Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:47

Gizeppie schreef:
A3a1 schreef:
Priveles nemen van iemand die erg goed is met bange mensen.
Anneke, de eigenaresse van het Paardrijk in Berlicum is echt een kei!
Heeft 2 vriendinnen van me van hun angst af geholpen.


Thanks voor je tip! Maar dit is echt heel ver uit mijn buurt..


Ze hebben een B&B, door haar ouders gerund, heerlijke plek, direct aan het bos.
Je zou er bv een week heen kunnen gaan en iedere dag een les.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:59

Gizeppie schreef:
WesternWay schreef:
Je bent terecht bang. Het is gevaarlijk om op een paard te stappen die als hij in paniek raakt aan de kletter gaat.
Paarden zijn weleens bang dat is hun natuur, maar het is de bedoeling dat jij als betrouwbare leider, hen kunt kalmeren op zo’n moment.
Dus het is helemaal niet raar om angst te hebben; het is bewezen dat jouw angst terecht is.

Ik denk dat het paard nog niet klaar was voor het gereden werk. En zou er dan ook niet op stappen tot je hem vertrouwt op alle vlakken, maar bezig gaan vanaf de grond met zijn triggers. Of dat nou wegsjezende paarden zijn of wat dan ook. Desensibiliseren tot je voelt dat je hem zo vertrouwt dat je er 100% angstvrij op durft te stappen.


Daarom heb ik heel veel grondwerk gedaan, vooral mental training. Ook om te kijken wat zijn reactie is en hoe hij denkt (horsenality's). Hij heeft wel de neiging als hij iets niet snapt ook te rennen of als hij iets eng vindt.

Ik moet idd een betrouwbare leider zijn. Deze ben ik op de grond wel.. (nu nog onder het zadel).



Maar zie je het wanneer hij spanning opbouwt? Soms zijn het minieme signalen, maar na een tijdje is zijn ‘cup’ vol en krijg je de ontlading. En als je het ziet, hoe kalmeer je hem dan?
Ik denk dat je het probleem nu bij jezelf zoekt, je wil van je angst af. Maar je angst is een symptoom, ik denk dat je eerst verder aan de slag moet met je paard voordat je er weer op stapt. Ken je warwick schiller? Je kunt bij hem voor 26 eiro per maand ong abboneren op zijn filmpjes. Ook per maand weer opzeggen. (Staat ook een en ander op youtube)
Hij heeft hier zoveel wijsheid in, geefy je tools om mee te werken om een goede maar vriendelijke leider te zijn. Dit heeft mijn introverte stessy paard enorm geholpen om zekerder te worden.
Irene smeets van kings crossing heb ik ook hele goede dingen over gehoord zij geeft ook les volgens zijn methode.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 12:02

@Westernway

Ja ik zie het wanneer hij spanning opbouwt. Dat zijn hele kleine fases.. Als zijn emmertje vol is, ontploft tie. Je kalmeert hem door hem even tijd te geven om er over na te denken. Hij gaat dan op een soort snooze stand. Maar soms bouwt hij ook spanning op als hij iets moeilijk vindt. Dan is het op dat moment de kunst om hem even door te pakken en als hij maar iets goed doet te belonen en terug te gaan naar iets wat hij makkelijker vindt. De aanpak wisselt per onderdeel.

Wat bedoel je met een symptoom? De angst ligt momenteel bij mij. Hij wordt bang van mij, omdat ik hem op dit moment niet genoeg vertrouwen geef.

Wat is hij voor een iemand? Ik hanteer momenteel Parelli..

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:10

Heel herkenbaar hier ook, vorig jaar heb ik op een op hol geslagen paard over een drukke baan in nederland gegaloppeerd, niet gevallen welliswaar maar wel een heuse schrik op gedaan omdat ik de auto's voor onze neus voorbij zag vliegen. Kort daarna in de bak gevallen door een pony die geschrokken was en in volle galop begon te racen waardoor ik eronder ben beland en een gebroken schoudenblad had.

