Pony onrustig na verhuizing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natasja81
Berichten: 35
Geregistreerd: 15-11-15

Pony onrustig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 09:07

Hallo,
Wij hebben vorige week eindelijk een pony gekocht. Ze staat nu een week bij ons op de manege. Maar ze is zo ontzettend onrustig, dat we er bijna niks mee kunnen doen. Als we haar willen poetsen, of een rondje op het terrein willen lopen begint ze constant te hinniken en wordt ze heel onrustig. Ook kan ze absoluut niet alleen zijn. Terwijl we haar hebben gekocht omdat ze rustheid zelve was bij de vorige eigenaar. Ze is 16 jaar en is best al wat gewend dus dit gedrag hadden wij echt niet verwacht. De oude eigenaar herkent haar zo ook niet. Is dit gedrag herkenbaar bij een verhuizing? En wat kunnen wij doen om haar gerust te stellen en aan ons te laten wennen? Ze krijgt al bach rescue druppels im de scherpe randjes eraf te halen.
Ik heb best wel wat ervaring met paarden, maar dit maakt me erg onzeker.

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Pony onrustig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:09

Mijn paardje is een paar keer verhuisd en het duurt bij hem maanden voordat hij echt relaxed is en dan kent hij mij nog wel en mijn omgangsvormen.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:10

Een verhuizing brengt altijd stress bij een paard...de eerste tijd zorgen voor een duidelijke structuur en niet teveel vragen zorgt voor snelste acceptatie...is er ook veel veranderd in leefomstandigheden? Want als ze eerst veel buiten stond in kudde en nu binnen bv...dan geeft dat nog extra stress

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Pony onrustig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:15

Komt veel voor! Helemaal als de nwe eigenaren het lastig vinden om leiding te geven en streng te zijn. Ik raad vooral aan om een aantal grondwerklessen te nemen. Leiding geven geeft het dier helderheid en veiligheid

Natasja81
Berichten: 35
Geregistreerd: 15-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 09:16

Ze staat overdag op de wei. Wel in een apart stukje dat grenst aan de wei waar de rest staat. Snachts staat ze op stal. Dit is niet veel anders als op haar vorige plek. Snachts schijnt ze ook redelijk rustig te zijn en op de wei ook. Al wil ze wel graag naar de andere paarden toe. De stress begint zodra we wat met haar willen gaan doen. Bijv poetsen of een rondje wandelen. We vragen verder nog niet veel van haar.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Pony onrustig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:18

Niks geks aan, kan rustig een paar weken duren! Toen mijn pony gebracht werd dacht ik 'euhm, dit lijkt niet op de brave pony die ik kocht!'. Verhuisstress. Na een week of 2 werd het beter, na een maand was ze weer zichzelf. Hoe ouder, hoe langer het kan duren, zeker als ze nog niet vaak verhuisd zijn.

Natasja81
Berichten: 35
Geregistreerd: 15-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 09:19

Ik vind het vooral vervelend voor haar dat ze niet lekker in haar vel zit. Ik laat haar wel zien dat ik de baas ben, want ze moet niet over me heen gaan lopen. Ze is gewoon heel erg onzeker.

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Pony onrustig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:21

Bij mijn paard heeft het ook zeker een half jaar geduurd voor hij na een verhuizing helemaal gewend was. Het hele stresserige gaat er gelukkig wel eerder af, na een paar weken. Succes, komt vast goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:22

Ik zou haar zsm bij de andere paarden zetten, dat kan uiteindelijk ook meer rust geven.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Pony onrustig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:35

Helemaal niet raar inderdaad, het paard dat ik rij heeft er ook wel een half jaar over gedaan voordat ze zich echt goed voelde op haar huidige stal. Nou uitte het zich bij haar anders, zij was juist een beetje duf en niet fit, maar dat heeft echt wel even geduurd voordat ze goed in haar vel zat. Een verhuizing is ingrijpend voor een paard, zeker als er ook nog een nieuwe eigenaar bij komt kijken, aangezien je een paard niet uit kan leggen wat er gebeurt. Ze is ineens alle stabiliteit kwijt, niet alleen haar vertrouwde stal, maar ook haar vertrouwde mens. Geef het inderdaad gewoon wat tijd

