreselijk door hem gebeten en zelf moesten we rennen voor ons leven om de wei uit te komen.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 21:30

De weide is zeker niet kleiner dan de weide waarin alles prima ging. Het eten is niet veranderd. Hij krijgt onbeperkt hooi (dit is niet veranderd) en slobber. Dit gaat ook al maanden zo.
Soms beetje musli maar dit is ook al. Maanden zo.
Hij kent alle paarden waar hij nu mee staat en is geen dominant paard maar is normalitair wel zelfverzekerd.

Ik heb een afspraak gemaakt met een dame die per toeval vandaag op stal was. Zij is gedragscoach voor paarden en zei dat ze nu zag dat hij zich onveilig voelt op stal. Dus wellicht is dat ook het probleem in de wei. Dat zou ook logisch zijn maar normaal uit hij zoiets niet op deze manier. Hij mag zo echt de kudde niet in van de staleigenaresse.

Ik heb ook gedacht dat er wellicht iets anders is gebeurt. Bijvoorbeeld met de kinderen die wellicht snoepjes hadden. Snap er geen bal van! Maar wil deze verandering heel serieus nemen!

Flappie28: hij staat in een gemengde kudde van jong tot oud en merries en ruinen. Gaat altijd al goed. Tot z'n 3,5 jaar bij hengsten en ruinen gestaan van alle leeftijden. En vanaf zn pension leeftijd altijd gemixt met merries.

Romyxbonbel

Berichten: 14
Geregistreerd: 24-08-18

Re: Gedrag paard veranderd ineens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:33

Misschien is te kudde niet stabiel genoeg! je geeft aan dat de kudde wisselend is? voor veel paarden geeft dit echt stress.. Misschien zou het bij jouw paard beter passen om in een kleinere kudde te staan? Bijvoorbeeld een kudde van vier paarden die ook niet veranderd qua indeling. Voernijd zou ook wel een rol kunnen spelen maar als ze ook onbeperkt hooi krijgen in de wei denk ik niet dat dat het is.. Hopelijk vindt je een oplossing! zou fijn zijn als je paard gewoon weer lekker op het land kan staan! :)

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:38

Citaat:
Misschien is te kudde niet stabiel genoeg! je geeft aan dat de kudde wisselend is? voor veel paarden geeft dit echt stress.

Dit was ook wat me opviel in je tekst.
Steeds wisselen is niet fijn voor een paard. De ene zal er onderdanig van worden, de ander juist extra fel. Maar beide eigenlijk om een soort van onzekerheid te laten zien .

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Gedrag paard veranderd ineens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 18:13

Ik heb dat ook meermaals bedacht. De kudde wisselt continue. Nu staat alles gewoon bij elkaar maar voorheen stond ie in een kleine wisselende kudde. Dat vond ik altijd een beetje vervelend. Want paarden moeten steeds de rang opnieuw bepalen.

Misschien kan ik dat ook voorleggen aan de gedragsdeskundige. Want ik weet dat de staleigenaresse alles flexibel wil hebben want dat is gewoon makkelijk. Er is nog 1 paard in de groep en die kan ook niet in de kudde.
Dus soms haalt ze de zeer onderdanige paarden uit de wei zodat die dominante een paar dagen de wei op kan, de rest in de paddocks en vise versa.