Nu heb ik eindelijk terug een pony gevonden waarmee ik kan lezen en schrijven maar opeens sloeg ze enkele weken terug ook vast op een punt waar we al zo vaak gewandeld hadden en dan sloeg bij mij de paniek knop aan... en door het voorval met het op hol geslagen paard en naast de baan te staan waar auto's passeerden werd het me te veel en kreeg ik terug schrik. Nu ga ik steeds met haar die weg doen aan de hand en dat geeft geen problemen, maar als ik op haar rug zit heb ik steeds hetzelfde op dat punt dus momenteel nemen we andere routes en die gaan wel.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:18

Je hebt gegronde angst en ongegronde angst. Jouw angst is gegrond, want gebaseerd op een daadwerkelijk levensgevaarlijk incident met je pony (dit herinner ik me ook van een vorig topic).
Ik denk dat deze pony eigenlijk een maatje te groot voor je is. Hij heeft blijkbaar een sterke vluchtreflex en het vraagt een erg moedige en rijtechnisch begaafde ruiter om daar adequaat mee om te gaan.
Eindeloos grondwerk gaat dit niet oplossen want daarmee werk je niet aan jouw kant van het probleem. Enige optie is m.i. toch je paard enige tijd in training te zetten bij een goede professionele trainer, en aansluitend met je paard les te nemen van die trainer om samen het vertrouwen weer op te bouwen.
Maar je geeft al aan dat je dat liever niet wilt, en dan is verkopen eerlijk gezegd de enige realistische optie.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 22:03

Askja schreef:
Je hebt gegronde angst en ongegronde angst. Jouw angst is gegrond, want gebaseerd op een daadwerkelijk levensgevaarlijk incident met je pony (dit herinner ik me ook van een vorig topic).
Ik denk dat deze pony eigenlijk een maatje te groot voor je is. Hij heeft blijkbaar een sterke vluchtreflex en het vraagt een erg moedige en rijtechnisch begaafde ruiter om daar adequaat mee om te gaan.
Eindeloos grondwerk gaat dit niet oplossen want daarmee werk je niet aan jouw kant van het probleem. Enige optie is m.i. toch je paard enige tijd in training te zetten bij een goede professionele trainer, en aansluitend met je paard les te nemen van die trainer om samen het vertrouwen weer op te bouwen.
Maar je geeft al aan dat je dat liever niet wilt, en dan is verkopen eerlijk gezegd de enige realistische optie.


Het klopt dat hij een sterk vlucht reflex heeft. Even afkloppen, maar sinds mei heeft hij het niet meer zo extreem gedaan.. Nee in training zetten is geen optie voor mij. Ik heb geen paard gekocht om door een ander te laten rijden.. ;) Ik heb wel intensief les (2 keer per week inmiddels). Ik rijd dan nu ook alleen onder begeleiding..

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:32

Dan is het ofwel accepteren dat je nooit alles zal kunnen/durven met dit paard wat je zou willen, ofwel toch de knoop doorhakken en hem verkopen aan iemand die de lef en skills heeft die dit paard nodig heeft van de ruiter. Steeds op je tenen moeten lopen is ook niet fijn, en indirect werkt dat ook door op je paard. Die zal zelf zeg maar ook niet echt mentaal verder kunnen groeien nu. Misschien geen leuke conclusie, maar je hebt het lang genoeg geprobeerd. Jouw paard moet ook echt jouw paard kunnen zijn.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:14

Het geeft een beetje troost om zulke herkenbare verhalen te lezen! Hier ook het geval, twee paarden, van de ene afgekiept op een heel knullige manier maar helaas met serieuze schade. Ik had gehoopt dat de angst met de jaren af zou nemen maar eigenlijk is het dit voorjaar een soort van geëscaleerd. Het maffe is dat ik er dus met name last van heb op mijn andere paard, en dan in de bak. Ik ga dus wel met hem naar het bos. Daar schrikt ie ook, maar kan ik er om lachen. Wat er gebeurt in de bak is dat mijn hartfrequentie zó oploopt dat mijn paard er zenuwachtig van wordt en overal van gaat schrikken. En in dat schrikken is ie zó watervlug dat ik het niet altijd uit kan zitten. Compleet zinloos dus.

Heb geprobeerd met mijn bijrijdster, zij voor m uitlopen en met me kletsen, dan nog voel ik m’n frequentie stijgen. Heb t maar even laten rusten, heb leuke stalgenoten waarvan ik de paarden mag rijden, en eentje rijdt dan weer met veel plezier op die van mij, en ik vind het even prima zo. Verkopen kan altijd nog.