Natasja81
Berichten: 35
Geregistreerd: 15-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 09:36

Ok dat stelt me wel gerust. Dat onrustige en hinneken hoort er dus gewoon bij?
Mijn dochter wil heel graag gaan rijden met haar. Wanneer zouden wij dat op kunnen gaan pakken? Ze is 7 jaar en moet er natuurlijk zelf niet onzeker van worden.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:18

Natasja81 schreef:
Ok dat stelt me wel gerust. Dat onrustige en hinneken hoort er dus gewoon bij?
Mijn dochter wil heel graag gaan rijden met haar. Wanneer zouden wij dat op kunnen gaan pakken? Ze is 7 jaar en moet er natuurlijk zelf niet onzeker van worden.

Dat is inderdaad echt heel normaal (en heel herkenbaar). Het verschilt wel per paard hoor, de één heeft er nauwelijks wat van en de ander kan echt maanden van slag zijn van zo'n ingrijpende verhuizing. Zo te lezen heeft ze echt nog even wat tijd nodig, hou het voor nu kort en simpel en ga niet op stal poetsen als de rest buiten staat. Poets dan lekker in haar weitje.

Ik begrijp goed dat je dochter er graag op wil, maar beter neem je nu de tijd zodat het allemaal veilig en positief gebeurt dan dat je overhaast te werk gaat en het op ellende (voor dochter en pony) uitdraait. Laat dochter ondertussen lekker wat lesjes op andere paarden rijden en verder op de grond de band met de eigen pony opbouwen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Pony onrustig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:29

Geef pony de tijd, zet haar bij de rest, en aan je dochter uitleggen dat de pony heimwee heeft enzich niet zo fijn voelt.

Kwa eten is dat ook aardig gelijk gebleven. Zowel krachtvoer als ruwvoer. Niet dat er nu opeens veel meer energie ingeduwd wordt.

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:15

En ga vast wel wat dingen er mee doen. Wandelen aan de hand. Longeren kan heel goed werken. Loop met haar over het terrein aan de hand zodat ze alles kan zien en ontdekken.

Lieverdje86
Berichten: 335
Geregistreerd: 22-06-11

Re: Pony onrustig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:26

Dit gedrag vertoonde mijn paard ook bij de 2 verhuizingen die hij heeft meegemaakt. Onrustig draaien, niet stil kunnen staan, hinniken, mesten. Hij had echt wel zeker een maandje nodig om helemaal te wennen.
Het ene paard went met een paar dagen, de ander doet er langer over.
Geef het wat tijd.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony onrustig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:29

Had ze een heel goed vriendje op haar vorige adres?? Paarden kunnen namelijk echt een ander dier missen.

Natasja81
Berichten: 35
Geregistreerd: 15-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 11:57

bigone schreef:
Had ze een heel goed vriendje op haar vorige adres?? Paarden kunnen namelijk echt een ander dier missen.


Ja ze stond daar met 2 andere paardjes. Dus die zal ze ook wel missen vermoed ik.

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:28

Wij hebben onze nieuwe ruin gewoon bij onze merrie gezet en met rust gelaten.Door haar heeft hij aan de stal,waterbak enz kunnen wennen.Gewoon de dingen die we normaal ook met onze merrie deden.Voertijden,naar de andere wei,samen met haar poetsen enz.Hij kleefde 2 weken aan haar vast en ging langzaam zijn eigen ding doen.Wel staan ze bij ons aan huis en mijn merrie stond toen al op pensioen en hij kon door zijn leeftijd ook rustig een paar weken niets doen.Daarna zijn we langzaam weer begonnen met rijden en onze merrie liep dan gewoon ook in de wei(bak) rond.

Natasja81
Berichten: 35
Geregistreerd: 15-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 13:34

Bedankt voor jullie reacties. Dit stelt mijn wel wat gerust. Ik was al bang dat ik er misschien niet goed aan gedaan had terwijl we er best lang over gedaan hebben om haar te vinden. En we hebben overal super goed over nagedacht. Ik had me niet gerealiseerd dat het zo heftig kon zijn voor haar. We geven haar lekker wat rust en laten haar aan ons wennen. Volgende de week kijken hoe het gaat en of we wat met haar kunnen gaan doen.
Voor nu rustig wat poetsen en wandelen, zodat ze vertrouwen in ons krijgt. Dat is ook mijn angst, dat ze door deze stress ons niet gaat vertrouwen. Ik heb er al bijna een week buikpijn van. Dit is ze trouwens. Ze is zo leuk!

