Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dark7
Berichten: 182
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 19:52

Beste mede bokkers

Ik heb een vraag / probleem

Ik heb een pony gekocht die met verborgen gebreken is gekomen zoals titel vermeld hij zuigt oa lucht

Nu moesten we van stal veranderen en die stalhouder kwam met de zin “ als je me had verteld dat hij dat deed waren jullie niet welkom geweest”
Feit is door alle stress dat ik het niet gemeld heb omdat ik daar totaal niet bij stilstond.

Nu zijn er meer die daar ervaring mee hebben?

Inmiddels heb ik zijn voer aangepast naar speedibeet vitalbix en onbeperkt ruwvoer in vorm van een slowfeeder heeft hij al vanaf dat ik hem kocht...


Tips trucs etc alles is welkom

Overigens mag ik van pensionhouder zijn band niet aflaten want dan word ik gebombardeerd met commentaar dat die band om moet want hij zuigt....

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 19:56

Tja dat is hoe vroeger veel mensen er over dachten. Tegenwoordig weten de meesten beter. Mijn ervaring is dat je dat soort mensen toch niet opgevoed krijgt en je beter kan verhuizen. Bij een luchtzuiger bij voorkeur naar een 24/7 buiten stal

Anoniem

Re: Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:02

De reden waarom hij zuigt weg nemen. Vaak is dat door een maagzweer, dus je kunt hem daar op laten testen door de dierenarts.

En een andere stalling zoeken, want als je als stalhouder denkt dat zo'n band werkt, dan snap je het neit helemaal...

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:03

Wat is het probleem precies voor de stalhouder als die band niet om is?

Verder ben ik het met bovenstaande post eens, 24/7 buiten met stal zou het mooist zijn.

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:08

Ik kan de pensionhouder best begrijpen. Het geluid is stront irritant. Al helemaal als je daar de hele dag naar moet luisteren :o En vaak heb je paarden die dat gedrag kopiëren (stal ondeugd)

Wij hadden een paard op stal dat verschrikkelijk weefde. Ontzettend irritant. Werd er gek van en op het laatst stonden er meer te weven...

Dark7
Berichten: 182
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 20:09

Dankjewel voor de reacties hij krijgt momenteel maagcompositum v groene os , de stalhouder wil gewoo geen luchtzuiger op stal hebben....
Verhuizen is helaas niet zo gemakkelijk.

Er is een optie om hem 24/7 buiten te zetten met schuilstal maar helaas in de winter hebben ze dan alleen de box en 8m2 om op te lopen omdat hun paddock dan oom gebruikt word door de rest van de stalgenoten.... dus kan hij dan ook niet heel veel kanten op... overigens is hier in omgeving nergens een stal waar je zo zelf je management mag bepalen zelfs niet je eigen voeding...

Dark7
Berichten: 182
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 20:10

Kabayo schreef:
Ik kan de pensionhouder best begrijpen. Het geluid is stront irritant. Al helemaal als je daar de hele dag naar moet luisteren :o En vaak heb je paarden die dat gedrag kopiëren (stal ondeugd)

Wij hadden een paard op stal dat verschrikkelijk weefde. Ontzettend irritant. Werd er gek van en op het laatst stonden er meer te weven...



Pensionhouder woont er 800 meter vandaan dus hoort het niet de gehele dag en hij doet het ook niet non stop dus dat scheelt... kopieer gedrag is al een achterhaald topic inmiddels...

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:12

Dark7 schreef:
Kabayo schreef:
Ik kan de pensionhouder best begrijpen. Het geluid is stront irritant. Al helemaal als je daar de hele dag naar moet luisteren :o En vaak heb je paarden die dat gedrag kopiëren (stal ondeugd)

Wij hadden een paard op stal dat verschrikkelijk weefde. Ontzettend irritant. Werd er gek van en op het laatst stonden er meer te weven...



Pensionhouder woont er 800 meter vandaan dus hoort het niet de gehele dag en hij doet het ook niet non stop dus dat scheelt... kopieer gedrag is al een achterhaald topic inmiddels...

Als je op stal bent hoor je het wel.
Ik denk dat dit gewoon een verkeerde stalling is voor je paard....
Ik heb trouwens liever bewijzen dan een verwijzing dat het achterhaald is op bokt.... dat zegt zo weinig

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:15

Lekker een andere plek zoeken waar die band niet om hoeft en waar hij veel naar buiten kan met voldoende ruwvoer.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:21

Ik heb tijdelijk een paard van mijn vriendin hier aan huis gehad.
Ook eentje die zoog. En ik kan me zeggen dat ik er helemaal gek van werd hoor. Terwijl hij het ook niet de hele tijd deed. (alleen na brokken of als hij van de eigenaresse een appel of snoepje kreeg)
Dus in die zin kan ik het nog begrijpen ook.