Aan de hand volgt ie me overal, ik heb m zelf gefokt en beleerd, maar hij kan niet omgaan met mijn stress. Dus ik ben blij om het een en ander aan tips hier te lezen.

Helpt jou voor geen meter TS, maar ik wens je wel heel veel succes en uiteindelijk op welk paard dan ook veel rijplezier!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:27

Ik zet even een stipje ik herken het helaas ook. Ik dacht dat het mij nooit zou overkomen. Angst voor je eigen paard. In juli een nieuw paard gekocht. En 22 augustus ben ik er hard af gegaan doordat hij aan de kletter ging. Zit nu nog met een geblesseerde knie en kan dus nog niet rijden maar heb al de bibbers voor het moment dat ik er weer op mag. Ik durf echt niet. Gelukkig heeft er al heel lief een stadgenoot aangeboden dat ik op haar brave e pony mag om het gevoel weer terug te krijgen. Paard dat we hiervoor hadden kon ik mee lezen en schrijven. Dat paard mis ik nu zo erg. Ik weet wel dat zoiets weer moet groeien. Maar dan is het niet zo handig om er na iets meer dan een maand hard af te vallen.

Ook Hocus is trouwens jong. En vindt nog veel dingen spannend. Aan de hand en vanaf de grond is het echt een schat.

Paulaferro

Berichten: 49
Geregistreerd: 07-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:40

3 Jaar geleden heb ik hetzelfde gehad, paardje begon me uit te testen. Ik heb een dik half jaar niet gereden en daarna heb ik zitlessen gehad met iemand die ervaring had met mn paardje. Daarna ben ik ook grondwerk gaan doen, en ik voelde me ook goed op de grond met mn paardje, naar mijn idee hoefde ik er niet op. maar ja na een half jaar begin je het toch wel te missen.. Dus ik er weer op en ik heb de vorige 2 jaar nog echte angst gehad, vooral in de winter want dan word Fer altijd wat heter. Dit jaar zijn we eindelijk ontspannen en kan ik me over mijn angst heenzetten! Het kost tijd en je zal er nooit 100% vanaf komen, het blijven toch wilde dieren, maar het kan zeker beter worden :) Grondwerk en zitles heeft mij heel erg goed geholpen!

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:51

Ben 2 jaar geleden hard gevallen van mijn verzorgpaard; bij het opstappen had ie ineens de kolder in zijn kop en viel ik er voorover schuin hard af... Ik merk dat ik nu nog steeds het opstappen 'spannend' vind bij hem. Daarvoor ben ik er nl. ook al 3x zo afgelanceerd. Elk ander paard waar ik daarna op heb gereden stap ik zo op.

Wat bij mij enorm helpt is de hulp van mijn paardrijmaatje. Ze is altijd zo geduldig en kalm en houdt hem altijd vast bij opstappen en loopt ook gewoon een stukkie mee te voet met pony. Soms heeft ie dan nog even fratsen, geen idee waar het vandaan komt, meneer is al 24, maar vindt zichzelf een 5 jarige denk ik weleens, en dan is het na een minuut of 10 relaxed.
Ik merk dat de spanning nu slijt bij mij. 100% vertrouwen zal ik hem nooit, simpelweg omdat ik hem niet dagelijks zie/rijdt en het er 1 met een wisselende gebruiksaanwijzing is. Blijft het interessant door denk ik dan maar...

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:01

Er zijn zoveel leuke paarden in Nederland zonder die extreme onvoorspelbaarheid, ik raad je aan om hem te verkopen en een nieuwe te kopen!
Dan kan je weer met plezier en veiligheid naar je paard.