Afbeelding

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Pony onrustig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:45

Wat een leukerd! Dit komt waarschijnlijk helemaal goed, geef het een paar weken. Nieuw baasje, nieuwe stal, nieuwe paarden, dat is allemaal spannend voor een paard of pony. Ik heb mijn pony een jaar geleden verhuisd, ze was toen 20 en is echt een paar weken uit haar hum geweest. De eerste dagen kreeg ik haar nauwelijks het land uit, ze staakte, gilde, steigerde en rende rondjes om me heen _-:( Maar na een paar weken ging het beter en met gewoon rustig en consequent blijven liep ze binnen een paar maanden aan de hand alleen buiten, en vanaf het voorjaar ook onder het zadel alleen buiten. Op het erf duurde het nog geen 1,5 maand voor je ze haar eigen blije zelf was :)

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Pony onrustig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:14

Mensen vergeten vaak dat een dier een langere periode nodig heeft om te wennen dan wij mensen (doorgaans). Houd rekening met een maand of 3-4 voor ze volledig gewend zijn.
Verlatingsangst is dan ook heel normaal.
Blijf zelf kalm en consequent want jij zal de leiding en zekerheid moeten geven en dat gaat niet als je zelf onzeker bent.

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 17:16

Wat een leuk ding! Komt vast goed. Als ik me bedenk dat het wennen bij mijn paard aan een nieuwe omgeving na verhuizing al zo heftig was en dan kende ik dat paard nog goed en dat paard mij. Bij jullie is het dubbel op, wennen aan de omgeving en aan de pony en de pony aan jullie. Heeft inderdaad tijd nodig. Zo veel mogelijk relaxed er mee omgaan.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 17:39

Ik ben onlangs ook verhuisd. We zijn nu 5 weken verder en sinds een week is er echt weer rust en merk ik dat mijn paard weer lekker op zijn gemak is.

De eerste week na de verhuizing heb ik eigenlijk niet veel gedaan.
Nu is mijn voordeel wel dat mijn paard mij al kent, dat scheelt.
Bij jullie is alles anders voor de pony.

Gaat wel goed komen hoor zoals de andere zeggen.

haflinger16
Berichten: 3
Geregistreerd: 28-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 17:56

Ik heb ook een paardje wat nu 3x is verhuisd. Helaas 2x omdat de eigenaar stopte met de stal.. Iedere x zo veel stress, maar het gaat écht over. Mijn haflinger is 22 jaar en heeft echt weken nodig om haar draai te vinden. Ook als er een nieuw paardje in de groep komt duurt het zeker 2wkn voordat mevrouw het nieuwe paardje heeft geaccepteerd, overigens is dan ook de groep even uit zijn balans en moet er weer rangorde worden bepaald. Het komt allemaal goed, geef het tijd en behandel je paardje met rust en aandacht het is al vervelend genoeg dat alles nieuw is.. succes

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:03

Natasja81 schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Dit stelt mijn wel wat gerust. Ik was al bang dat ik er misschien niet goed aan gedaan had terwijl we er best lang over gedaan hebben om haar te vinden. En we hebben overal super goed over nagedacht. Ik had me niet gerealiseerd dat het zo heftig kon zijn voor haar. We geven haar lekker wat rust en laten haar aan ons wennen. Volgende de week kijken hoe het gaat en of we wat met haar kunnen gaan doen.
Voor nu rustig wat poetsen en wandelen, zodat ze vertrouwen in ons krijgt. Dat is ook mijn angst, dat ze door deze stress ons niet gaat vertrouwen. Ik heb er al bijna een week buikpijn van. Dit is ze trouwens. Ze is zo leuk!

[ [url=m/pIasHS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuke pony. Beetje Welsh-achtig,gevoelig typje denk ik.