En ik ken meer stallen waar een wever of zuiger niet gewenst is.
Natuurlijk is het achterhaald dat andere het over nemen, maar uiteindelijk is het toch de stalhouder die bepaald welke paarden welkom zijn.
Dus ik zou toch op zoek gaan naar een ander plekje.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:22

Zou ook verhuizen. Dit wordt niet beter met tijd relatie met stalhouder zal alleen maar verslechteren. Weet niet in welke omgeving je stalling nodig hebt misschien dat iemand hier nog iets weet.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:30

Ik heb 10 jaar lang een luchtzuiger in mijn kudde gehad. Band hielp wel degelijk als hij maar goed om zit anders zoog ze er doorheen. Maar je kun gewoonweg niet zo'n band de hele tijd om laten zitten. Bij mij ging het smetten eronder met heet weer.

En dit was mijn tweede luchtzuiger in mijn leven en zowel op de eerste stal waar hij stond als bij die latere merrie in mijn eigen kudde, heeft geen enkel paard het overgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:50

Monique1963 schreef:
Ik heb 10 jaar lang een luchtzuiger in mijn kudde gehad. Band hielp wel degelijk als hij maar goed om zit anders zoog ze er doorheen. Maar je kun gewoonweg niet zo'n band de hele tijd om laten zitten. Bij mij ging het smetten eronder met heet weer.

En dit was mijn tweede luchtzuiger in mijn leven en zowel op de eerste stal waar hij stond als bij die latere merrie in mijn eigen kudde, heeft geen enkel paard het overgenomen.

Als je weet wat een band doet weet je dat t wellicht helpt tegen zuigen, maar andere problemen met zich mee brengt.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:51

Dat er meer paarden op dezelfde stal gaan zuigen/weven komt omdat ze onder dezelfde, verkeerde omstandigheden worden gehouden. Jouw paard deed het al toen 'ie op deze stal kwam. Stel dat je paard de piaffe al kende, zet jouw stalhouder dan ook een paard ernaast zodat 'ie het ook gaat kopiëren? 8-)

Band eraf, ongelimiteerd ruwvoer erin. Zo kunnen je paard en de stalhouder oud worden ;)

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:57

Inderdaad; je paard zo optimaal mogelijk houden. Dus met paarden waarmee hij zich op zijn gemak voelt en lekker veel buiten met veel afleiding. Overigens is ook uit onderzoek gebleken dat de paarden die snel 'stalondeugden' ontwikkelen ook vaak hele goede leerpaarden zijn. Ik weet niet meer precies hoe dat zat. Maar het werd door Andrew McLean benoemd tijdens een lezing. Het gedrag kopieeren is inderdaad achterhaald. Zoals hierboven geschreven ligt dat gewoon aan dezelfde omstandigheden.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:58

Heel simpel, het is de stal van de staleigenaar en hij mag zijn eigen regels bepalen.

Ik zou hard op zoek gaan naar een andere stal.

Rocamor

Berichten: 10861
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 17:05

IsabelleN schreef:
Dat er meer paarden op dezelfde stal gaan zuigen/weven komt omdat ze onder dezelfde, verkeerde omstandigheden worden gehouden. Jouw paard deed het al toen 'ie op deze stal kwam. Stel dat je paard de piaffe al kende, zet jouw stalhouder dan ook een paard ernaast zodat 'ie het ook gaat kopiëren? 8-)

Band eraf, ongelimiteerd ruwvoer erin. Zo kunnen je paard en de stalhouder oud worden ;)


Enkel ongelimiteerd ruwvoer hoeft niet 100% de oplossing te zijn. Wij hebben ook zo'n zuiger op stal. Beest staat 24/7 buiten, met hooi in netten. Mogelijkheid tot schuilen. En een vriendinnetje erbij. En toch staat ie te trekken op de hooibak.