Anoniem

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:39

Ik heb je OP gelezen en ga toch wel even reageren, ik herken het namelijk heel erg.
Ik heb zelf ook 5 jaar een paardje gehad waar ik vanaf de grond een fantastische band mee had maar onder het zadel was het drama, gevecht, stress en dus ook angst.
Zij was onervaren en ik zelf ook wat het natuurlijk al moeilijk maakte maar ze was ook een ontzettende stress kip en echt een dramkont, altijd een pas sneller willen lopen dan dat ik wil.
Echt een arabisch volbloedje waar gewoon een ruiter op moest die wel echt ervaren was, onder een stalgenootje van mij liep ze namelijk fantastisch.
Ik ben er nooit af gevallen maar werd altijd wel onrustig als ze weer eens afgeleid was door geluiden, iemand die langs liep of whatever, dan was ze gewoon helemaal afwezig en niet meer met mij bezig.
Ook galopperen was eerder een last dan dat het leuk was voor me, ze gooide en hoog op en het moest hard harder hardst. Als ik een keer had gegaloppeerd, dan terug naar draf en 5 minuten later weer wou galopperen schoot ze letterlijk onder me weg waardoor ik er dus wel meerdere keren bijna afgevallen ben.
Stapritjes enzo vond ik heerlijk, dat ging ook prima maar zo ging het dus wel dat ik door angst eigenlijk niet meer galoppeerde, en al rijdend alleen echt nog kon en durfde te genieten van stappen.
Onze band op de grond was zo sterk, ik heb toen ik haar gekocht heb eerst een half jaar grondwerk gedaan vertrouwen opgebouwd en dat heeft geleid tot een ijzersterke band.
Ik heb dus nooit tot nu na de verkoop, toegegeven dat we eigenlijk niet de juiste match waren in het rijden. Ik wou een eigen paard om er mee op uit te gaan, buitenritten te maken etc. maar ik denk dat ik al met al misschien 3 buitenritten in 5 jaar heb gemaakt.
Neemt allemaal niet weg dat ik nog altijd ontzettend spijt van de verkoop heb en haar nog steeds verschrikkelijk mis.

Mijn angst is inmiddels iets beter maar doordat ik het galopperen zo afgezworen heb toen is dat gewoon een dingetje geworden, ik heb na haar nog wel bijrijd paarden gehad maar galopperen was echt nog wel een angst. Het liefst huur ik nu eens in de zoveel tijd een paardje om een buitenrit te maken en ik ben dol op de waddeneilanden dus het liefst rij ik altijd als ik op een eiland ben ook, maar ik moet er wel altijd bij vermelden dat ik in jaren rijervaring wel ervaren ben, maar wel onzeker/bang ben in galop..
Daardoor heb ik dus nog altijd nog mijn droom echt kunnen vervullen door een keer een strandrit te maken, ik ben gewoon bang dat het paard te hard gaat ik het niet uit kan zitten en er keihard af val.
Ik heb nu een paar week terug weer eens "les" gehad, vond het niet echt les, maar het was meer voor de leuk met het buurmeisje (12) van m'n vriend mee die weer op paardrijden zat bij een kleine aan huis stalling waar ze 3 les paardjes bij heeft met dus die optie tot les. Voor het eerst heb ik echt weer gereden en gegaloppeerd zonder angst. Ik merkte wel dat de drempel er nog steeds zat toen ze zei jullie mogen wel galopperen als je wil, en de neiging om het maar niet te doen.
Maar juist omdat ik die angst wil overwinnen heb ik het wel gedaan in een veilige omgeving, op een ouder paardje wat ontzettend goed getraind is met heel veel ervaring in de sport en in de lessen, uiteindelijk thuis kwamen er wel emoties los, na al die jaren weet ik weer waarom ik paardrijden diep van binnen zo leuk vind.

Maar goed dit is mijn verhaal, jij vraagt om advies/tips. Ik zal de laatste zijn die zegt verkopen helemaal na hoe het bij mij allemaal gelopen is. Maar ik denk dat je voor jezelf eens de voor en tegens op een rijtje moet zetten en moet bedenken wat je diep van binnen wil. Dat is alles wat ik denk ik kan zeggen.
Ik wens je wel heel veel succes er mee wat je keuze ook gaat zijn!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 21:14

SusanH schreef:
Ik zet even een stipje ik herken het helaas ook. Ik dacht dat het mij nooit zou overkomen. Angst voor je eigen paard. In juli een nieuw paard gekocht. En 22 augustus ben ik er hard af gegaan doordat hij aan de kletter ging. Zit nu nog met een geblesseerde knie en kan dus nog niet rijden maar heb al de bibbers voor het moment dat ik er weer op mag. Ik durf echt niet. Gelukkig heeft er al heel lief een stadgenoot aangeboden dat ik op haar brave e pony mag om het gevoel weer terug te krijgen. Paard dat we hiervoor hadden kon ik mee lezen en schrijven. Dat paard mis ik nu zo erg. Ik weet wel dat zoiets weer moet groeien. Maar dan is het niet zo handig om er na iets meer dan een maand hard af te vallen.

Ook Hocus is trouwens jong. En vindt nog veel dingen spannend. Aan de hand en vanaf de grond is het echt een schat.


Herkenbaar.. Ik kon met mn vorige paard ook lezen en schrijven. Daar durfde ik de hele wereld mee aan haha.. Ik ben er idd ook in de eerste maanden drie keer afgeknald.. Dat is niet zo fijn nee..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 21:16

Rongyos schreef:
Ben 2 jaar geleden hard gevallen van mijn verzorgpaard; bij het opstappen had ie ineens de kolder in zijn kop en viel ik er voorover schuin hard af... Ik merk dat ik nu nog steeds het opstappen 'spannend' vind bij hem. Daarvoor ben ik er nl. ook al 3x zo afgelanceerd. Elk ander paard waar ik daarna op heb gereden stap ik zo op.

Wat bij mij enorm helpt is de hulp van mijn paardrijmaatje. Ze is altijd zo geduldig en kalm en houdt hem altijd vast bij opstappen en loopt ook gewoon een stukkie mee te voet met pony. Soms heeft ie dan nog even fratsen, geen idee waar het vandaan komt, meneer is al 24, maar vindt zichzelf een 5 jarige denk ik weleens, en dan is het na een minuut of 10 relaxed.
Ik merk dat de spanning nu slijt bij mij. 100% vertrouwen zal ik hem nooit, simpelweg omdat ik hem niet dagelijks zie/rijdt en het er 1 met een wisselende gebruiksaanwijzing is. Blijft het interessant door denk ik dan maar...


Haha, jou manier van schrijven is grappig.. Dat is niet vervelend bedoelt, maar het leest wel prettig.. Flynn schoot ook altijd weg met opstappen, maar dit heb ik door grondwerk eruit gekregen.. Ik denk idd dat ik er ook niet vanaf ga komen volledig. Maar ontspannen rijden, wat ik eerder deed verlang ik wel naar..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 21:21

Annet_Dottie schreef:
Ik heb je OP gelezen en ga toch wel even reageren, ik herken het namelijk heel erg.
Ik heb zelf ook 5 jaar een paardje gehad waar ik vanaf de grond een fantastische band mee had maar onder het zadel was het drama, gevecht, stress en dus ook angst.
Zij was onervaren en ik zelf ook wat het natuurlijk al moeilijk maakte maar ze was ook een ontzettende stress kip en echt een dramkont, altijd een pas sneller willen lopen dan dat ik wil.
Echt een arabisch volbloedje waar gewoon een ruiter op moest die wel echt ervaren was, onder een stalgenootje van mij liep ze namelijk fantastisch.
Ik ben er nooit af gevallen maar werd altijd wel onrustig als ze weer eens afgeleid was door geluiden, iemand die langs liep of whatever, dan was ze gewoon helemaal afwezig en niet meer met mij bezig.
Ook galopperen was eerder een last dan dat het leuk was voor me, ze gooide en hoog op en het moest hard harder hardst. Als ik een keer had gegaloppeerd, dan terug naar draf en 5 minuten later weer wou galopperen schoot ze letterlijk onder me weg waardoor ik er dus wel meerdere keren bijna afgevallen ben.
Stapritjes enzo vond ik heerlijk, dat ging ook prima maar zo ging het dus wel dat ik door angst eigenlijk niet meer galoppeerde, en al rijdend alleen echt nog kon en durfde te genieten van stappen.
Onze band op de grond was zo sterk, ik heb toen ik haar gekocht heb eerst een half jaar grondwerk gedaan vertrouwen opgebouwd en dat heeft geleid tot een ijzersterke band.
Ik heb dus nooit tot nu na de verkoop, toegegeven dat we eigenlijk niet de juiste match waren in het rijden. Ik wou een eigen paard om er mee op uit te gaan, buitenritten te maken etc. maar ik denk dat ik al met al misschien 3 buitenritten in 5 jaar heb gemaakt.
Neemt allemaal niet weg dat ik nog altijd ontzettend spijt van de verkoop heb en haar nog steeds verschrikkelijk mis.