Onwijs sneu, maar knap irritant

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 17:08

Mijn merrie zuigt al vanaf ik haar heb lucht (10 jaar) die staat bijna net zo lang samen met de paard van Mn vriendin zowel in de stal ernaast als samen in de wei en die heeft het nooit overgenomen ook haar veulens geen van allen... ze heeft ook geen band .. ze is wel een echte luchtzuiger en geen kribbenbijter want ze pakt niks vast ... er is laatst een onderzoek gedaan dat paarden die luchtzuigen een tekort aan selenium is gevonden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 17:09

Vaak is er helemaal geen oplossing voor een luchtzuiger en hebben ze daar zelf nog het minste last van. (Behalve het risico op slijtage van de tanden en kans op maagzweren)
Een band omdoen zorgt er alleen voor dat hij niet meer kan zuigen, maar je haalt de behoefte/gewoonte niet weg. Veel paarden raken hier dus erg gefrustreerd van. Stalhouder wilt dit waarschijnlijk omdat hij zijn rommel niet kapot gebeten wilt hebben, wat ook logisch is.
Advies is vaak om paard 24/7 buiten te zetten.
Van zuigen krijgen ze vaak maagzweren (en ze zuigen dan weer omdat ze maagzweren hebben) dus probeer dit regelmatig op te lossen.

Een andere stal zoeken lijkt me voor jullie de beste oplossing. Succes!

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 17:22

Mijn ruin van 20 jaar ondertussen zuigt ook al heel z'n leven dat ik hem heb, lucht. Paard was helemaal in orde, ondertussen met pensioen en staat lekker 24/7 op de wei maar hij krijgt daar een klein beetje korrels bij, gewoon omdat de jonge paarden ook korrels krijgen en hij niet de enige is met niets. En daarna gaat hij ook altijd weer wat luchtzuigen, dat is ondertussen zo'n gewoonte geworden. Bij mij stond hij ook 24/7 buiten met schuilstal, je hoorde hem zelden luchtzuigen behalve dus tijdens het eten van het krachtvoer en kort erna. Mijn andere merrie die jaren bij hem heeft gestaan, heeft dit nooit overgenomen. De andere paarden waar mijn ruin bij staat, hebben dit gedrag ook nooit overgenomen. Hij heeft nochtans regelmatig ook met echt jonge paarden (jaarlingen, 2 jarigen) samen gestaan. Ook die namen het niet over.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 17:23

Mijn vorige paard heeft het wel degelijk overgenomen het luchtzuigen. Dat was er een die alles probeerde wat een ander ook deed.
Een band is geen blijvende oplossing maar aan de andere kant nog niet zo super slecht want door het niet kunnen luchtzuigen ontwikkelen ze ook geen maagzweren als deze nog niet aanwezig zijn.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 17:36

Dat niet overnemen is kul hoor
Mijn toenmalige pony stond tegen over een zuiger
Was geblesseerd mocht de box 3x daags uit voor een wandeling van nog geen 10 minuten.
En die leek het toch echt wel na te doen.
Uit voorzorg een band omgedaan en verhuisd.
Na de verhuizing na 2 weken band af en toen heeft ze het nooit gedaan.

Overigens schijnen ze met luchtzuigen een soort hormoon vrij te krijgen waar ze gelukkig van worden.
De start reden is misschien verveling en maagzweren
Maar de meeste doen het daarna als ritueel omdat ze er een lekker gevoel van krijgen

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 17:56

ponyparadijs schreef:
Dat niet overnemen is kul hoor
Mijn toenmalige pony stond tegen over een zuiger
Was geblesseerd mocht de box 3x daags uit voor een wandeling van nog geen 10 minuten.
En die leek het toch echt wel na te doen.
Uit voorzorg een band omgedaan en verhuisd.
Na de verhuizing na 2 weken band af en toen heeft ze het nooit gedaan.

Overigens schijnen ze met luchtzuigen een soort hormoon vrij te krijgen waar ze gelukkig van worden.
De start reden is misschien verveling en maagzweren
Maar de meeste doen het daarna als ritueel omdat ze er een lekker gevoel van krijgen


Dat hij zelf is gaan luchtzuigen komt dat niet gewoon door de stress dat hij nu bijna de hele dag op stal staat, en dat de stalling daar net niet helemaal perfect voor was. En bij je nieuwe stalling wel? Waarschijnlijk had hij er ook aan begonnen als er een ‘normaal’ paard voor ze neus stond...

Op me werk hadden we ook een luchtzuiger in de kudde staan, van 20(?) paarden. Niemand deed der na.

Ik heb er zelf verder geen ervaring mee... maar cribbox op alle randen smeren zodat het vies is om ergens der tanden in te zetten en te zuigen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 18:05

Het is gewoon bewezen dat luchtzuigen overgenomen kan worden hoor. :)

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 18:15

Giolli schreef:
Het is gewoon bewezen dat luchtzuigen overgenomen kan worden hoor. :)


Mag ik vragen waar ik het onderzoek kan vinden? Ben er dan wel erg benieuwt naar.