Mijn angst is inmiddels iets beter maar doordat ik het galopperen zo afgezworen heb toen is dat gewoon een dingetje geworden, ik heb na haar nog wel bijrijd paarden gehad maar galopperen was echt nog wel een angst. Het liefst huur ik nu eens in de zoveel tijd een paardje om een buitenrit te maken en ik ben dol op de waddeneilanden dus het liefst rij ik altijd als ik op een eiland ben ook, maar ik moet er wel altijd bij vermelden dat ik in jaren rijervaring wel ervaren ben, maar wel onzeker/bang ben in galop..
Daardoor heb ik dus nog altijd nog mijn droom echt kunnen vervullen door een keer een strandrit te maken, ik ben gewoon bang dat het paard te hard gaat ik het niet uit kan zitten en er keihard af val.
Ik heb nu een paar week terug weer eens "les" gehad, vond het niet echt les, maar het was meer voor de leuk met het buurmeisje (12) van m'n vriend mee die weer op paardrijden zat bij een kleine aan huis stalling waar ze 3 les paardjes bij heeft met dus die optie tot les. Voor het eerst heb ik echt weer gereden en gegaloppeerd zonder angst. Ik merkte wel dat de drempel er nog steeds zat toen ze zei jullie mogen wel galopperen als je wil, en de neiging om het maar niet te doen.
Maar juist omdat ik die angst wil overwinnen heb ik het wel gedaan in een veilige omgeving, op een ouder paardje wat ontzettend goed getraind is met heel veel ervaring in de sport en in de lessen, uiteindelijk thuis kwamen er wel emoties los, na al die jaren weet ik weer waarom ik paardrijden diep van binnen zo leuk vind.

Maar goed dit is mijn verhaal, jij vraagt om advies/tips. Ik zal de laatste zijn die zegt verkopen helemaal na hoe het bij mij allemaal gelopen is. Maar ik denk dat je voor jezelf eens de voor en tegens op een rijtje moet zetten en moet bedenken wat je diep van binnen wil. Dat is alles wat ik denk ik kan zeggen.
Ik wens je wel heel veel succes er mee wat je keuze ook gaat zijn!


Dankjewel voor het delen van je verhaal.. Het probleem is dat ik dus geen angst heb op ander mans paarden.. Ik heb ook een aantal paarden van stalgenoten gereden.. Daar had ik het niet.. (ook een arabier toevallig haha).

Wat ik graag wil is ontspannen kunnen rijden en een basis kunnen leggen voor hem.. Zodat hij lekkerder in zijn lijf gaat zitten. Ook zou ik leuk vinden om lekker met hem ergens heen te kunnen (bos/ander locatie). Ik heb wel buiten gereden hoor.. Maar op mn nieuwe stal ligt het bos niet om de hoek. En ja op de grond kan ik alles met hem..

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:25

Een dier met 'een wisselende gebruiksaanwijzing' nieniet 100% vertrouwen is vooral gezond verstand ;) . 'Het blijft een beetje spannend'.

Onterechte ('oude, vastgezette') angst kan wel totaal verdwijnen, al dan niet omdat 'het slijt'.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:16

Wat ik wel fijn vind hier te lezen is dat niks moet. Ik wil het wel weer gaan proberen in principe. Maar als ik me niet veilig voel doe ik het niet. Ik rij voor mijn ontspanning. Daarnaast ben ik geen 20 meer en ben ik moeder. Dat maakt dat ik toch voorzichtiger ben geworden door de jaren heen. Onze dochter heeft een kleine pony maar moet op termijn een grotere. Ik heb ook al gedacht om een brave grote pony te kopen voor ons samen als ik niet meer op Hocus zou durven. Dan mag mijn man Hocus alleen rijden. Maar goed zo ver is het nog niet. Hij is nu al 2 maanden niet op hol geslagen en heeft zich keurig gedragen. Dus dat zegt op zich ook wel iets. Alleen mijn gevoel zegt nog hele andere dingen. En daar moet ik wel naar luisteren want door niet naar mijn gevoel te luisteren is het fout gegaan. Ik wilde in eerste instantie afstappen en binnen verder rijden omdat ik spanning voelde. Maar ik dacht daarna dat ik hem er ook buiten doorheen zou kunnen rijden. In plaats dat de spanning afvloeide kwam het er in 1 keer uit. Wel weer een les voor mij dat mijn eerste ingeving goed is en ik beter naar mezelf moet luisteren. Dat is dus het enige dat moet.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 17:06

Janneke2 schreef:
Een dier met 'een wisselende gebruiksaanwijzing' nieniet 100% vertrouwen is vooral gezond verstand ;) . 'Het blijft een beetje spannend'.

Onterechte ('oude, vastgezette') angst kan wel totaal verdwijnen, al dan niet omdat 'het slijt'.


Dat geloof ik zeker!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 17:09

SusanH schreef:
Wat ik wel fijn vind hier te lezen is dat niks moet. Ik wil het wel weer gaan proberen in principe. Maar als ik me niet veilig voel doe ik het niet. Ik rij voor mijn ontspanning. Daarnaast ben ik geen 20 meer en ben ik moeder. Dat maakt dat ik toch voorzichtiger ben geworden door de jaren heen. Onze dochter heeft een kleine pony maar moet op termijn een grotere. Ik heb ook al gedacht om een brave grote pony te kopen voor ons samen als ik niet meer op Hocus zou durven. Dan mag mijn man Hocus alleen rijden. Maar goed zo ver is het nog niet. Hij is nu al 2 maanden niet op hol geslagen en heeft zich keurig gedragen. Dus dat zegt op zich ook wel iets. Alleen mijn gevoel zegt nog hele andere dingen. En daar moet ik wel naar luisteren want door niet naar mijn gevoel te luisteren is het fout gegaan. Ik wilde in eerste instantie afstappen en binnen verder rijden omdat ik spanning voelde. Maar ik dacht daarna dat ik hem er ook buiten doorheen zou kunnen rijden. In plaats dat de spanning afvloeide kwam het er in 1 keer uit. Wel weer een les voor mij dat mijn eerste ingeving goed is en ik beter naar mezelf moet luisteren. Dat is dus het enige dat moet.


Je hoeft ook niet per se iets te doen. Mijn pony heeft ook al een hele tijd niks gedaan hoor. Alleen ik vind t te spannend worden. Ik hoef bij mijn les ook niet iets te doen als ik dat niet wil..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:46

Voor niks doen hebben wij geen paard. Maar mijn man rijdt ook wij doen al jaren samen met 1 paard. Dus mijn man doet hem nu helemaal.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 19:42

SusanH schreef:
Voor niks doen hebben wij geen paard. Maar mijn man rijdt ook wij doen al jaren samen met 1 paard. Dus mijn man doet hem nu helemaal.


Ik ook niet.. Maar ik bedoel dat ik niet gedwongen wordt om iets te doen..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:59

Dat gevoel heb ik ook niet hoor en dat is gesterkt door wat ik hier lees. Als ik me er niet veilig bij voel doe ik het gewoon niet.

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 23:01

Wat mij ook enorm heeft geholpen is vooral focus op een goed gevoel achteraf. Ik deed dat o.a. door met rijden telkens een heel laag doel voor mezelf te stellen, wat ik dan met gemak haalde en als het goed genoeg voelde (wat vrijwel altijd zo was) dan deed ik meer. Zo kwam ik zonder druk op mezelf te leggen toch steeds een stapje verder. Belangrijkste was aan het begin echt dat rijden weer leuk zou zijn!

Disclaimer is bij mij trouwens wel dat ik mijn ruin destijds verkocht heb omdat het vertrouwen echt weg was. Paar maanden later op zoek gegaan naar een beter passend paard en dat is zeer goed gelukt, mijn merrie is echt een topper <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 19:50

Roulette_ schreef:
Wat mij ook enorm heeft geholpen is vooral focus op een goed gevoel achteraf. Ik deed dat o.a. door met rijden telkens een heel laag doel voor mezelf te stellen, wat ik dan met gemak haalde en als het goed genoeg voelde (wat vrijwel altijd zo was) dan deed ik meer. Zo kwam ik zonder druk op mezelf te leggen toch steeds een stapje verder. Belangrijkste was aan het begin echt dat rijden weer leuk zou zijn!

Disclaimer is bij mij trouwens wel dat ik mijn ruin destijds verkocht heb omdat het vertrouwen echt weg was. Paar maanden later op zoek gegaan naar een beter passend paard en dat is zeer goed gelukt, mijn merrie is echt een topper <3


Dankjewel voor het delen van je verhaal.. Ik ben idd ook mijn doelen aan het bijstellen met de les..